Νομός Χανίων

Χανιά: Διχασμένοι οι μετανάστες, θέλουν να φύγουν για Ιταλία – Σήμερα οι αποφάσεις μετά από παρέμβαση υπουργού

Στο λιμάνι της Παλαιόχωρας ολοκληρώθηκε αργά χθες το βράδυ η γιγαντιαία επιχείρηση που στήθηκε από τις πρώτες πρωινές ώρες ανοιχτά της κωμόπολης για τη διάσωση περίπου 500 μεταναστών και προσφύγων, ανάμεσα στους οποίους γυναίκες και παιδιά, που επέβαιναν σε μια παλιά μηχανότρατα η οποία έμεινε ακυβέρνητη 18 ναυτικά μίλια νότια της Κρήτης.

Προσωρινό χώρο φιλοξενίας των μεταναστών εξασφάλισε η Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Νοτιοδυτικής Κρήτης, παραχωρώντας το επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο της “Σαμαριά”, που βρίσκεται αγκυροβολημένο στη μαρίνα της  περιοχής. Επρόκειτο ουσιαστικά για τη λύση στο αδιέξοδο και στο ρευστό τοπίο που είχε διαμορφωθεί γύρω από το θέμα του χώρου παραμονής τόσων ψυχών. Αν και το πλοίο διαθέτει μικρό στεγασμένο χώρο, λόγω της τουριστικής χρήσης του την περίοδο του καλοκαιριού, χαρακτηρίστηκε ως ένας «ανθρώπινος χώρος φιλοξενίας» μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία της καταγραφής και προώθησης των προσφύγων σε Κέντρο Υποδοχής της Αττικής.

Ωστόσο αρκετοί μετανάστες αρνήθηκαν να αποβιβαστούν από το αλιευτικό σκάφος, ζητώντας να επισκευαστούν οι ζημιές και να συνεχίσουν το ταξίδι τους με τελικό προορισμό την Ιταλία. Άλλοι επιβιβάστηκαν στα πούλμαν που μίσθωσε η δημοτική αρχή για να μεταβούν στο πλοίο Σαμαριά. Σύροι και Αιγύπτιοι κάτοικοι στην περιοχή εκτελούν χρέη μεταφραστή στις διαπραγματεύσεις, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως συνολικά υπάρχουν 50 γυναίκες και παιδιά κάτω των 15 ετών. “Δε γνωρίζω τι θα γίνει σήμερα”, σημείωσε ο δήμαρχος Καντάνου Σελίνου, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι θα υπάρξει εξέλιξη μέσα στην ημέρα.

Σημειώνεται ότι στο Σαμαριά δεν υπάρχουν αρκετές τουαλέτες και για αυτό το λόγο στο σκάφος έφεραν και χημικές τουαλέτες.

Παρέμβαση Μηταράκη

Την ίδια στιγμή, κατεπείγουσα επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης, ζητώντας η ΕΕ να επέμβει άμεσα για μετεγκατάσταση των μεταναστών που διασώθηκαν νοτίως της Κρήτης.

Με αφορμή το ναυάγιο, στο οποίο σύμφωνα με τις νεότερες αναφορές που επικαλείται το υπουργείο εμπλέκονται 400 μετανάστες, ο κ. Μηταράκης επισημαίνει στους παραλήπτες της επιστολής Μαργαρίτη Σχοινά, αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και Ίλβα Γιόχανσον, Επίτροπο Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ, ότι οι χώρες πρώτης υποδοχής στην ΕΕ δεν είναι εφικτό να σηκώνουν το ολοένα αυξανόμενο βάρος της μεταναστευτικής κρίσης το οποίο είναι δυσανάλογο των δυνατοτήτων τους. Ο κ. Μηταράκης τέλος, επισημαίνει ότι «ζητάμε από την Επιτροπή να αναλάβει αμέσως και να συντονίσει μια πρωτοβουλία μετεγκατάστασης» έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι «η ευθύνη για τη διάσωση ζωών στη θάλασσα μοιράζεται δικαίως μεταξύ των κρατών μελών».

