Το Κοινωνικό μέρισμα θα δοθεί στα τέλη Δεκεμβρίου και μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει ενημέρωση από την νέα κυβέρνηση αν θα δοθεί ή όχι για φέτος.
Όταν θα φτάσει η ώρα και θα ανοίξει το κοινωνικό μέρισμα 2019, οι πολίτες πρέπει να απευθύνονται:
-Σε ΚΕΠ για ενημέρωση/διόρθωση ΑΜΚΑ
-Στον ΕΦΚΑ για θέματα ασφάλισης
-Στον ΟΑΕΔ για θέματα ανεργίας
-Σε κάθε περίπτωση για όποιες αλλαγές συμβαίνουν, το σύστημα του κοινωνικού μερίσματος, είτε ενημερώνεται αυτόματα, είτε τα ΚΕΠ και ο ΕΦΚΑ ενημερώνουν υπηρεσιακά την ΗΔΙΚΑ.
Η ΗΔΙΚΑ είναι αναρμόδια και δεν έχει γραφείο για να μπορεί να εξυπηρετήσει κοινό και μεμονωμένες περιπτώσεις. Είναι μηχανογραφικό κέντρο όπου βελτιώνει ή διορθώνει συνολικά το σύστημα ώστε να αντιμετωπίζονται περιπτώσεις που συνήθως λύνουν μαζικά κάποια θέματα που αγγίζουν πολλούς πολίτες.
Για τεχνικά θέματα των αιτήσεων, που δεν αφορούν τις παραπάνω περιπτώσεις και δεν καλύπτονται από τις Ερωτήσεις και Απαντήσεις (FAQ), μπορείτε να επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 213-2168380.
Α1. Πού μπορώ να υποβάλω αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα;
Για να υποβάλλετε αίτηση και να διαπιστώσετε αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος πρέπει να μπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης του πληροφοριακού συστήματος TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (σύμφωνα με την ΚΥΑ αρθ.3 παρ.1). Εάν είστε δικαιούχος του μερίσματος και συνταξιούχος ή λαμβάνετε το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δείτε την ερώτηση Α6.
Α2. Ποια στοιχεία πρέπει να συμπληρώσω στην αίτηση;
Με την είσοδο σας στο σύστημα θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) σας και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Θα σας ζητηθεί επίσης να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας και τα προστατευόμενα τέκνα σας.
Επίσης, θα πρέπει να δηλώσετε ένα έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο πρέπει να είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος. Σε αντίθετη περίπτωση, δε θα πραγματοποιηθεί πληρωμή ακόμη και αν πληροίτε τα κριτήρια. Για τον λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, τον λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ κτλ), εάν υπάρχει, ώστε να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με την πίστωση των χρημάτων στον λογαριασμό σας. Σε περίπτωση που από λάθος δηλωθεί ενεργός λογαριασμός IBAN ο οποίος δεν ανήκει στον δικαιούχο ή συνδικαιούχο του μερίσματος (ανήκει δηλαδή σε άλλο φυσικό ή νομικό πρόσωπο), ενδέχεται η πληρωμή να προχωρήσει κανονικά καθώς δεν είναι πάντοτε δυνατός ο έλεγχος του συνδυασμού του ΑΦΜ με το IBAN. Σε αυτή την περίπτωση θα εισπραχθεί το κοινωνικό μέρισμα από κάποιον άλλον. Απαιτείται επομένως μεγάλη προσοχή στη συμπλήρωση του πεδίου του IBAN.
Τα οικονομικά/περιουσιακά στοιχεία θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην αίτηση και η αλλαγή τους δεν είναι δυνατή.
Σας συνιστούμε να μην παραλείψετε να δηλώσετε διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς στέλνονται ειδοποιήσεις σε περίπτωση προβλημάτων και αποτυχίας πληρωμής του μερίσματος στον λογαριασμό σας.
