O υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, με την αρμόδια υφυπουργό Ζέττα Μακρή, επεξεργάζονται τις τελευταίες λεπτομέρειες για τους βασικούς άξονες του Σχεδίου Νόμου για τις αλλαγές στο Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο, που θα φέρει τον τίτλο “Ανοικτό Σχολείο“.
Υπό τον τίτλο “Ανοικτό Σχολείο“, το οποίο είναι η μία από τις τρεις μεταρρυθμιστικές τομές που προωθεί στην εκπαίδευση (οι άλλες αφορούν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, και την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων) ο αρμόδιος υπουργός θέλει να δώσει μια νέα πνοή στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και να το καταστήσει ξανά ανταγωνιστικό προς τα ιδιωτικά σχολεία και ελκυστικό για τους μαθητές και τους γονείς.
Από την έμφαση στην προσχολική αγωγή μέχρι την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τη διά βίου μάθηση, οι εξαγγελίες του υπουργείου συνθέτουν ένα πλέγμα δράσεων που σκοπό έχουν την επιτάχυνση της εφαρμογής ήδη θεσμοθετημένων μεταρρυθμίσεων, αλλά και νέων τομών. Ο στόχος είναι σαφής: Η διευκόλυνση της σχολικής καθημερινότητας με ταυτόχρονη ψηφιακή επανάσταση στον χώρο της Εκπαίδευσης.
Πώς φαντάζεται το νέο «ανοιχτό σχολείο» ο υπουργός Παιδείας Κ. Πιερρακάκης
Σύμφωνα με τα όσα έχει δηλώσει ο Κυριάκος Πιερρακάκης στόχευση του νέου νομοσχεδίου είναι η πλήρης αναδιοργάνωση των προγραμμάτων σπουδών, τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με την προσθήκη στοχευμένων προτάσεων για την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και του ομαδικού πνεύματος των μαθητών, τον εμπλουτισμό των μαθημάτων με περισσότερο οπτικοποιημένο υλικό και ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών. Για την αρτιότερη και χωρίς προβλήματα ψηφιακή μετάδοση των μαθημάτων το υπουργείο Παιδείας εντατικοποιεί την εγκατάσταση και διασύνδεση όλων των σχολείων με σύγχρονα δίκτυα οπτικών ινών σε συνεργασία με άλλα αρμόδια υπουργεία.
Η αναγκαιότητα αυτής της μεταρρύθμισης όπως ανέφερε ο υπουργός προκύπτει από τις απαιτήσεις της κοινωνίας. Όπως έχει δηλώσει επ’ αυτού «Το ανοιχτό σχολείο έχει να κάνει με όλες εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που συντελούνται, στο πλαίσιο ενός κόσμου που τρέχει, γιατί η εποχή της αυταρέσκειας τελείωσε. Πρέπει να ξεκινήσει η εποχή της περιέργειας, για να μπορέσουμε να διδαχτούμε από όλα εκείνα τα καλά παραδείγματα που υπάρχουν διεθνώς και να εφαρμόσουμε τις καλύτερες δυνατές πρακτικές για να πάμε όσο το δυνατόν καλύτερα. Σε ό,τι αφορά τη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στόχος μας είναι να επενδύσουμε στα σχολεία περισσότερο, με νέα βιβλία, πολλαπλά συγγράμματα από το 2025, να πάμε μάθημα-μάθημα, σχολείο-σχολείο και να κάνουμε πολύ στοχευμένες αλλαγές και να μπορέσουμε να κάνουμε το σχολείο μια γεννήτρια κοινωνικού κεφαλαίου με περισσότερο εθελοντισμό και να αναταχθεί».
