Είναι πάντα αξιόπιστες οι κριτικές στο TripAdvisor; Κάθε άλλο! Γράφονται ψέματα και μάλιστα… πεντάστερα.
Η κορυφαία πλατφόρμα που έχει πάνω από 455 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες τον μήνα, έχει “πλημμυρίσει” από ψεύτικες θετικές κριτικές τις οποίες, όπως κατηγορείται δεν μπορεί να ελέγξει.
Αυτό προκύπτει από έρευνα της οργάνωσης για τα δικαιώματα του καταναλωτή στη Μεγάλη Βρετανία «Which?», που δείχνει ότι η TripAdvisor αδυνατεί να ελέγξει τις ψευδείς και ύποπτες πεντάστερες κριτικές στα ξενοδοχεία.
Η οργάνωση ανέλυσε περίπου 250.000 κριτικές των 10 ξενοδοχείων με την υψηλότερη βαθμολογία σε 10 δημοφιλείς προορισμούς, βρίσκοντας πολλές από τις κριτικές τους ψεύτικες και άλλες «ύποπτες».
Ο Τζέιμς Κάι, από το βρετανικό TripAdvisor, είπε στο BBC ότι το σάιτ είναι «επιθετικό» απέναντι στις ψεύτικες κριτικές.
«Το κάνουμε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα», είπε.
Μάλιστα, σε ένα ξενοδοχείο στην Ιορδανία, άμεσα αφαίρεσε 730 πεντάστερες κριτικές.
Η Ναόμι Λιτς από το «Which?» κατηγόρησε το TripAdvisor για «ανεπάρκεια να σταματήσει τις ψεύτικες κριτικές και να δράσει αποφασιστικά έναντι ξενοδοχείων που χρησιμοποιούν το σύστημα.
Η οργάνωση σύγκρινε το ποσοστό των πρώτων κριτικών με τρία αστέρια, με τη λογική ότι αυτές είναι σπάνια ψευδείς, έναντι του ποσοστού των πρώτων πεντάστερων κριτικών.
Η έρευνα έδειξε πολλές περιπτώσεις στις οποίες ο αριθμός των πεντάστερων κριτικών από ταξιδιώτες που έκαναν κριτική για πρώτη φορά ήταν σημαντικά υψηλότερος σε σύγκριση με τον αριθμό όσων είχαν βάλει τρία αστέρια.
Ωστόσο ο κ. Κάι ισχυρίστηκε στο BBC ότι το TripAdvisor έχει ήδη δράσει κατά των κριτικών που αμφισβητούνται, ανεξάρτητα από την έρευνα του «Which?».
Άλλωστε, θύμισε ότι στην Ιταλία, το TripAdvisor ξεκίνησε τις διαδικασίες με αποτέλεσμα άτομο που έκανε ψεύτικες κριτικές να οδηγηθεί στην φυλακή.
Βάσει της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (η οποία είναι σε ισχύ στη Βρετανία από το 2008) υπάλληλοι ξενοδοχείου που κάνουν θετικές κριτικές στα ξενοδοχεία που εργάζονται, διαπράττουν έγκλημα.
Δηλώσεις για το θέμα της αξιοπιστίας των κριτικών είχε κάνει σε σχετικό δημοσίευμα της “Π” ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Δημήτρης Κουμπαράκης.
Είναι πάντα αθώες και ανιδιοτελείς αυτές οι κριτικές που κατακλύζουν το διαδίκτυο; «Κατηγορηματικά όχι» είπε στην “Π” ο Δημήτρης Κουμπαράκης ο οποίος εξήγησε:
«Θα έλεγα το 30%-40% αυτών των κριτικών είναι αληθινές και έχουν βάση είτε είναι αρνητικές είτε θετικές. Ωστόσο, ένα πολύ μεγάλο ποσοστό προκύπτει είτε από εκβιασμούς πελατών είτε από πληρωμές».
Ο ίδιος συνεχίζει: «Εταιρείες προσεγγίζουν ξενοδοχεία και τους λένε: “Πληρώστε μας 2.000 ευρώ για να φροντίσουμε να γράψουμε 100 καλές κριτικές για τη μονάδα σας”.
Πολλοί ξενοδόχοι -και στην Κρήτη- που δεν έχουν καλά σχόλια και δεν συγκεντρώνουν υψηλή βαθμολογία, το κάνουν, δηλαδή πληρώνουν προς 20 ευρώ τη θετική κριτική» είπε ο κ. Κουμπαράκης, ο οποίος εκτιμά ότι περίπου το 10%-20% των ξενοδόχων έχει μπει σε αυτή τη διαδικασία.
«Οι ίδιοι οι τουρ οπερέιτορς, που ζητούν υψηλή βαθμολογία για να συνεργαστούν μαζί σου, “σπρώχνουν” τους ξενοδόχους σε τέτοιες πρακτικές» είπε.
Οι κριτικές επηρεάζουν τις αποφάσεις
Οι κριτικές των ταξιδιωτών παραμένουν ο λόγος για τον οποίο οι καταναλωτές επισκέπτονται τις σελίδες της μεγαλύτερης ταξιδιωτικής πλατφόρμας στον κόσμο, TripAdvisor, ενδεικτικό του σημαντικού ρόλου που διαδραματίζουν κατά την απόφαση κράτησης.
Σύμφωνα με νέα έρευνα της πλατφόρμας που διενήργησε η Ipsos MORI σε δείγμα 23.000 επισκεπτών της από 12 αγορές, το 70% δήλωσε ότι επισκέπτεται την TripAdvisor για τις χρήσιμες και περιγραφικές κριτικές της, το 62% για την ακρίβεια του περιεχόμενου και το 62% για το μεγάλο εύρος ταξιδιωτικού περιεχομένου.
Στις κριτικές για ξενοδοχεία, εστιατόρια και αξιοθέατα, το 85% θεωρεί ότι αντιπροσωπεύουν με ακρίβεια την εκάστοτε εμπειρία και το 86% ότι η TripAdvisor τούς προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια κατά την απόφαση για κράτηση.
Οι ταξιδιωτικές κριτικές παραμένουν κύρια πηγή πληροφόρησης για τα ταξίδια, με το 72% να τις διαβάζει πάντα ή συχνά πριν λάβει την απόφαση να επισκεφθεί κάποιο μέρος για διαμονή, φαγητό ή δραστηριότητες. Στα ξενοδοχεία το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 81%.