ΑΡΘΡΑ - ΑΠΟΨΕΙΣ

«Εδώ ΒΟΑΚ, εκεί ΒΟΑΚ, πού είναι ο ΒΟΑΚ;»

Το να εξακολουθήσει κανείς να ασχολείται με το θέμα του ΒΟΑΚ, μετά από τόσες παλινωδίες εξαγγελιών, κινδυνεύει να γίνει μέρος αυτού του ανεκδότου.

Όμως, ο εντυπωσιακός τρόπος που, σε κεντρικό μεσημεριανό δελτίο ειδήσεων έγκριτου ραδιοφωνικού σταθμού του Ηρακλείου στις 16/10/20, έγινε η ανακοίνωση για το «νέο χρηματοδοτικό μοντέλο για το ΒΟΑΚ», αναγγέλλοντας «είδηση της τελευταίας στιγμής», σίγουρα κεντρίζει το ενδιαφέρον. Τόσο μάλιστα, ώστε να αναζητήσει κανείς τα πρωτογενή αναλυτικά στοιχεία στο διαδίκτυο.

Και τότε, οποία απογοητευτική έκπληξη!  Ένα κείμενο χωρίς ειρμό και συνέχεια, που ανέγνωσε ένας υπουργός στη Βουλή των Ελλήνων και ένα κακοστημένο θέατρο πρωτολογιών και δευτερολογιών, μεταξύ ενός Υπουργού και ενός κυβερνητικού βουλευτή!

Όσο για το περιεχόμενο όλων αυτών, χρήζει σίγουρα  ερμηνείας (πλην βέβαια της «αυταπόδεικτης» ευθύνης των προηγούμενων κυβερνώντων, λες και οι προ-προηγούμενοι είχαν κάνει κάτι!).

Αν μπορούμε να κατανοήσουμε τα λεχθέντα στη Βουλή, όλα τα είχαμε για το ΒΟΑΚ (δρομολογημένες μελέτες και εγκρίσεις), τώρα βρήκαμε και τον τρόπο χρηματοδότησης. Πολύ ωραία λοιπόν, βρήκαμε και τα χρήματα,  γνωρίζουμε όμως και το αντικείμενο που θα χρηματοδοτηθεί?

Ξέρουμε τι θα κατασκευαστεί με αυτές τις «χρηματοδοτήσεις»? Γνωρίζουμε ποιος θα είναι αυτός ο «ΒΟΑΚ» που ευαγγελίζονται πολιτικοί, διαχρονικά και διακυβερνητικά? Θα είναι τελικά ένας νέος, σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που πραγματικά χρειάζεται η Κρήτη ή θα είναι βελτιώσεις και μπαλώματα σε ένα ρούχο παλιομοδίτικο και χιλιομπαλωμένο? Από πού θα αρχίζει και πού θα τελειώνει αυτός ο ΒΟΑΚ? Η Κρήτη, ως γνωστόν, έχει 4 Νομούς.

Στέκομαι, στην πρώτη μόνο διατύπωση του Υπουργού για «τίμημα Μελετών – Κατασκευών σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, με πλήρη πρόβλεψη για την κατασκευαστική αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου».

Από μόνο του το ποσόν του «σχεδόν 1,5 δις» ή όσο μπορεί να επαυξηθεί με διάφορες προσθήκες, τα λέει όλα. Το ποσόν αυτό είναι αστείο για ένα νέο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο που να διατρέχει όλη την Κρήτη. Από μια προκαταρκτική μελέτη διερεύνησης σκοπιμότητας του ΒΟΑΚ, που είχε εκπονηθεί από την Περιφέρεια Κρήτης το 2008, το ποσόν αυτόν εκτιμήθηκε από 3 έως 5 δις ευρώ, ανάλογα με το σενάριο με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του νέου δρόμου, που θα επιλεγεί.

Παραμένω λοιπόν στην «κατασκευαστική αναβάθμιση» των «υφισταμένων παρακάμψεων» των τριών μεγάλων πόλεων της Κρήτης. Δηλαδή??? Διατηρείς το «υφιστάμενο» και απλώς το «αναβαθμίζεις κατασκευαστικά»? Μα, η παράκαμψη Ηρακλείου είναι πια μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, για να γίνει πραγματική παράκαμψη πρέπει να μετατοπιστεί νοτιότερα και όχι να διατηρηθεί στη θέση της, «αναβαθμιζόμενη κατασκευαστικά».  Η δε παράκαμψη Ρεθύμνου, που είναι κατασκευασμένη πάνω σε τρεις μεγάλου μήκους και πολύ υψηλές χαραδρογέφυρες, πώς θα «αναβαθμιστεί κατασκευαστικά», κατασκευάζοντας άλλες χαραδρογέφυρες δίπλα?

Και βέβαια, διατηρώντας δογματικά αυτά τα τμήματα των παρακάμψεων των πόλεων στη σημερινή θέση τους, αν μη τι άλλο, μετά βεβαιότητας απεμπολούμε τη δυνατότητα μιας νέας χάραξης για το ΒΟΑΚ.

Νομίζω ότι δεν αξίζει το χρόνο και τον κόπο μας να ασχοληθούμε περισσότερο με την ανακοίνωση αυτή.  Ας αφήσουμε υπουργούς και βουλευτές να δίνουν την παράστασή τους και ας μην γινόμαστε θεατές τους πιά! Ας κρατήσουμε την αξιοπρέπειά μας!

Ελένη Μπρεδάκη-Μαρινέλλη

Πολιτικός Μηχανικός-Οικονομολόγος, Πρ. Προϊσταμένη Διαχειριστικής Αρχής Περιφέρειας Κρήτης



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