Μαζί με τους θερινούς κινηματογράφους, έρχεται και το Disney+. Θα είναι ο φωτεινός σηματοδότης μιας νέας εποχής ή το «καινούριο κοσκινάκι μου και που να σε κρεμάσω»;
Θερινοί με Disney+ πάει μαζί;
Στις 14 Ιουνίου έρχεται στην Ελλάδα η πλατφόρμα που σαρώνει παγκοσμίως, το Disney+. Η streaming υπηρεσία της The Walt Disney Company, μέσα στους καλοκαιρινούς μήνες, θα γίνει μέρος της καθημερινότητας σε 42 χώρες και 11 νέες περιοχές. Στην προσπάθεια της να μπει στα σπίτια όλων και φυσικά να ανταγωνιστεί το Netflix που μπορεί να γιγαντώθηκε ως μέσο την περίοδο της καραντίνας, αλλά χάνει σταθερά πελάτες τους τελευταίους μήνες με τις ανακοινώσεις για νέες επανακοστολογήσεις στις υπηρεσίες και καταστατικά νόμιμης διαχείρισης, προσφέρει μια τιμή που ισοδυναμεί με 4 περίπου ενοικιάσεις DVD για χρήση ενός μήνα των υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, η τιμή για την νέα streaming υπηρεσία διαμορφώνεται σε €8,99/μήνα ή €89,90/χρόνο.
Χαριστική βολή για τα Video Clubs
Η αναφορά στα DVD δεν είναι τυχαία: στη χώρα μας έχουν μείνει ελάχιστα DVD Clubs που νοικιάζουν ταινίες. Η Disney ήταν ένα από τα στούντιο που έδιναν μικρές ανάσες ζωής σε αυτές τις, ως επί το πλείστον οικογενειακές επιχειρήσεις. Εδώ και λίγο καιρό, στην προσπάθεια γιγάντωσης και ενσωμάτωσης στα νοικοκυριά του Disney+, η μαμά εταιρεία σταμάτησε να εντάσσει ελληνικό υποτιτλισμό και μεταγλωττίσεις στα ψηφιακά δισκάκια της, δίνοντας τη χαριστική βολή στις μικρές επιχειρήσεις των οποίων οι ιδιοκτήτες παλεύουν για να βγουν στη σύνταξη. Όλα αυτά, σχεδόν τρία χρόνια μετά την εξαγορά του στούντιο της FOX, εταιρείας που προστέθηκε στο ήδη διανθισμένο μπουκέτο αγορών (Pixar, Lucas κλπ).
Τα προϊόντα που υπόσχονται είναι πολλά από όλα τα συνεργαζόμενα μέσα και πλατφόρμες. Τους τελευταίους μήνες έχουν ξεκινήσει σε γνωστό στούντιο μεταγλωττίσεων, προσαρμογή στα περισσότερα προγράμματά τους ώστε να είναι προσβάσιμα στο νεανικό κοινό που ακόμα δεν γνωρίζει την πρωτότυπη γλώσσα. Όμως, προκάλεσε και πολλές διαμάχες με τις ήδη μεταγλωττισμένες ταινίες και σειρές της, ως προς το πώς οι καλλιτέχνες θα εξασφαλίσουν τα πνευματικά δικαιώματα που τους αναλογούν από δουλειές που στο τότε συμβόλαιο δεν αναφερόταν η χρήση τους σε πλατφόρμες. Με δεδομένο ότι στα απαραίτητα προγράμματα θα υπάρχει μεταγλώττιση, θα καταφέρει αυτό το δίκτυο να μιλάει τη γλώσσα μας; Η κινηματογραφική κουλτούρα έχει ήδη αλλάξει.
Βλέποντας το box office από τη νέα χιλιετία και μετά, είναι σχεδόν τρομακτικό ότι η μονοκρατορία του δικτύου της Disney κυριαρχεί. Συγκεκριμένα, στις 50 πιο δημοφιλείς και εισπρακτικά επιτυχημένες ταινίες από το 2000 μέχρι το 2010 υπάρχουν από το στούντιο της Fox (που ανήκει στη Disney) το «Avatar», «Η Εποχή των Παγετώνων 3: Η Αυγή των Δεινοσαύρων» και «Η εποχή των Παγετώνων 2: Η Απόψυξη», «Ο Πόλεμος των Άστρων: Επεισόδιο 3 – Η εκδίκηση του Σιθ», «Μια Νύχτα στο Μουσείο», «Μετά την Επόμενη Μέρα». Αυτός ήταν και ο λόγος που η Disney εξαγόρασε αυτό το μεγαθήριο με την εξαιρετική ταινιοθήκη. Η Disney πάλι έχει τρεις ταινίες της σειράς των «πειρατών της Καραϊβικής» (Το Σεντούκι του Νεκρού, Στο Τέλος του Κόσμου, Η Κατάρα του Μαύρου Μαργαριταριού) και τα εξαιρετικά κινούμενα σχέδια «Ψηλά στον Ουρανό» και «Ρατατούης».
