Οικονομική αιμορραγία προκαλεί στους τουριστικούς Δήμους της Κρήτης η ναυαγοσωστική κάλυψη. Υπάρχουν Δήμοι μικροί, που το κόστος που καλούνται να πληρώσουν ετησίως είναι αρκετά υψηλό, ξεπερνώντας τις 600.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν Δήμοι όπως ο Δήμος Χερσονήσου που το κόστος ξεπερνάει το 1 εκατ. ευρώ.
Η επιδότηση που λαμβάνουν οι Δήμοι από το κράτος είναι αρκετά μικρή και σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνεται στις οικονομικές ανάγκες που δημιουργούνται. Ιδιαίτερα σε μια συγκυρία όπως η σημερινή, που οι λειτουργικές ανάγκες εξαιτίας του πληθωρισμού είναι αυξημένες.
Ειδικότερα, σοβαρό οικονομικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι Δήμοι της Κρήτης με αφορμή τη ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών τους. Το ζήτημα της διαχείρισης των παραλιών σε ανάδοχους, οι οποίοι μισθώνουν ναυαγοσώστες για την ασφάλεια των λουομένων, τείνει να μετατραπεί σε οικονομικό “Γολγοθά” για τους Δήμους. Το κόστος είναι αρκετά μεγάλο, με τους Δήμους να παίρνουν μια πενιχρή επιδότηση από το ελληνικό κράτος.
Είναι αξιοσημείωτο πως για τη φετινή τουριστική χρονιά δεν έχουν βγει ακόμα οι προκηρύξεις, όπου ο εκάστοτε ανάδοχος και πιο συγκεκριμένα οι ναυαγοσωστικές εταιρείες θα κάνουν μέσω ηλεκτρονικού διαγωνισμού τις αιτήσεις τους και εφόσον ικανοποιούν τις προδιαγραφές και τα κριτήρια, θα τους παραχωρήσει ο εκάστοτε Δήμος την παραλία. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως ο εκάστοτε Δήμος αναμένεται να λάβει ένα ποσό από το κράτος, που μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί σε πολλούς Δήμους.
Όπως επισημαίνουν δήμαρχοι του νησιού, η ναυαγοσωστική κάλυψη είναι μια οικονομική αιμορραγία για τους Δήμους και ειδικά για Δήμους όπως της Χερσονήσου, που είναι ο μεγαλύτερος δήμος όσον αφορά στη ναυαγοσωστική κάλυψη με 34 παραλίες, συνολικά το κόστος αναμένεται να ξεπεράσει το 1,1-1,2 εκατ. ευρώ τη φετινή χρονική.
Ο δήμαρχος Χερσονήσου Γιάννης Σέγκος είπε στο neakriti.gr ότι «φέτος το κόστος της ναυαγοσωστικής κάλυψης στον Δήμο Χερσονήσου θα ξεπεράσει το 1,1-1,2 εκατ. ευρώ, με πολύ μικρότερη απόδοση ποσών. Η “αιμορραγία” είναι αρκετά μεγάλη για τον Δήμο, πράγμα που σημαίνει πως καθίσταται η διαδικασία αυτή ασύμφορη για εμάς. Το κράτος πρέπει να προστατεύσει τους Δήμους, γιατί δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος. Μιλάμε για 34 πύργους στον δήμο Χερσονήσου».
Αρκετά μεγάλο είναι το κόστος και για την περιοχή της Μεσαράς και πιο συγκεκριμένα στον Δήμο Φαιστού, με τον δήμαρχο Φαιστού κ. Γρηγόρη Νικολιδάκη να τονίζει ότι «είναι πάρα πολύ μεγάλο το κόστος της ναυαγοσωστικής κάλυψης. Αναμένουμε, όπως και πέρυσι, πως θα δοθεί η οικονομική ενίσχυση, προκειμένου να καλυφθεί η ναυαγοσωστική κάλυψη. Διαφορετικά θα είναι αρκετά δύσκολο χωρίς την κρατική επιχορήγηση να τα βγάλουμε πέρα. Θεωρώ πως το ετήσιο κόστος είναι 300.000 ευρώ. Η Πολιτεία έλεγε πως θα χρηματοδοτήσει μόνη της τη ναυαγοσωστική κάλυψη και έπειτα έδωσε κάποια χρήματα με τη μορφή επιδότησης. Εάν δεν τα δώσει, δεν μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα».
