ΚΡΗΤΗ

Νέος ΒΟΑΚ: Και με τη βούλα… 200 εκατ. ευρώ για το τμήμα ‘’Χανιά-Χερσόνησος’’ – Τα χρονοδιαγράμματα και το προφίλ του έργου

Την ώρα που στο ανατολικό τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” ζεσταίνουν μηχανές οι μπουλντόζες της αναδόχου εταιρείας “Άκτωρ” για να πιάσουν δουλειά αμέσως μετά τις γιορτές, “τρέχουν” τα διαδικαστικά και για το μεγάλο τμήμα του νέου ΒΟΑΚ, από Χανιά ως Χερσόνησο, ώστε να πάμε και εκεί στην ανάδειξη αναδόχου και την υπογραφή της σύμβασης μέσα στο 2023.

Με το υπουργείο Υποδομών να έχει χαράξει μάλιστα ως ορόσημο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το έργο παραχώρησης “Χανιά-Χερσόνησος” μέχρι τα τέλη Μαρτίου, επισφραγίστηκε και τυπικά η άντληση χρηματοδότησης ύψους 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Βεβαίως το “πράσινο φως” για την ένταξη του έργου του νέου ΒΟΑΚ και στα τρία προωθούμενα τμήματά του (“Χανιά-Χερσόνησος”, “Χερσόνησος-Νεάπολη” και “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”), με ένα συνολικό ποσό της τάξης των 427 εκατ. ευρώ, έχει δοθεί εδώ και καιρό, συνοδευόμενο μάλιστα από ιδιαίτερα σφιχτά χρονοδιαγράμματα.

Ωστόσο πριν από μερικές ημέρες είχαμε και την τυπική επισημοποίηση για τα 200 εκατ. ευρώ που προορίζονται για το τμήμα “Χανιά-Χερσόνησος” του προωθούμενου νέου αυτοκινητοδρόμου, με την έκδοση της σχετικής απόφασης της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης(ΕΥΣΤΑ), την οποία υπογράφει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θοδωρής Σκυλακάκης.

«Αποφασίζουμε την ένταξη του έργου “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), Υποέργο 1. Χανιά-Ηράκλειο” (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5198183) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση-Next Generation EU και αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο. Η χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αφορά στην ολοκλήρωση φυσικού αντικειμένου που αντιστοιχεί στο 15% του συνολικού κόστους του έργου», αναφέρεται στην απόφαση του υπουργείου Οικονομικών που επισημοποιεί τη χρηματοδότηση με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης τού προωθούμενου έργου παραχώρησης του νέου ΒΟΑΚ από Χανιά έως Χερσόνησο (τυπικά το έργο δίνεται ως Χανιά-Ηράκλειο), συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ.

Τα στενά χρονοδιαγράμματα

Στην απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών παρατίθενται και τα χρονοδιαγράμματα επιθεώρησης που προβλέπει, βάζοντας στενά, αν μη τι άλλο, χρονικά πλαίσια το Ταμείο Ανάκαμψης. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται:

-«Στο 2ο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να γίνει από πλευράς Ελληνικού Δημοσίου η κοινοποίηση ανάθεσης όσον αφορά α) τη σύμβαση παραχώρησης, β) τη Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και το γ) δημόσιο έργο. Κοινώς, δηλαδή, θα πρέπει να έχουν συμβασιοποιηθεί και ανατεθεί και τα τρία προωθούμενα έργα του νέου ΒΟΑΚ, κάτι μέχρι στιγμής που έχει γίνει μόνο για το τμήμα “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος”.

-Στο 4ο τρίμηνο του 2025 το υποέργο 2 “Χερσόνησος-Νεάπολη” και το υποέργο 3 “Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος” θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία.

Όσον αφορά στο υποέργο 1 “Χανιά-Ηράκλειο”, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι ακόλουθες εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% του κόστους του έργου:

1. Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.

2. Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα “Βρύσες-Ατσιπόπουλο”, μήκους 21,9 χλμ., που περιλαμβάνει δύο κόμβους. Συνολικό μήκος γεφυρών: 2.036 μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10.215 μ.

3. Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα “Αμαρίου-Σκαλέτας”, μήκους 12,4 χλμ., που περιλαμβάνει έναν κόμβο. Συνολικό μήκος γεφυρών: 710 μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4.230 μ. Η ολοκλήρωση πιστοποιείται από τον ανεξάρτητο μηχανικό και το υπουργείο Υποδομών».

Τι περιλαμβάνει – Το προφίλ του έργου παραχώρησης του ΒΟΑΚ

Το προωθούμενο έργο, μήκους περί τα 155 χλμ., με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80 χλμ., συνιστά το αντικείμενο της Σύμβασης Παραχώρησης που αφορά στη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από Χανιά έως Ηράκλειο, εντός της αρμοδιότητας των Περιφερειακών Ενοτήτων (Π.Ε.) Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, ο οποίος στο τμήμα αυτό αναβαθμίζεται σε αυτοκινητόδρομο.

Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του οδικού τμήματος “Κίσσαμος-Χανιά” τελεί σε προαίρεση ώστε να ενταχθεί στην υπόψη Σύμβαση Παραχώρησης.

Το υπό μελέτη έργο περιλαμβάνει 4 οδικά τμήματα και 3 παρακάμψεις.

H διατομή του Οδικού Άξονα είναι τετράιχνη, πλάτους 21,50 μ., χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις, και τα τεχνικά έργα που περιλαμβάνει είναι:

α) 17 ανισόπεδοι κόμβοι/ημικόμβοι,

β) 75 γέφυρες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 13,2 χλμ.,

γ) 21 σήραγγες συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 31,5 χλμ.,

δ) 18 σήραγγες ανοικτής εκσκαφής (cut & cover) συνολικού μήκους (2 κλάδων) περί τα 9,6 χλμ.

ε) 58 ανισόπεδες διαβάσεις (53 κάτω διαβάσεις και 5 άνω),

στ) 136 οχετοί (σωληνωτοί και κιβωτοειδούς διατομής) διαφόρων διαστάσεων, συμπεριλαμβανομένων των υδραυλικών τεχνικών στους κόμβους, τα ΣΕΑ, τις παράπλευρες οδούς και το υφιστάμενο τμήμα της εθνικής οδού, και

ζ) 266 έργα αντιστήριξης (τοίχοι/ πασσαλότοιχοι) συνολικού μήκους περί τα 46,5 χλμ.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr

 



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