«Δεν μπορούμε, πλέον, να διαχειριζόμαστε το μεταναστευτικό ως φαινόμενο έκτακτης ανάγκης, η τελική λύση είναι το Σύμφωνο για την Μετανάστευση και το Άσυλο», δήλωσε στην Corriere della Sera o αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μαργαρίτης Σχοινάς σε συνέντευξη  που παραχώρησε στην ιταλική εφημερίδα, με αναφορά στην ανάγκη έγκρισης του Συμφώνου για την Μετανάστευση και το ‘Ασυλο, αλλά και στο Σχέδιο Δράσης για την κεντρική Μεσόγειο.

«Δεν μπορούμε πλέον να διαχειριζόμαστε το μεταναστευτικό ως φαινόμενο έκτακτης ανάγκης, περνώντας από κρίση σε κρίση. Πρέπει να σπάσουμε αυτό το μοντέλο αντιμετώπισης και να δράσουμε στο πλαίσιο κοινών ευρωπαϊκών λύσεων, με ουσιαστική δομή και με την επικύρωση του Ευρωπαϊκού Δικαίου», υπογραμμίζει ο κ. Σχοινάς και προσθέτει: «η τελική λύση βρίσκεται στις προτάσεις μας οι οποίες περιέχονται στο Σύμφωνο για την Μετανάστευση και το ‘Ασυλο, που παρουσιάσαμε τον Σεπτέμβριο του 2020». «Όσο δεν οριστικοποιείται αυτή η μεγάλη συμφωνία, θα πρέπει να δρούμε ως πυροσβέστες», εξηγεί στην εφημερίδα του Μιλάνου.

Με ειδικότερη αναφορά στο Σχέδιο Δράσης για την κεντρική Μεσόγειο, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν πρόσθεσε:

«Είναι μια επιπλέον απόδειξη της ικανότητάς μας να διαχειριζόμαστε τις κρίσεις. Για να αποφύγουμε τα κράτη μέλη μας να τσακώνονται δημόσια για το μεταναστευτικό, προσπαθούμε να τα βοηθήσουμε να βρουν διέξοδο, αλλά αυτό δεν αποτελεί οριστική λύση. Η οριστική λύση βρίσκεται μόνο στο Σύμφωνο. Η καινοτομία του σχεδίου αυτού, το οποίο θα συζητήσουμε την Παρασκευή με τους αρμόδιους υπουργούς, είναι ότι δεν ασχολείται μόνο με έρευνα και διάσωση. Καλύπτει τα όσα συμβαίνουν πριν τα πλοία βρεθούν κοντά στην Ευρώπη, χάρη σε πολυάριθμες και ισχυρές συνεργασίες με τους διεθνείς οργανισμούς και τις χώρες προέλευσης και διέλευσης, και αφορά επίσης τα όσα συμβαίνουν μετά τη διάσωση των ανθρώπων αυτών στην θάλασσα, χάρη στον μηχανισμό αλληλεγγύης. Είναι αυτή η προστιθέμενη αξία του».

Ο Μαργαρίτης Σχοινάς λέει στην Corriere ότι το σχέδιο αυτό προτάθηκε στην συγκριμένη φάση λόγω των εξελίξεων με την υπόθεση του πλοίου Ocean Viking, το οποίο μετέφερε 235 μετανάστες και πρόσφυγες που είχαν διασωθεί στην Μεσόγειο, και εξηγεί: «Σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, η ευθύνη είναι της χώρας στα ύδατα της οποίας βρίσκεται το πλοίο. Η Ιταλία αρνήθηκε να ανταποκριθεί πλήρως και έστειλε το πλοίο στην Γαλλία, δημιουργώντας αυτή την κατάσταση με στόχο μια ευρωπαϊκή λύση. Σκεφθείτε τι θα είχε συμβεί αν οι Γάλλοι δεν το δέχονταν. Τώρα πρέπει να ξεπεραστεί η μικρή αυτή κρίση και να βρούμε πρακτικές λύσεις, οι οποίες να βοηθήσουν τόσο την Ιταλία να διαχειριστεί την συγκεκριμένη διαδικασία, όσο και την Γαλλία η οποία αναγκάσθηκε να δεχθεί τις συνέπειες.

