ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Playmobil: Το χριστουγεννιάτικο «δωράκι» της ελληνικής θυγατρικής, η μάχη με τη Lego και οι μαζικές απολύσεις

Η εποχή που τα Playmobil κατασκευάζονταν στην Ελλάδα μέσω της ιστορικής Lyra, μπαίνοντας σε κάθε ελληνικό σπίτι, φαντάζει πλέον μακρινό όνειρο. Παρ’ όλα αυτά, στο πέρασμα των χρόνων τα παιχνίδια της γνωστής γερμανικής εταιρείας, που φέρει το όνομα του ιδρυτή της, Horst Brandstätter Group, διατήρησαν τη δημοφιλία που είχαν καταφέρει να χτίσουν από κοινού με τη Lyra του Μάρκου Λύρα τη δεκαετία του ‘80, ξεπερνώντας μάλιστα τότε τη μεγάλη ανταγωνίστρια Lego.

Το comeback της τελευταίας, όμως, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες αναταραχές στην αγορά λόγω της πανδημίας και αργότερα λόγω πληθωρισμού κοκ, έχουν δημιουργήσει μία κατάσταση δύσκολη τόσο για την Playmobil Hellas (στη κεντρ. φωτ. ο επί σειρά ετών πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Γιώργος Παγώνης), όσο και για την ίδια τη μητρική, την οποία και προσπαθούν να αντιμετωπίσουν.

Στην περίπτωση της μητρικής μάλιστα, η «θεραπεία» ήδη έχει προκαλέσει σοκ στις τάξεις των εργαζομένων, καθώς το σχέδιο ανάτασης περιλαμβάνει τη μείωση του εργατικού δυναμικού κατά 17% σε μία περίοδο ενάμιση έτους περίπου.

Υπολογίζεται ότι θα περικοπούν συνολικά 700 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων περίπου οι μισές στη Γερμανία. Μόνο απ’ την απόφαση να ανατεθεί σε εξωτερικό συνεργάτη το τμήμα κατασκευής καλουπιών, το οποίο η εταιρεία δεν θεωρεί ότι είναι στον «πυρήνα» της δραστηριότητάς της, αναμένεται να χαθούν 74 θέσεις εργασίας.

Οι κινήσεις εξορθολογισμού πάντως κρίνονται απαραίτητες απ’ τη νέα διοίκηση που έχει αναλάβει, καθώς η εταιρεία φαίνεται να χάνει λεφτά τόσο απ’ τα δημοφιλή προϊόντα της, όσο και απ’ το θεματικό πάρκο που λειτουργεί κοντά στη Νυρεμβέργη. Μάλιστα, κατά την προηγούμενη χρήση (1/4/2022 – 31/3/2023) το brand Playmobil κατέγραψε για πρώτη φορά στην ιστορία του πτώση πωλήσεων. Συγκεκριμένα, απ’ τα 653 εκατ. ευρώ στη χρήση 1/4/2021 – 31/3/2022 υποχώρησαν στα 614 εκατ. ευρώ.

Στον αντίποδα, ο μεγάλος ανταγωνιστής, Lego, έχοντας καταφέρει να «χτίσει» και μια διευρυμένη βάση ενηλίκων πελατών σε όλο τον κόσμο, συνεχίζει την ανοδική του πορεία. Συγκριτικά, στη χρήση του 2022, οι πωλήσεις του είχαν αυξηθεί κατά 17% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, φθάνοντας τα 64,6 δισ. δανέζικες κορώνες (8,66 δισ. ευρώ)!

Αντίστοιχη περίπου είναι η εικόνα και στην ελληνική αγορά, ιδίως καθώς η στρατηγική συμμαχία της Lego με τη γνωστή αλυσίδα Μουστάκας (σ.σ. η τελευταία έχει μεταξύ άλλων τα δικαιώματα και τη λειτουργία των Lego Stores) δείχνει να διευρύνει το αποτύπωμα των προϊόντων της δανέζικης εταιρείας στην ελληνική αγορά.

Η Playmobil Hellas, θυγατρική 100% της Horst Brandstatter Holding GmbH, κατά την προηγούμενη χρήση (1/4/2022 – 31/3/2023) κατέγραψε υποχώρηση των οικονομικών της επιδόσεων. Συγκεκριμένα, οι καθαρές πωλήσεις υποχώρησαν στα 15,21 εκατ. ευρώ έναντι 17,84 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν. Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν στα 225.224 ευρώ, έναντι 656.157 ευρώ.

Μάλιστα, η διοίκηση της θυγατρικής υπό τον κ. Παγώνη εκτιμούσε στις οικονομικές καταστάσεις πως και η νέα χρήση (σ.σ. η τρέχουσα) «θα είναι στα ίδια επίπεδα λόγω των διακυμάνσεων του πληθωρισμού, των αυξήσεων στα αγαθά και τις υπηρεσίες και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, που θα συνεχίσουν να επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών». Λόγω των παραπάνω επιδόσεων, η διοίκηση της θυγατρικής υπό τον κ. Παγώνη αποφάσισε αρχικά τη μη διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2022.

Ωστόσο, λόγω των αναγκών της μητρικής, έσπευσε προ ημερών να της προσφέρει «χριστουγεννιάτικο δωράκι» ύψους 1 εκατ. ευρώ μέσα από τη διανομή μερίσματος από τα συσσωρευμένα φορολογηθέντα και μη διανεμηθέντα κέρδη παρελθουσών χρήσεων που έκλεισαν έως 31/03/2022. Μάλιστα, με βάση την έγκριση της Εκτακτης Γενικής Συνέλευσης, που συνεδρίασε προ ημερών, η καταβολή του μερίσματος στη μοναδική μέτοχο θα γίνει εντός δύο μηνών μέσω τραπεζικού εμβάσματος, προλαβαίνοντας βέβαια και το κλείσιμο της τρέχουσας χρήσης (1/4/’23 – 31/3/’24).



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