Σαρωτικές αλλαγές προαναγγέλλει το Υπουργείο Παιδείας αναφορικά με το πλαίσιο, αλλά και τον χαρακτήρα των σχολικών εκδρομών. Όπως έχει ξεκαθαρίσει σε δηλώσεις του ο αρμόδιος υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης, μεταξύ άλλων οι πολυήμερες εκδρομές θα πρέπει να έχουν καθαρά επιμορφωτικό χαρακτήρα και να μην περιορίζονται μόνο για σκοπούς ψυχαγωγίας των μαθητών.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η αρμόδια υφυπουργός Παιδείας, Δόμνα Μιχαηλίδου, που έχει επιβεβαιώσει ότι τη παρούσα στιγμή εξετάζεται από πλευράς Yπουργείου ένα διευρυμένο μεταρρυθμιστικό πλαίσιο που θα βάζει σε τάξη το καθεστώς των σχολικών εκδρομών εντός και εκτός συνόρων τόσο σε ζητήματα διαδικασιών όσο και επιμέρους άξονες. Τα προβλήματα και τα παράπονα που έχουν καταγραφεί τα τελευταία χρόνια στις σχολικές εκδρομές έχουν συγκεντρωθεί στο Υπουργείο και βάσει αυτών εξετάζεται ένα πλαίσιο που θα καλύπτει τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς.
Οι 2 μεγάλες αλλαγές που εξετάζονται και αφορούν τους εκπαιδευτικούς
Η μεγάλη έκπληξη που κρύβουν οι μεταρρυθμίσεις στο τομέα αυτό έγκειται στο γεγονός ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται αφενός μεν να τεθεί ζήτημα υποχρεωτικής συμμετοχής των εκπαιδευτικών σε εκδρομές και αφετέρου να θεσμοθετηθεί αποζημίωση στους εκπαιδευτικούς που συμμετέχουν στις εκδρομές, δεδομένου των ευθυνών που αναλαμβάνουν. Μάλιστα, όπως ανέφερε η κα Δόμνα Μιχαηλίδου οι 2 προαναφερθείσες αλλαγές είναι πράγματι υπό συζήτηση και μελέτη ενόψει των αλλαγών που προωθούνται στις μαθητικές εκδρομές. Όπως μας τόνισε οι σχολικές εκδρομές εξετάζονται από μηδενική βάση και σύντομα θα ανακοινωθούν οι αλλαγές που θα προκύψουν.
Όργιο παρατυπιών εντόπισε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στις σχολικές εκδρομές της Αττικής
Όργιο παρατυπιών και παραβάσεων εντόπισε η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στις σχολικές εκδρομές της Αττικής γεγονός που επιβεβαιώνει ότι πρέπει να ενεργοποιηθεί το συντομότερο δυνατό το μεταρρυθμιστικό πλαίσιο των σχολικών εκδρομών ώστε να εξασφαλιστεί πρωτίστως η ασφάλεια των μαθητών. Σύμφωνα με το σχετικό Δελτίο Τύπου, για τις εκδρομές/διδακτικές επισκέψεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, σε συγκεκριμένη σχολική μονάδα διαπιστώθηκε ότι:
- Δεν είχε καταρτισθεί εγγράφως ετήσιος προγραμματισμός όπως προβλέπεται.
- Από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν, δεν επιβεβαιώθηκε η προηγούμενη απαραίτητη έγγραφη ενημέρωση των γονέων/κηδεμόνων για το αναλυτικό πρόγραμμα των εκδρομών/διδακτικών επισκέψεων.
- Σε κάποιες περιπτώσεις δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία λήψης οικονομικών προσφορών.
- Σε κάποιες περιπτώσεις, δεν προέκυψε η προβλεπόμενη έγγραφη ενημέρωση της Τροχαίας για τον έλεγχο των οχημάτων.
