ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

iX3: To πρώτο ηλεκτρικό SUV της BMW

Από μέσα προς τα έξω δε διαφέρει από τις συμβατικές BMW με θερμικούς κινητήρες. Από κάτω όμως κρύβει ένα ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο νέας γενιάς, το οποίο θα υιοθετήσουν και οι μελλοντικές i4 και iX. Το οποίο με δυνατότητες ταχύτατης φόρτισης, περιορίζει το άγχος του οδηγού για την αυτονομία ενέργειας.

Υπάρχουν πλέον δύο ράτσες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εκείνα που εξαρχής σχεδιάστηκαν για να φορέσουν μπαταρίες και κάποια που έγιναν ηλεκτρικά σε δεύτερη φάση. Αυτό ισχύει στην περίπτωση της iX3, της ηλεκτρικής έκδοσης της πιο δημοφιλούς BMW και συνδετικό κρίκο ανάμεσα στους δύο κόσμους του αυτοκινήτου. Κι αυτό από έναν κατασκευαστή που ήταν από τους πρώτους που επένδυσαν σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, με το ρηξικέλευθο i3 του 2013. Αντίθετα, τώρα η BMW επιλέγει ένα πιο συμβατικό μονοπάτι, με το βλέμμα όμως πάντα στραμμένο στο μέλλον. Το συγκεκριμένο SUV, βλέπετε, φορά ένα ηλεκτρικό κινητήριο σύνολο 5ης γενιάς, το οποίο θα δούμε προσεχώς και στις i4 και iX, δύο εντελώς νέα μοντέλα που αναμένονται μέσα στο 2021.

Η iX3, όμως, δεν πρέπει να θεωρείται ένα μεταβατικό μοντέλο, αλλά μία εναλλακτική X3 που απευθύνεται σε όσους δεν θέλουν σώνει και καλά ένα φουτουριστικό ηλεκτρικό. Το αμάξωμα, αν αφαιρέσουμε το μπλε φινίρισμα που διακρίνει όλα τα ηλεκτρικά BMW, δεν είναι άλλο από της γνωστής μας X3. Διαφέρει μόνο μπροστά λόγω της κλειστής μάσκας, η οποία στην προκειμένη περίπτωση δεν κρύβει κάποιο ψυγείο, ενώ διακρίνεται και για τις ζάντες 20 ιντσών, οι οποίες έχουν και μία τεχνική ιδιαιτερότητα. Καθώς είναι 5% πιο αεροδυναμικές, χαρίζουν πρόσθετη αυτονομία 10 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον κατασκευαστή. Μία διόλου ευκαταφρόνητη τιμή όταν οδηγείς ένα τετράτροχο που παίρνει μπροστά χάρη σε μία μπαταρία λιθίου.

Η μπαταρία που τοποθέτησε η BMW στην iX3 διαθέτει ενέργεια 80 kWh από τις οποίες οι 74 kWh είναι εκμεταλλεύσιμες. Είναι αντίστοιχη δηλαδή της Mercendes EQC και κάτι ανάμεσα στις δύο διαθέσιμες μπαταρίες 71 και 95 kWh του Audi e-tron. Ενώ τα άλλα δύο γερμανικά ηλεκτρικά διαθέτουν καμπίνες που διαφέρουν από εκείνες των θερμικών εκδόσεων, ο διάκοσμος της iX3 δεν διαφέρει καθόλου από της X3. Σύμφωνα με τις μετρήσεις του τμήματος δοκιμών του Quattrruote, οι εσωτερικοί χώροι είναι απαράλλαχτοι παρά τη διαφορετική διάταξη του ηλεκτρικού κινητήριου συνόλου. Η προσβασιμότητα και οι άνετοι χώροι της καμπίνας, όπως και τα διαθέσιμα λίτρα στον χώρο αποσκευών – 436 για την ακρίβεια – είναι τα ίδια με των  «θερμικών» X3. Ίδια είναι και η εργονομία αν εξαιρέσουμε κάποιες λειτουργίες που αφορούν την ηλεκτροκίνηση.

