Σε σχεδόν αποκλειστικά «ελληνική υπόθεση» έχει μετατραπεί η Airbnb τις τελευταίες εβδομάδες. Με βάση την εικόνα που προέκυπτε μέχρι και το τέλος Μαΐου, ναι μεν σημειώνεται σημαντική ανάκαμψη των νέων κρατήσεων στην ελληνική αγορά, ωστόσο αυτές γίνονται σχεδόν αποκλειστικά από Ελληνες επισκέπτες και όχι από ξένους.
Οσον αφορά τις περιοχές όπου καταγράφεται μεγαλύτερη δραστηριότητα βραχυχρόνιων μισθώσεων, ξεχωρίζουν η Χαλκιδική και η Θεσσαλονίκη, έπεται η Αθήνα, ενώ μικρότερη κίνηση σημειώνεται προς το παρόν σε νησιά, όπως η Κέρκυρα και η Κρήτη. Ουσιαστικά δηλαδή φαίνεται ότι το προβάδισμα έχουν περιοχές οι οποίες είναι εύκολα προσβάσιμες με αυτοκίνητο.
Πρόκειται για πλήρη αντιστροφή της εικόνας σε σύγκριση με την περίοδο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, όταν το 80% των επισκεπτών σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα ήταν ξένοι. Τα παραπάνω στοιχεία παρέθεσε χθες ο κ. Τζιάκομο Τροβάτο, επικεφαλής της Airbnb για την Ιταλία και τη νοτιοανατολική Ευρώπη, στο πλαίσιο του Delphi Economic Forum.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «πριν από την πανδημία, η ελληνική αγορά ήταν κυρίως διεθνής, καθώς σχεδόν το 80% των επισκεπτών προερχόταν από το εξωτερικό, κυρίως από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, τη Μεγ. Βρετανία και τη Γαλλία. Η εικόνα μέχρι και το πρώτο δίμηνο του 2020 συνηγορούσε υπέρ μιας αύξησης των διανυκτερεύσεων, σε σχέση με το 2019. Ωστόσο, η πανδημία οδήγησε σε κατάρρευση τις κρατήσεις και ταυτόχρονα αυξήθηκαν και οι ακυρώσεις υφιστάμενων κρατήσεων.
Η αρχή έγινε τον Μάρτιο και κορυφώθηκε τον Απρίλιο, οπότε ουσιαστικά κατέρρευσε η αγορά. Πάντως, από τις αρχές Μαΐου, η εικόνα έχει αρχίσει να βελτιώνεται, όχι μόνο σε ό,τι αφορά τις νέες κρατήσεις, που διπλασιάζονταν κάθε δύο εβδομάδες, αλλά και στον συνολικό αριθμό των καταλυμάτων, τα οποία ανέρχονται πλέον σε 123.000, περίπου 4.000 περισσότερα σε σύγκριση με το τέλος του 2019», αναφέρει ο κ. Τροβάτο. Ο ίδιος σημειώνει ότι το στοιχείο αυτό δείχνει ότι υπάρχει ελπίδα μεταξύ των ιδιοκτητών ότι η αγορά θα ανακάμψει σύντομα, κάτι που ήδη διαπιστώνει και η ίδια η Airbnb.
Προς το παρόν, όμως, της ανάκαμψης αυτής ηγούνται σχεδόν αποκλειστικά οι Ελληνες επισκέπτες, οι οποίοι έχουν ήδη προσεγγίσει σχεδόν το επίπεδο κρατήσεων που είχαν πραγματοποιήσει την ίδια περίοδο το 2019.
«Οι Ελληνες ψηφίζουν Ελλάδα για τις διακοπές τους», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τροβάτο. Ωστόσο, για να υπάρξει ανάκαμψη, θα πρέπει να αυξηθούν και οι κρατήσεις από χώρες του εξωτερικού, κάτι που φαντάζει πολύ δύσκολο, ιδίως από χώρες όπως οι ΗΠΑ, που αποτελούν μία από τις σημαντικότερες για την ελληνική αγορά βραχυχρόνιων μισθώσεων. Αυτή τη στιγμή, η μόνη αγορά του εξωτερικού που εμφανίζει κινητικότητα είναι η γερμανική.
Αλλο ένα βασικό συμπέρασμα είναι πως οι περισσότερες κρατήσεις είναι σχετικά βραχυχρόνιες, δηλαδή δεν αφορούν διάστημα μετά τρεις – τέσσερις μήνες. «Περίπου το 60% των κρατήσεων αφορά τον Ιούνιο, ένα επιπλέον 20% τον Ιούλιο και το υπόλοιπο 20% το διάστημα από τον Αύγουστο και μετά», σημειώνει ο κ. Τροβάτο.
ΠΗΓΗ: kathimerini.gr