8 Δεκεμβρίου και o Νομός Χανίων πενθεί, καθώς οι αναμνήσεις από τις δύο συγκλονιστικότερες τραγωδίες που τον σημάδεψαν είναι ανεξίτηλες. Η πρώτη, το ναυάγιο του «Ηράκλειον» που έλαβε χώρα το 1966 άφησε πίσω της 224 νεκρούς, ενώ 3 χρόνια μετά, το 1969 η πτώση του αεροσκάφους της Ολυμπιακής στο όρος Κερατέα οδηγεί στο θάνατο 90 ανθρώπους.
Ο «υγρός τάφος» 224 ανθρώπων
8 Δεκεμβρίου του 1966 και η Κρήτη έρχεται αντιμέτωπη με μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές τραγωδίες που σημειώθηκαν ποτέ. Το επιβατηγό – οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον» που ταξίδευε από τα Χανιά για τον Πειραιά, εκπέμπει σήμα κινδύνου στις 2:06 τα ξημερώματα κοντά στην βραχονησίδα Φαλκονέρα -23 περίπου ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Μήλου- και μέσα σε λίγα λεπτά παρασύρει στον θάνατο 224 ανθρώπους.
Το ταξίδι είχε προγραμματιστεί για τις 7 Δεκεμβρίου του 1966, στις 19.00 ακριβώς όμως η καθυστέρηση του δρομολογίου αποδείχθηκε πως δεν ήταν τόσο αθώα. Παρότι το πλοίο ήταν προορισμένο να μεταφέρει 1.000 επιβάτες και 300 αυτοκίνητα, ο λιμενάρχης Χανίων δέχθηκε -παρά τις αρχικές του επιφυλάξεις- να επιστρέψει την είσοδο στο πλοίο ενός φορτηγού – ψυγείου βάρους 25 τόνων που μετέφερε φρούτα και το οποίο έμελλε να οδηγήσει στη βύθιση του «Ηράκλειον».
Λόγω της καθυστέρησης, οι υπεύθυνοι φόρτωσαν το εν λόγω φορτηγό από τις πλάγιες μπουκαπόρτες βιαστικά και χωρίς να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, με αποτέλεσμα λίγο αργότερα λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών, να φύγει από τη θέση του και να χτυπήσει με απίστευτη δύναμη στην πόρτα εισόδου δημιουργώντας ρήγμα 17 τετραγωνικών μέτρων. Το νερά εισβάλλουν στο πλοίο και η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά.
«SOS, από Ηράκλειον, στίγμα μας 36° 52′ B., 24° 08 A., βυθιζόμαστε», ήταν το τελευταίο μήνυμα που λήφθηκε από το «πλοίο του θανάτου». Από τους 206 επιβάτες και τα 65 μέλη του πληρώματος πολλοί παγιδεύτηκαν στις καμπίνες, ενώ υπήρξαν και άνθρωποι που πήδηξαν στο νερό για να γλιτώσουν.
Τα πλοία που κινητοποιήθηκαν δεν κατάφεραν να φτάσουν στο σημείο του ναυαγίου εγκαίρως κυρίως λόγω των ισχυρών ανέμων και της έντονης βροχόπτωσης. Οι διασώστες καταφέρνουν να περισυλλέξουν μόλις 47 επιζώντες και 25 σορούς, ενώ γίνεται λόγος για πολλά πτώματα που παρασύρθηκαν στο βυθό εγκλωβισμένα στις εγκαταστάσεις του πλοίου.
Πρόκειται για την πρώτη τόσο μεγάλη τραγωδία που πλήττει ποτέ την Κρήτη, με την τότε κυβέρνηση Στεφανόπουλου να κηρύσσει πένθος για μία εβδομάδα. Οι ευθύνες; Πολλές. Κανείς ωστόσο δεν μπόρεσε ποτέ να αποφανθεί με σιγουριά αν για τη βύθιση του «Ηράκλειον» ευθυνόταν η κακή κατασκευή, τα ελλιπέστατα μέτρα ασφαλείας, οι άσχημες καιρικές συνθήκες ή η μεγάλη ταχύτητα που είχε αναπτύξει.
Το «Νήσος Κέρκυρα» συντρίβεται στην Κερατέα – 90 οι νεκροί
3 χρόνια μετά, το 1969 και πριν οι πληγές της Κρήτης προλάβουν να κλείσουν ακόμα μια τραγωδία –αεροπορική αυτή τη φορά- συγκλονίζει την Κρήτη.
Το «Νήσος Κέρκυρα» με αριθμό πτήσης «Ο.Α 954» απογειώνεται από τα Χανιά με προορισμό την Αθήνα, μεταφέροντας 85 επιβάτες και πενταμελές πλήρωμα το οποίο απαρτιζόταν από τους: Σπύρο Κουλουμουδιώτη (35 ετών, Κυβερνήτη), Γρηγόρη Γρηγοράκης (37 ετών, Συγκυβερνήτη), Αγησίλαο Παπαγεωργίου (36 ετών, Ιπτάμενο Μηχανικό), Μαρίνα Μάσχα (22 ετών, αεροσυνοδό) και Μάρθα Πιταούλη (21 ετών, αεροσυνοδό).
Λίγο πριν φτάσει στον προορισμό του, προφανώς, λόγω των πολύ άσχημων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν, το αεροσκάφος συνετρίβη στο όρος Κερατέα με τους 90 επιβαίνοντες να καταλήγουν νεκροί.
Έκτοτε, η 8η Δεκεμβρίου θεωρείται ημέρα απόλυτου πένθος για το Νομό Χανίων, ενώ τόσα χρόνια μετά εξακολουθούν να πραγματοποιούνται επιμνημόσυνες λειτουργίες για τα θύματα των δύο αυτών τραγωδιών.
#pgnews