Από το 2010 μέχρι και το 2020 στις πρώτες 3 θέσεις είναι πάλι η Disney με τα «Avengers: Η Τελευταία Πράξη», «Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει», «Εκδικητές: Ο Πόλεμος της Αιωνιότητας» να κερδίζουν με διαφορά την πρωτιά. Στην 5η και 6η θέση βρίσκεται «Ο Βασιλιάς των Λιονταριών» και οι «Εκδικητές», 8η, 9η και 10η θέση το δεύτερο μέρος του «Ψυχρά και Ανάποδα», «Εκδικητές: Η Εποχή του Ultron» και «Μαύρος Πάνθηρας», στη 12η θέση το «Star Wars: Ο τελευταίος Τζεντάι», 14η 15η και 16η θέση το «Ψυχρά και Ανάποδα», «Η Πεντάμορφη και το Τέρας», «Οι Απίθανοι II», στην 20η θέση το «Captain America: Civil War», στην 23η θέση το «Captain Marvel», 28η και 30η αντίστοιχα «Η ιστορία των παιχνιδιών 4 & 3», 31η με 34η τα «Star Wars: Skywalker Η Άνοδος», «Rogue One: The Star Wars Story», «Aladdin», «Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Σε Άγνωστα Νερά», 36η με 38η τα «Ψάχνοντας της Ντόρις», «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», «Ζωόπολη», στην 41η θέση «Το Βιβλίο της Ζούγκλας». Στις τελευταίες θέσεις της 50άδας είναι δύο ταινίες του προσφάτως αποκτηθέντος στούντιο της Fox, τα «Bohemian Rhapsody» και «Η Εποχή των Παγετώνων: Σε τροχιά Σύγκρουσης». Σύνολο 26 ταινίες, ως επί το πλείστον σίκουελ, ριμέικ, σπιν-οφς και σχεδόν καμία ταινία πρωτοτυπίας ή πολιτιστικής ποιότητας. Καθόλου αδικαιολόγητα έχει γραφεί ότι αυτή η εξαγορά και το milking, μας έχει οδηγήσει στη μονοκρατορία που παράγει μαζικές κουλτούρες και περιορισμένα οράματα. Φυσικά σε μεγέθη υπερπαραγωγών, αυτό δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε.
Παιδικά προγράμματα και μεγάλες πρεμιέρες
Είναι βέβαιο ότι στην προσπάθεια παγίωσης μιας θέσης στην ελληνική αγορά, το πρόγραμμα του καναλιού θα περιλαμβάνει πολλές πρεμιέρες με ελάχιστο χρόνο καθυστέρησης από τις εξόδους στις κινηματογραφικές αίθουσες. Αυτό μακροπρόθεσμα θα έχει δύο τουλάχιστον αρνητικά αποτελέσματα, αφού θα πλήξει τις κινηματογραφικές αίθουσες πρώτης και δεύτερης προβολής (αιθουσάρχες, εταιρίες διανομής κλπ), αλλά και θα οδηγήσει τους όχι φανατικούς μύστες της κινηματογραφικής αίθουσας στην υγιή απομόνωση στα μπετόν κουτιά τους και τις μεγάλες ή μικρές τηλεοράσεις τους. Στα θετικά τώρα, που ήδη συνεισφέρουν στην πληγωμένη Ελληνική οικονομία: προσφέρει ήδη εργασία σε μεταφραστές, υποτιτλιστές, μεταγλωττιστές, στούντιο επεξεργασίας ήχου και εικόνας, ηθοποιούς φωνής κλπ. Επίσης, ανεβάζει τον πήχη στις τηλεοπτικές παραγωγές που έχουν πλέον ως πρότυπο τα υψηλά στάνταρτς των διεθνών παραγωγών. Συμπληρωματικά, θα προσφέρει εύκολη πρόσβαση με νόμιμο τρόπο σε προγράμματα που έχουν μαζική απήχηση.
Γυμνό το Netflix
Τον Δεκέμβρη που μας πέρασε, το Netflix στα περισσότερα γεωγραφικά του όρια έχασε τις επιτυχημένες σειρές του Fox, τις οποίες έχει στην ταινιοθήκη του το Disney+ πλέον. «Family Guy», «Modern Family», «Simpsons» είναι πλέον μέρος μιας οπλαποθήκης σειρών που μας αρέσει να βλέπουμε ξανά και ξανά. Το Netflix βγήκε στην αντεπίθεση με διαδραστικές σειρές, που όμως δεν είχαν πραγματική επιτυχία. Η απάντηση του Disney+ παγκοσμίως είναι οι IMAX τίτλοι που θα προβάλλουν τις καλύτερης ποιότητας και ανάλυσης ταινίες, ειδικά διαμορφωμένες για να φέρνουν το μεγαλείο της φύσης στις οθόνες μας.
Οι θεατές των επόμενων χρόνων και το μέλλον της παραδοσιακής τηλεόρασης
Όσο παρατηρούμε αυτές τις αλλαγές, ανίκανοι να αντιδράσουμε, αλλά σαφέστατα ευεργετημένοι από κάποιες από αυτές, καταλήγουμε ότι η τηλεόραση όπως την ξέρουμε έχει πεθάνει. Ο κόσμος της τέχνης της εικόνας μεταπλάθεται με τις αντιφάσεις του: δεν μπορεί να βλέπει με 100% εστίαση μεγάλα προγράμματα αλλά κάνει Binge watching σειρών, κουράζεται από μια ταινία άνω των 90 λεπτών (όπως έχουν δείξει εμπειρία και πρόσφατες έρευνες), αλλά παρακολουθεί ταινίες υπερηρώων 3 ωρών.
Από όλες αυτές τις διάσπαρτες σκέψεις με αφορμή την πρεμιέρα του Disney+ στην ελληνική αγορά, ένα ερώτημα παραμένει κυρίαρχο: Τι ρόλο θα έχει το «On demand» σε αυτό το μέλλον, όπου η παραδοσιακή τηλεόραση αντικαθίσταται από τα σύντομα βίντεο του youtube; Η απάντηση, όπως και κάθε τί με ιστορική αξία, κρίνεται εκ του αποτελέσματος και αναλύεται ανάλογα. Εδώ, ελπίζω, να είμαστε και να τα συζητάμε.
#pgnews