Το Facebook (FB) ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα απαγορεύει διαφημίσεις που αποθαρρύνουν τον κόσμο να κάνει τα εμβόλια και απαγορεύει περιεχόμενο που σχετίζεται με θεωρίες συνωμοσίας.
Facebook και παραπληροφόρηση
Ωστόσο, σύμφωνα με τον Imran Ahmed, διευθύνοντα σύμβουλο του Center for Countering Digital Hate, είναι πολύ ή και λίγο αργά – ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι η πλατφόρμα δε θα αγγίξει υπάρχουσες αναρτήσεις κατά των εμβολίων.
«Facebook, είναι ο γορίλλας των 800 λιβρών στην αγορά της παραπληροφόρησης», δήλωσε ο Ahmed στο The First Trade της Yahoo Finance.
«Αυτή είναι η αλήθεια. … Το Facebook είναι η εταιρεία που μπορεί να αλλάξει τον φακό μέσω του οποίου βλέπουμε τον κόσμο με την επανειλημμένη παραπληροφόρηση που διαδίδεται στους ανθρώπους. Μπορεί πραγματικά να πείσει τους ανθρώπους ότι ο κόσμος είναι διαφορετικός».
Δεν αφορά μόνο την παραπληροφόρηση του εμβολίου ή το QAnon, προσέθεσε ο Ahmed. «Το είδαμε με τον κοροναϊό και ανθρώπους που πίστευαν ότι οι μάσκες ήταν επικίνδυνες ή ότι οι μάσκες δεν ήταν απαραίτητες», είπε.
«Το βλέπουμε στο μίσος που βασίζεται στην ταυτότητα…Στην πραγματικότητα, το Facebook έχει το μεγαλύτερο πρόβλημα και έχει κάνει τα λιγότερα για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα». Το Facebook δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
«Συντονισμένοι ηθοποιοί παραπληροφόρησης … αυξάνονται γρήγορα»
Μετά την προεκλογική περίοδο του 2016, κατά τη διάρκεια της οποίας ξένοι ηθοποιοί εκμεταλλεύτηκαν την πολιτική εποπτείας του αδύναμου περιεχομένου του Facebook, το Facebook ανέπτυξε ένα σύστημα ελέγχου στοιχείων που χρησιμοποιήθηκε για την επισήμανση βίντεο και αναρτήσεων που θεωρεί ότι είναι πραγματικά ανακριβείς.
Ο Ahmed ισχυρίστηκε ότι η ανταπόκριση της εποπτείας της εταιρείας δεν ήταν αρκετή. «Αυτό που έχουν κάνει ουσιαστικά είναι ότι έχουν κοιτάξει ένα πολύ βρώμικο διαμέρισμα και μαζεύουν τα μαξιλάρια και δεν καθαρίζουν τίποτα άλλο», είπε.
Για παράδειγμα, η έρευνα του Κέντρου για την Αντιμετώπιση Ψηφιακού Μίσους διαπίστωσε ότι υπάρχουν δεκάδες εκατομμύρια οπαδοί «ατόμων, ομάδων, σελίδων» που παραπληροφορούν κατά των εμβολίων.
«38 εκατομμύρια βρήκαμε μόνο στο Facebook σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, και αυτό αυξάνεται ραγδαία, οπότε η οργανική προσέγγιση των συντονισμένων παραπλανητικών παραγόντων αυξάνεται ραγδαία», δήλωσε ο Ahmed.
«Στην πραγματικότητα, η αντιμετώπιση του προβλήματος των διαφημίσεων – ήταν μικρή από άποψη αριθμών, αλλά ήταν εξαιρετικό ότι υπήρχε κάποιο σημείο στο οποίο το Facebook είχε μια επιχείρηση που βασίστηκε στο να λαμβάνει διαφημίσεις από παραπλανητικούς παράγοντες και να διαδίδει την παραπληροφόρηση σχετικά με τα εμβόλια σε εκατομμύρια ειδήσεις».
Άλλες πλατφόρμες έχουν λάβει μέτρα για την αποτροπή της παραπληροφόρησης: το Twitter επισημαίνει όλο και περισσότερο αυτό που θεωρεί ότι είναι πραγματικά ανακριβές περιεχόμενο, κυρίως από τον λογαριασμό 87 εκατομμυρίων οπαδών του Trump.
«Το Twitter, από τεχνικής απόψεως, θα λέγαμε ότι αφορά περισσότερο την τακτική προσαρμογή του τι περιλαμβάνεται στην ημερήσια διάταξη», δήλωσε ο Ahmed.