Το «ράλι» των ανατιμήσεων στις αγορές του πετρελαίου και κατ’ επέκταση και των υγρών καυσίμων πρόκειται να είναι αβέβαιο στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολα προβλέψιμες οι τιμές της βενζίνης και του ντίζελ.
Πρόκειται για τα κύρια συμπεράσματα των εκτιμήσεων των δύο μεγάλων ενεργειακών ομίλων της χώρας που δραστηριοποιούνται στη διύλιση και εμπορία πετρελαιοειδών προϊόντων.
Οι προβλέψεις των Helleniq Energy και Motor Oil αποτυπώνονται στις οικονομικές καταστάσεις του πρώτου εξαμήνου του 2023, οι οποίες αν και χαρακτηρίζονται συγκρατημένες, εντούτοις οι όμιλοι αναμένουν βελτίωση της κερδοφορίας τους για το υπόλοιπο της φετινής χρονιάς. Κάτι που αποδίδεται τόσο στις λειτουργικές επιδόσεις τους όσο και στις εκτιμήσεις για υψηλότερες τιμές καυσίμων στη διεθνή και εγχώρια αγορά.
Η ζήτηση των υγρών καυσίμων τους θερινούς μήνες κινήθηκε ανοδικά λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης και τα διυλιστήρια προσδοκούν το ίδιο και για τον Σεπτέμβριο.
Ζήτηση – παραγωγή
Ο όμιλος της Helleniq Energy τονίζει στην εξαμηνιαία οικονομική έκθεσή του για το δεύτερο εξάμηνο: «Το διεθνές ενεργειακό περιβάλλον συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα και μεταβλητότητα, με αποτέλεσμα τόσο η ζήτηση όσο και η παραγωγή πετρελαίου το δεύτερο εξάμηνο του έτους να εξαρτώνται από την οικονομική δραστηριότητα, τις γεωπολιτικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένης της έντασης μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας, καθώς και τις επιμέρους πολιτικές των χωρών παραγωγών αργού πετρελαίου. Πέραν αυτών», συνεχίζει η Helleniq Energy, «άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν τα περιθώρια διύλισης είναι οι μεταβολές στην παγκόσμια διυλιστική ικανότητα, τα επίπεδα παραγωγής των διυλιστηρίων, τόσο περιφερειακά όσο και παγκοσμίως, καθώς και η διαθεσιμότητα αργών και πρώτων υλών».
Η διοίκηση του ομίλου περιγράφει επίσης στις εξαμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την πορεία της διεθνούς και ευρωπαϊκής οικονομίας, σύμφωνα με τις οποίες για φέτος οι ρυθμοί ανάπτυξης αναμένεται να επιβραδυνθούν.
Ομαλοποίηση
Ο ενεργειακός όμιλος της Motor Oil, που διαθέτει μονάδες διύλισης στην Κόρινθο, περιγράφει πως «κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου 2023 η τιμή του Μπρεντ παρουσίασε ήπια μεταβλητότητα. Πιο συγκεκριμένα, η μέση τιμή του διαμορφώθηκε στα 79,67 δολ./βαρέλι. Κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2022 η τιμή του Μπρεντ παρουσίασε έντονη μεταβλητότητα, οπότε η μέση τιμή είχε διαμορφωθεί στα 107,20 δολ./βαρέλι». Η Motor Oil επίσης καταγράφει τη μικρή αύξηση της μέσης τιμής του Μπρεντ κατά την περίοδο 30 Ιουνίου-31 Αυγούστου: «Η μέση τιμή του Μπρεντ διαμορφώνεται στα 83 δολ./βαρέλι περίπου, με ήπιες τάσεις μεταβλητότητας. Παραμένει ωστόσο ο προβληματισμός σχετικά με την ομαλοποίηση της προσφοράς αργού, ιδιαίτερα μετά την ανακοίνωση του ΟΠΕΚ+ για περικοπή της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου» τονίζει ο όμιλος της Κορίνθου.
Πάντως η διοίκηση βλέπει πως στο τρίτο τρίμηνο του 2023 «παρατηρείται ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης σε αρκούντως ικανοποιητικά επίπεδα συγκρινόμενα με τις ιστορικές τιμές, διαμορφούμενα ελαφρώς υψηλότερα έναντι των περιθωρίων του αντίστοιχου τριμήνου της χρήσης 2022».
Όπως και να ‘χει, οι διοικήσεις των δύο ομίλων αναμένουν υψηλότερη κερδοφορία το δεύτερο εξάμηνο, καθώς και να πετύχουν ισχυρές οικονομικές επιδόσεις. Οι τελευταίες δεν θα είναι υψηλότερες από το 2022, οπότε και η ενεργειακή κρίση εκτόξευσε σε πρωτόγνωρα επίπεδα τις τιμές των πετρελαιοειδών αλλά και την κερδοφορία.