Με μια σειρά κινητοποιήσεων τιμά την επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, ο Ενιαίος Σύλλογος Φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης, επικαιροποιώντας τα μηνύματα της εποχής με τη σημερινή πραγματικότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Συλλόγου, οι φοιτητές του ιδρύματος στα Χανιά θα συμμετάσχουν το μεσημέρι της Παρασκευής στην πανεκπαιδευτική συγκέντρωση και πορεία διαμαρτυρίας που έχει προγραμματιστεί για τις 12:00 στην Πλατεία της Δημοτικής Αγοράς.
Ανήμερα της επετείου, διοργανώνουν πορεία στις 18:00 στον ίδιο χώρο με την προσυγκέντρωση να λαμβάνει χώρα στο κτίριο Παπαδοπέτρου.
Για την ερχόμενη Τρίτη 19 Νοεμβρίου, οι φοιτητές του Πολυτεχνείου Κρήτης διοργανώνουν μια ακόμη κινητοποίηση στα γραφεία της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων διαμαρτυρόμενοι για τα ανοιχτά ζητήματα της φοιτητικής μέριμνας, όπως η σίτιση, η στέγαση και η μετακίνηση των φοιτητών από και προς τις σχολές τους.
Σε ανακοίνωσή τους για την εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973 αναφέρουν τα εξής:
“46 χρόνια μετά τη μεγάλη εξέγερση του Νοέμβρη του ‘73 τα αιτήματα των φοιτητών παραμένουν πιο επίκαιρα από ποτέ. Βρισκόμαστε μια περίοδο που η κυβέρνηση ΝΔ ευαγγελίζεται πως έχει έρθει η ανάπτυξη αλλά την ίδια στιγμή όλοι οι μνημονιακοί νόμοι που τσάκισαν τους εργαζόμενους, τον λαό και την νεολαία αυτά τα χρόνια είναι ακόμα σε ισχύ (Ενφια, υποκατώτατος πλειστηριασμοί) , ισχυρίζεται ότι παλεύει για την αριστεία στα πανεπιστήμια ενώ με το νομοσχέδιο που είναι υπό κατάθεση και τις διάφορες πτυχές του διαλύει τις σπουδές και την εργασιακή προοπτική μας. Στην όλη κατάσταση έρχεται να προστεθεί η κατάργηση του ασύλου που κερδήθηκε με τους αγώνες και το αίμα της νεολαίας το 1973. Η παραπάνω κατάσταση σε συνδυασμό με τα αιτήματα των Φοιτητών και της νεολαίας τότε αλλά και η εξέγερση μας δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να παλεύουμε στο σήμερα. Εκείνο το ΨΩΜΙ – ΠΑΙΔΕΙΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, να γίνει η δικιά μας φωνή στο σήμερα. για να απαιτήσουμε ΔΟΥΛΕΙΑ- ΠΑΙΔΕΙΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΙΕΣ Κ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ – ΕΙΡΗΝΗ!
ΔΟΥΛΕΙΑ
Ήδη από το καλοκαίρι η ΝΔ έδειξε τις διαθέσεις της για την καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων. Με αυτό το σκεπτικό άλλωστε κατήργησε την τροπολογία για αιτιολόγηση της απόλυσης από τους εργοδότες. Αντίστοιχα, λίγες εβδομάδες πριν υπερψήφισε το λεγόμενο αναπτυξιακό νομοσχέδιο που μεταξύ άλλων φέρνει την αποδιάρθρωση των σχέσεων εργασίας, την κατάργηση της απεργίας, , τη συνέχιση των ιδιωτικοποιήσεων με ακόμα μεγαλύτερη ένταση, την όξυνση της καταστολής καθώς και το φακέλωμα συνδικαλιστών.
