Σε “συναγερμό” για να ζητήσουν συγκεκριμένες διευκρινίσεις σε επιμέρους ζητήματα τίθενται τα Τεχνικά Επιμελητήρια στην Κρήτη, που μάλιστα θα προχωρήσουν σε επαφές και τα αντίστοιχα Τεχνικά Επιμελητήρια της υπόλοιπης Ελλάδας, για μια συνολική πρόταση μετά την παρουσίαση ενός νέου νομοσχεδίου για τη δόμηση σε εκτός σχεδίου οικόπεδα άνω των τεσσάρων στρεμμάτων, χωρίς “πρόσωπο” σε πολεοδομικά αναγνωρισμένη κοινόχρηστη οδό.
Το νομοσχέδιο παρουσίασε την περασμένη εβδομάδα στο Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης και με αυτό φαίνεται να συμφωνούν σε γενικές γραμμές τα Τμήματα Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, εκφράζοντας όμως εύλογα ερωτήματα ως προς το “πρόσωπο” και τους δρόμους που επιβάλλονται για τα οικόπεδα εκτός σχεδίου άνω των τεσσάρων στρεμμάτων, όπου εντοπίζονται προβλήματα σε ό,τι αφορά την Κρήτη.
Αναλυτικότερα, τα προβλήματα της Κρήτης έχουν σχέση με τις νέες ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες για να εκδοθεί οικοδομική άδεια θα πρέπει τα οικόπεδα να συνδέονται με οδό πλάτους τουλάχιστον 3,5 μέτρων, η οποία να διακρίνεται στις αεροφωτογραφίες του 1977, αλλά και να έχουν “πρόσωπο” ή να εφάπτεται το ένα εκ των ορίων τους, κατά τουλάχιστον 3,5 μέτρων, σε αναγνωρισμένη οδό (από 25 μέτρα που ίσχυε).
Όπως λέει στο neakriti.gr ο πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος Σπύρος Σοφιανός, «υπάρχει ένα τεράστιο ζήτημα όσον αφορά στους δρόμους. Ναι μεν έχει γίνει ο διαγωνισμός και υπάρχει ανάδοχος, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να προλάβει κάποιος μια σοβαρή δουλειά όσον αφορά τους δρόμους, η οποία να μας καλύπτει σε σχέση με την απόφαση του ΣτΕ. Το δεύτερο θέμα έχει να κάνει με τις αρτιότητες»…
Στο σημείο αυτό, ο Σπύρος Σοφιανός κάνει ξεχωριστή αναφορά στον νομό Ηρακλείου, λέγοντας πως «το Ηράκλειο ειδικά στο κομμάτι των παλιών προσφυγικών οικισμών, που έχουν χτιστεί με έναν τρόπο εντελώς άναρχο, αποτελεί μία πραγματικότητα η οποία ισχύει εδώ και πάρα πολλά χρόνια».
Πάντως, όπως ξεκαθαρίζει, «δεν έχουμε ακόμα καταλήξει σε συγκεκριμένες θέσεις. Τώρα έχουμε αρχίσει και ανταλλάζουμε τα κείμενα. Και μάλλον από την ερχόμενη Τετάρτη θα δώσουμε στη δημοσιότητα τις θέσεις μας»…
Εξάλλου, σήμερα Δευτέρα ο ίδιος θα έρθει σε επαφή και με τον πρόεδρο του αντίστοιχου Τμήματος της Ανατολικής Κρήτης Γιώργο Ταβερναράκη και από ’κει και πέρα θα υπάρξουν επαφές και με την υπόλοιπη Ελλάδα. Καταλήγει, ωστόσο, λέγοντας: «Αρνητικός δεν μπορείς να είσαι. Γιατί αυτό το νομοσχέδιο αποτελεί μια αχτίδα φωτός, σε σχέση με αυτό που είχαμε μέχρι τώρα».
