«Η Κρήτη, πέρα από βασικός κόμβος του διακρατικού αγωγού, μπορεί μελλοντικά, χάρη στις προβλεπόμενες υποδομές συμπίεσης του αερίου και εφόσον βεβαίως το ελληνικό κράτος προχωρήσει σε κάποιες αναγκαίες συμπληρωματικές υποδομές, να τροφοδοτείται κανονικά απευθείας με φυσικό αέριο, αλλά και με καθαρό υδρογόνο, μέσω του ΕastΜed».
Μια νέα διάσταση, ως προς το νησί μας και τον πολυσυζητημένο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου από τη ΝΑ Μεσόγειο προς την Ευρώπη, έδωσαν χθες, κατά τη τηλεδιάσκεψη που είχαν με τον αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος, Νίκο Ξυλούρη, στελέχη της εταιρείας IGI Poseidon SA που είναι ο φορέας υλοποίησης του ΕastΜed.
Όπως ξεκαθάρισαν οι εκπρόσωποι της εταιρείας σε σχετικές ερωτήσεις του αντιπεριφερειάρχη, με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό που προβλέπει προσαιγιάλωση του αγωγού στον Αθερινόλακκο και την κατασκευή των Σταθμών Συμπίεσης και Μέτρησης σε θέση παρακείμενη του υφιστάμενου σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ, δίνεται θεωρητικά η δυνατότητα για απευθείας τροφοδοσία του νησιού μας με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού.
Βεβαίως, θα απαιτηθούν, από εκεί και πέρα, κάποιες επιπλέον υποδομές στην περιοχή του Αθερινόλακκου και κατασκευή υποδομών δικτύου διανομής του αερίου.
Μάλιστα, όπως εξήγησαν οι ίδιοι, η πρόβλεψη δυνητικής τροφοδοσίας της Κρήτης δεν περιορίζεται μονάχα σε φυσικό αέριο αλλά και σε καθαρό υδρογόνο, το καύσιμο του μέλλοντος κατά πολλούς, μιας και ο 2ος αγωγός (ουσιαστικά ο ΕastΜed είναι «δίδυμος» αγωγός) θα έχει τη δυνατότητα μεταφοράς και υδρογόνου.
Ο Νίκος Ξυλούρης έθεσε στα στελέχη της εταιρείας IGI Poseidon SA («Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Ιταλίας/ΥΑΦΑ “Ποσειδών Α.Ε.”», στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική εταιρεία Edison) ερωτήματα και σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, αλλά και τη γενικότερη βούληση ως προς τη δρομολόγηση του κολοσσιαίου έργου που είναι στα σκαριά και στις συζητήσεις εδώ και χρόνια.
Oι απαντήσεις που έλαβε ήταν ότι υπάρχει βούληση να προχωρήσει εμπράκτως το έργο, μετά από αρκετά χρόνια συζητήσεων και πως, όταν (ή αν) ξεκινήσει, τότε θα χρειαστεί περί τα 4 χρόνια για να υλοποιηθεί.
Στους 36 μήνες είναι το χρονοδιάγραμμα των κατασκευαστικών εργασιών του ΕastΜed, ενώ μετά τη φάση κατασκευής θα ακολουθήσει μια 3μηνη περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αγωγού που έχει προβλεπόμενη «διάρκεια ζωής» τα 50 χρόνια.
Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, παρουσιάστηκαν εκτενώς από τα στελέχη της εταιρείας τα τεχνικά χαρακτηριστικά, οι προδιαγραφές και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου, η οποία σημειωτέον έχει αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση από την Περιφέρεια Κρήτης ως την ερχόμενη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου.
Όπως μας σχολίασε ο κ. Ξυλούρης, το εν λόγω έργο δεν έχει ιδιαίτερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην Κρήτη, αφού κατά βάση θα περνά υποθαλάσσια , και σε αρκετό βάθος.
Το μοναδικό χερσαίο κομμάτι χωροθετείται σε μια πολύ περιορισμένη έκταση στην περιοχή του Αθερινόλακκου, όπου χωροθετούνται ειδικότερα η θέση προσαιγιάλωσης του “δίδυμου” αγωγού, οι χώροι εγκατάστασης του Σταθμού Συμπίεσης και Μέτρησης και δύο “δίδυμοι” αγωγοί μήκους 1 χιλιομέτρου ο καθένας.
Πηγή: neakriti.gr