Η παρουσίαση του σχεδίου για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) έγινε σήμερα το βράδυ στο Μεγάλο Αρσενάλι, στο Παλιό Λιμάνι Χανίων, με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να αναφέρεται στο μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νησιού, επισημαίνοντας: “Ανακοινώνουμε με μεγάλη βεβαιότητα το χρονοδιάγραμμα του σπουδαιότερο αναπτυξιακού έργου του αιώνα για την Κρήτη. Για δεκαετίες ο ΒΟΑΚ παρέμενε ο ίδιος. Η Κρήτη έμεινε πίσω στο δίκτυο αυτοκινητόδρομων. Δεσμεύτηκα για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ. Σας είχα πει ότι ο δρόμος θα έχει διόδια. Υπήρχε μελετητική ανωριμότητα και χρηματοδοτική ανεπάρκεια. Εξαγγέλλουμε χρονοδιάγραμμα, μετά από μεγάλη προσπάθεια! Ως προς τη χρηματοδότηση, προσωπικά και το επιτελείο μου καταβάλλαμε μεγάλη προσπάθεια για να εξασφαλιστεί από το νεοσυσταθέν Ταμείο Ανάκαμψης και ήταν πολύ δύσκολο αυτό! Γιατί το ταμείο χρηματοδοτεί έργα του μέλλοντος και ο ΒΟΑΚ ήταν ένα έργο που ερχόταν από το παρελθόν. Θεωρούμε ότι έχουμε τη χρηματοδότηση εξασφαλισμένη. Ο ΒΟΑΚ είναι ο μεγαλύετρος νέος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί στην Ευρώπη! Η ανάγκη και η σημασία του είναι δεδομένα. Η Κρήτη θα παραμείνει “ακρωτηριασμένη” αν δεν κατασκευαστεί. Αδιαπραγμάτευτη αναπτυξιακή προτεραιότητα. Θρηνήσαμε πολλά θύματα στην Κρήτη. Κάνουμε επίσης βελτιώσεις σε σημεία που θεωρούνται επικίνδυνα.Ο ΒΟΑΚ θα είναι δρόμος του μέλλοντος, θα έχει φιλικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Ξέρουμε ότι θα υπάρξουν δυσκολίες και ξέρουμε ότι οι λόγοι που δεν έγινε έως σήμερα είναι ότι υπήρχαν θέματα και ζητήματα με τοπικούς παράγοντες. Ο ΒΟΑΚ είναι ένα ενιαίο έργο που θα γίνει πραγματικότητα όπως και άλλα έργα όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλι στο Ηράκλειο”.
Ο πρωθυπουργός επεσήμανε ακόμη: “Τελειώνοντας με τον κορωνοϊό, ανοίγει ένας νέος αναπτυξιακός κύκλος για τη χώρα και την Κρήτη. Εμβολιαστείτε, προετοιμαστείτε, υποδεχτείτε. Δεν έχουμε τελειώσει ακόμα με τον κορωνοϊό. Παρακαλώ τους τοπικούς άρχοντες να προσπαθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, ενώ ιδιαίτερη μνεία έκανε σε όσους εργάστηκαν για τον σχεδιασμό του μεγάλου έργου, υπογραμμίζοντας σχετικά” Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Κώστα Καραμανλή, στον Γιάννη Κεφαλλογιάννη και στον Γιώργο Καραγιάννη και σε όλες τις υπηρεσίες του Υπουργείου. Εργαστήκατε πολύ σκληρά”.
Τέλος, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και την αγωνία του να αποκτήσει η Κρήτη έναν ΒΟΑΚ που της αξίζει. “Πολλές συζητήσεις με τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη για την πραγματοποίηση του μεγάλου έργου. Είχε βάλει τη δική του σφραγίδα, όσο του επέτρεπε εκείνη η εποχή. ¨Ηξερε τη μεγάλη σημασία του έργου. Στο πρόσωπό του τιμούμε όλη την προσπάθεια για την πραγματοποίηση αυτού του σπουδαίου έργου”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.
