Κάτοικοι, δημοτική αρχή και αντιπολίτευση έχουν γίνει μαλλιά-κουβάρια στον Δήμο Κισάμου όπου προμηνύεται να γίνει χαμός εν όψει των εκλογών. Οι κάτοικοι καταγγέλουν τον Δήμο για την μπάρα που τοποθετήθηκε για να κλείνει την πρόσβαση στο Λαφονήσι, ενώ ταυτόχρονα ο Δήμος απαντά ότι είναι μικροπολιτικές της αντιπολίτευσης. Την ίδια στιγμή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος στη Διαύγεια νομιμοποιεί την μπάρα σε Λαφονήσι, Μπάλο και Φαλάσαρνα.
Χθες το πρωί οι κάτοικοι της Χρυσοσκαλίτισσας και του Λαφονησίου προχώρησαν σε συμβολική διακοπή κυκλοφορίας «διαμαρτυρόμενοι για όσα διαδραματίζονται τους τελευταίους μήνες στην περιοχή, τα οποία δυσφημούν τον τόπο και αποτρέπουν τους επισκέπτες να βρεθούν σε μια από τις διασημότερες παραλίες της Κισάμου.
Τονίζεται ότι τις τελευταίες 15 περίπου ημέρες, παρατηρείται έλλειψη νερού με παρατεταμένη διακοπή από τον Δήμο Κισάμου» αναφέρουν οι κάτοικοι.
Σύμφωνα με τους κατοίκους, μεγάλο πρόβλημα αποτελεί πλέον και η τοποθέτηση της μπάρας, με την οποία είναι σύμφωνοι αλλά υπό προϋποθέσεις και εφόσον δημιουργηθούν οι κατάλληλες υποδομές, για την προστασία της προστατευόμενης περιοχής και την αποφυγή ταλαιπωρίας των επισκεπτών.
Λεζάντα: H απόσταση που πρέπει κάποιος να διανύσει με τα πόδια
Τα αιτήματα στα οποία αναφέρθηκαν είναι:
- Επίλυση του ζητήματος της έλλειψης νερού
- Να επιτρέπεται η κάθοδος οχημάτων στα οποία επιβαίνουν ΑμεΑ, άνθρωποι με προβλήματα υγείας και όσοι γενικότερα δεν είναι δυνατόν να περπατήσουν κάτω από τον καυτό ήλιο για να απολαύσουν το μπάνιο τους στο Λαφονήσι.
- Έναρξη μεταφοράς πολιτών από τις θέσεις στάθμευσης προς την παραλία, με λεωφορείο ή άλλο μέσο μεταφοράς.
- Διαρκής και αποτελεσματική καθαριότητα
- Βελτίωση αγροτικής οδοποιίας
- Άμεση στελέχωση ιατρού για την προστασία και την πρόληψη των επισκεπτών.
Η απάντηση του Δήμου Κισάμου
Την ίδια στιγμή ο Δήμος Κισάμου προχώρησε σε γραπτή απάντηση υπερασπιζόμενος την απόφαση για τοποθέτηση μπάρας αναφέροντας: «Οι Δήμοι Κισάμου και Καντάνου – Σελίνου πήραν σχετική απόφαση Δ.Σ. για διάφορα μέτρα προστασίας στην προστατευόμενη περιοχή Λαφονησίου στο πλαίσιο αντίστοιχων αποφάσεων της ειδικής Επιτροπής που συστάθηκε από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και στην οποία συμμετέχουν οι Δήμοι με ένα μέλος ο καθένας.
Ένα από τα μέτρα ήταν η τοποθέτηση «μπάρας» η οποία εμποδίζει τα οχήματα να προσεγγίζουν τον πυρήνα της προστατευόμενης περιοχής Λαφονησίου.
Η απόφαση αυτή πολεμήθηκε με πολλές δικαιολογίες από μικρό μέρος της μείζονος αντιπολίτευσης, όπου και καταψήφισε την απόφαση.
Χθες, αναρτήθηκε στην Διαύγεια αντίστοιχη απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος στην οποία αναφέρεται η κείμενη ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία βάσει της οποίας απαιτείται λήψη σειράς μέτρων πρόληψης περιβαλλοντικής ζημίας στην περιοχή Λαφονησίου, ένα από τα οποία είναι και η τοποθέτηση της «μπάρας».
Η απόφαση του Υπουργού επιβεβαιώνει το ορθόν των αποφάσεων των δύο Δήμων και σημειωτέον χρησιμοποιεί τα ίδια επιχειρήματα και επικαλείται την ίδια νομοθεσία που αναφέρονται στις σχετικές αποφάσεις των δύο Δήμων.
Συνεχίζουμε στην πράξη και όχι στα ωραία λόγια, υλοποιώντας τον πλήρη σχεδιασμό που υπάρχει για την προστασία αναβάθμισης και ανάπτυξης των προστατευόμενων περιοχών Natura του δήμου μας, μεταξύ των οποίων είναι οι παγκοσμίου φήμης περιοχές Μπάλου, Λαφονησίου και Φαλασάρνων.
