Στη σημερινή εποχή, οι μαθητές καλούνται να λάβουν μια σπουδαία απόφαση τόσο νωρίς σχετικά με το επαγγελματικό τους μέλλον, καθώς μετά το πέρας των πανελλαδικών εξετάσεων οφείλουν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο με τις σχολές στις οποίες επιθυμούν να σπουδάσουν. Πρόκειται για κάτι αρκετά δύσκολο και ψυχοφθόρο, καθώς είναι νωρίς για οποιοδήποτε μαθητή να αποφασίσει για κάτι τόσο σημαντικό, ενώ οι ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις από την αγορά εργασίας καθιστούν όλο και πιο απαραίτητη μια ορθή καθοδήγηση από την μαθητική ηλικία.
Σϋμφωνα με τη Ζαφειρούλα Λεμονή με ειδίκευση στη συμβουλευτική, πρώην υπεύθυνη Επαγγελματικού Προσανατολισμού, αλλά και με την Κωνσταντίνα Μπατάλα, υπεύθυνη Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου, προκειμένου να τοποθετηθούν για τις δράσεις που προσφέρει το αρμόδιο τμήμα στο Ηράκλειο, αλλά και για το “κλειδί” που θα βοηθήσει προκειμένου οι μαθητές να είναι έτοιμοι για τις απαιτήσεις τού αύριο στην αγορά εργασίας.
Αξίζει να επισημανθεί ότι το Τμήμα Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δε λειτουργούσε από τον περασμένο Ιούνιο, καθώς με το νέο νομοσχέδιο είχε καταργηθεί μέχρι να γίνει η νέα προκήρυξη, η οποία δεν έχει οριστεί πότε θα γίνει. Μετά από πίεση γιατί υπήρχαν κενά στην πληροφόρηση στα σχολεία, αποφασίστηκε να προσληφθεί ένα άτομο στη συμβουλευτική από τον Φλεβάρη μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να αναλάβει, μέχρι να γίνει η κανονική προκήρυξη από το επόμενο σχολικό έτος. Τον ρόλο αυτό ανέλαβε η Κωνσταντίνα Μπατάλα.
«Χρειάζεται τα παιδιά να έχουν μια διαρκή πληροφόρηση δεξιοτήτων. Να παίρνουν, για παράδειγμα, τηλέφωνο τους επαγγελματίες που κάνουν αυτή τη δουλειά, για να διαμορφώνουν μια εικόνα για το επάγγελμα που θέλουν να κάνουν», επισήμανε στη «ΝΚ» η κ. Μπατάλα και πρόσθεσε: «Το γραφείο τώρα ξεκίνησε, μετά από πολλούς μήνες παύσης. Πιστεύω ότι από του χρόνου θα είναι πιο στελεχωμένο, καθώς θα υπάρχουν γραφεία σε ορισμένα σχολεία. Αν εγκριθούν από το υπουργείο αυτά που προβλέπονται, τα παιδιά θα εξυπηρετούνται καλύτερα. Τη δεδομένη στιγμή είμαι μόνο ένα άτομο ως υπεύθυνη για όλη την Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου».
«Πιστεύω ότι, εκτός από τις σπουδές, ο μαθητής χρειάζεται να έχει συνεχώς τα μάτια του ανοιχτά και να βλέπει τι αλλάζει. Εγώ εδώ δίνω βάση στις δεξιότητες, πέρα από τα βασικά προσόντα, δηλαδή τους τίτλους. Να μην παραιτείται για να βρει δουλειά», υπογράμμισε.
Από την πλευρά της, η κ. Λεμονή ανέφερε: «Το γραφείο προσφέρει ατομική συμβουλευτική, για να αποκτήσουν τα παιδιά αυτογνωσία, πληροφόρηση και αυτοαντίληψη, προκειμένου να αξιολογούν τις πληροφορίες που παίρνουν. Ταυτόχρονα μπορούν να κάνουν τη συμβουλευτική με τους γονείς. Στα πλαίσια αυτής της συμβουλευτικής, τα παιδιά βλέπουν τις ερωτήσεις online. Ταυτόχρονα μπορούν να κάνουν τη συμβουλευτική με τους γονείς. Ενημερώνονται για τις σχολές των πανεπιστημίων. Τι μαθήματα έχει, τι μεταπτυχιακά προσφέρει, αν έχει επαγγελματικά δικαιώματα. Ενημερώνουμε για τα ΕΠΑ.Λ. και τα δημόσια ΙΕΚ. Άλλα πράγματα που κάνουμε είναι ημερίδες σταδιοδρομίας, και κάναμε μια πολύ καλή εκδήλωση για το ΕΛΜΕΠΑ».
Σχολές με τη μεγαλύτερη ζήτηση – Με ποια κριτήρια επιλέγουν οι μαθητές
Για το ποιες σχολές έχουν μεγάλη ζήτηση: «Μετά την εποχή της κρίσης και του κορωνοϊού, υπάρχει η ανάγκη η σχολή να προσφέρει οικονομική αποκατάσταση. Υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση για τις στρατιωτικές σχολές».
Για ποιο είναι το πιο σημαντικό κριτήριο για ένα παιδί προκειμένου να επιλέξει, η κ. Λεμονή επισήμανε: «Το πιο σημαντικό για μένα είναι να επιλέξει το παιδί με βάση το τι του αρέσει. Γιατί, αν το έχει επιλέξει με βάση τα θέλω του και το τι του αρέσει, θα μπορέσει να το υπολογίσει στα δύσκολα. Αν έχει πιεστεί, πάντα θα αναθεματίζει τον γονιό ή κάποιον άλλον και δε θα μπορεί να το υποστηρίξει. Βέβαια, δεν μπορεί να πάει να σπουδάσει σε μια πόλη που δε θα μπορούν να το υποστηρίξουν οικονομικά».
Φυσικά και το πώς μπορεί να βελτιώσει τις πιθανότητες να πετύχει στην αγορά εργασίας, η κ. Λεμονή επισημαίνει: «Πρέπει να κάνει συνέχεια “update” στις γνώσεις τους, να αποκτά δεξιότητες, να έχει ενδιαφέροντα. Να τολμάει. Όλα αυτά θα το βοηθήσουν να αγωνίζεται, να ανεβαίνει λίγο-λίγο. Θα πρέπει να υπάρχει ένα plan b. Να αναπτύξουν κάποιες δεξιότητες, μέσα από τις γλώσσες, μέσα από τη γνώση των τεχνικών υπολογιστών. Θα πρέπει να υπάρχει διά βίου μάθηση και εκπαίδευση. Να προσπαθήσουν να επιλέγουν σχολές με πλατιά βάση γνώσεων για να υπάρχει ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Να είναι με βάση τα “θέλω” τους, τα ενδιαφέροντά τους και με βάση δραστηριότητες που εμπλέκονται».
ΠΗΓΗ: neakriti.gr
#pgnews