ΚΡΗΤΗ

Κρήτη: «Περίεργη» ηλεκτρονική απάτη με θύμα 66χρονο – Πώς κατάφεραν να του αρπάξουν 25.000 ευρώ

Σύμφωνα με πληροφορίες, το συμβάν σημειώθηκε στις 6 Ιανουαρίου, στο Ηράκλειο. Ωστόσο, ο 66χρονος παθών αντιλήφθηκε το τι είχε συμβεί προχθές Τετάρτη, οπότε και προέβη σε καταγγελία στην Αστυνομία. Μετά την εν λόγω εξέλιξη, η υπόθεση διερευνάται διεξοδικά από τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο 66χρονος έπεσε θύμα ηλεκτρονικής εξαπάτησης μέσω της εφαρμογής “anydesk”. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα φέρεται να κατήγγειλε ο παθών στην ΕΛ.ΑΣ., με τον εν λόγω τρόπο, οι άγνωστοι δράστες κατάφεραν να αποκτήσουν – μέσω του ηλεκτρονικού του υπολογιστή – πρόσβαση στον τραπεζικό του λογαριασμό, απ’ όπου του αφαίρεσαν 25.000 ευρώ.

Αγνόησε μήνυμα

Ας σημειωθεί ότι πριν από λίγες ημέρες είχε καταγραφεί σε τοπικό επίπεδο ένα ακόμη κρούσμα ηλεκτρονικής απάτης με θύμα ανυποψίαστο συντοπίτη μας. Πρόκειται για μια 21χρονη γυναίκα από το Ηράκλειο, η οποία κατήγγειλε την περασμένη Δευτέρα ότι είχαν κάνει “φτερά” από τον λογαριασμό της συνολικά 1.080 ευρώ. Σύμφωνα με το neakriti.gr, η κοπέλα φέρεται να υποστήριξε ότι στις αρχές Ιανουαρίου έλαβε στο κινητό της τηλέφωνο μήνυμα το οποίο την ενημέρωνε ότι κάποιος επιχειρεί να εισέλθει στον τραπεζικό της λογαριασμό από άγνωστη συσκευή.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ωστόσο, η 21χρονη αγνόησε το επίμαχο μήνυμα. Εντούτοις, λίγα 24ωρα αργότερα, η κοπέλα προσπάθησε να εισέλθει στον λογαριασμό της από το κινητό της τηλέφωνο, κάτι το οποίο στάθηκε αδύνατο. Η γυναίκα μετέβη εντέλει σε τραπεζικό κατάστημα, όπου ενημερώθηκε ότι άγνωστος – ο οποίος προφανώς απέκτησε, άγνωστο πώς, πρόσβαση στους κωδικούς της – είχε μεταφέρει, σε τρεις δόσεις, συνολικά 1.080 ευρώ από τον προσωπικό της λογαριασμό σε άλλους λογαριασμούς. Το συμβάν καταγγέλθηκε στην Αστυνομία, η οποία διερευνά την υπόθεση.

Κύκλωμα

Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικές εβδομάδες ήρθε στο “φως” υπόθεση κυκλώματος απατεώνων που εξαρθρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο από στελέχη της Ασφάλειας Ηρακλείου. Όπως έγραψε πριν από περίπου ένα μήνα η “Ν.Κ.”, οι αρμόδιες ανακριτικές Αρχές είχαν εκδώσει συνολικά 15 εντάλματα σύλληψης για την επίμαχη υπόθεση. Το διάστημα που ακολούθησε, η Αστυνομία προέβη σε 9 συλλήψεις: Από τους 9 συλληφθέντες, οι δύο έχουν προφυλακιστεί.

Το κύκλωμα φέρεται να αποκτούσε – άγνωστο πώς – πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς ανυποψίαστων πολιτών, αφαιρώντας τους χρηματικά ποσά, τα οποία μεταφέρονταν στη συνέχεια σε τραπεζικούς λογαριασμούς μελών του κυκλώματος, ακόμη και εταιρειών. Σύμφωνα με κάποιες πληροφορίες, αφού εντόπιζαν τα θύματά τους, οι δράστες φέρονται να πλαστογραφούσαν υπεύθυνες δηλώσεις μέσω των οποίων τα θύματα δήθεν εξουσιοδοτούσαν μέλη του κυκλώματος να προβούν στην αλλαγή της κάρτας sim του τηλεφώνου τους.

