Τρίτη, 16 Οκτώβριος 2018
Η Κίσαμος, ο Χατζηπετρής και οι δράκοι

Η Κίσαμος, ο Χατζηπετρής και οι δράκοι

To πόσα και ποια έργα από αυτά που σχεδόν καθημερινά εξαγγέλλονται για την Κρήτη θα υλοποιηθούν δεν είμαι φυσικά σε θέση να γνωρίζω καθώς απαιτούνται μαντικές ικανότητες τις οποίες δεν διαθέτω.

Άλλωστε, είναι πασιφανές ότι βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, για την οποία επίσης δεν γνωρίζω αν θα διαρκέσει λίγους μήνες ή ένα χρόνο.
Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και κυρίως από δύο: το μακεδονικό ζήτημα και την περικοπή ή όχι των συντάξεων. Τα δύο αυτά θέματα είναι τα βαρόμετρα των εξελίξεων, εκτός κι αν προστεθεί κάποιο ακόμη που επίσης δεν μπορώ να γνωρίζω.

Θα με ρωτήσετε τι γνωρίζω τέλος πάντων και γιατί γράφω αυτό το κείμενο. Κατ' αρχήν γνωρίζω ότι βρισκόμαστε σε συγκεκριμένη χρονικά προεκλογική περίοδο όσον αφορά την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς μας χωρίζουν 8 περίπου μήνες από τη μέρα που θα στηθούν οι κάλπες για να προκύψουν νέοι περιφερειάρχες και δήμαρχοι.
Και καθώς λοιπόν βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, χρονικά άγνωστη για τις εθνικές και γνωστή για τις αυτοδιοικητικές εκλογές, έχουν πέσει και πάλι στο τραπέζι όλα τα έργα που αφορούν την Κρήτη.

Έργα μικρά ή μεγάλα, αναπτυξιακά ή βιτρίνας, ουσιαστικά ή ανούσια. Διάβασα τις προάλλες ότι στο πλαίσιο της πρόσφατης επίσκεψης του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Γιώργου Δέδε στην Κρήτη, τέθηκαν στο επίκεντρο τα μεγάλα έργα και αναπτυξιακές παρεμβάσεις. Ο ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδίαδας, η οδική ασφάλεια, η εκτροπή του Πλατύ ποταμού καθώς και μια σειρά άλλα έργα τα οποία συνήθιζαν να αποτελούν πολύχρονες καταγεγραμμένες αναπτυξιακές ανάγκες αλλά και προεκλογικές εξαγγελίες των τελευταίων δεκαετιών.

Πριν προχωρήσω ας αναφερθώ με λίγα λόγια στα έργα που τέθηκαν επό τάπητος:

Β.Ο.Α.Κ.: Το πρώτο τμήμα «Χερσόνησος - Χανιά» καθώς και το τμήμα «Χερσόνησος - Νεάπολη» η διαγωνιστική φάση που αποτελεί και την πρώτη φάση του έργου λήγει στις 8 Οκτωβρίου. Παράλληλα μέσα στον Οκτώβριο θα δοθούν οι τελικές προτάσεις πάνω στις οποίες οι ανάδοχοι σε δεύτερη φάση θα δώσουν προσφορές με χρονοδιάγραμμα το καλοκαίρι του 2019 να έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και να έχει οριστεί ο οριστικός ανάδοχος του έργου. Το τμήμα «Χερσόνησος - Νεάπολη» το οποίο θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ μπορεί να τρέξει γρηγορότερα. Επίσης όσον αφορά το τμήμα «Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος» έχει δοθεί σε ανάδοχο η μελέτη με στόχο να μπορεί να προχωρήσει ως δημόσιο έργο.
Όσον αφορά τα τμήματα «Χανιά - Κίσαμος» και «Άγιος Νικόλαος - Σητεία» περιλαμβάνονται στην μελέτη του Στρατηγικού Σχεδιασμού που θα βγει μέχρι το τέλος του 2018 με ξεκάθαρο στόχο και δέσμευση, οι μελέτες αυτές να συμπεριληφθούν και να ωριμάσουν, με στόχο να προχωρούν τα έργα μόλις βρίσκονται οι χρηματοδοτήσεις (σχόλιο: Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι).

Αεροδρόμιο Καστελλίου: Τις επόμενες ημέρες θα έχουμε την ανακήρυξη του οριστικού αναδόχου, στη συνέχεια η σύμβαση πάει στο Ελεγκτικό για προσυμβατικό έλεγχο και για κύρωση στην ολομέλεια της βουλής, ενώ αρχές του έτους θα ξεκινήσουν οι εργασίες.

Πλατύς ποταμός: Οι μελέτες επικαιροποιούνται με στόχο την τμηματική έναρξη των εργασιών του έργου.

Κόμβοι Αγίας Πελαγίας: Το έργο ξεκινάει τον Νοέμβριο του 2019.

Οδικό τμήμα Ηράκλειο – Μαλάδες: Δημοπρατείται από την Περιφέρεια τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Η χρηματοδότηση του έργου, υπεγράφη την προηγούμενη εβδομάδα από τον Υπουργό κ. Σπίρτζη.

