Το πρόβλημα με τα «κόκκινα» δάνεια επανέρχεται δριμύτερο με την κυβέρνηση να καλείται να βρει απαντήσεις στο κρίσιμο ζήτημα που επιβαρύνει τους πολίτες. Λόγω της αύξησης των επιτοκίων οι δανειολήπτες καλούνται να πληρώσουν μέχρι και 2,5 δόσεις παραπάνω σε ετήσια βάση.
Ακριβώς για να υπάρξει αποκλιμάκωση και να «χαλαρώσει» ο κλοιός γύρω από τους πολίτες, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έστειλε τελεσίγραφο στις τράπεζες και εκνευρισμένος τις κάλεσε να μειώσουν το ύψος των επιτοκίων και παράλληλα να παραδώσουν εντός δύο εβδομάδων ένα πλήρες πλέγμα μέτρων για την προστασία των δανειοληπτών.
Την ενόχλησή του για το ίδιο ζήτημα δεν έκρυψε και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης: «Είμαστε σε μια συζήτηση με τις ελληνικές τράπεζες οι οποίες πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί και να στηρίξουν τα ευάλωτα νοικοκυριά. Φαίνεται ότι θα έχουν μια υψηλή κερδοφορία για το 2022. Πρέπει να αποτρέψουμε μια νέα γενιά κόκκινων δανείων. Μια τέτοια πολιτική θα βοηθήσει και τις ίδιες της τράπεζες. Πρέπει να παρέχουμε στήριξη στα νοικοκυριά που δοκιμάζονται με την αύξηση της δόσης για τα στεγαστικά τους δάνεια», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης σε συνάντηση που είχε την Παρασκευή με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου
Καθώς το θέμα φαίνεται να λαμβάνει διαστάσεις το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον δικηγόρο Γιώργο Νικολακόπουλο, ο οποίος ανέλυσε τους τρόπους μέσω των οποίων οι πολίτες μπορούν «διασωθούν» από το ενδεχόμενο κύμα «κόκκινων» δανείων.
Αρχικά ο δικηγόρος εξήγησε σε ποιες περιπτώσεις ένα δάνειο χαρακτηρίζεται «κόκκινο», κάτι που μπορεί να συμβεί δίχως να έχει ενημερωθεί εγκαίρως ο δανειολήπτης:
«Κανονικά σύμφωνα με τις συμβάσεις που υπογράφουμε, συνήθως μετά την καθυστέρηση αποπληρωμής της δόσης του τρίτου μήνα η τράπεζα έχει δικαίωμα να κλείσει το δάνειο και να το χαρακτηρίσει κόκκινο. Δηλαδή να στείλει εξώδικο, χαρακτηρίζοντας το ληξιπρόθεσμο απαιτώντας το σύνολο του ποσού. Υπάρχει μια διαφοροποίηση, μερικές φορές η τράπεζα ή το fund δεν έχει κοινοποιήσει την καταγγελία ακόμα και αν έχουνε περάσει οι 3 μήνες, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι κόκκινο δάνειο. Οποτεδήποτε μπορεί να το κοινοποιήσει αυτό κι έτσι όταν πάμε για διαπραγματεύσεις μας λένε ότι το αρμόδιο τμήμα των ληξιπρόθεσμων δανείων ότι έχει παύσει η ρύθμιση που ίσχυε και απαιτείται το σύνολο αυτού»
Στην περίπτωση που ο δανειολήπτης διαπιστώσει πως δεν μπορεί να ανταποκριθεί στην πληρωμή των δόσεων του δανείου, υπάρχει μια συγκρεκριμένη σειρά ενεργειών στην οποία μπορεί να προχωρήσει και σε κάθε περίπτωση να έρθει σε επαφή με την τράπεζα του:
«Όταν βλέπει ότι δυσκολεύεται στην πληρωμή της δόσης καλό θα ήταν να απευθυνθεί στην τράπεζα ή στον διαχειριστή και να κάνει ένα έγγραφο αίτημα που θα λέει ότι πχ δεν μπορεί να πληρώνει 500 ευρώ το μήνα και επιθυμεί να πληρώνει 300 ευρώ καθώς υπάρχει αλλαγή στην οικονομική του κατάσταση. Θα συγκοινοποιήσει το εκκαθαριστικό της εφορίας και το ΕΝΦΙΑ ώστε να γνωρίζει η τράπεζα την οικονομική του κατάσταση και το εισόδημά του για να εξετάσει έπειτα το αίτημά του».
Καθώς η παραπάνω διαδικασία μπορεί να διαρκέσει αρκετούς μήνες ο κ. Νικολακόπουλος υπογραμμίζει ότι ο δανειολήπτης θα πρέπει να καταβάλλει όποιο ποσό μπορεί ώστε να υπάρχει η απαραίτητη καλοπιστία και να μην οδηγηθεί η υπόθεση στο δικαστήριο.
