Τρίτη, 14 Αύγουστος 2018
Ζητείται όραμα για την Κίσαμο - Όταν τα αυτονόητα γίνονται ζητούμενα

Ζητείται όραμα για την Κίσαμο - Όταν τα αυτονόητα γίνονται ζητούμενα

Αν κάποιος δεν έχει επισκεφθεί την Κίσαμο και παράλληλα δεν γνωρίζει λεπτομέρειες γι αυτήν, αναμφίβολα πιστεύει ότι πρόκειται για μία από τις πλέον ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές της Κρήτης.
Με τις τρεις κατά τεκμήριο καλύτερες παραλίες του νησιού, οι οποίες μάλιστα φέρουν και πάμπολλες διεθνείς διακρίσεις, με πλούσια ιστορία και πολιτισμό, με μια πολύ ενδιαφέρουσα και όμορφη ενδοχώρα, πως να μην είναι στις πρώτες θέσεις της λίστας των αναπτυσσόμενων τουριστικών περιοχών του νησιού; Κι όμως δεν είναι...

Εδώ συμβαίνει το εξής οξύμωρο, που εμείς φυσικά το γνωρίζουμε, όμως για τους εκτός Κρήτης θεωρείται και αδιανόητο. Μια περιοχή που υποδέχεται καθημερινά χιλιάδες επισκέπτες να μην μπορεί να φιλοξενήσει ούτε διψήφιο αριθμό των επισκεπτών της αυτών, καθώς ούτε πολλές κλίνες διαθέτει, ούτε τις στοιχειώδεις υποδομές.
Κάπως έτσι εξηγείται και το γεγονός ότι η περιοχή του Δήμου Κισάμου είναι η πρώτη σε περαστικούς επισκέπτες, που έρχονται δηλαδή για μισή ή μία μέρα (ακόμη και για λίγες ώρες) και ακολούθως συνεχίζουν τις διακοπές τους σε άλλες περιοχές, διαμένοντας σε ξενοδοχεία εκτός Κισάμου. Από κοντινά (Κολυμπάρι, Πλατανιάς κ.α.) μέχρι την ανατολική πλευρά του νησιού.
Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσω τα στοιχεία έρευνας που παρουσιάστηκε πρόσφατα και αφορούσε το έτος 2017. Σύμφωνα με την έρευνα που αφορούσε τους επισκέπτες του Νομού Χανίων και ποιες περιοχές επισκέφθηκαν σε ολόκληρη την Κρήτη, μετά τα μουσεία, τους χώρους πολιτισμού και τους θρησκευτικούς χώρους, που βρίσκονταν στην 1η θέση της επισκεψιμότητας, στην δεύτερη θέση ήταν το Λαφονήσι με το εντυπωσιακό 56% (ίδιο ποσοστό είχε και το 2016), στην τρίτη ο Μπάλος με 37% (παρουσίασε άνοδο κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες) και στην τέταρτη τα Φαλάσαρνα με 29% (όσο είχαν και το 2016).
Εδώ αξίζει να σημειώσω επίσης ότι ο πάλαι ποτέ κορυφαίος προορισμός, το Φαράγγι της Σαμαριάς, βρέθηκε στην 6η θέση.

Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: Γιατί δεν δημιουργήσαμε τις υποδομές για να μπορέσουμε να πάρουμε το μερίδιο που μας αναλογεί από την τουριστική πίτα της Κρήτης; Νομίζω ότι η απάντηση είναι εύκολη για όλους. Γιατί καμία δημοτική αρχή μέχρι σήμερα δεν φρόντισε να δημιουργήσει τις στοιχειώδεις (έστω) υποδομές, αλλά και τις αυτονόητες συνθήκες για να προσελκύσει επενδυτές.