Τέλος, για τα οικόπεδα κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων ξεκαθαρίζει πως «τα οικόπεδα κάτω από τα τέσσερα στρέμματα τα ξεχνάμε. Η κυβέρνηση μέχρι στιγμής δεν το σκέφτεται να τα επαναφέρει στην κουβέντα»…
Ποιες περιπτώσεις περιλαμβάνει
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες ρυθμίσεις θα επιτρέπουν τη δόμηση τις εξής κατηγορίες οικοπέδων:
- Οικόπεδα εκτός σχεδίου που δημιουργήθηκαν (έπειτα από κατατμήσεις κ.λπ.) από την 31η Μαΐου 1985 έως και την 31η Δεκεμβρίου 2003 και έχουν “πρόσωπο” (ή ένα όριό τους εφάπτεται) κατά τουλάχιστον 3,5 μέτρων σε αναγνωρισμένη οδό, η οποία θα πρέπει να εμφανίζεται σε αεροφωτογραφίες προ της 27ης Ιουλίου 1977 και να έχει πλάτος τουλάχιστον 3,5 μέτρων. Ο συγκεκριμένος δρόμος θα πρέπει να συνδέεται με διεθνή, επαρχιακή, δημοτική ή κοινοτική οδό ή εγκαταλελειμμένα τμήματα αυτών και είτε να έχει διανοιχθεί με απόφαση κρατικού οργάνου, είτε να είναι καταχωρισμένος στα κτηματολογικά βιβλία με την ένδειξη “Ειδική Έκταση” (Ε.Κ.) είτε έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες οδοστρωσίας από αρμόδια Αρχή (ή οργανισμό) για τη συντήρηση και βελτίωση των οδών, είτε διέρχεται απ’ αυτόν δίκτυο κοινής ωφελείας.
- Οικόπεδα εκτός σχεδίου που δημιουργήθηκαν προ της 31ης Μαΐου 1985, τα οποία έχουν πρόσωπο ή εφάπτεται το ένα εκ των ορίων τους, μήκους τουλάχιστον 3,5 μέτρων, σε οδό που διακρίνεται σε αεροφωτογραφίες προ της 27ης Ιουλίου 1977, έχει πλάτος τουλάχιστον 3,5 μέτρων, η οποία έχει διανοιχθεί με απόφαση κρατικού οργάνου, είτε είναι καταχωρισμένη στα κτηματολογικά βιβλία με την ένδειξη Ε.Κ., είτε έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες οδοστρωσίας από αρμόδια Αρχή, είτε να διέρχεται απ’ αυτήν δίκτυο κοινής ωφελείας.
- Οικόπεδα εκτός σχεδίου που δημιουργήθηκαν προ της 31ης Μαΐου 1985 τα οποία έχουν πρόσωπο ή εφάπτεται το ένα εκ των ορίων τους, μήκους τουλάχιστον 3,5 μέτρων, σε νομίμως συστημένη δουλεία διόδου υφιστάμενη προ του 1985, με πλάτος τουλάχιστον 3,5 μέτρων, η οποία να συνδέεται με διεθνή, επαρχιακή, δημοτική ή κοινοτική οδό ή εγκαταλελειμμένα τμήματά τους.
Ειδικά για τα οικόπεδα που δημιουργήθηκαν προ της 31ης Μαΐου 1985, για τα οποία υφίστανται σε ισχύ προεγκρίσεις οικοδομικών αδειών ή οικοδομικές άδειες ή αναθεωρήσεις τους, δεν ισχύουν οι προϋποθέσεις που τίθενται στις προτεινόμενες ρυθμίσεις σχετικά με τα χαρακτηριστικά του κοινόχρηστου δρόμου.
Επίσης, δίχως αναγνωρισμένη οδό μπορούν να χτιστούν και όσα οικόπεδα δημιουργήθηκαν μεταξύ 31ης Μαΐου 1985 και 31ης Δεκεμβρίου 2003, καθώς και τα προ της 31ης Μαΐου 1985, εφόσον γι’ αυτά έχουν γίνει αγοραπωλησίες κατά την τελευταία πενταετία (σ.σ. από την ημέρα που θα ψηφιστεί ο νόμος) και υπό την προϋπόθεση ότι στη συμβολαιογραφική πράξη αναφέρεται ότι είναι άρτια και οικοδομήσιμα.
