Ύστερα την ορκωμοσία της νέας Βουλής και την εκλογή προέδρου και αντιπροέδρων, έρχεται η ώρα για τα βουλευτικά αυτοκίνητα.
Οι 300 του Κοινοβουλίου θα μοιραστούν μετά από κλήρωση του αυτοκίνητο που θα τους συντροφεύει στη διάρκεια της θητείας τους στην Εθνική Αντιπροσωπία. Μην φαντάζεστε όμως τίποτα απαστράπτουσες Mercedes-Benz, BMW, Saab 9-5 και Lexus που βλέπαμε τα χρόνια της οικονομικής ευμάρειας να μπαινοβγαίνουν στο γκαράζ της Βουλής (χαρακτηριστική η φωτογραφία του άρθρου). Τώρα πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ και το «σεμνά και ταπεινά» γίνεται (εν μέρει) πράξη. Ας όψεται η οικονομική κρίση.
Αλλά ας δούμε τι ίσχυε παλαιότερα με τα περίφημα βουλευτικά αυτοκίνητα και τι ισχύει σήμερα: Μέχρι τα μισά της δεκαετίας του 1980, οι βουλευτές δικαιούνταν να αγοράσουν αφορολόγητα αυτοκίνητα μέχρι 2.000 cc. Τα προηγούμενα χρόνια, μπορούσαν να προμηθεύονται ΙΧ και σε τιμές προσιτές από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού, (ΟΔΔΥ)ο οποίος διέθετε έναν υπολογίσιμο στόλο κατεσχεμένων αυτοκινήτων.
Επί προεδρίας Απόστολου Κακλαμάνη, η Βουλή κατέφυγε στη λύση της μίσθωσης μέσω Leasing, παρέχοντας ΙΧ με συμβάσεις τριετείς, ενώ με παρέμβαση του επόμενου προέδρου Φίλιππου Πετσάλνικου, συμφωνήθηκε να δίνονται αυτοκίνητα έως 1.400 cc για τους βουλευτές της Αθήνας και έως 1.800 cc για τους Επαρχιώτες.
Η τελευταία σύμβαση, έληξε τον Οκτώβριο του 2014, αλλά, με απόφαση του απερχόμενου Προέδρου Βαγγέλη Μεϊμαράκη παρατάθηκε μέχρι το τέλος του 2015.
Τι ισχύει σήμερα
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν άλλαξε και πολλά πράγματα. Έτσι, οι βουλευτές του λεκανοπεδίου Αττικής (Α’, Β’ Αθηνών και Πειραιά και υπόλοιπο Αττικής) δικαιούνται αυτοκίνητο έως 1.400 cc και έως €750 μηνιαίο μίσθωμα. Για τους βουλευτές περιφέρειας προβλέπεται ΙΧ έως 1.800 cc και € 1.200 μίσθωμα (περιλαμβάνεται ο ΦΠΑ).
Αυτή τη στιγμή το γκαράζ της Βουλής, με βάση τις ισχύουσες συμβάσεις leasing έχει ένα ετερόκλητο στόλο από αυτοκίνητα, ανάμεσα στα οποία θα γίνει η κλήρωση. Αυτά είναι:
Volvo V40
MΙΝΙ Cooper Countryman Diesel
VW Golf diesel
Audi A4
MΙΝΙ Cooper S
Peugeot 508
Παράλληλα έχουν παραμείνει στο στόλο ορισμένες Mercedes-Βenz C 200 από παλαιότερες συμβάσεις leasing.
Τα τελευταία χρόνια, το αυτοκίνητο του προέδρου της Βουλής είναι ένα VW Tiguan, αυτοκίνητο που αναμένεται να χρησιμοποιεί και ο νεοεκλεγείς Κώστας Τασούλας.
Το ερώτημα είναι πλέον σε ποιoν (ή ποια) θα κληρώσει τι. Είναι προφανές ότι τα Volvo και τα Golf μάλλον απευθύνονται σε βουλευτές του λεκανοπεδίου, με τα Αudi A4 και Peugeot 508 (πρόκειται για το προηγούμενο μοντέλο) να πηγαίνουν στους «επαρχιώτες». Τo Cooper S θα κάνει ευτυχισμένο όποιον… «γκαζοφονιά» (ή τον οδηγό του) του κληρώσει, την ώρα που μάλλον δυστυχείς θα αισθανθούν σε όσους η κληρωτίδα βγάλει τις παλιές C 200.
Να σημειώσουμε πως όπως και στην προηγούμενη Βουλή, έτσι και σε αυτήν πολλοί βουλευτές μπορεί να προτιμήσουν να κυκλοφορούν με τα δικά τους αυτοκίνητα, ενώ κάποιοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στις μοτοσικλέτες όπως οι Γιάνης Βαρουφάκης, Παύλος Πολάκης, και Θανάσης Παπαχριστόπουλος.
Τέλος, και παρά την οικολογική προσέγγιση τόσο του Γιώργου Παπανδρέου που ως πρωθυπουργός στις αρχές είχε προτιμήσει ένα Toyota Prius, όσο και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ που είχε και οικολόγους στις τάξεις της, στο γκαράζ της Βουλής δεν δείχνει να υπάρχει προς διάθεση κάποιο νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο. Παράλληλα δεν είμαστε σίγουροι ότι κάπου στο Κοινοβούλιο υπάρχει φορτιστής ηλεκτρικών ή plug-in αυτοκινήτων.