ΠΑΙΔΕΙΑ
Από την ατζέντα της ΝΔ δεν λείπουν και οι αλλαγές στην εκπαίδευση. Βαδίζοντας στον δρόμο που έστρωσε ο ΣΥΡΙΖΑ, ήδη από τις πρώτες μέρες έρχεται να εφαρμόσει την κατάργηση του ασύλου. Χρησιμοποιώντας ως πρόφαση το ναρκεμπόριο και μεμονωμένα εγκλήματα, γεγονότα που ήρθαν στο προσκήνιο επί ΣΥΡΙΖΑ με το πόρισμα Παρασκευόπουλου, καταργεί το άσυλο γιατί στην πραγματικότητα φοβάται τις αντιδράσεις των φοιτητών μπροστά στις αναδιαρθρώσεις που έρχονται. Αυτό άλλωστε φαίνεται και από το τι γίνεται αυτή τη στιγμή σε πανελλαδικό επίπεδο με τους φοιτητές να αντιδρούν στις εξαγγελίες της υπουργού για το τι θα φέρει το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί τις επόμενες μέρες.
Το νομοσχέδιο αυτό μιλάει για επαναφορά της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ καθώς και ορισμό των εισακτέων από το εκάστοτε ίδρυμα, μέτρα που αποκλείουν ένα μεγάλο κομμάτι μαθητών από τη δημόσια εκπαίδευση καθώς και οξύνουν τη λογική του άγχους και της πίεσης. Άλλωστε έχοντας ήδη εξισώσει τα πτυχία μας με αυτά των ιδιωτικών κολλεγίων και των ξενόγλωσσων πανεπιστημίων, έρχονται να επιτεθούν περαιτέρω στο άρθρο 16 που αφορά τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Για αυτό και γίνεται λόγος για διαρκή αξιολόγηση των ιδρυμάτων που θα γίνεται για να δίνεται σε αυτά κρατική χρηματοδότηση, καθιστώντας τα ιδρύματα ως βιώσιμα και μη. Πάνω σε αυτό, θέλουν για ακόμη μια φορά να παίρνονται αποφάσεις για τους φοιτητές χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι ανάγκες τους με την σύσταση των συμβουλίων ιδρύματος με εξωπανεπιστημιακούς φορείς καθώς και την επαναφορά του Γενικού Γραμματέα Ιδρύματος που έχει τον ρόλο “manager” που διαχειρίζεται έρευνα, πόρους και δυναμικό.
Ακόμη, σε αυτό το νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και το περίφημο ν+2 που αφορά τις διαγραφές φοιτητών αφού ξεπεράσουν τα ν+2 έτη σπουδών. Το μέτρο αυτό θέλει να πειθαρχήσει τους φοιτητές, όπως άλλωστε έχει πει και η ίδια η υπουργός σε δήλωση της, και να τους αποχαυνώσει ώστε να μην ασχολούνται με τίποτα άλλο πέρα από τη σχολή τους. Ας λάβουμε επίσης υπόψιν ότι ο μέσος όρος αποφοίτησης σε πολλές σχολές, όπως και στο Πολυτεχνείο Κρήτης, ξεπερνάει τα ν+2 έτη. Προφανώς αυτό το μέτρο θα πλήξει πρώτα τα πληττώμενα κομμάτια της κοινωνίας και πόσο μάλλον τους φοιτητές που αναγκάζονται να δουλέψουν για να συνεχίσουν να σπουδάζουν. Καθώς αρκετοί από αυτούς εργάζονται ανασφάλιστοι (μαύρα) δεν μπορούμε να μιλήσουμε καν για δήθεν μεταβατικές διατάξεις οπότε αυτά τα άτομα είναι σχεδόν βέβαιο πως θα διαγραφούν επειδή το κράτος δεν τους παρείχε τις απαραίτητες υποδομές για να σπουδάσουν δωρεάν. Οι εκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις που θέλει να περάσει η κυβέρνηση βασίζονται πάνω σε μια γενικότερη κατεύθυνση για το πώς πρέπει να διαμορφωθούν τα ιδρύματα μας. Μια κατεύθυνση που επιβάλλει η ΕΕ και ΟΟΣΑ και όπως και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έτσι και η κυβέρνηση της ΝΔ ακολουθεί πιστά. Μία κατεύθυνση η οποία θέλει τα ιδρύματα μας να είναι πρόσφορα επενδύσεων για το κέρδος των επιχειρηματιών, μία κατεύθυνση που θέλει να γαλουχήσει έναν φοιτητή ρομπότ που θα μπορεί να ανταπεξέλθει στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, έχοντας ως μόνη του ανησυχία στα φοιτητικά του χρόνια το αν θα προλάβει τα deadlines και το όριο φοίτησης.