Αντιδράσεις για τα κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων
Ωστόσο, για το γεγονός ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα οικόπεδα κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων, ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, δικηγόρος Κώστας Αράπογλου, λέει χαρακτηριστικά: «Για κάτω από τα τέσσερα στρέμματα έχει χαθεί οριστικά το δικαίωμα να χτίσει κάποιος. Για πάνω από τα τέσσερα στρέμματα λιγοστεύουν οι περιορισμοί»…
Να δοθεί τριετής παράταση για την έκδοση άδειας για τα ακίνητα εκτός σχεδίου άνω και κάτω των 4 στρεμμάτων τονίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων.
Στο μεταξύ, από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ Γιώργος Ταβερναράκης δήλωσε στην “ΚΡΗΤΗ ΤV”: «Ενώ προγραμματίζονται τα τοπικά πολεοδομικά και καλώς προγραμματίζονται, πηγαίνουμε σε έναν “ξαφνικό θάνατο” το “κατά παρέκκλιση άδεια οικοδομήσεων”, τώρα πάμε σε πάλι σε μία διαδικασία μεταβατική πριν τον “ξαφνικό θάνατο”. Άρα έχουμε μια αναστάτωση, που δε θα έπρεπε να υπάρχει στην κοινωνία και την κτηματαγορά. Αυτό που έχουμε κάνει εμείς ως πρόταση ήταν, όπου ολοκληρώνεται το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο, πλέον θα έχουμε τη χρήση πού χτίζεται τι. Άρα από ’κει και πέρα μπαίνουμε σε μια νέα φάση οικιστικής ανάπτυξης».
Οι καθυστερήσεις του σχεδίου πόλης
Στο μεταξύ, κύκλοι της αγοράς καυτηρίασαν τις σημαντικές καθυστερήσεις στις διαδικασίες επέκτασης του σχεδίου πόλης του Ηρακλείου, εκτιμώντας ότι θα χαθούν αρκετά χρόνια ακόμα.
Σύμφωνα με τον Κώστα Αράπογλου, «εκτιμώ ότι θα χαθούν αρκετά χρόνια ακόμα. Ας μην ξεχνάμε ότι, ειδικά για τις περιοχές του Ηρακλείου, δεν έχει γίνει εδώ και δεκαετίες καμία επέκταση σχεδίου πόλης».
Μητσοτάκης: «Σύγχρονα πολεοδομικά σχέδια»…
«Όλη η επικράτεια θα αποκτήσει σύγχρονα πολεοδομικά σχέδια, μέσω των οποίων διευθετείται το χρόνιο πρόβλημα χαρακτηρισμού δημοτικών δρόμων», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη διάρκεια του πρώτου Υπουργικού Συμβουλίου για το 2024, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά σε σημαντική χρηματοδότηση άνω των 400 εκατομμυρίων από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ο Γιώργος Ταβερναράκης είπε ότι «είναι μια επανάσταση τουλάχιστον στην πολεοδόμηση της χώρας. Έχουν ξεκινήσει πριν από ένα χρόνο οι διαγωνισμοί. Έχουν προχωρήσει αρκετοί σε ολόκληρη τη χώρα. Το χρονοδιάγραμμα είναι μέχρι το 2025 που τελειώνει και το Ταμείο Ανάκαμψης».
Στις κατεδαφίσεις
Τέλος, αλλαγές δρομολογούνται και στο ζήτημα των κατεδαφίσεων αυθαίρετων κατασκευών, οι οποίες εντοπίζονται με τη χρήση τεχνολογίας, ενώ στη συνέχεια θα κατεδαφίζονται. Πρόκειται για τα αυθαίρετα νέας γενιάς, από το 2010 και μετά, ενώ η ευθύνη για τις κατεδαφίσεις μεταφέρεται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών.
Πηγή: neakriti.gr