Ν. Λασιθίου
Σοβαρή οικονομική ζημιά από τη ναυαγοσωστική κάλυψη έχουν και οι τουριστικοί Δήμοι του νομού Λασιθίου. Το κόστος είναι αρκετά μεγάλο.
«Η ναυαγοσωστική κάλυψη είναι ένας οικονομικός βραχνάς για τους Δήμους της Κρήτης. Εμείς διαχειριζόμαστε τη ναυαγοσωστική κάλυψη μέσα από τη Δημοτική Επιχείρηση, πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουμε τόσους πύργους όσο στη δυτική Κρήτη. Οι παραλίες μας είναι μικρές, αλλά όχι τόσο πολυσύχναστες. Οι 3-4 περιπτώσεις πύργων που έχουμε ως Δήμος είναι μεγάλο πρόβλημα. Μιλάμε για ένα αρκετά μεγάλο κόστος και μάλιστα, επειδή ο Δήμος Αγίου Νικολάου διαχειρίζεται τις παραλίες του μέσω της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Αγίου Νικολάου, δεν υπάρχει η δυνατότητα επιδότησής του. Υπάρχει μεγάλο ζήτημα για τις παραλίες, που το κόστος τους ανεβαίνει δραματικά. Εμείς δεν έχουμε ναυαγοσωστικούς πύργους που βρίσκονται μπροστά από ξενοδοχειακές μονάδες», υποστήριξε, από την πλευρά του, ο δήμαρχος Αγίου Νικολάου, Αντώνης Ζερβός.
Ο δήμαρχος Ιεράπετρας, Θεοδόσης Καλαντζάκης, ανέφερε: «Για όλους τους Δήμους υπάρχει οικονομικό πρόβλημα στο ζήτημα της ναυαγοσωστικής κάλυψης. Βέβαια, δεν είναι μόνο τα χρήματα, αλλά και το κατάλληλο προσωπικό. Δεν είναι τόσο εύκολο. Η νομοθεσία το προβλέπει και πρέπει να το ακολουθήσουμε, ειδικά σε Δήμους όπως της Ιεράπετρας, που έχει πάρα πολλές παραλίες .Το κόστος είναι μεγάλο για τον Δήμο. Για όλους τους Δήμους το ποσό είναι μεγάλο, λαμβάνοντας υπόψη τους πόρους που έχει ο εκάστοτε Δήμος. Εμείς θα ακολουθήσουμε πιστά τη νομοθεσία. Εάν δεν εφαρμόσουμε τη νομοθεσία, το πρόστιμο είναι μεγάλο».
«Είναι σίγουρα η ναυαγοσωστική κάλυψη τους θερινούς μήνες ένα σημαντικό οικονομικό πρόβλημα. Αναγκαζόμαστε να παίρνουμε ανθρώπους από εταιρείες παροχής υπηρεσιών. Δεν υπάρχουν εξειδικευμένα άτομα και αναγκαζόμαστε να κάνουμε προγραμματική σύμβαση με κάποιες εταιρείες και έτσι παίρνουμε τα άτομα. Είναι αρκετά ακριβό κομμάτι. Το κόστος αγγίζει τις 28.000-30.000 ευρώ το άτομο που έχουμε 3 ναυαγοσώστες», υποστήριξε από την πλευρά του ο δήμαρχος Σητείας, Γιώργος Ζερβάκης.
Υπερτριπλάσιο κόστος
Την ίδια στιγμή, σοβαρή οικονομική ζημιά έχει προκαλέσει στα ταμεία του Δήμου Ρεθύμνου η ναυαγοσωστική κάλυψη για τους θερινούς μήνες και τον Σεπτέμβριο, καθώς το κόστος άγγιξε τις 616.000 ευρώ για το 2022. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ρεθύμνου κ. Γιώργο Μαρινάκη, το κόστος είναι υπερτριπλάσιο σε σχέση με την ωφέλεια. Το κόστος έχει “γονατίσει” τον Δήμο Ρεθύμνου.
