Η αύξηση των κρατήσεων στην Τουρκία, σε σχέση με πέρυσι, ανέρχεται στο 40%, ενώ (δυσανάλογη σε σχέση με άλλους προορισμούς της Μεσογείου) άνοδο σε διψήφια ποσοστά σημειώνουν τόσο η Αίγυπτος, με 31% συγκριτικά με την περασμένη χρονιά, όσο και η Κύπρος, που εμφανίζεται φέτος με άνοδο 19%. Στους μεγάλους κερδισμένους για το φετινό καλοκαίρι είναι και το Μαρόκο με αύξηση κρατήσεων 37%.Τα χαμηλά νούμερα στις αφίξεις και τις πληρότητες των ξενοδοχειακών μονάδων της Κρήτης κατά το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου αλλά και το μέτριο ξεκίνημα του Ιουνίου, μετά από κάποια χρόνια συνεχούς αύξησης, έχουν σημάνει συναγερμό στους επαγγελματίες του τουρισμού.
Λαμβάνοντας υπόψη δε, ότι τουρισμός δεν αφορά μόνο τις ξενοδοχειακές μονάδες, αντιλαμβάνεται κανείς το εύρος του προβλήματος που προκύπτει, σε επίπεδο τοπικής οικονομίας. Η σημαντική μείωση των εσόδων, εάν συνεχιστεί η μειωμένη αυτή ζήτηση, θα έχει αντίκτυπο στο σύνολο της Κρήτης.Αποδεικνύεται δυστυχώς, αυτό που έχουμε επισημάνει εδώ και χρόνια, ότι δεν μπορεί το τουριστικό προϊόν της Κρήτης να εξαρτάται αποκλειστικά από τα «σκαμπανεβάσματα» των ανταγωνιστικών χωρών και δεν μπορούμε αντίστοιχα να πανηγυρίζουμε την περιστασιακή αυτή αύξηση, η οποία αναπόφευκτα κάποτε σταματάει. Αντί να εστιάζουμε εκεί κοντόφθαλμα, έπρεπε να είχαμε εργαστεί προς την παγίωση της αυξημένης ζήτησης των τελευταίων ετών.
Οι ανύπαρκτες ή πεπαλαιωμένες υποδομές μας, η έλλειψη ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Κρήτης με ορίζοντα τουλάχιστον 10ετίας, η έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού από πλευράς Περιφέρειας Κρήτης για ισχυρή και σε υψηλό επίπεδο παρουσία του νησιού μας σε διεθνείς εκθέσεις τουρισμού, είναι, μεταξύ άλλων, βασικοί λόγοι της σημερινής κατάστασης.Αντίστοιχα, το ότι κάποιοι μεμονωμένοι ξενοδόχοι, με πολύ υψηλής ποιότητας προϊόντα, διαπραγματεύονται και απολαμβάνουν αυξήσεις έως 2% στα συμβόλαια τους με tour operators (όταν στο σύνολο τους οι tour operators προσέρχονται στις διαπραγματεύσεις προτείνοντας μηδενικές αυξήσεις) αποτελεί απόδειξη πως όπως στο σύνολο της αγοράς, έτσι και στο τουριστικό προϊόν, κάθε τι ποιοτικό μπορεί να διεκδικήσει και να κερδίσει τις τιμές που αξίζει.Διαπιστώνεται πέραν πάσης αμφισβήτησης ότι ποιοτικά – κι ως εκ τούτου- ακριβά brands απολαμβάνουν διαχρονική αξία και πιστό πελατολόγιο. Αυτό που χρειάζεται λοιπόν η Κρήτη, είναι να εδραιωθεί παγκοσμίως ως ισχυρό τουριστικό destination brand έξω και πάνω από άλλες αγορές (Αίγυπτο, Μαρόκο κλπ), με τις οποίες ποιοτικά δεν μπορεί να συγκρίνεται.
Η Κρήτη έχει όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να γίνει συνώνυμο της υψηλής ποιότητας, αρκεί να έχει συγκεκριμένη στόχευση και ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Επιβάλλεται πλέον, περισσότερο από ποτέ, η εποικοδομητική και παραγωγική συνεργασία του συνόλου των αιρετών της τοπικής αυτοδιοίκησης, Α΄ και Β΄ βαθμού.
Αλέξανδρος Μαρκογιαννάκης