Βρισκόμαστε λίγες ώρες πριν τη φετινή Black Friday και οι καταναλωτές έχουν προχωρήσει τη δική τους έρευνα, ώστε να βρουν τα προϊόντα με τη χαμηλότερη τιμή και να τα βάλουν στο καλάθι τους. Με την ακρίβεια να «βαράει κόκκινο» οι πολίτες περιμένουν πώς και πώς τις προσφορές, για να αποκτήσουν τα αγαθά που επιθυμούν χωρίς να χρειαστεί να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
Την ώρα που τα καταστήματα έχουν γεμίζει τεράστιες αφίσες για τη Μαύρη Παρασκευή, που πέφτει αύριο 24 Νοεμβρίου, δηλαδή την τελευταία Παρασκευή του μήνα, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργος Λεχουρίτης ζητά από τους καταναλωτές να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά.
Εστιάζοντας στον θεσμό της Black Friday που ξεκίνησε τη δεκαετία του ’60 στις ΗΠΑ, αποτελεί ουσιαστικά την έναρξη της εμπορικής περιόδου των Χριστουγέννων και πραγματοποιείται την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, ο Γιώργος Λεχουρίτης μιλώντας στο Newsbeast εξηγεί ότι στην Ελλάδα δεν έχει την ίδια έννοια που έχει στην Αμερική.
«Στο εξωτερικό, ειδικά στην Αμερική υπάρχουν εκπτώσεις μέχρι 80% τη συγκεκριμένη ημέρα. Στην Ελλάδα όμως δεν ισχύει το ίδιο. Το ποσοστό της έκπτωσης συνήθως δεν φτάνει τόσο ψηλά και κυμαίνεται στο 30 με 50%, ενώ η διάρκεια των προσφορών είναι περίπου μία εβδομάδα με 10 ημέρες» σημειώνει.
«Οι καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς πριν πάνε ταμείο»
Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί, η έρευνα αγοράς είναι το πιο σημαντικό όταν μιλάμε για προσφορές και εκπτώσεις. «Οι καταναλωτές πρέπει πριν αγοράσουν να ψάχνουν το προϊόν που επιθυμούν, είτε στο διαδίκτυο είτε στα καταστήματα. Μόνο έτσι θα είναι σίγουροι ότι θα το αποκτήσουν στη μικρότερη δυνατή τιμή». «Όσοι είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία και δεν γνωρίζουν το διαδίκτυο καλό θα είναι να ζητήσουν από κάποιον δικό τους να πραγματοποιήσει την έρευνα για λογαριασμό τους ή να επισκεφτούν τα φυσικά καταστήματα» διευκρινίζει.
«Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο -όπως και σε άλλες περιόδους εκπτώσεων- οι τιμές προ έκπτωσης να ανεβαίνουν, ώστε να πέσουν στην κανονική, όταν εφαρμοστεί το ποσοστό της μείωσης» εξηγεί ο Γιώργος Λεχουρίτης στο Newsbeast.
Επειδή η Black Friday λειτουργεί πολλές φορές ως ξεσκαρτάρισμα για διάφορα καταστήματα ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών εξηγεί ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να ελέγχουν όλες τις πληροφορίες του προϊόντος, ώστε να δουν εάν αυτό ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις τους.
«Επίσης, οι καταναλωτές (όπως έχουμε πει πως πρέπει να κάνουν και στα σούπερ μάρκετ) σε κάθε τους αγορά θα πρέπει να συγκρίνουν την τιμή ραφιού με την τιμή στο ταμείο.
Δεν είναι λίγες οι φορές που έχει παρατηρηθεί αυτές οι δύο να διαφέρουν» επισημαίνει, κλείνοντας ο Γιώργος Λεχουρίτης.
Συμβουλές από το ΙΝΚΑ για τη Black Friday
- Αγοράστε αυτά που πραγματικά χρειάζεστε. Λάβετε υπόψη τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και μην προβαίνετε σε αχρείαστες αγορές. Αγοράστε αυτά που πραγματικά χρειάζεστε.
- Διενεργήστε έρευνα αγοράς. Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.
- Μην αγοράσετε ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά. Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Αναζητήστε κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος. Αξιολογήστε την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.
- Αξιοποιήστε το διαδίκτυο. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσετε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.
- Η τιμή δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο. Ιδιαίτερα αν σκοπεύετε να αγοράσετε κάποιο προϊόν αξίας (πχ. κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή), είναι σημαντικό να αξιολογήσετε την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή. Ρωτήστε άλλους καταναλωτές για τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα η ανταπόκριση του πωλητή σε θέματα εγγυήσεων.
- Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθείτε. Καθορίστε από πριν τι χρειάζεστε και το μέγιστο ποσό που θέλετε να διαθέσετε, έχοντας υπόψη τις οικονομικές σας δυνατότητες.
- Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε αγορά. Να θυμάστε ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό προφανώς και δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος.
Παράλληλα, το ΙΝΚΑ μέσω σχετικής του ανακοίνωσης παροτρύνει τους Έλληνες καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματά τους. Στο πλαίσιο αυτό και επ’ ευκαιρία της επερχόμενης ημέρας, το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών παραθέτει κάποια βασικά δικαιώματα, που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει:
Εγγυήσεις
Όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούστε ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών χωρίς επιπλέον κόστος.
Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
Πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές
- Πριν δεσμευτείτε να αγοράσετε ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες με απλό και κατανοητό τρόπο.
- Μεταξύ άλλων, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.
Αγορές από το διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος
- Αν αγοράσετε ένα προϊόν εξ αποστάσεως (πχ. από το διαδίκτυο) ή εκτός καταστήματος (πχ. πωλήσεις πόρτα-πόρτα), έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
- Αντίθετα, αν αγοράσετε προϊόντα από κατάστημα, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν έχετε νόμιμο δικαίωμα να επιστρέψετε τα προϊόντα. Ωστόσο, πολλά καταστήματα παρέχουν οικειοθελώς στους καταναλωτές το δικαίωμα επιστροφής ή αλλαγής προϊόντων εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Ζητήστε να ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει το κάθε κατάστημα.
Διαφημίσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Η νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σας προστατεύει από αυτές. «Έχετε δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες» επισημαίνει κλείνοντας το ΙΝΚΑ.
Πηγή: neakriti.gr