Οι Γερμανοί τουρίστες είναι αυτοί που αφήνουν τα περισσότερα έσοδα στην Κρήτη και ακολουθούν οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Ολλανδοί, ενώ μια επίσης καλή αγορά αποτελούν τα τελευταία χρόνια και οι Πολωνοί. Βαδίζοντας προς τα τέλη Μαΐου, η πορεία του τουρισμού στο νησί μας κυλά εξαιρετικά ικανοποιητικά, σύμφωνα με τους τουριστικούς φορείς.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι κατά μέσο όρο αυτή τη στιγμή έχουμε σε καθημερινή βάση πάνω από 100 πτήσεις, νούμερο που αναμένεται να αυξηθεί όσο μπαίνουμε στην “καρδιά” της τουριστικής σεζόν. Μάλιστα, η εμπειρία από το παρελθόν έχει δείξει ότι έχουν καταγραφεί και 250 πτήσεις την ημέρα στο μεγάλο πικ της τουριστικής σεζόν, κάτι που αναμένεται να συμβεί και φέτος με τον προγραμματισμό σε αεροπορικές θέσεις να εμφανίζεται ήδη αυξημένος φέτος κατά 5% σε σχέση με πέρυσι.
Αυτήν την περίοδο, ζευγάρια κυρίως μικρής ηλικίας αποτελούν την πλειοψηφία των επισκεπτών στο νησί, ενώ από τα μέσα Ιουνίου, οπότε και κλείνουν τα σχολεία, αναμένονται οι οικογένειες αλλά και συνταξιούχοι, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως “γερά” πορτοφόλια. Στην Κρήτη ωστόσο, όπως τονίζουν οι τουριστικοί φορείς του τόπου, το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν ξενοδοχεία όλων των κατηγοριών, που μπορούν να ικανοποιήσουν κάθε βαλάντιο.
«Στην πλειονότητά τους είναι γερμανόφωνοι οι τουρίστες εκείνοι που μας έχουν επισκεφτεί και φέτος και έπονται οι Βρετανοί. Έχουν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα και οι πτήσεις έχουν τη ροή που είχε προγραμματιστεί για το καλοκαίρι. Συνήθως έχουμε κάθε χρόνο την ίδια ποιότητα κόσμου. Ελπίζουμε και φέτος να πάνε όλα καλά», τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Κρήτης, Α’ αντιπρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού, Μιχάλης Βλατάκης.
Σύμφωνα, πάντως, με την πιο πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), οι Γερμανοί ξόδεψαν πέρυσι 107 ευρώ ανά διανυκτέρευση στην Ελλάδα, αφήνοντας συνολικά 1.001 εκατ. ευρώ, οι Βρετανοί ξόδεψαν λίγο περισσότερα από 98 ευρώ, αφήνοντας 946 εκατ. ευρώ, ενώ οι Αμερικάνοι ξόδεψαν 115 ευρώ, αφήνοντας 569 εκατ. ευρώ. Η υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη καταγράφηκε στην περιφέρεια Κρήτης με 941 ευρώ, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με το 2022, τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτες διαφορές κατά +31,5%/+225 ευρώ. Με τους τουριστικούς φορείς αλλά και όσους επιχειρηματίες εμπλέκονται με τον τουρισμό να εύχονται φέτος τα ποσά αυτά να αυξηθούν περαιτέρω.
«Ο Μάιος εξελίσσεται ως ένας πάρα πολύ ικανοποιητικός μήνας σε σχέση με πέρυσι. Μεγάλη επισκεψιμότητα έχουμε παράλληλα από τη Γαλλία, την Πολωνία και τις Σκανδιναβικές χώρες. Ταυτόχρονα, πάρα πολλές αφίξεις έχουμε επίσης και από την Αμερική.