Προσπαθούμε να υπηρετήσουμε το συμφέρον των πολλών, άσχετα από δυσκολίες.
Τα συμφέροντα των λίγων, τα αφήνουμε σε άλλους πρόθυμους».
Και με τη βούλα του Υπουργείου Περιβάλλοντος
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας… «θυμήθηκε» το Λαφονήσι και τα ζητήματα προστασίας του. Με απόφασή του, στις 31 Ιουλίου 2023, ο υπουργός Θοδωρής Σκυλακάκης περιγράφει τα μέτρα πρόληψης που θα πρέπει να ισχύσουν στην περιοχή, μεταξύ των οποίων είναι και ο αποκλεισμός της πρόσβασης τροχοφόρων προς την παραλία με την τοποθέτηση «μπάρας».
Παράλληλα, σημειώνει ότι θα πρέπει να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη διέλευση των «οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά, ΕΚΑΒ, κ.λπ.), των οχημάτων για την εξυπηρέτηση αυστηρά των κατοικιών που τυχόν βρίσκονται κατάντη της θέσης της “μπάρας”, των οχημάτων για την εξυπηρέτηση της προσβασιμότητας προς την παραλία ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑμεΑ), καθώς και ατόμων ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένων, παιδιών κ.λπ.), των οχημάτων που εξυπηρετούν τη συλλογή και μεταφορά των στερεών και υγρών αποβλήτων που παράγονται από τους επισκέπτες της περιοχής, οχημάτων για την εξυπηρέτηση της προστασίας και της βέλτιστης διαχείρισης του προστατευτέου αντικειμένου και οχημάτων για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων καντινών, χώρων καφέ – εστίασης και ενοικιαζόμενων δωματίων που έχουν λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες και λειτουργούν νόμιμα».
Ο κ. Σκυλακάκης σημειώνει ακόμη την ανάγκη εξασφάλισης «οργανωμένου χώρου στάθμευσης οχημάτων πριν από την “μπάρα”», αλλά αυτό, ως γνωστόν, έχει ήδη συμβεί από ιδιώτες, οι οποίοι είχαν φροντίσει να δημιουργήσουν έναν τεράστιο χώρο στάθμευσης, λίγα μόλις μέτρα ακριβώς πριν από την «μπάρα».
Η απόφαση Σκυλακάκη (δείτε ΕΔΩ το έγγραφο) επιβάλει «τη λήψη μέτρων πρόληψης περιβαλλοντικής ζημίας στον τύπο οικοτόπου προτεραιότητας *2250 και των λοιπών περιβαλλοντικών στοιχείων (τα οποία συντελούν στην ικανοποίηση των απαιτήσεων των βασικών αρχών “διατήρησης” και “προφύλαξης”), με την τοποθέτηση “μπάρας” απαγόρευσης πρόσβασης τροχοφόρων οχημάτων στην περιοχή Ελαφονήσου Π.Ε. Χανίων, σύμφωνα με το Παράρτημα Ι του άρθρου 21 του Π.Δ. 148/2009».
Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, από «σχετικό email της αρμόδιας Αν. Γεν. Δ/ντριας ΧΩΠΕΑΠ – Δ/ντριας ΠΕΧΩΣ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Κρήτης, προκύπτει ότι η τοποθέτηση μπάρας στην εν θέματι περιοχή δεν εμπίπτει στις διατάξεις ρύθμισης κυκλοφορίας».
Παράλληλα, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας σημειώνει ότι «… αρμόδια αρχή για τον καθορισμό μέτρων πρόληψης περιβαλλοντικής ζημίας καθώς και επικείμενης απειλής πρόκλησης περιβαλλοντικής ζημίας σύμφωνα με το Π.Δ. 148/2009 είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας».
Συνεπώς, ο κ. Σκυλακάκης αφήνει, εμμέσως πλην σαφώς, να εννοηθεί ότι η ενέργεια του Δήμου Κισάμου να προχωρήσει στην τοποθέτηση «μπάρας» πριν από τρεις και πλέον μήνες ήταν πέραν των αρμοδιοτήτων του.
Οι δράσεις
Ο κ. Σκυλακάκης αναφέρει, επίσης, ότι «η ανάγκη προστασίας του εν λόγω οικοτόπου προτεραιότητας 2250* προκύπτει από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία…» και προσθέτει: «Ειδικότερα στο “Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τον τύπο οικοτόπου προτεραιότητας 2250* Θίνες των παραλίων με Juniperus spp.” εξειδικεύονται συγκεκριμένες δράσεις για τη διατήρηση του οικοτόπου στην περιοχή Ελαφονήσου Π.Ε. Χανίων για την αντιμετώπιση των μεταβολών από τις πιέσεις/απειλές που διαπιστώνονται λόγω ανάπτυξης δραστηριοτήτων αναψυχής – τουρισμού.