- Σε κάποιες περιπτώσεις, προέκυψαν κατά πολύ υπεράριθμοι συνοδοί καθηγητές χωρίς ειδική αιτιολογία στην πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων, καθ’ υπέρβαση της προβλεπόμενης αναλογίας συνοδών καθηγητών/μαθητών
Υπό το πρίσμα αυτού του πορίσματος, φαίνεται ότι η θέσπιση ενός μεταρρυθμιστικού πλαισίου είναι επιβεβλημένη. Μάλιστα από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας προτάθηκε στην αρμόδια υφυπουργό να εξετάσει την δυνατότητα έκδοσης εγκυκλίων οδηγιών αναφορικά με την αναλυτική καταγραφή των ενεργειών του αρχηγού της εκδρομής για τον έλεγχο της καταλληλότητας των χώρων που επιλέγονται για τη διαμονή, εστίαση, άθληση και ψυχαγωγία των μαθητών και μαθητριών και των εγγράφων που πρέπει να αναζητούνται για την πιστοποίηση της νόμιμης λειτουργίας τους, καθώς και των όρων και προδιαγραφών ασφάλειας και υγιεινής τους. Παράλληλα, στον Προϊστάμενο/η της αρμόδιας Διεύθυνσης Εκπαίδευσης να διερευνήσει, με κάθε πρόσφορο μέσο, τα αναφερόμενα σχετικά με την εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 15 παρ. 7 της υ.α. 20883/ΓΔ4/2020 (Β΄456) Υπουργού και Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, που αφορά στην ενημέρωση της Διεύθυνσης Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, για να διενεργηθεί έλεγχος καταληλότητας των οχημάτων πριν την αναχώρηση των μαθητών/μαθητριών στις μετακινήσεις τους και να προβεί στις δέουσες ενέργειες αρμοδιότητάς του/της, στην περίπτωση που διαπιστωθεί η τέλεση τυχόν πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Ως πότε οι σχολικές εκδρομές θα είναι ανεξέλεγκτες;
Το Υπουργείο Παιδείας έχει συγκεντρώσει πολλές προτάσεις αναφορικά με το πλαίσιο των σχολικών εκδρομών καθώς και οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί έχουν επισημάνει ότι καταγράφονται σημαντικά κενά ασφαλείας και επιβαρύνονται με αρμοδιότητες που πολλές φορές τους ξεπερνούν. Έχει φτάσει το πλήρωμα του χρόνου, οι εκδρομές να εξεταστούν από μηδενική βάση για το καλό όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Οι εκδρομές – επισκέψεις είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής λειτουργίας του σχολείου υπό την προυπόθεση όμως της ασφάλειας των συμμετεχόντων. Με φόντο και το χθεσινό περιστατικό με την 17χρονη μαθήτρια του Καλλιτεχνικού Σχολείου Περιστερίου που δίνει μάχη στη ΜΕΘ του Βενιζέλειου όταν εν μέσω σχολικής εκδρομής υπέστη αλλεργικό σοκ πρέπει ακόμα και η ύπαρξη αλλεργικο΄ύ μαθητή να συνυπολογιστεί στην διεξαγωγ΄ή μαθητικής εκδρομής και ταυτόχρονα να οδηγερί στη κατάρτιση ειδικού σχεδίου ώστε να ενημερώνονται άπαντες για την αλλεργία.
Μάλιστα όπως είχε δηλώσει πρόσφατα o πρόεδρος της ΟΛΜΕ, πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί αγνοούν τα θέματα υγείας των μαθητών, καθώς οι γονείς τα αποκρύπτουν, φοβούμενοι ότι θα στιγματιστούν τα παιδιά τους. «Ενίοτε, αυτά τα προβλήματα «σκάνε», κατά τη διάρκεια των εκδρομών. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί. Έχουμε εκπαιδευτικά προγράμματα, με το οποία τα παιδιά, πηγαίνουν και στο εξωτερικό. Αν συμβεί να υπάρξει πρόβλημα, τα πράγματα περιπλέκονται και την ευθύνη την έχει ο εκπαιδευτικός. Είμαστε υπεύθυνοι ακόμα και για τα εστιατόρια, αφού πρέπει λέει ο «αρχηγός» της εκδρομής, να ελέγξει αν το εστιατόριο πληροί τους όρους εστίασης. Δεν είναι αρμόδιος ο εκπαιδευτικός για να ελέγξει υγειονομικά το μαγαζί», δήλωσε ο κ. Παπαχρήστος.
Αναμένουμε τις επίσημες ανακοινώσεις για τις μεταρρυθμίσεις στις σχολικές εκδρομές και να δούμε εμπράκτως πώς θα αποφευχθούν οι αγκυλώσεις του παρελθόντος.