Οι κρατήσεις διατηρούνται σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο. Θεωρούμε ότι φέτος θα είναι η καλύτερη σεζόν που είχαμε ποτέ, καθώς ήδη τόσο ο Απρίλιος όσο και ο Μάιος κινήθηκαν εξαιρετικά καλά. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, σε αρκετά υψηλούς ρυθμούς από άποψη επισκεψιμότητας φαίνεται πως θα κινηθούν τόσο ο Σεπτέμβριος όσο και ο Οκτώβριος. Συνεπώς αναμένουμε φέτος μια συνολική αύξηση του τουρισμού κατά 4-5% σε σχέση με το 2023», ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων, Γιώργος Πελεκανάκης, ο οποίος, σχολιάζοντας την οικονομική κατάσταση των τουριστών που επισκέπτονται το νησί μας, σημείωσε πως «όταν η Κρήτη έχει περίπου 5,5 εκατομμύρια ξένους επισκέπτες, δε γίνεται όλοι να έχουν υψηλό οικονομικό υπόβαθρο».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Ηρακλείου Νίκος Χαλκιαδάκης, εκφράζοντας και εκείνος την ικανοποίησή του για τη μέχρι στιγμής πορεία του τουρισμού στο νησί, τόνισε πως «κατά μέσο όρο οι μέρες διαμονής των επισκεπτών είναι περίπου 8,5», κάνοντας επίσης γνωστό πως «για πρώτη φορά φέτος αναμένουμε επισκέπτες και από το Άμπου Ντάμπι. Είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι και η πορεία της σεζόν θα πάει πάρα πολύ καλά».
Το τουριστικό προϊόν “ήλιος-θάλασσα” είναι εδραιωμένο και ιδιαίτερα ανεπτυγμένο, καθώς η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πλέον εμβληματικούς και δημοφιλείς προορισμούς, με συγκριτικά πλεονεκτήματα το ήπιο κλίμα, την ηλιοφάνεια, την εκτεταμένη ακτογραμμή με την υψηλότερη συγκέντρωση παραλιών με γαλάζια σημαία στην Ελλάδα, τις υποδομές αεροπορικής προσβασιμότητας, το ιδιαίτερα ανεπτυγμένο δίκτυο καταλυμάτων και υποδομών φιλοξενίας. Ωστόσο, εδώ και αρκετό καιρό καταγράφεται ανάγκη διαφοροποίησης του αφηγήματος και εμπλουτισμού του προϊόντος εκτός ή και παράλληλα με τον βασικό άξονα “ήλιος-θάλασσα”. Η φιλοσοφία, πάντως, ανάπτυξης της θεματικής αρχιτεκτονικής του κρητικού τουρισμού για τα επόμενα χρόνια περιγράφεται στον Στρατηγικό Σχεδιασμό και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα της Περιφέρειας Κρήτης για την περίοδο από το 2024 έως το 2028.
Οι άξονες που θα εστιάσει η θεματική αρχιτεκτονική του κρητικού τουρισμού και οι κοινοί στόχοι, που αποτελούν και προτάσεις του τουριστικού κόσμου, έχουν να κάνουν με τις παρακάτω κατηγορίες που μπορούν να αναπτυχθούν, προκειμένου να διανθίσουμε το τουριστικό μας προϊόν. Οι κατηγορίες αυτές είναι οι εξής: Αγροτουρισμός-Οικοτουρισμός, Υγεία-Ευεξία, Γαστρονομία-Οινοτουρισμός, Ειδικός-Εναλλακτικός Τουρισμός, Θαλάσσιος-Καταδυτικός Τουρισμός, Πολιτιστικός Τουρισμός.
Την ίδια ώρα, αναλύοντας περαιτέρω τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Κρήτης, που τη διαφοροποιούν ως τουριστικό προορισμό, αξίζει να αναφερθούν τα εξής: κρητική διατροφή, προϊόντα και Οινοτουρισμός, κρητική φύση, Αγροτουρισμός, Οικοτουρισμός και περιήγηση, κρητικός πολιτισμός και Ιστορία, δραστηριότητες, περιπέτεια, περιοχές UNESCO, αναρρίχηση και ποδηλασία, θαλάσσια σπορ και συναρπαστικές καταδύσεις, Ιατρικός Τουρισμός, υγεία και ευεξία. Πλεονεκτήματα τα οποία φιγουράρουν ήδη ανάμεσα στις παροχές που απολαμβάνουν οι ξένοι επισκέπτες μας, με την προσπάθεια για την ένταξη περισσότερων να συνεχίζεται.
ΠΗΓΗ: neakriti.gr