Οι ενδεδειγμένες δράσεις που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο είναι οι παρακάτω:
1) καταγραφή του αριθμού επισκεπτών σε κάθε περιοχή, τη χρονική περίοδο παραμονής τους, το είδος των δραστηριοτήτων τους και των επιπτώσεων
2) δημιουργία έργων (π.χ. περίφραξη, πινακίδες ενημέρωσης) για την αποτροπή ή έλεγχο δραστηριοτήτων τουρισμού
3) καθαρισμό απορριμμάτων που προκύπτουν από τις τουριστικές δραστηριότητες
4) καθοδήγηση των τουριστικών δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένες θέσεις έτσι ώστε να μη βλάπτεται ο τύπος οικοτόπου
5) ενίσχυση της φυσικής αναγέννησης θεμελιωδών ειδών και κυρίως του Juniperus macrocarpa και δευτερευόντως του J. turbinata».
Μέτρα πρόληψης
Σύμφωνα με την απόφαση τού κ. Σκυλακάκη, «τα μέτρα πρόληψης ορίζονται ως εξής:
1. Αποκλεισμός της πρόσβασης τροχοφόρων προς την παραλία Ελαφονήσου Π.Ε. Χανίων με την τοποθέτηση “μπάρας”.
Η μπάρα να τοποθετηθεί στη θέση στην οποία τερματίζει το ασφαλτοστρωμένο τμήμα της υφιστάμενης οδού και η οποία χωροθετείται περί τα 450 μ. σε ευθεία απόσταση από τον αιγιαλό.
Η θέση αυτή προσδιορίζεται από τα σημεία Α και Β, με συντεταγμένες σε ΕΓΣΑ ’87:
Α: Χ=458431.00 Υ=3903459.00 και
Β: Χ=458436.00 Υ=3903459.00
Πριν από την “μπάρα” να τοποθετηθούν πινακίδες Ρ‐7 (Απαγορεύεται η είσοδος σε όλα τα οχήματα) εκατέρωθεν της οδού και να δημιουργηθεί πλάτυσμα, προκειμένου να είναι δυνατή η αναστροφή των οχημάτων.
2. Έλεγχος για την απαγόρευση πρόσβασης δίκυκλων οχημάτων (μοτοσυκλέτες ‐ μοτοποδήλατα), η διέλευση των οποίων δεν παρεμποδίζεται από την ύπαρξη της μπάρας.
3. Εξασφάλιση απρόσκοπτης διέλευσης:
– Οχημάτων έκτακτης ανάγκης (πυροσβεστικά, ΕΚΑΒ, κ.λπ.).
– Οχημάτων για την εξυπηρέτηση αυστηρά των κατοικιών που τυχόν βρίσκονται κατάντη της θέσης της “μπάρας”.
– Οχημάτων για την εξυπηρέτηση της προσβασιμότητας προς την παραλία ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΑμεΑ), καθώς και ατόμων ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένων, παιδιών κ.λπ.).
– Οχημάτων που εξυπηρετούν τη συλλογή και μεταφορά των στερεών και υγρών αποβλήτων που παράγονται από τους επισκέπτες της περιοχής.
– Οχημάτων για την εξυπηρέτηση της προστασίας και της βέλτιστης διαχείρισης του προστατευτέου αντικειμένου.
– Οχημάτων για την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων καντινών, χώρων καφέ – εστίασης και ενοικιαζόμενων δωματίων που έχουν λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες και λειτουργούν νόμιμα. Η προσέγγιση των οχημάτων εξυπηρέτησης των παραπάνω χρήσεων θα γίνεται εκτός της περιοχής του τύπου οικοτόπου προτεραιότητας 2250*, όπως αυτός οριοθετείται βάσει της χαρτογράφησης των χερσαίων τύπων οικοτόπων.
4. Εξασφάλιση οργανωμένου χώρου στάθμευσης οχημάτων πριν από την “μπάρα”.
5. Φύλαξη της περιοχής από τους Δήμους Καντάνου – Σελίνου και Κισάμου σε συνεργασία με το Αστυνομικό Τμήμα Καντάνου – Σελίνου και το Αστυνομικό Τμήμα Κισάμου ώστε να μην είναι δυνατή η διέλευση οχημάτων προς την παραλία διά μέσου εναλλακτικής πορείας.
Τα ανωτέρω μέτρα εξουσιοδοτούνται να τα εφαρμόσουν οι Δήμοι Καντάνου – Σελίνου και Κισάμου σύμφωνα με το 13′ σχετικό έγγραφό τους καθώς δεν εντοπίζεται υπεύθυνος φορέας εκμετάλλευσης.
Β. Παρακολούθηση της εφαρμογής και αποτελεσματικότητας των μέτρων
Μετά την υλοποίηση των μέτρων πρόληψης, θα αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητά τους και ενδέχεται να οριστούν πρόσθετα μέτρα. Για την παρακολούθηση της εφαρμογής και της αποτελεσματικότητας των μέτρων ορίζεται υπεύθυνος επικουρικά προς το ΣΥΓΑΠΕΖ, η Μονάδα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Σαμαριάς και Προστατευόμενων Περιοχών Δυτικής Κρήτης».
Πηγή: neakriti.gr