Αποτρεπτικές συνθήκες
Ξεκινώντας από το Καστέλλι, που θα 'πρεπε να αποτελεί την τουριστική καρδιά του Δήμου (όπως γίνεται σε άλλες περιοχές), οι υποδομές είναι ανύπαρκτες, ενώ οι συνθήκες για την προσέλκυση επισκεπτών μάλλον αποτρεπτικές.
Χωρίς χώρους στάθμευσης, με την οδό Ηρώων Πολυτεχνείου να στενάζει από την κίνηση των αυτοκινήτων καθ' όλη την τουριστική περίοδο (ιδιαίτερα 10-11 το πρωί και 6-8 το απόγευμα, απαιτείται περισσότερος χρόνος να μπεις και να βγεις στην πόλη από αυτόν που έκανες για να έρθεις από τα Χανιά), με ένα σπουδαίο αρχαιολογικό μουσείο (από τα καλύτερα "μικρά μουσεία" της χώρας) να είναι στην αφάνεια, με ένα ιστορικό κέντρο που θα 'πρεπε να σφύζει από ζωή, όμως έχει εγκαταλειφθεί εδώ και χρόνια (η εγκατάλειψη αποτυπώνεται στην ανατολική πλευρά της οδού Σκαλίδη όπου τα εν λειτουργία καταστήματα μετρούνται στα δάχτυλα), με ένα κάστρο επίσης εγκαταλελειμμένο που ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες δεν μπορούν να το βρουν ούτε οι ντόπιοι (!), με τις παραλίες της πόλης να στηρίζονται σχεδόν αποκλειστικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία και πολλά ακόμη που όχι μόνο δεν προσελκύουν επισκέπτες αλλά λειτουργούν αποτρεπτικά.

Περιφερειακός δρόμος
Καλό θα ήταν κάποια στιγμή να κάναμε μια έρευνα για το πόσοι από τους επισκέπτες του Μπάλου, των Φαλασάρνων και του Λαφονησίου έχουν μπει στα ενδότερα της πόλης του Καστελλίου, ή έστω έχουν κάνει μια ολιγόλεπτη στάση. Τα αποτελέσματα θα μας απογοητεύσουν. Γι αυτό και τρομάζουμε στην ιδέα του περιφερειακού, λες και σήμερα που όλοι περνάνε από το Καστέλλι δεν κάνουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για βγουν από αυτό και να συνχίσουν τη διαδρομή τους. Αν είχαμε δημιουργήσει τις ανάλογες υποδομές και συνθήκες δεν θα μας φόβιζε ο περιφερειακός δρόμος.
Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Πλατανιάς "εκτοξεύτηκε" όταν έγινε η νέα εθνική οδός. Φαντάζεστε σήμερα να διέρχονταν από τον Πλατανιά όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται από Χανιά προς Κολυμπάρι, Καστέλλι, Μπάλο, Φαλάσαρνα και Λαφονήσι; Φανταστείτε την εικόνα και απαντήστε...

Αν λοιπόν το Καστέλλι ήταν όπως αρμόζει σε μια πόλη που θέλει να προσελκύσει επισκέπτες, ο περιφερειακός δρόμος δεν θα 'πρεπε να μας φοβίζει, αλλά -αντίθετα- να τον επιδιώκουμε. Δημιουργήστε χώρους στάθμευσης, προχωρήστε σε ανάπλαση του ιστορικού κέντρου, φροντίστε τις παραλίες της πόλης, αναδείξτε το μουσείο και το κάστρο και όλα θα έρθουν από μόνα τους. Μόνο μην περιμένετε να αλλάξει κάτι με μαγικό ραβδί...

Α, και κάτι άλλο: όσο οι συναντήσεις της δημοτικής αρχής με υπουργούς και Περιφέρεια είναι εθιμοτυπικές -και συνοδεύονται από κάποιο υπόμνημα (γράμμα στο θεό!)- ας μην περιμένουμε πολλά και σοβαρά πράγματα από έξωθεν βοήθεια.

Ποιος είναι ο στόχος μας;
Για να είμαι δίκαιος φέτος έγιναν κάποιες προσπάθειες από την δημοτική αρχή όσον αφορά τον τουρισμό. Για παράδειγμα, ο Δήμος συμμετείχε για πρώτη φορά σε διεθνή τουριστική έκθεση (Στοκχόλμη της Σουηδίας), ενώ πολύ επιτυχημένες και ουσιαστικές σε περιεχόμενο ήταν οι Ημέρες Τουρισμού που πραγματοποιήθηκαν στο Καστέλλι.
Όσον αφορά όμως την παρουσία μας σε εκθέσεις και γενικότερα σε ότι έχει σχέση με προβολή, ο στόχος μας ποιος είναι; Να προσελκύσουμε ακόμη περισσότερους επισκέπτες; Και αν το καταφέρουμε που θα τους φιλοξενήσουμε; Και τι θα τους προσφέρουμε; Φυσικά, οτιδήποτε έχει σχέση με προβολή, οποιαδήποτε εξωστρεφής δράση, είναι καλοδεχούμενα, όμως μήπως κάποτε πρέπει να δημιουργήσουμε και το πλαίσιο εκείνο που θα επιτρέψει σ' αυτές τις δράσεις να καρποφορήσουν;