Αποκατάσταση επαρχιακού οδικού δικτύου σε 452 σημεία «μειωμένης οδικής ασφάλειας: Μετά την έγκριση από το Περιφερειακό Συμβούλιο, ξεκινάει άμεσα η έναρξη των εργασιών ως συνολικό μεγάλο έργο.

Κάθετος οδικός άξονας Ηράκλειο -  Μεσαρά: Τα έργα προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και αναμένεται η ολοκλήρωσή τους τον Μάρτιο του 2019.

Φράγμα Αμιρών – Αγίου Βασιλείου: Το έργο είναι πλέον ώριμο για εξεύρεση χρηματοδότησης και έναρξης διαδικασίας υλοποίησής του.


Που είναι η Κίσαμος
Καθώς λοιπόν πολλά έργα στην Κρήτη βρίσκονται σε ώριμη φάση ή σε καλό δρόμο, ποια είναι τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα στην περιοχή του Δήμου Κισάμου που βρίσκονται στη σχετική λίστα; Κάτι μακέτες για την μικρή πλατεία του δημαρχείου και για το πάρκο στο κόμβο του Αγίου Αντωνίου έχουμε δει μέχρι σήμερα, άντε να βάλουμε και την παράκαμψη των Τοπολίων που θα 'πρεπε να έχει ολοκληρωθεί όμως παρά τις αδικαιολόγητες και συνεχείς καθυστερήσεις θα ολοκληρωθεί έστω και αργά.

Βέβαια, τα έργα κάθε Δήμου εξαρτώνται κυρίως από τις προτεραιότητες που βάζουν οι δημοτικές αρχές και παράλληλα αν μπορούν τελικά να τα υλοποιήσουν, κάτι που μόνο εύκολο δεν είναι ιδιαίτερα αν στην κορυφή της ατζέντας τους βάζουν έργα βιτρίνας, έργα που δεν μπορείς να πεις και αναπτυξιακά.

Αν στην κορυφή δεν έχεις τις αναπλάσεις του ιστορικού κέντρου και του κόλπου Κισάμου, τον περιφερειακό δρόμο, την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, την δημιουργία μαρίνας και τόσα άλλα αναπτυξιακά έργα που είναι βέβαιο ότι θα εκτόξευαν στην περιοχή, ποιος σου φταίει τελικά;

Ποιος μας φταίει τελικά;
Χρόνια τώρα ακούω ότι η Κίσαμος... σαμποτάρεται από ανατολάς και δεν σας κρύβω ότι κάποτε το πίστευα κι εγώ. Από τη δεκαετία του '80 άκουγα για τον "μύθο του Χανδρής", για τους κακούς Χανιώτες που βάζουν φρένο στην ανάπτυξη της Κισάμου και ήμουν κι εγώ έτοιμος να ζωστώ με φυσεκλίκια και να μπω στον πόλεμο κατά των "εξ ανατολάς εχθρών".

Ωστόσο, έστω και αργά, διαπίστωσα πως όταν μια περιοχή έχει δημοτική αρχή με όραμα και συγκεκριμένους στόχους, όταν δεν αναλώνεται αναζητώντας δράκους και φαντάσματα, όταν -εν πάση περιπτώσει ξέρει τι θέλει και πως να το υλοποιήσει- δεν έχει να φοβηθεί κανέναν.
Ποιος μας φταίει άραγε που καθ' όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού περνούν από την Κίσαμο καθημερινά χιλιάδες τουρίστες κι όμως λιγοστοί την προτιμούν για διαμονή; Ποιος μας φταίει που η καρδιά του Δήμου, το Καστέλλι, δεν έχει ούτε τις στοιχειώδεις υποδομές (δρόμους, φωτισμό, θέσεις στάθμευσης κλπ.) που θεωρούνται αυτονόητες για μια περιοχή η οποία θέλει να λέγεται τουριστική; Ούτε οι εξ' ανατολών φταίνε, ούτε ο Ερμής που είναι ανάδρομος, ούτε ο Θεός που μας μισεί, ούτε καν ο συνήθης ύποπτος Χατζηπετρής. Εμείς και μόνον εμείς φταίμε...

Φυσικά το να υποδεικνύουμε τους "άλλους" ως υπαίτιους για την μη ανάπτυξη της περιοχής μας, δεν είναι Κισαμίτικο φαινόμενο... Είναι πανελλήνιο! Στα Χανιά φταίει το Ηράκλειο, στην Θεσσαλονίκη η Αθήνα, στο Μεσολόγγι το Αγρίνιο, στον Βόλο η Λάρισα, στη Νάουσα η Βέροια, στο Αργοστόλι το Ληξούρι και σε όλα τα Επτάνησα η Κέρκυρα!
Είναι πανελλήνιο το φαινόμενο, ή μήπως ήταν; Καθώς οι περισσότεροι πολίτες μιας περιοχής έχουν καταλάβει πλέον πως όταν αυτοί που την εκπροσωπούν και έχουν αναλάβει τις τύχες τους ξέρουν τι θέλουν και πως να το πάρουν, τότε δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα και κανέναν. Καταλαβαίνω, αυτό είναι το δύσκολο, γι αυτό πολλοί επιλέγουν τον... εύκολο δρόμο: να αναζητήσουν και να βρουν πλασματικούς εχθρούς για να δικαιολογήσουν την δική τους απραξία...


AΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ
perrakis600