ΚΡΗΤΗ

Γιατί επέλεξε ο πρωθυπουργός να έρθει στην Κρήτη 8 Φεβρουαρίου

Ο κύβος ερρίφθη! Στις 8 Φεβρουαρίου (ημέρα Σάββατο), παρουσία του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα κηρυχθεί η επίσημη έναρξη της περιόδου παραχώρησης, και ουσιαστικά της έναρξης εργασιών, για το έργο κατασκευής του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι.

Ουσιαστικά “διά χειρός” του πρωθυπουργού, στο πλαίσιο μάλιστα ευρύτερης πρωθυπουργικής περιοδείας, θα δοθεί εδώ από την Κρήτη το εναρκτήριο λάκτισμα για την υλοποίηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου, που περιμένουμε εδώ και σχεδόν μια εικοσαετία, από την παραχωρησιούχο ελληνο-ινδική κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR.

Ως γνωστόν, η σύμβαση παραχώρησης για το Καστέλι κυρώθηκε την περασμένη άνοιξη από την ελληνική Βουλή, με ευρεία μάλιστα πλειοψηφία. Πριν από λίγο καιρό, μάλιστα, άναψε το οριστικό “πράσινο φως” από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση των 180 εκατομμυρίων ευρώ που πρέπει να βάλει ως δικιά του χρηματοδοτική συμβολή το ελληνικό Δημόσιο και εκκρεμούν οι τελικές “τζίφρες” της σύμβασης. Τζίφρες που δεν αποκλείεται, με βάση προαναγγελία του υπουργού στη Bουλή, στο πλαίσιο απάντησης προς τον βουλευτή Ηρακλείου του ΚΙΝ.ΑΛ. Βασίλη Κεγκέρογλου, να “πέσουν” σήμερα.

Με τα παραπάνω ολοκληρώθηκαν οι διαδικαστικές προετοιμασίες. Ωστόσο ημέρα-ορόσημο, οπότε και ξεκινά να μετρά αντίστροφα πια ο χρόνος υλοποίησης, είναι η επίσημη ημέρα έναρξης της παραχώρησης του έργου.

Η ημερομηνία, λοιπόν, έχει “κλειδώσει” (εκτός συγκλονιστικού απροόπτου πάντα) για τις 8 Φεβρουαρίου.

Η 8η Φεβρουαρίου, βεβαίως, πέφτει Σάββατο… Γεγονός που έχει προκαλέσει μια σχετική απορία… Ωστόσο, από ό,τι φαίνεται, υπάρχει συγκεκριμένη εξήγηση.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, η κήρυξη της έναρξης των εργασιών για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι από τον πρωθυπουργό αναμένεται να είναι ενταγμένη σε ευρύτερη περιοδεία του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Κρήτη, με άξονα τα μεγάλα έργα υποδομών, εξέχοντος φυσικά του νέου ΒΟΑΚ… Προφανώς, λοιπόν, ο κ. Μητσοτάκης και το επιτελείο του ετοιμάζουν μια διήμερη ή τριήμερη περιοδεία στο νησί, οπότε και εξηγείται ως κατάλληλη η επιλογή της ημέρας του Σαββάτου για το Καστέλι.

Τον πρωθυπουργό αναμένεται να συνοδεύουν ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ο Ρεθεμνιώτης υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης και άλλα κυβερνητικά στελέχη, ενώ αναμένεται εδώ επί κρητικού εδάφους, στις 8 Φεβρουαρίου, υψηλόβαθμη αντιπροσωπία εκ μέρους της ΤΕΡΝΑ αλλά και των Ινδών.

Τη στιγμή αυτή δεν έχουν προχωρήσει σε τέτοιο βαθμό οι σχετικές προετοιμασίες ώστε να γνωρίζει κανείς με σιγουριά το πού θα γίνει η σχετική τελετή της κήρυξης της έναρξης των εργασιών. Αν δηλαδή θα γίνει, όπως είναι το πιθανότερο σενάριο, στο δημοτικό κατάστημα στο Καστέλι, όπως είχε γίνει και με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, ή αν θα γίνει σε άλλον χώρο. Επίσης παραμένει ανοιχτό το ποιοι εκ των ηγετικών στελεχών από πλευράς της ινδικής GMR και του ελληνικού ομίλου της ΤΕΡΝΑ θα παρευρίσκονται, αν δηλαδή θα κατέβει εδώ ο αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ Μιχάλης Γουρζής ή και ο ίδιος ο ισχυρός άνδρας του ομίλου Γιώργος Περιστέρης.

Η πορεία των εργασιών

Από την επίσημη έναρξη της περιόδου παραχώρησης ουσιαστικά θα αρχίσει να μετρά αντίστροφα ο χρόνος της κατασκευαστικής περιόδου και των εργασιών, που μόνο για αυτό καθαυτό το τεχνικό κομμάτι έχουν κόστος 500 εκατ. ευρώ.