Αξίζει να σημειώσουμε, πριν προχωρήσουμε στη συμπεριφορά της iX3 στο δρόμο, ότι όλα τα στοιχεία που βλέπετε στις φωτογραφίες και στα οποία θα αναφερθούμε στη συνέχεια, περιλαμβάνονται στο βασικό εξοπλισμό της έκδοσης Impressive, την κορυφαία της γκάμας. Αντίθετα με την πάγια φιλοσοφία των Γερμανών κατασκευαστών, ο κατάλογος των έξτρα είναι ανύπαρκτος στην iX3, καθώς και το μεσαίο SUV από τη Βαυαρία ασπάζεται το δόγμα του «όλα στάνταρ». Ο πελάτης μπορεί μάλιστα να επιλέξει χρώμα αμαξώματος, υλικά φινίρισμα καμπίνας χωρίς την παραμικρή επιβάρυνση. Έτσι εξηγείται λοιπόν η υψηλή τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης. Η βασική τιμή της iX3 στην Ελλάδα ξεκινά από τις 64.200 €, η οποία είναι αισθητά χαμηλότερη από εκείνες του ανταγωνισμού από το Ingolstadt και τη Στουτγάρδη.

ΕΞΥΠΝΗ ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Κάθομαι στη θέση του οδηγού και αισθάνομαι σα να βρίσκομαι σε οποιαδήποτε X3. Ρυθμίζω ηλεκτρικά το κάθισμα και η θέση παραμένει υπερυψωμένη με το τιμόνι κάπως χαμηλά για τα γούστα μου, παρά τις μεγάλες διαδρομές του στους δύο άξονες. Με την άκρη του ματιού προσπαθώ να εντοπίσω κάποιες ιδιαιτερότητες και το μόνο που παρατηρώ είναι το μπλε πλήκτρο εκκίνησης και το αντίστοιχο φινίρισμα στον επιλογέα – όπως εξακολουθούμε να τον αποκαλούμε – του κιβωτίου. Οι παρατηρητικοί θα προσέξουν ότι έχει προστεθεί το πρόγραμμα λειτουργίας B, το οποίο επιλέγεται μετατοπίζοντας το μοχλό αριστερά. Περιέργως, η BMW δε διατήρησε τα paddleτιμονιού ως διακόπτες ρύθμισης του βαθμού ανάκτησης ενέργειας. Από συνήθεια, λοιπόν, τα δάκτυλα πιέζουν δύο οπές στην πίσω πλευρά της στεφάνης, εκεί όπου συνήθως υπάρχουν οι διακόπτες του κιβωτίου Steptronic.

Λεπτομέρειες. Σε τελική ανάλυση, η ανάκτηση ενέργειας στο φρενάρισμα αποδείχτηκε ένας από τους τομείς του αυτοκινήτου που εκτίμησα περισσότερο. Όχι τόσο στη θέση B, η οποία επιτρέπει οδήγηση μόνο με το πεντάλ του γκαζιού, όσο για τη διαχείριση της ισχύος πέδησης ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες, η οποία λειτουργεί εξαιρετικά. Το σύστημα προληπτικής οδήγησης, λαμβάνοντας στοιχεία από το σύστημα πλοήγησης και το ραντάρ, ρυθμίζει συνεχώς το φρενάρισμα. Όταν για παράδειγμα πλησιάζεις σε ένα stop ή έναν κυκλικό κόμβο, ή όταν ακολουθείς ένα πιο αργό αυτοκίνητο, η iX3 επιβραδύνει αυτόνομα χωρίς τη χρήση των φρένων. Με αυτόν τον τρόπο τροφοδοτεί με ενέργεια την μπαταρία. Η οποία, παρότι είναι μικρότερη – ως συνήθως – από την επίσημη του κύκλου WLTP, είναι στα επίπεδα των άλλων ηλεκτρικών SUV του ανταγωνισμού. Σίγουρα, από ένα αυτοκίνητο που υπόσχεται μεγάλα ταξίδια όπως αυτό, θα περιμέναμε κάτι παραπάνω, αλλά αν υπολογίσουμε το διόλου ευκαταφρόνητο βάρος των 2,3 τόνων, ας μην περιμένουμε και θαύματα. Οδηγώντας με σύνεση, η iX3 έχει μέση αυτονομία 320 χιλιομέτρων, τα οποία ανεβαίνουν στα 400 μέσα στην πόλη. Σε επίπεδο φόρτισης, η BMW δέχεται συνεχές ρεύμα ισχύος 150 kW, όπως και το Audi e-tron. Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, μπορείτε να φορτίσετε την μπαταρία στο 80% σε μισή ώρα ή να ανακτήσετε αυτονομία 100 χιλιομέτρων μέχρι να πιείτε τον espressoσας – δηλαδή σε πέντε λεπτά. Οι τιμές αυτές αποδείχτηκαν βέβαια κάπως αισιόδοξες μετά τις δικές μας μετρήσεις. Όπως κάθε μάρκα premium, έτσι και η BMW  προσφέρει αξιοσέβαστες υπηρεσίες mobility. Το σύστημα πλοήγησης υπολογίζει την αυτονομία και οργανώνει το πρόγραμμα φορτίσεων στο ταξίδι ενώ η υπηρεσία BMW Charging δίνει πρόσβαση σε χιλιάδες σημεία φόρτισης σε όλη την Ευρώπη με δυνατότητα τιμολόγησης από ειδική εφαρμογή στο κινητό.