Η παρουσίαση του έργου
Την παρουσίαση των στοιχείων του σχεδίου έκανε νωρίτερα ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης που τόνισε ότι ο ΒΟΑΚ θα διατρέχει 8 δήμους στο βόρειο κομμάτι, το λειτουργικό όριο ταχύτητας θα είναι 120 – 130 χιλιομέτρων και θα έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Το έργο περιλαμβάνει όπως είπε 26 σήραγγες, 10,8 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 20 ανισόπεδους κόμβους και 150 χιλιόμετρα παράπλευρου δικτύου.
Το κομμάτι Κίσαμος – Χανιά θα εκτελεστεί ως προαίρεση της σύμβασης παραχώρησης. Είναι εκτιμώμενου κόστους 180 εκατ. Αφορά σε 37,5 χλμ, 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας συν ΛΕΑ ανά κατεύθυνση.
Το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος θα εκτελεστεί με σύστημα παραχώρησης. Αφορά σε 157,5 χλμ από τα οποία έχουν κατασκευαστεί τα 51χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μόνου κλάδου συνολικού μήκους 34χλμ. 10,8 χλμ νέες γέφυρες 23εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα. Επίσης προβλέπονται 20 νέοι ανισόπεδου κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Εκτιμώμενο κόστος 1,32 δις.
Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ. Είναι μήκους 22,44 χλμ και παράπλευρου/κάθετου δικτύου 9,65 χλμ. Θα έχει 2+2 λωρίδες, ΛΕΑ ανά κατευθυνση. Θα περιλαμβάνει 5 νέους ανισόπεδους κομβους, 12 γέφυρες μόνου κλάδου, 5 σήραγγες μόνου κλάδου, 1 cut & cover διπλού κλάδου, 80 οχετοθ. Το κόστος εκτιμάται στα 290 εκατ. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος σχεδιάζεται να δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο από το ταμείο ανάκαμψης. Το μήκος είναι 14 χλμ (κατασκευή / επισκευή παράπλευρου και κάθετου δικτύου), θα έχει 2+2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Εκτιμώμενο κόστος 145 εκατ. Το τμήμα Άγιος Νικόλαος -Σητεία θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο. Το τμήμα “Καλό χωριό – γέφυρα φρουζή” και “γέφυρα φρουζή – παράκαμψη Παχιά Άμμος” μήκους 11χλμ. Εκτιμώμενο κόστος 120 εκατ. Στο υπόλοιπο τμήμα (Άγιος Νικόλαος -Καλο χωριό) συνολικού μήκους 50 χλμ μελετάται για να μπορέσει να ολοκληρωθεί ο ΒΟΑΚ ως ενιαίο έργο.
ΒΟΑΚ με διόδια
Όπως τόνισε ο υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής “όποιος έλεγε μέχρι σήμερα το έργο μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς διόδια είτε αγνοούσε την πραγματικότητα είτε έλεγε ψέματα. Όποιος έλεγε ότι θα πληρώνουν διόδια μόνο οι τουρίστες κορόιδευε τον κόσμο” και επεσήμανε ακόμη: “Όλοι γνωρίζουμε την ευαισθησία του πρωθυπουργό στα ζητήματα οδικής ασφάλειας”, είπε ο υπουργός Μεταφορών, κ. Καραμανλής. Είπε πως πρόκειται για ένα έργο με την υψηλότερη χρηματοδότηση από την Ευρώπη. Καμία κυβέρνηση δεν είχε καταφέρει να το ολοκληρώσει κι εμείς σήμερα το κάνουμε πραγματικότητα. Παραλάβαμε μία μολυβιά στο χάρτη”. Δεν είχαμε καν επαρκή γεωτεχνικά στοιχεία”.
Ο κ. Καραμανλής πρόσθεσε: “Το έργο που σας παρουσιάζουμε σήμερα, στην ουσία ξεκινάει από το μηδέν”, ανέφερε και τόνισε πως “ο κυριότερος λόγος που το έργο δεν προχωρούσε είναι ότι δεν υπήρχε χρηματοδότηση συνολικά για όλο το έργο. Για πρώτη φορά έχουμε εξασφαλίσει τους πόρους”.