Πανηγυρικά παρουσίασε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, με δηλώσεις του στη Νέα Τηλεόραση στις 25-10-2024, το κλείσιμο της δεκαετίας στο έργο της οδικής παράκαμψης των Τοπολίων, μήκους 9 χιλιομέτρων, και τη νέα παράταση που δόθηκε.
Aν οι δηλώσεις αυτές μας ανέβαζαν το ηθικό και μας ενθουσίαζαν εμάς τους Τοπολιανούς, ίσως θα έπρεπε να διοργανώσουμε γιορτή επί του πεδίου γι’ αυτήν την πρώτη δεκαετία. Με όλη μας την καλοσύνη να καλέσουμε ακόμη και αυτούς που παρά τις επαναλαμβανόμενες εκκλήσεις μας για παρεμβάσεις, δεν πάτησαν ποτέ τα πόδια τους στα Τοπόλια, όπως ο περιφερειάρχης Κρήτης, οι περισσότεροι βουλευτές του νομού και άλλοι εκλεκτοί μας (εκλεγμένοι).
Παρουσίασε στις δηλώσεις του ο κ. Καλογερής πως είναι όλα καλά καμωμένα από πλευράς της περιφέρειας που είναι ο εργοδότης του έργου και από πλευράς των τεχνικών υπηρεσιών της που είναι η επιβλέπουσα αρχή. Τόσο πολύ σεβάστηκε τη νοημοσύνη μας και τη μνήμη που διαθέτουμε που για πολλοστή φορά χρέωσε την καθυστέρηση στη θεομηνία του 2019 που βρήκε, όπως είπε, ανοιχτό το έργο και του προξένησε ζημιές, το έργο που βάσει της σύμβασης με την εργοληπτική εταιρεία έπρεπε να έχει παραδοθεί ολοκληρωμένο εντός του 2016!
Το διάστημα της πλήρους εγκατάλειψης του, 2015-2019, για το οποίο έχουν οι εργοδότες (περιφέρεια- αντιπεριφέρεια) μεγάλες ευθύνες, ο κύριος Καλογερής αλλά και κάθε άλλος υπεύθυνος που μιλάει για το έργο, τεχνηέντως το παραβλέπει. Βέβαια, πρέπει να τονιστεί εδώ πως ο κύριος Καλογερής ανέλαβε ως αντιπεριφερειάρχης Χανίων πρώτη φορά το 2019.
Κάθε φορά που οι κάτοικοι της περιοχής αναφερόμαστε σ’ αυτό το χρονικό διάστημα, οι αρμόδιοι μας απαντούν με απίστευτη ελαφρότητα πως το έργο και να ήταν τελειωμένο στην ώρα του η θεομηνία του 2019 θα το κατέστρεφε, άρα καλύτερα που δεν είχε προχωρήσει.
Τόσο πολύ υποτιμούν τον κοινό νου μας ή τόσο πολύ εκτιμούν την ποιότητα του ως τότε έργου. Ποια ήταν η ζημιά του 2019; Στο πρώτο μόνο χιλιόμετρο στα Τοπόλια, στην αρχή της παράκαμψης, στη χειρότερη και πιο ανώμαλη θέση που θα μπορούσε να επιλεγεί σε όλη την ευρύτερη περιοχή. Ζητήθηκε άραγε ποτέ ευθύνη γι’ αυτήν την επιλογή, αυτών που επέλεξαν αλλά και από τους μελετητές και τους επιβλέποντες μηχανικούς;
Ακόμα, ο αντιπεριφερειάρχης, δικαιολογώντας την καθυστέρηση του έργου, αναφέρθηκε σε υπονόμευση από τοπικούς φορείς, πρόσωπα και υπηρεσίες. Οι τοπικοί φορείς ποιοι να είναι άραγε; Ας τους κατονομάσει. Πρόσωπα εννοεί εμάς τους κατοίκους της περιοχής που το 2021 κινητοποιηθήκαμε ειρηνικά απαιτώντας την ταχύτατη επανέναρξη και ολοκλήρωση του έργου. Μήπως υπονόμευση θεωρεί την εναντίωση μας στα παράνομα μπαζώματα ρεμάτων και ποταμών της ευρύτερης περιοχής από τα προϊόντα εκσκαφής του έργου; Ή την απαίτηση μας το έργο να συνοδευτεί με όλα τα απαραίτητα τεχνικά έργα, ώστε να αποφευχθούν πλημμυρικά φαινόμενα σε χωριά και περιουσίες;
Ήταν τότε που μας χαρακτήρισε παρασυρμένους που εμποδίζουμε το έργο. Υπηρεσίες πρέπει να εννοεί τη Δασική Υπηρεσία και τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας, δηλαδή υπηρεσίες του χώρου που ηγούνται ο ίδιος και ο κύριος Αρναουτάκης, και οι οποίες απαίτησαν την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων για το έργο.