Όσο για την κατανάλωση ενέργειας της iX3, επιβεβαιώνει την απόδοση του κινητήριου συνόλου πέμπτης γενιάς της BMW. Η κατανάλωση 25 kWh/100 χλμ. κατά μέσο όρο είναι μία καλή τιμή και ελαφρώς καλύτερη των άλλων δύο γερμανικών SUV, όμως οι ιπποδυνάμεις τους είναι μεγαλύτερες. Ενώ το Audi και η Mercedes έχουν ισχύ 408 ίππων που παράγεται από δύο κινητήρες, η με ένα κινητήρα αποδίδει μόλις 286 ίππους. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα. Τι σημαίνει αυτό για τη συμπεριφορά το αυτοκινήτου στο δρόμο; Από τη μία, η διάταξη «όλα πίσω» εξασφαλίζει καλύτερη ευελιξία και μεγαλύτερη οδηγική απόλαυση. Από την άλλη συνεπάγεται περιορισμένες δυνατότητες κίνησης «εκτός δρόμου» σε σχέση με τα δύο τετρακίνητα γερμανικά SUV.

Όσον αφορά τις επιδόσεις, η iX3 δε διακατέχεται από συμπλέγματα κατωτερότητας σε σχέση με τον ανταγωνισμό της. Μπορεί τo e-tron και η EQC να έχουν πιο εντυπωσιακές τιμές επιτάχυνσης, η ηλεκτρική X3 είναι ένα ταχύτατο αυτοκίνητο. Επιταχύνει από στάση στα 100 χλμ./ώρα σε 6,5” και αποδεικνύεται πολύ ζωντανή στις επιταχύνσεις εν κινήσει, όπως κάθε ηλεκτρικό. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα ευχάριστη στο δρόμο. Αν πάλι επιζητείτε έναν πιο αθλητικό χαρακτήρα, επιλέξτε το πρόγραμμα οδήγησης Sport, στο οποίο η απόκριση στο δεξί πεντάλ είναι πιο ακαριαία. Ενεργοποιώντας το αλλάζει και η φουτουριστική ηχητική υπόκρουση στην καμπίνα, την οποία έχει επιμεληθεί ο μουσικοσυνθέτης Hans Zimmer, επικεφαλής ηχοληψίας της εταιρίας Dreamworks και δημιουργός μουσικής επένδυσης μεγάλων ταινιών του Χόλιγουντ, χάρη στις οποίες έχει κερδίσει ένα βραβείο Όσκαρ, δύο Χρυσές Σφαίρες και τέσσερα βραβεία Grammy.

Η iX3 είναι πάνω απ’ όλα ένα άνετο αυτοκίνητο. Είναι ιδιαίτερα αθόρυβη σε όλες τις ταχύτητες, όχι μόνο επειδή είναι ηλεκτρική, αλλά χάρη στην εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας, Οι πόρτες αυτής της BMW είναι ερμητικά κλειστές σε εξωτερικούς θορύβους, κύλισης και αεροδυναμικούς. Από την πλευρά τους, οι αναρτήσεις απορροφούν τις έντονες ανωμαλίες του εδάφους. Μάλιστα, τα καταφέρνουν καλύτερα στις λακκούβες και στα νεροφαγώματα απ’ ότι στις μικροανωμαλίες της ασφάλτου, οι οποίες περνούν στην καμπίνα.

Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης χαρίζουν τόση ευελιξία στη συγκεκριμένη BMW, ώστε σε δρόμο με στροφές να μη σου δίνει την εντύπωση ενός SUV με τέτοιο βάρος. Αντίθετα, η iX3 είναι ταχύτατη στις αλλαγές κατεύθυνσης και αυτό οφείλεται, τόσο στην πολύ καλή κατανομή βάρους, όσο και στη «ζωντάνια» του πίσω άξονα, που έχει τάσεις να ανοίγει την τροχιά του. Στις δοκιμές ευστάθειας παρατηρήσαμε ότι η ρύθμιση των ηλεκτρονικών δε συνάδει με τη συνολική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Στις απότομες αλλαγές λωρίδας, ιδιαίτερα στο βρεγμένο, το ESP επεμβαίνει τόσο έντονα που επηρεάζει την ισορροπία του αυτοκινήτου, καθιστώντας δύσκολο κάποιο φορές τον έλεγχό του.

#pgnews



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