Πιστεύει άραγε κάποιος ότι υπό τις σημερινές συνθήκες, μπορούμε να προσελκύσουμε μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στην Κίσαμο; Και ποια ήταν η τελευταία που έγινε; Ποια περιοχή μπορεί να αναπτυχθεί με τη δημιουργία μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων;
Για όλα τα παραπάνω η απάντηση είναι μία: Πρέπει να αξιοποιηθεί ο κόλπος Κισάμου και ιδιαίτερα η περιοχή από τα Λιβάδεια μέχρι τα Νοπήγεια. Αυτή είναι η ΜΟΝΑΔΙΚΗ περιοχή που μπορεί να δεχτεί μεγάλες επενδύσεις.

Και πως θα γίνει αυτό στον σημερινό Κόλπο Κισάμου; Με την απαιτούμενη βούληση της δημοτικής αρχής κατ' αρχήν να απομακρύνει οτιδήποτε αποτελεί τροχοπέδη για την τουριστική ανάπτυξη (όχι δεν θα αναφερθώ σήμερα στο Πυρηνελαιουργείο που πήρε μια ακόμη παράταση λειτουργίας -αυτή τη φορά μέχρι το... εκλογικό 2019). Δεύτερον ας υλοποιηθεί -έστω και επικαιροποιημένη- η χιλιοειπωμένη ανάπλαση του κόλπου για την οποία ακούω και γράφω από την προ "Καποδίστρια" εποχή!
Δύο παράλληλοι και 2-3 κάθετοι δρόμοι, υποδομές ύδρευσης και άρδευσης και παρεμβάσεις εξωραϊσμού απαιτούνται. Τα υπόλοιπα θα έρθουν μόνα τους.
Για τις δημοφιλείς παραλίες, τους αρχαιολογικούς χώρους και την ενδοχώρα θα αναφερθώ σε άλλο φύλλο.

Σήμερα εστίασα κυρίως στο Καστέλλι και τον κόλπο Κισάμου που θα 'πρεπε να αποτελούν την ατμομηχανή του Κισαμίτικου τουρισμού.
Ο Μπάλος, το Λαφονήσι και τα Φαλάσαρνα θα συνεχίσουν για πολλά χρόνια να προσελκύουν χιλιάδες επισκέπτες, όμως το ζητούμενο είναι πως θα αξιοποιήσουμε τη δυναμική τους για να γίνουμε τουριστική περιοχή και όχι η πρώτη περιοχή για περαστικούς τουρίστες.
Καταλαβαίνουμε όλοι πως αν αναπτυχθεί όπως πρέπει η Κίσαμος και η οικονομία της θα ενισχυθεί σημαντικά αλλά και οι νέοι δεν θα την εγκαταλείπουν προς αναζήτηση εργασίας.

Θεωρώ ότι δεν ανακάλυψα την πυρίτιδα, αφού όλα τα παραπάνω τα έχετε ακούσει πολλές φορές εδώ και πολλά χρόνια.
Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις τα αυτονόητα γίνονται ζητούμενα. Δεν θα πω ότι το να γίνουν όλα αυτά είναι κάτι εύκολο, όμως κάποτε πρέπει να γίνει η αρχή.
Και μέχρι τώρα καμία δημοτική αρχή δεν έκανε τον απαιτούμενο σχεδιασμό για να αναπτυχθεί η περιοχή όπως της αξίζει.
Μέχρι τότε, απλά θα μετράμε τα λεωφορεία και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα που περνούν από τον τόπο μας και θα μας αφήνουν μόνο τη... σκόνη τους.

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ

charoupia villa

neoiorizontes banner bottom