“Φτερά” προς την υλοποίηση ετοιμάζεται να ανοίξει η προωθούμενη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου “GREGY-Green Energy Interconnector”, καθώς στην εταιρεία αναμένεται να μπει ο ΑΔΜΗΕ που περνά σε επίσημες συζητήσεις, με σκοπό την απόκτηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 33,3%. Ήδη μάλιστα υπογράφτηκε σχετικό μνημόνιο κατανόησης μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρείας συμφερόντων του Ομίλου Κοπελούζου με φόντο το μεγαλεπήβολο ενεργειακό πρότζεκτ. Πρότζεκτ, σημειωτέον, όπως είχαμε γράψει πρόσφατα εδώ στη “Νέα Κρήτη”, το οποίο είναι και εκείνο που έχει επιλέξει να στηρίξει η Ελλάδα έναντι του έτερου μεγάλου προωθούμενου πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Αίγυπτο “GAP Interconnector”.
Όπως είχαμε επισημάνει, με φόντο την επίσημη εκδήλωση που έλαβε πρόσφατα χώρα στις Βρυξέλλες, η Ελλάδα επέλεξε τελικά να στηρίξει την προωθούμενη ηλεκτρική διασύνδεση με την Αίγυπτο, που δεν περνά από την Κρήτη, με βάση τουλάχιστον τα τωρινά δεδομένα (δηλαδή το πρότζεκτ “GREGY” του Ομίλου Κοπελούζου), έναντι της έτερης προωθούμενης ηλεκτρικής διασύνδεσης, που θα “κουμπώσει” μέσω Αθερινόλακκου στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης (δηλαδή το πρότζεκτ “Greece-Africa Power Interconnector” της Eunice).
Η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ
«Μνημόνιο Κατανόησης (Memorandum of Understanding) υπεγράφη μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρείας ELICA SA του Ομίλου Κοπελούζου, σχετικά με την έναρξη αποκλειστικών συζητήσεων για την αξιολόγηση της εισόδου του ΑΔΜΗΕ στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που αναπτύσσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, “GREGY-Green Energy Interconnector”. Η πρόθεση των μερών είναι ο ΑΔΜΗΕ να αποκτήσει ποσοστό έως 33,3% της εταιρείας.
Το μνημόνιο προβλέπει τη σύσταση Διοικούσας Επιτροπής, αποτελούμενης από 4 μέλη, για τον συντονισμό των συζητήσεων, την ανταλλαγή των πληροφοριών και τις διαπραγματεύσεις για την κατάρτιση των απαραίτητων συμβάσεων.
Τα μέρη θα επιδιώξουν μέσω της συνεργασίας τους να αξιοποιήσουν την εξειδίκευση, την εμπειρία και την τεχνική, εμπορική και χρηματο-οικονομική τεχνογνωσία τους, για την ταχύτερη ανάπτυξη και υλοποίηση του έργου και την επιτυχέστερη διαχείρισή του. Στο πλαίσιο του μνημονίου, προβλέπεται επίσης η διεξαγωγή συζητήσεων ανάμεσα στα δύο μέρη και τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Αιγύπτου (EETC). Πρόθεση των μερών είναι ο EETC, η ELICA και ο ΑΔΜΗΕ να συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση με ποσοστό 33,3% έκαστος. Επιπρόσθετα, προβλέπεται ότι ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να προχωρήσει, σε συνεργασία με την ELICA, σε πρόσθετες μελέτες για έργα υποδομής εσωτερικής μεταφοράς που ενδέχεται να απαιτηθούν για τη διασφάλιση της διασύνδεσης των εθνικών συστημάτων μεταφοράς με το έργο “GREGY”», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ και επισημαίνεται:
«Το έργο “GREGY-Green Energy Interconnector” αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση της Αιγύπτου απευθείας με την ηπειρωτική Ελλάδα με υποθαλάσσιο καλώδιο χωρητικότητας 3.000 MW που θα παρέχει δυνατότητα αμφίδρομης μεταφοράς ενέργειας. Το έργο “GREGY” θα μεταφέρει 100% “πράσινη” ενέργεια από την Αίγυπτο στην Ελλάδα και διαμέσου της Ελλάδας στην Ευρώπη, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο αποφασιστικά στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και του φαινομένου του θερμοκηπίου με τη σημαντική μείωση εκπομπών CO2. Το έργο “GREGY” θα παρέχει εναλλακτική λύση ενεργειακών πηγών και οδεύσεων για την Ευρώπη και θα μειώσει την εξάρτησή της από την ενέργεια που παράγεται από ορυκτά καύσιμα, μέσω της χρήσης καθαρής και ανανεώσιμης ενέργειας. Με αυτόν τον τρόπο, θα βελτιωθεί η ποιότητα, η αξιοπιστία και η ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και των γειτονικών ευρωπαϊκών χωρών, μετατρέποντας την Ελλάδα σε έναν σημαντικό κόμβο καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και υποστηρίζοντας την επίτευξη των στόχων της “πράσινης” μετάβασης σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Γιατί η Ελλάδα στηρίζει το έργο “GREGY”
Όπως είχαμε γράψει σε αναλυτικό ρεπορτάζ μας πριν από μερικές ημέρες, στο πλαίσιο σχετικής παρουσίασης που είχε γίνει στις Βρυξέλλες με αντικείμενο τα προτεινόμενα έργα των κρατών-μελών, για τα οποία επιδιώκεται ένταξη χρηματοδότησης στη λίστα PCI/ΡΜΙ των έργων κοινού ενδιαφέροντος, η ελληνική πλευρά εξέφρασε ανοιχτά την υποστήριξή της στο έργο “GREGY”, στο οποίο ετοιμάζεται να μπει τώρα και ο ΑΔΜΗΕ, σχέδιο το οποίο συγκέντρωσε επίσης την υποστήριξη της Αιγύπτου και της Βουλγαρίας.
Μάλιστα, πέρα από το προβάδισμα σε επίπεδο μελετητικής ωριμότητας, σημαντικό ρόλο για την επικράτηση, σε επίπεδο υποστήριξης πάντοτε, του σχεδίου “GREGY” έναντι του σχεδίου “Gap Interconnector” φέρεται να έπαιξε το γεγονός ότι το τελευταίο προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση Αιγύπτου-Κρήτης με σημείο υποδοχής τον Αθερινόλακκο. Κάτι που προσμετράται αρνητικά, καθώς οι αρμόδιοι φορείς, ΡΑΕ και ΑΔΜΗΕ, έχουν διαμηνύσει ότι το νησί μας, λόγω μεγέθους και τεχνικών ζητημάτων, δεν μπορεί να υποδεχτεί με ασφάλεια άλλες ηλεκτρικές διασυνδέσεις πλην των τριών υπό εξέλιξη διασυνδέσεων. Εν προκειμένω, των δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα (δηλαδή το “μικρό” καλώδιο “Χανιά-Πελοπόννησος”, που λειτουργεί εδώ και μερικά χρόνια, και το “μεγάλο” καλώδιο “Κορακιά-Αττική”, που είναι σε πλήρη εξέλιξη από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ “Αριάδνη Interconnection”) και της υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, που είναι σε αφετηρία υλοποίησης στο πλαίσιο του ευρύτερου διακρατικού έργου “EuroAsia Interconnector” για τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας.
Μάλιστα, αυτό φέρεται να είχαν επισημάνει προσφάτως στελέχη του ΑΔΜΗΕ και στους ίδιους τους εκπροσώπους του πρότζεκτ “Gap Interconnector”.
Πηγή: neakriti.gr