Θυμάται άραγε ο κ. Καλογέρης την υπόσχεση του στο Δημοτικό Συμβούλιο Κισάμου πως τα παράνομα μπαζώματα και ιδιαίτερα το τερατώδες στο ρέμα των Καψανιανών θα καθαριστούν; Πάντως ως τώρα δεν έγινε κανένα καθάρισμα. Ίσως αν δεν κινητοποιούμασταν οι κάτοικοι και το θέμα δεν έπαιρνε μέσα από τη δημοσιότητα διαστάσεις, αν δεν έφθανε μέχρι τη Βουλή, το έργο θα έμενε μόνιμα στην εγκατάλειψη.
Συνηθισμένα στον νομό μας. Δημόσια έργα με τεράστια κόστη, όπως ταμιευτήρες νερού, αθλητικά έργα κ.α. σε εγκατάλειψη. Με μεγάλη άνεση ο κ. Καλογερής ανακοίνωσε πως το κόστος του έργου με τις αναχρηματοδοτήσεις θα φθάσει στα 35 εκατομμύρια ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του ήταν 15 εκατομμύρια.
Λεφτά υπάρχουν για να σπαταληθούν σε ανεπάρκειες, ανευθυνότητες, απρονοησίες, λάθος επιλογές. Την ίδια στιγμή που το κράτος πληρώνει τους δασκάλους και τους καθηγητές των παιδιών μας με μισθούς πείνας των 800€. Το μεγαλύτερο μέρος των εκατομμυρίων αυτών ξοδεύεται στα δύο πρώτα και δύο τελευταία χιλιόμετρα του έργου, τις δυο λανθασμένες επιλογές που όπως όλα δείχνουν τις επέβαλαν κάποιοι ισχυροί τοπικοί παράγοντες. Για το ξεκίνημα του δρόμου, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, επιλέχθηκε η πιο δύσκολη σε μορφολογία και αντοχή εδάφους περιοχή, το αρχικό έργο γκρεμίστηκε και τώρα στήνεται το νέο, ένα φαραωνικό μεγαθήριο τοιχίων και επιχωματώσεων, σε πλήρη ασυμβατότητα με το φυσικό περιβάλλον και τα όμορφα Τοπόλια που τα ακουμπά.
Έχει μεγάλη κλίση και κλειστές και επικίνδυνες στροφές, μεγάλες τομές εδάφους με κίνδυνο μελλοντικών κατολισθήσεων. Η βάρβαρη αυτή επέμβαση κατέστρεψε αδικαιολόγητα μέρος της παραγωγικής υπαίθρου των Τοπολίων.