«Καλό θα είναι όσο διαρκεί η διαδικασία αυτή, καθώς μπορεί να πάρει μήνες μέχρι να απαντήσει η τράπεζα, ο δανειολήπτης να πληρώσει τη δόση που μπορεί ώστε να φαίνεται μια συνεπής συμπεριφορά και γενικότερα να αποφευχθεί η κοινοποίηση του εξωδίκου γιατί μετά πολύ πιθανό να πέσουν στην ”παγίδα”. Δηλαδή να προχωρήσει η διαδικασία και να δοθεί η υπόθεση σε δικηγορικό γραφείο και μετά την καταγγελία μέσα σε 15 ημέρες επιδιώξει τη διαδικασία διαταγής πληρωμής. Εκεί ”σκουραίνουν” τα πράγματα με δικαστήριο που απαιτεί πολλά έξοδα, ενώ ενέχει ο κίνδυνος το προχωρήσει η διαδικασία του πλειστηριασμού».
Ένα άλλο «εργαλείο» που μπορεί να εκμεταλλευτεί ένας δανειολήπτης ο οποίος δυσκολεύεται στην αποπληρωμή του δανείου αφορά στον κώδικα δεοντολογίας των τραπεζών. Σχετικά με αυτόν ο κ. Νικολακόπουλος εξηγεί:
«Με αυτόν τον κώδικα, ο δανειολήπτης μπορεί να ρυθμίσει ανάλογα με τα επίπεδα αξιοπρεπούς διαβίωσης τη ρύθμιση των δόσεων . Δηλαδή εάν το επίπεδο αξιοπρεπούς διαβίωσης υπολογίζεται στα 750 ευρώ επειδή για έναν άγαμο ο οποίος λαμβάνει μισθό 850-900, το υπολειπόμενο ποσό έχει τη δυνατότητα να το ορίσει ως προτεινόμενη δόση».
Επισημαίνει δε ο δικηγόρος, ότι η τράπεζα δεν υποχρεούται πάντα να τηρεί τον κώδικα, αλλά μέσω αυτού ενεργοποιείται μια διαδικασία την οποία θα μπορεί να εκμεταλλευτεί ο πολίτης αν χρειαστεί η υπόθεση να οδηγηθεί στα δικαστήρια.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν λύσεις και για τους δανειολήπτες που δεν «πρόλαβαν» το εξώδικο για διαταγή πληρωμής. Η πρώτη ενέργεια αφορά στη διαδικασία της ανακοπής, όπως αναφέρει ο κ. Νικολακόπουλος:
«Με αυτόν τον τρόπο προσβάλλουμε τη διαταγή πληρωμής με βάση τα νομικά επιχειρήματα που έχουμε μεταξύ των οποίων θα είναι ότι καταχρηστικώς έγινε διαταγή πληρωμής ή ότι εμείς είχαμε προχωρήσει στο να ρυθμίσουμε το δάνειο με βάση τον κώδικα δεοντολογίας. Άλλα νομικά επιχειρήματα έχουν να κάνουν με χρεώσεις που έχουν επιβληθεί, με διάφορα ζητήματα και όρους καταχρηστικούς που πιθανόν να υπήρχαν στην αρχική σύμβαση, τα οποία συσσωρεύονται σε ένα δικόγραφο με το οποίο κάνουμε την ανακοπή».
Η εκδίκαση μέσω της ανακοπής θα προσδιοριστεί να εκδικαστεί αρκετούς μήνες αργότερα, σημειώνει ο ο κ. Νικολακόπουλος, τονίζοντας ότι για αυτό τον λόγο είναι απαραίτητη η λεγόμενη αναστολή:
Επειδή όμως θα προσδιοριστεί να εκδικαστεί αρκετούς μήνες αργότερα υπάρχει η δυνατότητα για ασφαλιστικά μέτρα αναστολής:
«Πρόκειται για έναν ένδικο βοήθημα σύμφωνα με το οποίο ζητάμε από το δικαστήριο να αναστείλει την οποιαδήποτε εκτέλεση, δηλαδή να μην έχει δικαίωμα η τράπεζα να προχωρήσει σε κατάσχεση και πλειστηριασμό, μέχρι να βγει η απόφαση για την ανακοπή. Αναλόγως και με το αποτέλεσμα υπάρχει και η δυνατότητα έφεσης».
Οι παραπάνω ενέργειες, τόνισε ο δικηγόρος, θα πρέπει να γίνουν άμεσα και ο πολίτης να μην εφησυχάζει εν αναμονή της απόφασης της τράπεζας.