«Όταν ξεκινούσα στη θέση του δημάρχου, το κόστος για τη ναυαγοσωστική κάλυψη ήταν 100.000 ευρώ και τώρα για το 2022 είχε πάει στα 616.000 ευρώ, που είναι 17-19 πύργοι. Εάν βάζαμε ναυαγοσωστική κάλυψη τους ανοιξιάτικους μήνες, το κόστος θα ξεπερνούσε το 1 εκατ. ευρώ ανά Δήμο. Με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές, το κόστος έχει υπερτριπλασιαστεί μέσα σε μία δεκαετία. Αυτή είναι η σκληρή πραγματικότητα, με το κόστος να είναι μια μεγάλη “αιμορραγία” για τους Δήμους. Πώς θα επιβιώσει ένας Δήμος; Το κόστος είναι απρόσιτο και δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι Δήμοι», υποστήριξε στο neakriti.gr ο κ. Μαρινάκης.
Μεταξύ άλλων, είπε: «Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Ρεθύμνου δε βγάζει έσοδα. Δεν μπαίνουν χρήματα στα δημόσια ταμεία. 40% των εισπράξεων από τις παραλίες πάνε στο ελληνικό Δημόσιο, ενώ τα όποια πρόστιμα πάνε επίσης στο ελληνικό Δημόσιο. Αυτή είναι η κατάσταση. Έχουμε αναλάβει εμείς την ευθύνη φύλαξης και καθαριότητας των παραλιώνμ όπως επίσης και τη ναυαγοσωστική κάλυψη και την αστική ευθύνη, και το ελληνικό Δημόσιο δε συνδράμει στη γενικότερη προσπάθεια».
Πλατανιάς
Τεράστιο κόστος ναυαγοσωστικής κάλυψης καλείται να πληρώσει ετησίως και ο Δήμος Πλατανιά στον νομό Χανίων, με το ποσό να ανέρχεται στις 650.000 ευρώ ετησίως. Όπως υπογραμμίζει ο δήμαρχος Πλατανιά κ. Γιάννης Μαλανδράκης, η κρατική επιδότηση για τη ναυαγοσωστική κάλυψη είναι αρκετά μικρή και σε καμία περίπτωση δεν καλύπτει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες.
«Έχει εκσφενδονιστεί το κόστος τα τελευταία 3-4 χρόνια, που βγήκε μια μελέτη και την ακολουθούμε πιστά, το οποίο αγγίζει τις 650.000 ευρώ το έτος από τις 250.000 ευρώ. Το κράτος μάς επιδοτεί με 160.00 ευρώ το έτος και μιλάμε για 18 πύργους. Από την άλλη, δεν αυξήθηκε η ασφάλεια των λουομένων αφού δεν αυξήθηκε το ωράριο των ναυαγοσωστών, που παρέμεινε στις 8 ώρες. Αυξήθηκε το κόστος ανά πύργο, που φτάνει κοντά στις 7.500 ευρώ. Παλιά, που το κόστος ήταν χαμηλότερο, δίναμε τη ναυαγοσωστική κάλυψη και τον Οκτώβριο γιατί θέλαμε να δώσουμε έμφαση στην ασφάλεια στο τέλος της περιόδου. Είχαμε κάνει προτάσεις ως ΠΕΔ Κρήτης, προκειμένου οι όροι και οι προϋποθέσεις του Προεδρικού Διατάγματος, καθώς σε πολλά σημεία είναι ανώφελη και αυξάνει σημαντικά το μισθολογικό κόστος. Το υπουργείο Ναυτιλίας πριμοδοτεί, με βάση το Προεδρικό Διάταγμα, εκείνους που έχουν ναυαγοσωστική σχολή και ταυτόχρονα υπάρχει ανταγωνισμός», είπε ο κ. Μαλανδράκης, ενώ συνέχισε: «Για άλλη μια φορά το ελληνικό κράτος δεν έχει στείλει ακόμα το ποσό που είχε αναφέρει πέρυσι και πιο συγκεκριμένα τις 169.000 ευρώ, προκειμένου να κάνουμε τον διαγωνισμό μας. Κι εμείς βρισκόμαστε στη φάση, όλοι οι Δήμοι της Ελλάδας, να κόψουμε ποσά από κάπου αλλού για να βρούμε το ποσό. Είχαμε την εντύπωση πως το κράτος θα μας έδινε τα χρήματα νωρίς και για άλλη μια φορά δε μας έχει δώσει την επιχορήγηση. Πρέπει, λοιπόν, να κόψουμε κονδύλια από τα έργα για να βρούμε χρήματα, να κάνουμε διαγωνισμό και να σου τα δώσει το κράτος τον Ιούνιο ή τον Ιούλιο. Το κράτος επιδοτεί ανά πύργο, και στον Δήμο μας, που περιλαμβάνει 18 πύργους, η επιδότηση είναι 169.000 ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος είναι 650.000 ευρώ».