«Όταν εξασφαλίσουμε την έγκριση της ΕΕ επί του Συμφώνου για την Μετανάστευση και το ‘Ασυλο, θα έχουμε μια συνολική λύση, η οποία θα καλύπτει όλες τις πλευρές τις διαχείρισης της μετανάστευσης και του ασύλου. Και, πάνω απ΄όλα, θα βασίζεται στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα είναι μέρος της κοινοτικής νομοθεσίας. Θα είναι, δηλαδή, νομικά δεσμευτική, υποχρεωτική για όλους και όχι επί εθελοντικής βάσης, όπως συμβαίνει τώρα. Εδώ εντοπίζεται η κύρια διαφορά», δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, τόνισε επίσης ότι «η ιταλική κυβέρνηση είναι καινούρια και η κρίση του πλοίου Ocean Viking ήταν μια παιδαγωγική εμπειρία» διότι «όλες οι χώρες μέλη ξέρουν ότι έχουν περισσότερα να κερδίσουν, εργαζόμενα με τις Βρυξέλλες και τους εταίρους τους, παρά εναντίον τους».

Ο Μαργαρίτης Σχοινάς υπογραμμίζει παράλληλα στην συνέντευξη ότι «πολλά από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι χώρες πρώτης εισόδου των μεταναστών και προσφύγων, οφείλονται ακριβώς στην έλλειψη εργαλείων νομικής φύσης» ενώ, αναφερόμενος στις ΜΚΟ, είναι της άποψης ότι «σε σχέση με την τροποποίηση του Διεθνούς Δικαίου- πρόκειται για κάτι το πολυσύνθετο- η ιδέα αυτή να υπάρχει ένας κώδικας συμπεριφοράς και ιδιαίτερα στοχευμένα μέτρα, είναι κάτι το αρκετά εύκολο».

Με αναφορά τέλος, στα πιθανά αποτελέσματα της έκτακτης συνεδρίασης των υπουργών Εσωτερικών της Ένωσης, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν δηλώνει στην Corriere della Sera: «το Σχέδιο αυτό δεν αφορά μόνο την Ιταλία και τη Γαλλία ή τις πέντε χώρες της κεντρικής Μεσογείου, αλλά και τις είκοσι επτά. Δεν αναμένουμε να ληφθούν αποφάσεις. Αλλά αποδεχόμαστε φυσικά την “πολιτική πατρότητα” των είκοσι δράσε

Το χρονικό

Η “Οδύσσεια” των περίπου πεντακοσίων μεταναστών και προσφύγων από τη Συρία και την Αίγυπτο – όπως οι ίδιοι δήλωσαν – τελείωσε χθες το μεσημέρι με τη ρυμούλκηση του πλοίου που τους μετέφερε στον προβλήτα “Σκάλα” της Παλαιόχωρας. Το αλιευτικό, στο οποίο βρίσκονταν στοιβαγμένοι, είχε ξεκινήσει από τα παράλια της Λιβύης με προορισμό την Ιταλία και ταξίδευε για τέσσερις μέρες υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες. Ενώ έπλεε 18 ναυτικά μίλια νότια της Παλαιόχωρας εξέπεμψε σήμα κινδύνου και έμεινε ακυβέρνητο.