Οι επιτήδειοι φέρονται να μετέβαιναν σε καταστήματα τηλεπικοινωνιών, όπου χρησιμοποιώντας τις πλαστές δηλώσεις αιτούνταν την αντικατάσταση της κάρτας sim. Όταν τελικά γινόταν η αλλαγή της κάρτας sim και οι τηλεφωνικές συνδέσεις των πραγματικών δικαιούχων απενεργοποιούνταν, οι δράστες φέρονται να επιτύγχαναν ανεμπόδιστα τη μεταφορά χρημάτων από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους, καθώς οι κωδικοί ασφαλείας στέλνονταν αυτόματα στους επιτήδειους, οι οποίοι είχαν τις νέες κάρτες sim.

Οι τράπεζες αποζημιώνουν τα θύματα 

Στα θύματα ηλεκτρονικής απάτης θα δίνουν πλέον αποζημίωση οι τράπεζες, σύμφωνα με νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση.

Ειδικότερα, όπως γνωστοποιήθηκε το βράδυ της Πέμπτης, 12 Ιανουαρίου ολοκληρώνεται η δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νομοθετικής ρύθμισης του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που αφορά στις αποζημιώσεις των καταναλωτών από τις τράπεζες σε  περίπτωση που πέσουν θύματα ηλεκτρονικής απάτης μέσω καρτών ή κλοπής των προσωπικών δεδομένων τους και κωδικών e-banking.

Σύμφωνα με την εκτίμηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, το σχέδιο νόμου θα ψηφιστεί από τη Βουλή εντός του Ιανουαρίου και θα τεθεί σε εφαρμογή από τον Φεβρουάριο.

Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, η εν λόγω ρύθμιση, για τον περιορισμό της ευθύνης του πληρωτή, εφόσον είναι καταναλωτής, είναι απολύτως συμβατή με την Οδηγία 2015/2366/ΕΕ.

Η νέα διάταξη, που αφορά στο άρθρο 22 του νομοσχεδίου με τίτλο “Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2020 σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών και για την κατάργηση της οδηγίας 2009/22/ΕΚ, ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, ρυθμιστικό πλαίσιο για την παλαίωση οίνων και άλλες επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης”, προβλέπει ότι σε περίπτωση κλοπής ή απώλειας τραπεζικής κάρτας και εφόσον πραγματοποιηθούν συναλλαγές μέχρι το μπλοκάρισμά της από την τράπεζα  θα υπάρχει αποζημίωση για ζημιά άνω των 50 ευρώ. Δηλαδή,  εφόσον κλαπεί η κάρτα κάποιου καταναλωτή και με αυτήν πραγματοποιηθούν αγορές 300 ευρώ, πριν μπλοκαριστεί από την τράπεζα, η τράπεζα θα  καλύπτει τα 250 ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει γίνει δήλωση απώλειας της κάρτας.

Ανάλογες υποχρεώσεις θα υπάρχουν και  στην περίπτωση  απάτης μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών. Εάν υπάρξει υποκλοπή κωδικών του e-banking ενός καταναλωτή ή των στοιχείων της κάρτας του, για ζημιά έως 1.000 ευρώ θα είναι υπεύθυνος ο καταναλωτής ενώ για τα επιπλέον ποσά  θα αναλαμβάνουν το κόστος οι τράπεζες.

Οι ρυθμίσεις εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν τις τράπεζες σε αύξηση των ασφαλιστικών δικλίδων για την αποτροπή τέτοιων φαινομένων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, σε επιστολή της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών προς τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, εκφράζει τον σκεπτικισμό της για τη διάταξη, αναφέροντας ότι θα οδηγήσει σε περιορισμό των ορίων συναλλαγών και επιβράδυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών.

Πηγή: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