Στη Βουλή το ρεπορτάζ του neakriti.gr – «Ναυαγοσώστες από τον Απρίλιο…»
Με αφορμή προηγούμενο ρεπορτάζ του neakriti.gr, που αφορούσε την αναγκαιότητα να υπάρξει ναυαγοσωστική κάλυψη τους μήνες Απρίλιο και Μάιο, έλαβε χώρα κοινοβουλευτική παρέμβαση αναφορικά με τη ναυαγοσωστική κάλυψη σε τουριστικούς Δήμους. Την παρέμβαση έκαναν 26 βουλευτές ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχίας, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου Σωκράτη Βαρδάκη, καταθέτοντας σχετική ερώτηση προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Στην παρέμβαση τονίζεται: «Όπως είναι γνωστό, οι αφίξεις πτήσεων εξωτερικού στο αεροδρόμιο “Νίκος Καζαντζάκης” του Ηρακλείου έχουν ξεκινήσει από τις 15 Μαρτίου και σταδιακά ο αριθμός τους αυξάνεται. Έτσι, για παράδειγμα, σε διάστημα μίας εβδομάδας πραγματοποιήθηκαν συνολικά 74 πτήσεις εξωτερικού, προερχόμενες κυρίως από Αγγλία και Γερμανία. Οι αφίξεις αυτές, αν και υπολείπονται πολύ από τη συνήθη κίνηση του αεροδρομίου Ηρακλείου κατά τους θερινούς μήνες, σηματοδοτούν την έναρξη της φετινής σεζόν, μαζί με το άνοιγμα των πρώτων ξενοδοχείων».
Μεταξύ άλλων, υπογραμμίζεται: «Πέραν όμως των πρώτων επισκεπτών, υπάρχουν και οι κάτοικοι του νομού, οι οποίοι ξεκινούν τα μπάνια τους από τον Απρίλιο συνήθως, με συνέπεια να τίθεται σοβαρό ζήτημα, σε σχέση με την ασφάλεια των λουομένων στις παραλίες, που χρήζουν επίβλεψης. Έτσι, δημιουργείται η επιτακτική ανάγκη ναυαγοσωστικής κάλυψης από τον μήνα Απρίλιο στους τουριστικούς δήμους Μαλεβιζίου, Χερσονήσου και Ηρακλείου.
Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι, βάσει του Προεδρικού Διατάγματος 71/2020, διπλασιάστηκαν οι απαιτήσεις για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, εκτοξεύοντας στα ύψη τον προϋπολογισμό των Δήμων, καθώς απαιτείται υψηλού κόστους εξοπλισμός».
Τέλος, η ανακοίνωση καταλήγει: «Δεδομένων των παραπάνω, τίθενται θέματα ασφάλειας των λουομένων, ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, αλλά και χρηματοδότησης των Δήμων, ώστε να υπάρξει έγκαιρη ναυαγοσωστική κάλυψη. Για τους λόγους αυτούς, οι ερωτώντες βουλευτές ζητούν να ενημερωθούν από τους αρμόδιους υπουργούς εάν προτίθενται να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την έναρξη της ναυαγοσωστικής περιόδου από τον τρέχοντα μήνα και στην άμεση μεταφορά επιπλέον πόρων προς τους ΟΤΑ, ώστε να αντεπεξέλθουν στη μισθολογική κάλυψη των ναυαγοσωστών από τον Απρίλιο, δεδομένων και των οικονομικών επιβαρύνσεων που απορρέουν από το Π.Δ. 71/2020».
Πηγή: neakriti.gr