Από το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού Σώματος οργανώθηκε η επιχείρηση, στην οποία συνέδραμαν δύο ιταλικά αλιευτικά, το πλωτό του Λιμενικού Σταθμού Παλαιόχωρας και ένα δεξαμενόπλοιο, ενώ από τη Σούδα απέπλευσε ενισχυτικά η φρεγάτα “Κανάρης” του Πολεμικού Ναυτικού. Δύο φορτηγά πλοία, τα οποία βρέθηκαν στο στίγμα του αλιευτικού από την πρώτη στιγμή, λειτούργησαν ως “κυματοθραύστες”, για να προστατέψουν τους μετανάστες από τις καιρικές συνθήκες. Πεντακόσια μέτρα ανοιχτά της Παλαιόχωρας, τη ρυμούλκηση του σκάφους ανέλαβαν ερασιτέχνες ψαράδες της περιοχής, η συμβολή των οποίων ήταν καθοριστική.

Επί ποδός Δήμος και εθελοντές

Η κινητοποίηση στον Δήμο Καντάνου-Σελίνου ήταν άμεση. Η δημοτική Αρχή, η ομάδα Πολιτικής Προστασίας Σελίνου, τα παραρτήματα Χανίων και Κισσάμου του Ελληνικού Ερυθρού Σταύρου και ισχυρές δυνάμεις του Λιμενικού, της Ομάδας Ειδικών Αποστολών και της Αστυνομίας τέθηκαν επί ποδός για την υποδοχή του σκάφους και την παροχή βοήθειας στους πρόσφυγες και μετανάστες. Για μια δύσκολη επιχείρηση και για το μεγάλο βάρος που καλείται για μια ακόμη φορά να σηκώσει ο Δήμος Καντάνου-Σελίνου μίλησε ο δήμαρχος κ. Αντώνης Περράκης.

«Κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατόν, δεδομένου ότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο αριθμό μεταναστών που έχει φτάσει μέχρι σήμερα στην περιοχή μας», είπε.

Ο περιφερειακός συντονιστής Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας κ. Στέφανος Ντουκάκης από τα Χανιά, γιατροί και νοσηλευτές από το Κέντρο Υγείας Καντάνου προσέφεραν τις πρώτες βοήθειες σε εξαντλημένους άνδρες και γυναίκες. Η γενική εικόνα των προσφύγων και μεταναστών ήταν καλή. Ένας νεαρός με σακχαρώδη διαβήτη παραλήφθηκε από ασθενοφόρο και μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο Χανίων.

Ο κ. Ευτύχης Αλυγιζάκης, διευθυντής του Κέντρου Υγείας Καντάνου, υπογράμμισε ότι «ουδέποτε στο παρελθόν αντιμετωπίστηκε στην περιοχή τόσο μεγάλο καραβάνι προσφύγων».

Άνδρες νεαρής ηλικίας στην πλειοψηφία τους, παρέμεναν για ώρες στο κατάστρωμα, ενώ γυναίκες με παιδιά βρίσκονταν στα αμπάρια περιμένοντας υπομονετικά τη διαδικασία αποβίβασής τους και μεταφοράς τους στη μαρίνα της Παλαιόχωρας και στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο “Σαμαριά” της ΑΝΕΝΔΥΚ. Η διαδικασία της μεταφοράς τους άρχισε λίγο μετά τις 6:30 το απόγευμα και εξελίχθηκε υπό βροχή.

Η επιστολή Μηταράκη

«Αγαπητέ Μαργαρίτη, Aγαπητή Ylva,

Σας γράφω προκειμένου να σας επιστήσω την προσοχή σε μια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης που διεξήχθη από το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή ανοικτά των νοτίων ακτών της Κρήτης.

Το εν λόγω αλιευτικό σκάφος μήκους 30 μέτρων έπλεε στην ανοιχτή θάλασσα εντός της ελληνικής περιοχής Έρευνας και Διάσωσης. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, στο πλοίο βρίσκονταν περίπου 400 μετανάστες.

Το σκάφος παρακολουθούνταν ήδη από το Λιμενικό καθώς έπλεε με εξαιρετικά χαμηλή ταχύτητα αλλά δεν ζήτησε βοήθεια στην αρχή. Το σήμα κινδύνου ήρθε αφότου το σκάφος άρχισε να παίρνει νερό. Δεν υπάρχουν ακόμη πληροφορίες σχετικά με τη σημαία ή το λιμάνι προέλευσης. Θα παράσχουμε περαιτέρω πληροφορίες μόλις γίνουν διαθέσιμες.

