ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

10 πράγματα που δεν γνωρίζατε για το Lada

Συνώνυμο με το όνομα της μάρκας του, το VAZ-2101 ή «Lada» μπορεί να περηφανεύεται ότι είναι το πιο επιτυχημένο μοντέλο της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε 10 αξιοσημείωτα στοιχεία του.

1.Πότε ξεκίνησαν οι πωλήσεις του

Το VAZ-2101 βγήκε για πρώτη φορά από τη γραμμή παραγωγής της AvtoVaz (η ονομασία της Lada στη Ρωσία) στο εργοστάσιο του Τολιάττι, στις 19 Απριλίου του 1970. Ήταν το πρώτο μοντέλο της Lada που προήλθε από τη συνεργασία της Ρώσικης φίρμας με τη Fiat (βασιζόταν πάνω στο σεντάν Fiat 124). Οι πωλήσεις του ξεκίνησαν τον επόμενο Αύγουστο.

2. Η σημασία των χρωμάτων

Το VAZ-2101 ήταν το καμάρι της βιομηχανίας της Ε.Σ.Σ.Δ. των αρχών της δεκαετίας του ’70. Εξ ου και τα πρώτα 6 αυτοκίνητα που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής ήταν στα χρώματα της σημαίας της Σοβιετικής Ένωσης: 2 ήταν μπλε και 4 κόκκινα.

3. Πως ονομαζόταν στη Ρωσία

Το όνομα «Lada» δεν συνόδεψε ποτέ το αυτοκίνητο στην Ε.Σ.Σ.Δ., αλλά μόνο όλα τα μοντέλα που πωλήθηκαν εκτός αυτής. Εντός των τειχών της χώρας του, το VAZ-2101 έφερε το όνομα της μάρκας «Zhiguli», το οποίο προήλθε από την ομώνυμη οροσειρά που βρίσκεται κοντά στο εργοστάσιο κατασκευής του. Το όνομα αυτό εγκαταλείφτηκε από τη Lada στα μέσα της δεκαετίας του ’90.

4. Τι αλλαγές είχε σε σχέση με το Fiat 124

H Lada υπερηφανευόταν ότι σαν βάση του το VAZ-2101 είχε πάρει ένα αυτοκίνητο, το Fiat 124, που λίγα χρόνια πιο πριν το 1967, είχε κερδίσει τον τίτλο του «Car of the Year» στην Ευρώπη. Ωστόσο σε σχέση με αυτό είχε πάνω από 800 αλλαγές, απαραίτητες για τις διαφορετικές συνθήκες των δρόμων και των εδαφών της Ε.Σ.Σ.Δ. Ανάμεσά τους περιλαμβανόταν υψηλότερη ανάρτηση με διαφορετικές ρυθμίσεις (η απόσταση από το έδαφος ήταν 175 χλστ.!), νέος κινητήρας και κιβώτιο, πίσω αλουμινένια ταμπούρα αντί για δισκόφρενα, πιο άκαμπτο πλαίσιο με ενισχύσεις από ατσάλι, ένδειξη θερμοκρασίας κινητήρα στον πίνακα οργάνων αντί για ένα απλό λαμπάκι που είχε το 124 και πολλά άλλα. Μετά από αυτά το 2101 ήταν τουλάχιστον 90 κιλά πιο βαρύ από το 124.

5. Το πιο επιτυχημένο μοντέλο στην ιστορία της Ρωσίας

Το 2101 από την πρώτη στιγμή έγινε μεγάλη επιτυχία, με αποτέλεσμα το εργοστάσιο του Τολιάττι να μην μπορεί να καλύψει τη ζήτηση. Μόλις το 1980 και 10 ολόκληρα χρόνια μετά το ξεκίνημα της παραγωγής του, η AvtoVaz σε συνεργασία πάντα με την κυβέρνηση της Ε.Σ.Σ.Δ., κατάφερε να μειώσει το χρόνο αναμονής στο 1 έτος. Στην ιστορία της ρωσικής αυτοκινητοβιομηχανίας, το 2101 παραμένει το πιο επιτυχημένο μοντέλο της. Συνολικά από το 1970 έως και το 1988 κατασκευάστηκαν σχεδόν 4,8 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Το 2106 που ακολούθησε παρήχθη σε 4,3 εκατομμύρια μονάδες, ενώ το 2107 σε 2,8 εκατομμύρια.

6. Πότε σταμάτησε η παραγωγή του

Η παραγωγή του VAZ-2101 σταμάτησε το 1988, 18 ολόκληρα χρόνια μετά την έναρξή της και παρότι η Lada είχε λανσάρει στην αγορά τον αντικαταστάτη του. Ωστόσο, στην Αίγυπτο όπου κατασκευαζόταν επίσης το 2101 για τις αγορές της Αφρικής, η παραγωγή του σταμάτησε το 2014!

7. Σε πόσες χώρες πωλήθηκε

Σύμφωνα με το συμβόλαιο που είχε συνάψει με τη Fiat, η Lada δεν μπορούσε να πωλήσει το 2101 σε αγορές όπου πωλούνταν και το 124. Ωστόσο, το 1971 η Lada έστειλε τα πρώτα αυτοκίνητα στη Γιουγκοσλαβία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Φινλανδία. Από το 1974 και μετά όμως, όταν και σταμάτησε η παραγωγή του 124, το 2101 μπόρεσε να πουληθεί στις περισσότερες αγορές της Δυτικής Ευρώπης. Επίσης, το 2101 πωλήθηκε στην Κούβα, στον Καναδά (αλλά όχι στις Η.Π.Α.), την Ιαπωνία, την Αυστραλία, καθώς και σε αρκετές αφρικάνικες χώρες.

8. Το αυτοκίνητο του αιώνα

Το 2000 το VAZ-2101 σε ψηφοφορία του περιοδικού Za Rulem, ψηφίστηκε ως το ρωσικό αυτοκίνητο του 20ου αιώνα από πάνω από 80 χιλιάδες αναγνώστες.

9. Το Lada και ο Wankel

Παρότι το 2101 σταδιοδρόμησε κυρίως με μοτέρ βενζίνης και diesel 1.200 έως και 1.700 κ.εκ., το 1978 η ειδική του τότε έκδοση που ετοιμάστηκε για την Σοβιετική αστυνομία και την KGB έφερε έναν περιστροφικό κινητήρα Wankel 71 ίππων. Το 1982 κατασκευάστηκαν και πολιτικά μοντέλα με αυτό το μοτέρ, όμως λόγω προβλημάτων αξιοπιστίας του κινητήρα, μόλις 250 βγήκαν τελικά από το εργοστάσιο.

10. Ο Πούτιν και το Lada

Με αφορμή τα φετινά 50στά γενέθλια του VAZ-2101 ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν με τηλεγράφημά του συνεχάρη τη Lada για το πολύ σημαντικό αυτό ορόσημο, εκφράζοντας τη μεγάλη αγάπη του ρωσικού λαού για το αυτοκίνητο.

ΠΗΓΗ: newsauto.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