Βλέποντας όλα αυτά τα μέτρα που αλλάζουν ριζικά τον χάρτη όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, διαλύοντας την δημόσια και δωρεάν παιδεία, παράλληλα έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τις άθλιες συνθήκες μέριμνας. Η ανεπαρκής μέριμνα είναι αποτέλεσμα της όλο και πιο κουτσουρεμένης χρηματοδότησης που υπάρχει στα ελληνικά πανεπιστήμια. Το κράτος και τα ιδρύματα αδυνατούν να καλύψουν τις ανάγκες των φοιτητών, όσον αφορά την σίτιση, την στέγαση και τις μεταφορές. Ιδιαίτερα στα Χανιά το εν λόγω πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξυμένο και δεν έχει αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο. Συγκεκριμένα, οι πρόσφατες ανακοινώσεις για τα δωμάτια των εστιών, αφήνουν 50 δικαιούχους φοιτητές άστεγους. Η σίτιση δεν είναι δωρεάν για όλους και η τιμή της κάρτας των μεταφορών χρόνο με τον χρόνο συνεχώς αυξάνεται.
ΕΛΕΥΘΕΡΙΕΣ – ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Η κατάργηση του ασύλου εντάσσεται σε ένα συνολικό πλαίσιο αντιδημοκρατικών μέτρων. Η διάθεση της ΝΔ για επίθεση σε δημοκρατικά δικαιώματα και ελευθερίες έχει γίνει εμφανής από τους πρώτους μήνες της διακυβέρνησης της. Σε συνέχεια του νόμου της Αχτσίογλου, σύμφωνα με τον οποίο απαιτείται το 50% +1 των εργαζομένων για να παρθεί απόφαση για απεργία, η ΝΔ φέρνει νέο συνδικαλιστικό νόμο που προβλέπει ηλεκτρονικές ψηφοφορίες και μητρώο (δηλαδή ηλεκτρονικό φακέλωμα) στα συνδικάτα. Επιπρόσθετα, βλέπουμε την ένταση και γενίκευση της βίας και της καταστολής στη περιοχή των Εξαρχείων και γενικότερα. Η ΝΔ πήρε τη σκυτάλη από το ΣΥΡΙΖΑ και προχωράει σε αλλεπάλληλες εκκενώσεις καταλήψεων για να απαλλαγεί από επικίνδυνα προσφυγόπουλα με πραγματικό σκοπό τη τουριστικοποίηση του κέντρου της Αθήνας και την εκμετάλλευση του από μεγαλοεπενδυτές. Η επίθεση όμως τις τελευταίες βδομάδες, παίρνει μορφές που θυμίζουν σκοτεινές σελίδες της ιστορίας. Εισβολή των ΜΑΤ σε σινεμά, βγάζοντας από τις αίθουσες ανήλικους, επιδρομές σε καφενεία και μαγαζιά, παρενοχλώντας εργαζομένους/ες και περαστικούς/ες που αντιδρούν, επιθέσεις σε άστεγους και μετανάστες πλανόδιους πωλητές, «επιχειρήσεις σκούπα» σε στέκια πολιτικών δυνάμεων της ΑΣΟΕΕ, έλεγχος φοιτητικού πάσου στην λέσχη σίτισης της ίδιας σχολής, και τελικά το lock-out της (από τις 11/11 εώς τις 17/11) με ανακοίνωση της συγκλήτου ή αλλιώς του μακρύ χεριού της κυβέρνησης και της παράταξής της μέσα στα πανεπιστήμια. Ο σύλλογος φοιτητών της ΑΣΟΕΕ, είχε ορίσει γενική συνέλευση τη Δευτέρα 12/11. Το lock-out της σχολής όμως, έκανε «απαγορευτική» μια τέτοια διαδικασία. Φοιτητές από όλη την Αθήνα, διαμαρτυρήθηκαν το ίδιο πρωί για την ακραία αυτή μορφή καταστολής του φοιτητικού συλλόγου και κατέληξαν στην ΑΣΟΕΕ για να εξασφαλίσουν ότι ο σύλλογος θα μπει μέσα και θα συζητήσει! Ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά την είσοδο των φοιτητών στον χώρο του πανεπιστημίου, εισέβαλαν τα ΜΑΤ χτυπώντας όποιον βρεθεί στον διάβα τους, ρίχνοντας συγχρόνως χημικά και κρότου λάμψης. 200 φοιτητές, εγκλωβίστηκαν στον χώρο της ΑΣΟΕΕ, με τα ΜΑΤ να απαγορεύουν σε όλους να βγουν έξω, ακόμη και στους τραυματίες! Ακραία επίθεση δέχθηκαν επίσης φοιτητές, αλληλέγγυοι κ κάτοικοι που βρίσκονταν έξω από τη σχολή με ξυλοδαρμούς, προσαγωγές και μια σύλληψη. Η τρομοκρατία τους όμως δεν πέρασε! Με πορεία άνω των 1000 ατόμων έφυγαν οι 200 φοιτητές και το ίδιο απόγευμα πραγματοποιήθηκε μεγαλειώδης διαδήλωση στο κέντρο της Αθήνας! Η καταστολή συνεχίστηκε όμως και τις επόμενες ώρες, όταν φοιτητής βρήκε αστυνομικούς να τον περιμένουν κάτω από το σπίτι του και να τον συλλαμβάνουν, αλλά και την επόμενη μέρα όταν φοιτητές της ΑΣΟΕΕ που θέλησαν να ενημερώσουν τους κατοίκους δέχτηκαν απειλές για σύλληψη!
ΕΙΡΗΝΗ
Συνεχίζει και κλιμακώνει την πολιτική της ευθυγράμμισης με ΗΠΑ – ΝΑΤΟ, των ανταγωνισμών και των επιθετικών αξόνων ενισχύοντας τους κινδύνους για την απειλή του πολέμου στην περιοχή μας. Ταυτόχρονα η κυβέρνηση προγραμματίζει ανανέωση της συμφωνίας με ΗΠΑ – ΝΑΤΟ. Με αυτό τον τρόπο επιτρέπει την δημιουργία νέων βάσεων του ΝΑΤΟ στη χώρα μας και αναβάθμιση των υπαρχουσών όπως αυτή της Σούδας στα Χανιά. Σε αυτό το πλαίσιο καλεί τον Υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Πομπέο για εδραίωση και αναβάθμισης των σχέσεων ΕΛΛΑΔΑ – ΗΠΑ. ΗΠΑ- ΝΑΤΟ στηρίζουν πραξικοπήματα όπως αυτά στη Βενεζουέλα και τη Βολιβία και στέλνουν ευχές όταν ο Ερντογάν ανοίγει πυρά στη Ροζάβα. Οι φοιτητές μαζί με τους εργαζόμενους πρέπει εδώ και τώρα να συμβάλλουν στη δημιουργία αντιπολεμικού κινήματος, μπλοκάροντας την πολεμική μηχανή.
Η δική μας απάντηση:
Ο μόνος δρόμος, που μπορεί να
είναι νικηφόρος και να επιβάλλει κατακτήσεις, είναι ο συλλογικός. Μέσα από τις γενικές μας συνελεύσεις, κόντρα στις ατομικές λύσεις, βγαίνουμε στο προσκήνιο για να διεκδικήσουμε όλοι / ες να έχουν δικαίωμα στην αξιοπρεπή μόρφωση, στην πραγματικά δημόσια και δωρεάν παιδεία, χωρίς κανένα οικονομικό ή άλλο εμπόδιο”.