Τυπικά, βάσει της σύμβασης παραχώρησης, η κατασκευαστική περίοδος για το νέο αεροδρόμιο, τις οδικές συνδέσεις και τα υπόλοιπα συνοδά έργα ορίζεται σε μια 5ετία από την έναρξη της περιόδου παραχώρησης. Ωστόσο δεν αποκλείεται οι εργασίες να ολοκληρωθούν νωρίτερα, μέσα σε 3,5 με 4 χρόνια. Αυτή τουλάχιστον είναι η επιδίωξη και της ίδιας της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας, που έχει διαμηνύσει πως σκοπεύει – και άλλωστε τη συμφέρει, πρακτικά μιλώντας – να ολοκληρώσει το έργο πριν τον τυπικό χρονικό ορίζοντα της 5ετίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τον πρώτο χρόνο αναμένεται η ωρίμανση του έργου, των μελετών και των πρόδρομων εργασιών κατασκευής του εργοταξίου – ενός εργοταξίου μάλιστα που ανάλογό του δε θα έχει ξαναδεί η Κρήτη σε άλλα μεγάλα έργα. Ο σκληρός “πυρήνας” των έργων θα ακολουθήσει το δεύτερο έτος, με κατασκευή διαδρόμων προσγείωσης-απογείωσης, των φυσούνων, του κυρίως αεροδρομίου και παράλληλων οδικών αξόνων. Οι συνδετήριοι δρόμοι και οι οδικές προσβάσεις στον αερολιμένα από Βορρά και Νότο, δηλαδή, θα κατασκευάζονται παράλληλα με τον χώρο του αεροδρομίου. Απώτερος στόχος είναι στα τέλη του 2024 με αρχές του 2025 να υπάρξουν δοκιμαστικές πτήσεις για το νέο αεροδρόμιο.

Σημειώνεται ότι, βάσει διεθνών κανονισμών, θα πρέπει να γίνουν εκτεταμένες δοκιμαστικές πτήσεις, διάρκειας ως 6 μηνών, στο νέο αεροδρόμιο, με προσαπογειώσεις διαφόρων τύπων αεροπλάνων, προτού ξεκινήσει να λειτουργεί κανονικά το νέο αεροδρόμιο.

Τα δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα

Για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της προόδου των κατασκευών της περιόδου μελετών-κατασκευών (ΤΙ), η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει 6 τμηματικές προθεσμίες, με αφετηρία την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης. Συγκεκριμένα:

α) Πρώτη τμηματική προθεσμία (4 μήνες):

*Προσδιορισμός θέσης προσωρινών κατασκευών,

*Ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων οργανισμών ή αρμόδιων Αρχών για έκδοση αδειών ή εκτέλεση εργασιών για το έργο, και συγκέντρωση των στοιχείων για τις απαιτούμενες άδειες και κυρίως για τις τυχόν απαιτούμενες πρόσθετες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις,

*Υποβολή για έγκριση του χρονοδιαγράμματος εφαρμογής περιόδου μελετών-κατασκευών.

β) Δεύτερη τμηματική προθεσμία (8 μήνες):

*Υποβολή για έγκριση του χρονοδιαγράμματος αεροναυτιλίας, σε περίπτωση που η ΥΠΑ έχει επιλέξει να μην προβεί η ίδια στη διαδικασία προμήθειας, εγκατάστασης και θέσης σε λειτουργία του εξοπλισμού αεροναυτιλίας του αεροδρομίου.

γ) Τρίτη τμηματική προθεσμία (24 μήνες):

*Ολοκλήρωση προς λειτουργία της εγκατάστασης πλήρους βιολογικού καθαρισμού και κατάλληλης δυναμικότητας επεξεργασίας των ακαθάρτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής και Ρουσσοχωρίων.

δ) Τέταρτη τμηματική προθεσμία (36μήνες):

*Ολοκλήρωση των χωματουργικών εργασιών στον διάδρομο προσαπογειώσεων, στους συνδετήριους τροχόδρομους, στον υποχρεωτικό τροχόδρομο, στις συνδετήριες εξόδους υψηλής ταχύτητας και στο δάπεδο του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών,

*Ολοκλήρωση των έργων αντιπλημμυρικής προστασίας του αεροδρομίου,

*Ολοκλήρωση του φέροντος οργανισμού του κτηρίου του κεντρικού αεροσταθμού.

ε) Πέμπτη τμηματική προθεσμία (45 μήνες):

*Ολοκλήρωση αυτοκινητόδρομου ΒΟΑΚ – είσοδος αεροδρομίου,

*Ολοκλήρωση αρτηρίας σύνδεσης αεροδρομίου με την οδό Ηρακλείου-Βιάννου,

*Ολοκλήρωση συναρμογών με Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

στ) Έκτη τμηματική προθεσμία (54 μήνες):

*Έναρξη δοκιμαστικής λειτουργίας των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.

ΠΗΓΗ: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