Εκσυγχρονισμός της διδακτέας ύλης
«Όλα τα μαθήματα χρειάζεται να έρθουν στο 2023/2024 με ταχύτατα βήματα και να σταματήσει ο τρόπος που σήμερα διδάσκονται. Το παράδειγμα της λογοτεχνίας είναι χαρακτηριστικό: διδασκόμαστε ακόμη διάφορα αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα και όχι, όπως συμβαίνει σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, ένα λογοτεχνικό έργο από την αρχή ως το τέλος. Ο ορθός τρόπος είναι η διδασκαλία ενός ολόκληρου βιβλίου και αυτό θα γίνεται πλέον με όλη την αναλυτική δυναμική που χρειάζεται. Χρειάζεται να αποκτήσουμε την κουλτούρα του βιβλίου, να ξεκινάμε και να τελειώνουμε με την ανάλυση των στοιχείων ενός βιβλίου, να διαμορφώσουμε συνολικούς αναγνώστες που θα πάνε στο βιβλιοπωλείο να αγοράσουν ένα βιβλίο. Κι όλο αυτό χρειάζεται να είναι στο χαρτί κι όχι σε ένα τάμπλετ. Είναι πολύ σημαντική η αίσθηση του βιβλίου στο χαρτί» έχει αναφέρει.
Το νέο δημόσιο σχολείο θα έχει αποστολή να δημιουργήσει ευτυχισμένα παιδιά
Στην ίδια παραδειγματική αναφορά περιέλαβε και την πληροφορική, διαχωρίζοντας σαφώς τον τρόπο που σήμερα διδάσκεται στα σχολεία από τις πραγματικές ανάγκες διδασκαλίας σε ένα κόσμο που μεταβάλλεται ταχύτατα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ γίνονται ήδη διεργασίες ανάπτυξης εκπαιδευτικού-υποστηρικτικού υλικού στο Γυμνάσιο, ώστε να επικαιροποιηθεί το υπάρχον εκπαιδευτικό υλικό.
«Το νέο σχολείο χρειάζεται να υπακούει σε ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική (και όχι απλώς μαθηματική) σκέψη, λογοτεχνία, δηλαδή φαντασία και ήπιες δεξιότητες και εθελοντισμός με την έννοια της κοινωνίας, της ομάδας, του ανήκειν, να νοιάζεται ο μαθητής για όσα γύρω του συμβαίνουν και τον περιλαμβάνουν. Αυτό το τρίγωνο θα χαρακτηρίζει το νέο σχολείο με αποστολή να κάνουμε ευτυχισμένα παιδιά και να αρνηθούμε τον υπερανταγωνισμό που δεν οδηγεί πουθενά. Προς τα εκεί θέλουμε να βαδίσουμε, αυτός είναι ο στόχος» διευκρίνισε ο κ. Πιερρακάκης.
Νέα «σελίδα» θα ανοίξει και με το πολλαπλό βιβλίο
Η εφαρμογή του πολλαπού βιβλίου δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν ανάμεσα στα εγκεκριμένα βιβλία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ταυτόχρονα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριμένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή, καθώς και σε πλούσιο συμπληρωματικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου, που αναμένεται να εφαρμοσθεί σταδιακά, και οι πολλαπλές πηγές σηματοδοτούν μια πραγματική αλλαγή παραδείγματος στον τρόπο που μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το μοντέλο της αποστήθισης, ενισχύοντας την κριτική σκέψη των μαθητών και τη διαμόρφωση ανεξάρτητης γνώμης.
Προωθείται η θεσμοθέτηση τεστ ανίχνευσηςκλίσεων και δεξιοτήτων σε όλους τους μαθητές
Προωθείται η θεσμοθέτηση τεστ ανίχνευσης τάσεων, κλίσεων και δεξιοτήτων σε όλους τους μαθητές όλων των σχολείων της χώρας. Στο ίδιο μήκος κύματος το υπουργείο εξετάζει και την εισαγωγή της Συμβουλευτικής, δηλαδή ο εκπαιδευμένος παιδαγωγός να μπορεί με βάση το τεστ να συμβουλεύσει τον μαθητή αποτελεσματικά σχετικά με τον επαγγελματικό του προσανατολισμό.