Εκδρομές - Ταξίδια ΕΛΛΑΔΑ

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έρχονται μεγάλες αυξήσεις και το 2025

Πιο αλμυρές θα γίνουν οι μετακινήσεις ανθρώπων και οχημάτων μέσω της ακτοπλοΐας το επόμενο διάστημα. Οι ακτοπλόοι, σύμφωνα με όσα διαμείφθηκαν στη χθεσινή ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), βλέπουν αυξήσεις τουλάχιστον 10% έως 12% το αμέσως επόμενο διάστημα.

Μάλιστα, η αύξηση αυτή μπορεί να είναι ακόμη μεγαλύτερη, αν συνυπολογιστούν οι άλλες επιμέρους μεταβολές λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών εταιρειών.

Ήδη οι Μινωικές Γραμμές του ομίλου Γκριμάλντι ανακοίνωσαν από 7ης Ιανουαρίου την επιβολή «Μεσογειακού Περιβαλλοντικού Τέλους» στη γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Ηράκλειο, που ανέρχεται σε 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο φορτηγού οχήματος.

Ειδικότερα, τόσο ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, Διονύσης Θεοδωράτος, όσο και o διευθύνων σύμβουλος της Attica Group, Πάνος Δικαίος, μιλώντας χθες στην ημερίδα των ακτοπλόων, που διεξήχθη στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, εκτίμησαν αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών λόγω της υποχρεωτικής αλλαγής τύπου καυσίμου.

Τα ακτοπλοϊκά μέσα από 1ης Μαΐου 2025 υποχρεωτικά θα κινούνται με έναν νέο τύπου καυσίμου (ντίζελ), πολύ πιο καθαρό από τον υφιστάμενο τύπο καυσίμου, που συνιστά ένα είδος μαζούτ. Το νέο καύσιμο περιέχει το 20% της ποσότητας του θείου που περιέχει το σημερινό και συνιστά ένα από τα μέτρα «πρασινίσματος» της διεθνούς και εγχώριας ναυτιλίας που επιβάλλουν η Κομισιόν και ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO).

Η αλλαγή αυτή καυσίμου, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωράτο, δεν αφήνει περιθώρια να μην υπάρξουν αυξήσεις. «Ποια είναι η διαφορά του ενός καυσίμου προ της 30ής/4 και μετά την 30ή/4;», αναρωτήθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ. Την απάντηση την έδωσε ο ίδιος. «Με τα μέχρι τώρα δεδομένα και στοιχεία για την τιμή του νέου καυσίμου, φαίνεται ότι το 10% έως 12% είναι αυτό που θα επιφέρει μια αύξηση στους ναύλους από 1ης Μαΐου».

Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν θα είναι μόνον αυτή η αύξηση που θα περιλάβουν φέτος τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Οι συλλογικές συμβάσεις πληρωμάτων που υπογράφηκαν τα τελευταία δύο χρόνια περιέλαβαν αυξήσεις 7%, οι οποίες δεν έχουν περάσει ακόμη στα ναύλα. Επίσης, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η ελληνική ναυτιλία ξεκινά την αποπληρωμή μέρους των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS).

Όσον αφορά το τελευταίο, η εγχώρια ναυτιλία θα πρέπει από 30 Σεπτεμβρίου 2025 να ξεκινήσει να αποζημιώνει στο σύστημα ETS (European Trading System) το 40% των ρύπων που αποβάλλει. Σταδιακά και μέχρι το 2027, η καταβαλλόμενη αποζημίωση του 40% των ρύπων θα φτάσει στο 100% των ρύπων.

Πρόκειται για μια πολύ μεγάλη επιβάρυνση, η οποία εκτιμάται ότι θα αντιμετωπιστεί μακροχρόνια με επενδύσεις 2 έως 3 δισ. ευρώ (σύμφωνα με το υπ. Ναυτιλίας) ή 3 έως 4 δισ. ευρώ (σύμφωνα με την ΣΕΕΝ), σε καθαρότερα καύσιμα και αποδοτικότερες μηχανές εσωτερικής καύσης. Ας μην ξεχνάμε ότι η εγχώρια ναυτιλία καθυστέρησε πολύ σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού του στόλου της, λόγω της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Έτσι, σήμερα διαθέτει ιδιαίτερα γερασμένο και ενεργοβόρο στόλο.

Τέλος, όσον αφορά τις αυξήσεις στα ναύλα, θα πρέπει να συνυπολογιστεί ο πληθωρισμός, αλλά και η τελευταία αύξηση των τιμών του πετρελαίου. Όσον αφορά τον πληθωρισμό, η ρύθμιση των τιμών των ναύλων προβλέπει κάθε χρόνο προσαρμογή τους με βάση τον ετήσιο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κάτι το οποίο, ωστόσο, όπως παραδέχθηκε ο πρόεδρος της ΣΕΕΝ, δεν τηρήθηκε με ευλάβεια τα προηγούμενα 5-6 χρόνια. Πέρυσι ο πληθωρισμός έκλεισε στο 2,6%.

Όλα αυτά φανερώνουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, τουλάχιστον 15% έως 20%. «Αναγκαζόμαστε και πάμε στο ντίζελ. Φεύγουμε από τα καύσιμα που είχαμε», είπε ο εφοπλιστής και πρόεδρος του Ευγενίδειου Ιδρύματος, Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης. «Συν τις μεγάλες αυξήσεις που δώσαμε στη ναυτεργασία και αν προσθέσει κάποιος τον πληθωρισμό στις πρώτες ύλες, στα υλικά, τότε, θέλοντας και μη, όλα αυτά συνεισφέρουν αυξητικά πολύ σημαντικά στα εισιτήρια των πλοίων».



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