Στην τελική ευθεία εισέρχεται η συγχώνευση δι’ απορροφήσεως της Ανώνυμης Ναυτιλιακής Εταιρείας Κρήτης (ANEK) από την Attica Group μετά την επί της αρχής συμφωνία των πιστωτών της για την έκταση της απομείωσης των δανειακών υποχρεώσεων της κρητικής εταιρείας αλλά και της μεταξύ τους κατανομής των βαρών. Η ολοκλήρωση του deal θα βάλει τέλος στα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ΑΝΕΚ, διασώζοντας έναν ιστορικό ακτοπλοϊκό όμιλο, ενώ παράλληλα θα καταστήσει την Attica ακόμα ισχυρότερη και δυνητικά θα επαυξήσει την αξία της, η οποία σε όρους enterprise value μπορεί να αγγίξει ή και να ξεπεράσει σε ορίζοντα τριών ετών το ένα δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με διασταυρωμένες τραπεζικές πηγές, η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία είναι παράλληλα και μέτοχος της ΑΝΕΚ (28,1298%) και της Attica Group (11,8445%) και αναμένεται έτσι να επωφεληθεί και μετοχικά από τον νέο ενοποιημένο όμιλο, θα εξαγοράσει τα δάνεια της Alpha Bank προς την ΑΝΕΚ και κατόπιν, μαζί με τους υπολοίπους πιστωτές, θα αναχρηματοδοτήσει τον εναπομείναντα απομειωμένο δανεισμό και θα τον μεταφέρει στη νέα μεγεθυσμένη Attica.
Η ΑΝΕΚ βαρύνεται με δανεισμό της τάξης των 250 εκατ. και επιπλέον υποχρεώσεις 50 εκατ. προς προμηθευτές και τρίτους.
Πιστωτές της ΑΝΕΚ εκτός από τις Τράπεζες Πειραιώς και Alpha Bank είναι επίσης η Attica Bank, με πολύ μικρό ποσοστό συνεταιριστικές τράπεζες και το επενδυτικό κεφάλαιο Cross Ocean, το οποίο έχει εξαγοράσει με discount τα δάνεια της Εθνικής προς την ΑΝΕΚ. Η ΑΝΕΚ βαρύνεται με δανεισμό της τάξης των 250 εκατ. και επιπλέον υποχρεώσεις 50 εκατ. προς προμηθευτές και τρίτους. Η υπό συζήτηση συμφωνία προβλέπει σημαντική απομείωση του τραπεζικού δανεισμού, έως και κατά 150 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, και τη διασφάλιση της εξόφλησης των προμηθευτών στο ακέραιο.
Η συμφωνία βασίζεται σε πρόταση που είχε κάνει νωρίτερα φέτος η Attica Group στις πιστώτριες τράπεζες της ΑΝΕΚ. Το deal αυτό είχε «παγώσει» το τελευταίο δίμηνο, εξαιτίας των διαφορετικών προσεγγίσεων του κάθε πιστωτή για την έκταση της απομείωσης των απαιτήσεών του. Ωστόσο τελικά η Alpha Bank δέχτηκε βελτιωμένη πρόταση της Πειραιώς να αγοράσει τις απαιτήσεις της, ξεκλειδώνοντας τη συμφωνία. Από την πλευρά της η Πειραιώς επωφελείται από τη μετοχική της συμμετοχή στην ΑΝΕΚ αλλά και τη μετοχική της συμμετοχή στην Attica Group, όπως και στη μητρική της Attica, Marfin Investment Group (31,1935%). Η συμφωνία των πιστωτών και οι λεπτομέρειες της αναχρηματοδότησης μένει, ασφαλώς, να γίνουν αποδεκτές και από τις έκτακτες γενικές συνελεύσεις των Attica Group και ΑΝΕΚ. Πηγές με λεπτομερή γνώση των μεγεθών της ΑΝΕΚ αλλά και της συμφωνίας σημειώνουν πάντως πως η ταχύτητα με την οποία θα υλοποιηθεί το deal είναι κρίσιμης σημασίας, δεδομένων των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ακτοπλοϊκή μετά δύο χρόνια πανδημίας και των μεγάλων αυξήσεων στις τιμές των καυσίμων.
Εφόσον όλα γίνουν με ταχύτητα, η ενοποίηση των δύο εταιρειών μπορεί να έχει ολοκληρωθεί πριν από την έναρξη της θερινής περιόδου του 2022, έτσι ώστε ο νέος όμιλος που θα ελέγχει τα εμπορικά σήματα της BlueStar, της SuperFast, της Hellenic Seaways και της ΑΝΕΚ να λειτουργήσει ενοποιημένος πριν από την εκπνοή του καλοκαιριού. Το business plan που αξιολογούν όλοι οι εμπλεκόμενοι θα μπορέσει έτσι να ελεγχθεί ως προς την επίτευξη των στόχων του στα τέλη του καλοκαιριού του 2023, οπότε και θα έχει «τρέξει» ένα πλήρες δωδεκάμηνο λειτουργίας. Εφόσον, όπως έγραψε η «Κ» στις αρχές Οκτωβρίου, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) επανέλθουν στα επίπεδα που είχαν αθροιστικά η Attica και η ANEK το 2019, τότε θα υπερβούν τα 100 εκατ. και η Attica Group θα αποτιμηθεί υψηλότερα από ένα δισ. ευρώ. Σε εκείνο το στάδιο θα μπορέσουν πλέον να εξεταστούν εναλλακτικές, όπως placement ενός σημαντικού ποσοστού μετοχών που κατέχει η MIG (με το τίμημα που θα εισπράξει να μπορεί πλέον να καλύψει τις ελεύθερες υποχρεώσεις της μητρικής της Attica προς την Πειραιώς, οι οποίες είναι της τάξης των 400 εκατ.). Εναλλακτικά, θα μπορούσε να μπει στρατηγικός επενδυτής ή και να διατεθούν μετοχές της MIG στο Χρηματιστήριο, ώστε να αυξηθεί το περιορισμένο free float της Attica και σταδιακά να αντλήσει κεφάλαια για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα βελτίωσης του περιβαλλοντικού προφίλ του στόλου της.