Πιο βόρεια προς Βουλγάρω υπήρχε όλη η ευχέρεια μιας πιο ομαλής ανάβασης προς Αϊ- Κυρ- Γιάννη και Τσουρουνιανά. Η άλλη τραγική επιλογή στο έργο είναι η νότια άκρη όπου η κάθοδος του δρόμου είναι με πολύ επικίνδυνη κλίση από την περιοχή Καρυδάκι προς Κατσοματάδω. Και εδώ οι τομές είναι τεράστιες, μεγάλη η καταστροφή του μοναδικού σε μέγεθος κουμαροδάσους και μη διαχειρίσιμες οι ποσότητες των μπαζών. Γιατί δεν επιλέχθηκε η διαδρομή από το Καρυδάκι ομαλά προς τον δρόμο που συνδέει τους Μύλους με το Βλάτος;
Μικρό παιδί να ρώταγαν, αυτό θα έδειχνε. Σίγουρα η επιλογή δεν ήταν των ειδικών τοπογράφων και γεωλόγων, αλλά παρέμβαση κάποιων άλλων για ικανοποίηση ιδιωτικών και τοπικών συμφερόντων. Από τώρα δηλώνουν ιδιώτες και επαγγελματίες οδηγοί πως προκειμένου να ξοδεύουν πανάκριβα καύσιμα για να ανεβοκατεβαίνουν τις απότομες ανηφόρες και κατηφόρες του νέου δρόμου, θα προτιμούν τον παλιό όσο τουλάχιστον δεν έχει μεγάλη κίνηση.
Με τα 35 εκατομμύρια του μίζερου αυτού οδικού έργου που το περιέγραψε σαν μεγάλο έργο για τον νομό ο κ. αντιπεριφερειάρχης, θα γινόταν ένα μεγάλο μέρος του πραγματικά μεγάλου έργου που έχει ανάγκη η ενδοχώρα της Κισσάμου, του κάθετου οδικού άξονα Κορφαλώνας – Τσουρουνιανά- Εννιά Χωριά.
Η Κίσαμος είναι η μοναδική περιοχή της Κρήτης που δεν διαθέτει σοβαρό κάθετο οδικό άξονα που να καλύπτει τις ανάγκες του πληθυσμού και της μεγάλης τουριστικής κίνησης.
Το έργο της παράκαμψης των Τοπολίων το υπονόμευσαν ξεκάθαρα οι λάθος επιλογές, οι ανεπάρκειες και οι ανοχές της των υπηρεσιών που είχαν την ευθύνη του έργου, και οι όποιες παρεμβάσεις τοπικών παραγόντων για εξυπηρέτηση συμφερόντων.
Ο κ. Καλογερής στις δηλώσεις του ευχαρίστησε αυτούς που ξεπέρασαν εαυτόν και το έργο προχωρεί. Εννοεί τους ανθρώπους της εργοληπτικής εταιρείας ή κάποιους άλλους; Ποιοι είναι αυτοί; Ξελάσπωσαν το έργο από αμαρτίες που δεν πρέπει να γνωρίζουμε; Μήπως έπρεπε αντί για τις παραπάνω ευχαριστίες ο κ. Αντιπεριφερειάρχης να ζητήσει συγγνώμη εκ μέρους της περιφέρειας από τους κατοίκους των χωριών της περιοχής για την ταλαιπωρία που ζουν τόσα χρόνια και τις ζημιές στα εισοδήματα τους και να τους ευχαριστήσει για την υπομονή τους;
Όπως επίσης να ζητήσει συγγνώμη από τους ταξιδιώτες της περιοχής, ντόπιους και ξένους, που αδικαιολόγητα τόσα χρόνια καταταλαιπωρούνται στο πέρασμα των Τοπολίων και του φαραγγιού και να τους ευχαριστήσει και αυτούς για την υπομονή τους;
Τώρα και χρόνια, κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων λόγω επικινδυνότητας το φαράγγι έπρεπε να κλείνει. Ο ένας από τους δύο κύριους λόγους που επέβαλαν το επείγον της παράκαμψης ήταν ο κίνδυνος για τους περαστικούς από πτώσεις βράχων. Ευτυχώς ως τώρα τα ατυχήματα που έγιναν δεν ήταν θανατηφόρα. Το επείγον του έργου οι υπεύθυνοι το ξέχασαν.
Ας ελπίσουμε πως έστω στραβό κι ανάποδο όπως γίνεται, δεν θα περάσουν χρόνια ακόμη για να παραδοθεί και πως ως τότε στον παλιό δρόμο στο φαράγγι δεν θα συμβεί κάποιο ατύχημα από πτώση βράχων. Γιατί αν συμβεί, θα είναι ξεκάθαρο πού θα πρέπει να χρεωθεί.
Γιώργος Μυλωνάκης
Συντ. εκπαιδευτικός