Όλοι οι επιβάτες είναι πλέον ασφαλείς σε λιμάνι της Κρήτης.

Η Ελλάδα έχει επανειλημμένα επιστήσει την προσοχή στον νέο τρόπο δράσης των λαθροδιακινητών που χρησιμοποιούν μεγαλύτερα πλοία και προσπαθούν να περάσουν στην Ευρώπη και έχει τονίσει ότι πρέπει να δράσουμε συλλογικά για να αποτρέψουμε αυτού του είδους τη διακίνηση που θέτει σε κίνδυνο τη ζωή των μεταναστών.

Δεν μπορεί να αναμένεται από τις χώρες πρώτης υποδοχής να επωμίζονται ένα ολοένα αυξανόμενο βάρος δυσανάλογο με τις αντίστοιχες ικανότητές τους. Η Ευρώπη πρέπει να αποδείξει ότι είναι σε θέση να παρέχει άμεση και απτή αλληλεγγύη, σε πολύ ταχύτερα χρονοδιαγράμματα και σε μεγαλύτερους αριθμούς από αυτούς που έχουμε δει μέχρι στιγμής.

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, ζητάμε από την Επιτροπή να αναλάβει αμέσως και να συντονίσει μια πρωτοβουλία μετεγκατάστασης αναφορικά με την συγκεκριμένη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, διασφαλίζοντας ότι η ευθύνη για τη διάσωση ζωών στη θάλασσα κατανέμεται δίκαια μεταξύ των κρατών μελών.

Όπως συνέβη με άλλες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο Θάλασσα.

Παραμένω στη διάθεσή σας».

Γιάννης Πλακιωτάκης: «Η μεγαλύτερη επιχείρηση διάσωσης στη Μεσόγειο»

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννης Πλακιωτάκης σε γραπτή δήλωσή του κάνει λόγο για τη μεγαλύτερη επιχείρηση διάσωσης στη Μεσόγειο.
«Εκφράζω την απόλυτη ικανοποίησή μας για την επιτυχή ολοκλήρωση της μεγαλύτερης επιχείρησης διάσωσης των τελευταίων ετών στη Μεσόγειο και τη σωτηρία εκατοντάδων συνανθρώπων μας. Το Λιμενικό Σώμα για άλλη μια φορά απέδειξε όχι μόνο το επίπεδο των ικανοτήτων του, αλλά και το ότι αντιλαμβάνεται ως προτεραιότητα στην αποστολή του για τη σωτηρία της ανθρώπινης ζωής», υπογράμμισε ο κ. Πλακιωτάκης, ο οποίος συνεχάρη τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος που, όπως πρόσθεσε, «σχεδίασαν και έφεραν σε πέρας την επιχείρηση διάσωσης, κάτω μάλιστα από αντίξοες καιρικές συνθήκες».
Διαβεβαίωσε, τέλος, ότι «η Ελλάδα θα συνεχίσει να προστατεύει αποτελεσματικά τα θαλάσσια σύνορά της, που είναι και θαλάσσια σύνορα της Ευρώπης, σώζοντας ζωές συνανθρώπων μας και εξαρθρώνοντας τα δίκτυα θανάτου των αδίστακτων διακινητών».
Τη σίτιση των προσφύγων και μεταναστών ανέλαβε ο Δήμος Καντάνου-Σελίνου, ενώ σήμερα αναμένεται στην Παλαιόχωρα ανθρωπιστική βοήθεια από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες. Ταυτόχρονα είναι σε εξέλιξη το έργο της καταμέτρησης και ταυτοποίησης των μεταναστών. Το έργο της προανάκρισης για τον εντοπισμό και τη σύλληψη των δουλεμπόρων έχει αναλάβει το Λιμενικό.

 

Πηγή: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