Ήταν το 2003, όταν ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έφτιαξε εν μια νυκτί το Facemash.com, ένα website το οποίο βαθμολογούσε την εμφάνιση των φοιτητριών του Harvard, όπου και σπούδαζε. Το κολέγιο τον ανάγκασε να το διαγράψει αλλά ο 19χρονος οραματιστής δεν σταμάτησε εκεί. Πολύ σύντομα λάνσαρε ένα άλλο website στο οποίο οι φοιτητές μπορούσαν να δημιουργήσουν ένα προφίλ ο καθένας και να επικοινωνούν μέσω αυτού με τους συμφοιτητές τους. Το TheFacebook.com, όπως ονομαζόταν τότε, διαδόθηκε γρήγορα και σε άλλα κολέγια ενώ το 2006 το φοιτητικό αυτό δίκτυο είχε 10 εκατ. χρήστες από όλο τον κόσμο.
Σήμερα βέβαια, το Facebook έχει χάσει το «the», έχει 2 δισ. και πλέον χρήστες και έχει μετατραπεί από κοινωνικό δίκτυο για φοιτητές σε απαραίτητο εργαλείο για πολιτικούς κι επιχειρήσεις ώστε να επικοινωνήσουν με το κοινό τους. Μαζί όμως με το μεγάλωμα του δικτύου έχει μεγαλώσει και το κοινό του, αφού έφηβοι και φοιτητές δεν το εμπιστεύονται και τόσο πλέον…
Μετρώντας κανείς αποκλειστικά την εξάπλωση της χρήσης του Facebook μπορεί να μην αντιληφθεί την διαφορά. Σύμφωνα όμως με την eMarketer, ένα γραφείο συμβούλων που παρακολουθεί την πορεία του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου επισημαίνει ότι οι 16χρονοι αμερικανοί είναι λιγότερο ενθουσιασμένοι με το Facebook από ότι νέοι της ίδιας ηλικίας αρκετά χρόνια πριν, κι από ότι οι 60χρονοι. Το ποσοστό των χρηστών του Facebook ηλικίας 12 έως 17 ετών που χρησιμοποιούν το κοινωνικό δίκτυο τουλάχιστον μια φορά το μήνα έχει πέσει από 60% σε 39% τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Στον αντίποδα το ποσοστό των χρηστών μεταξύ 45 και 64 χρόνων φτάνει πλέον το 58%. Κάτι αντίστοιχο μάλιστα συμβαίνει και σε άλλες χώρες εκτός των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Ένας από τους βασικούς λόγους αυτής της φθίνουσας πορείας στους νέους είναι η επαναστατική νιότη: λίγοι νέοι θέλουν να μοιράζονται τις εμπειρίες τους με την γιαγιά τους, η οποία πιθανώς διατηρεί προφίλ στο Facebook.
Από την άλλη είναι και ο τύπος του περιεχομένου που η πλατφόρμα προσφέρει, εξηγεί ο κ. Μαρκ Μαχάνεϊ της RBC. Ενώ το Snapchat και το Instagram, τα δύο νεότερα κοινωνικά δίκτυα, επιτρέπουν στους εφήβους να αποτυπώνουν κάθε στιγμή της ζωής τους μέσω των φωτογραφιών και των βίντεο κάτι που έρχεται πρώτο στις προτιμήσεις τους τα τελευταία χρόνια, το Facebook δίνει έμφαση στο newsfeed και στα μηνύματα, σε τρόπους δηλαδή επικοινωνίας με τους φίλους σου.
Για καλό του Facebook οι ρυθμιστικές αρχές επέτρεψαν την απόκτηση του Instagram και του WhatsApp το 2012 και σήμερα μαζί με το Messenger, το Facebook κατέχει 4 από τις 5 πιο δημοφιλείς εφαρμογές τέτοιου τύπου.
Παρότι μάλιστα η εταιρεία δεν παρουσιάζει τα έσοδά που έχει από κάθε πλατφόρμα ξεχωριστά, ο Άντρι Χαργκρίβς της KeyBanc Capital Markets εκτιμά ότι το 23% των 68 δισ. δολαρίων που υπολογίζονται για φέτος θα προκύψει από το Instagram. Κι αυτό το μερίδιο θα συνεχίσει να αυξάνει καθώς το Instagram προσφέρει ακόμα πιο ευρηματικές διαφημίσεις μέσω των ιστοριών. Παράλληλα το WhatsApp ετοιμάζεται να εισάγει τις διαφημίσεις το 2020 την ώρα που το Facebook ετοιμάζεται να λανσάρει το κρυπτονόμισμα libra ελπίζοντας σε έσοδα μέσω της ανάπτυξης του fintech.
Όπως και να έχει, και παρά την αδιαφορία όλο και περισσότερων νέων για το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, το Facebook προσθέτει κα΄θε μέρα και νέους χρήστες έστω κι αν ηλικιωμένους γεγονός που αποδεικνύει την μακροημέρευσή του. Ακόμα κι αν το κοινωνικό δίκτυο πνεύσει τα λοίσθια κάποια στιγμή η εταιρεία Facebook θα παραμείνει ανταγωνιστική και ανθεκτική, όπως συνέβη και στην προκειμένη περίπτωση μετά τα πρόστιμα και το σκάνδαλο της Cambridge Analytica.