Στις χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες ξεκινούν την επόμενη Δευτέρα 10 Ιανουαρίου και ολοκληρώνονται στις 28 Φεβρουαρίου, εναποθέτουν τις λιγοστές ελπίδες τους για αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης οι έμποροι. Βεβαίως, με την μετάλλαξη Όμικρον να έχει «παγώσει» τους καταναλωτές μέσα στην περίοδο των Χριστουγέννων και τις ανατιμήσεις να προβληματίζουν έντονα τα περισσότερα νοικοκυριά, οι προσδοκίες των εμπορικών επιχειρήσεων είναι εξαιρετικά χαμηλές.
Αυτό, βεβαίως, που θεωρούν καταστροφικό είναι το σενάριο της περαιτέρω αυστηροποίησης των μέτρων για τη λειτουργία των καταστημάτων, κάτι, πάντως, που δεν μπορεί να αποκλειστεί, παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου από την κυβέρνηση.
Υπενθυμίζεται ότι την Κυριακή 16 Ιανουαρίου τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά, βάσει της νομοθεσίας που ισχύει
για τις εκπτώσεις.
Στη διάρκεια των εορτών, πάντως, η κίνηση στην αγορά ήταν αρκετά μειωμένη, με τους καταναλωτές να είναι φανερά επηρεασμένοι από τη μεγάλη διασπορά της μετάλλαξης Όμικρον -μεγάλο μέρος του πληθυσμού βρίσκεται σε καραντίνα- αλλά και από την αιφνίδια ανακοίνωση των σημαντικών περιορισμών στη λειτουργία της εστίασης και της διασκέδασης.
Πολλές εορταστικές έξοδοι ακυρώθηκαν, κάτι που επηρέασε κυρίως το λιανεμπόριο ειδών ένδυσης και υπόδησης, ενώ και πολλές οικογενειακές και φιλικές συγκεντρώσεις ματαιώθηκαν, κάτι που επίσης επηρέασε αρνητικά, ακόμη και το λιανεμπόριο τροφίμων. Η παραμονή της Πρωτοχρονιάς δεν θύμιζε σε τίποτα τις εποχές προ πανδημίας (σ.σ. πέρυσι τα καταστήματα λειτούργησαν λίγες ημέρες την περίοδο των Χριστουγέννων με τη μέθοδο του click away, δηλαδή της παραγγελίας ηλεκτρονικά και της παραλαβής των προϊόντων έξω από το κατάστημα), με την κίνηση να είναι μειωμένη τόσο στο κέντρο της πρωτεύουσας όσο και στις περιφερειακές αγορές.
Ο εμπορικός κόσμος εκτιμά ότι η μείωση του τζίρου σε σύγκριση με το 2019 ήταν μεσοσταθμικά της τάξης του 30% με την εβδομάδα πριν την Πρωτοχρονιά η κατάσταση να επιδεινώνεται. Το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στην αγορά αποτυπώθηκε πρόσφατα και στην έρευνα καταναλωτικών τάσεων του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ), η οποία πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι αρνητικές και σχετίζονται άμεσα με το αυξημένο κόστος ενέργειας. Το 50% εκτιμά ότι το
πρώτο εξάμηνο 2022 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες. Αντίθετα, το 46% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2022 θα είναι μειωμένες, ενώ μόλις το 15% ότι θα είναι αυξημένες. Το ίδιο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τα οποία επίσης εκτιμάται από το 34% του κοινού μείωση και μόλις από το 14% αύξηση.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, σε περίπτωση που υποθετικά οι τιμές των προϊόντων αυξηθούν από αύριο κατά 10% λόγω πληθωρισμού οι καταναλωτές δηλώνουν ότι θα μειώσουν τη δαπάνη πάνω από 20% το επόμενο εξάμηνο σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες αγορών: το 45% θα το πράξει για τα είδη ρουχισμού, το 53% για τα είδη δώρων, το 50% για τα έπιπλα και είδη σπιτιού, το 51% για ηλεκτρονικά είδη και συσκευές.
#pgnews