Α3. Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω εάν προκύψει ανάγκη για ενημέρωση στοιχείων που εμφανίζονται στην αίτηση;
Αν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα τα στοιχεία σας θα πρέπει να απευθυνθείτε στους παρακάτω φορείς:
στα ΚΕΠ εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση Α5)
στον ΕΦΚΑ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ασφάλισης
στον ΟΑΕΔ εάν το πρόβλημα αφορά στον χρόνο ανεργίας (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση Ε1)
Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Α4. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που εμφανίζονται λάθος κάποια από τα προσωπικά μου στοιχεία;
Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που είναι λάθος χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.
Α5. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που δεν πιστοποιείται ο συνδυασμός ΑΦΜ και ΑΜΚΑ;
Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να μεταβείτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει ότι είστε εσείς (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (πχ εκκαθαριστικό εφορίας). Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στον διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Α6. Εάν είμαι άνω των 70 ετών και δεν έχω πρόσβαση σε υπολογιστή, είναι απαραίτητο να κάνω αίτηση;
Εάν είστε άνω των 70 ετών και λαμβάνετε σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης. Εφόσον πληρείτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, η αίτηση θα δημιουργηθεί αυτόματα και το κοινωνικό μέρισμα θα καταβληθεί στο λογαριασμό στον οποίο καταβάλλεται η σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Το παραπάνω αφορά νοικοκυριά που αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι. Δεν ισχύει όταν στο νοικοκυριό υπάρχουν και άλλα μέλη.
Για όποιον δεν επιθυμεί την αυτόματη καταβολή του μερίσματος, υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης της αίτησής.
Αν πληρούσατε αυτά τα κριτήρια και πέρυσι και υπήρξε πρόβλημα με την πληρωμή σας για το μέρισμα του 2017, δείτε ερώτηση Γ16 για το τι ενέργειες πρέπει να κάνετε.
Α7. Πώς μπορεί ο αιτών να διαπιστώσει εάν το νοικοκυριό του είναι επιλέξιμο για το κοινωνικό μέρισμα;
Εφόσον έχουν δοθεί όλες οι τυχόν απαιτούμενες συναινέσεις των ενήλικων μελών του νοικοκυριού σας, εμφανίζεται η πληροφορία αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι. Εάν τα κριτήρια ικανοποιούνται, εμφανίζεται και το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Στην αντίθετη περίπτωση, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι μη εκπλήρωσης των κριτηρίων.
Α8. Για ποιο λόγο μπορεί να μην εμφανιστεί το αποτέλεσμα της αίτησης;
Αν δεν βλέπετε την πληροφορία για το αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεση του ή δεν έχετε οριστικοποιήσει την υποβολή της αίτησης.
Α9. Έχω υποβάλλει τροποποιητική φορολογική δήλωση για το έτος 2017. Ποια στοιχεία θα εμφανιστούν στην αίτησή μου για το κοινωνικό μέρισμα;
Στην αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, θα εμφανίζονται τα στοιχεία της τροποποιημένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εφόσον αυτή έχει υποβληθεί έως 31/10/2018.
Α10. Είχα πέρυσι εγκεκριμένη αίτηση και τελικά δεν πληρώθηκα, τι πρέπει να κάνω φέτος;
Σε όσες αιτήσεις έγινε έλεγχος, είτε είχε δοθεί λάθος IBAN, είτε ο λογαριασμός ήταν ανενεργός κατά την ημέρα καταβολής του μερίσματος. Σας προτρέπουμε να ελέγξετε την κατάσταση του λογαριασμού σας, την ορθότητα του αριθμού λογαριασμού που έχει περαστεί, και να συμπληρώσετε σωστά στοιχεία επικοινωνίας.
Α11. Είμαι άστεγος. Μπορώ να κάνω αίτηση;
Στο κοινωνικό μέρισμα έχουν ίδιο δικαίωμα αίτησης και όσοι έχουν επιλέξει στην τελευταία φορολογική τους δήλωση την ένδειξη «άστεγος-σκηνίτης».