Αύξηση μισθών ζητούν οι εκπαιδευτικοί, καθώς ένα σημαντικό μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας έρχεται αντιμέτωπο με μια σειρά προβλημάτων ετησίως που σχετίζονται με το κόστος διαβίωσης, τις πολλές μετακινήσεις προς την ενδοχώρα και την κατανάλωση πολλών καυσίμων. Το χρηματικό ποσό που παίρνουν οι εκπαιδευτικοί είναι μικρό, όπως υποστηρίζουν, ενώ δυστυχώς δεν τίθεται ζήτημα καν στη δημόσια ατζέντα για αύξηση του μηνιαίου εισοδήματός τους. Τα προβλήματα είναι πολλά και γι’ αυτό απαιτείται η Πολιτεία να λάβει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε οι εκπαιδευτικοί να ζουν αξιοπρεπώς και σε συνθήκες ομαλότητας.
Αναλυτικότερα, ο νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός έχει να αντιμετωπίσει αρκετά προβλήματα. Οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται ως αναπληρωτές φεύγουν συνήθως με μια βαλίτσα στο χέρι και μετακινούνται σε ολόκληρη την Ελλάδα, με σκοπό να μαζέψουν όσο γίνεται περισσότερη προϋπηρεσία, η οποία, συνδυασμένη με μορφωτικά εφόδια (π.χ. επιμορφωτικά προγράμματα σπουδών, μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών), θα τους εξασφαλίσει μόρια για έναν καλύτερο διορισμό.
Τα χρήματα, ωστόσο, δεν είναι αρκετά. Ένας νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός λαμβάνει 740-750 ευρώ εξαιτίας των κρατήσεων που του γίνονται, ενώ ο μισθός ενός αναπληρωτή, ένεκα των λιγότερων κρατήσεων, αγγίζει κάτι παραπάνω από τα 800 ευρώ. Για κάθε μεταπτυχιακό τίτλο προστίθενται 40 ευρώ παραπάνω. Το πρόβλημα, ωστόσο, έγκειται στα αυξημένα έξοδα που έχουν οι εκπαιδευτικοί ιδίως τους πρώτους μήνες διαμονής τους, αφού καλούνται να προσαρμοστούν σ’ ένα εντελώς καινούργιο περιβάλλον και την ίδια στιγμή προβλήματα όπως ο πληθωρισμός και η ακρίβεια σε βασικά αγαθά πλήττουν τη συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» Γιώργος Μακράκης μίλησε στη «ΝΚ», όπου έκανε σαφές το πρόβλημα: «Δυστυχώς, η μισθοδοσία των εκπαιδευτικών δε συζητιέται στη δημόσια σφαίρα και κυρίως των νεοδιορισθέντων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Από το 2011 έχει να μεταβληθεί το μισθολόγιο στον δημόσιο τομέα. Και στον δημόσιο τομέα ανήκει και η δική μας κοινωνική-επαγγελματική ομάδα των εκπαιδευτικών. Ένας αρκετά μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών εργάζεται σε διαφορετική περιοχή από τον τόπο καταγωγής τους. Ο μισθός τους είναι ιδιαίτερα χαμηλός εάν σκεφτούμε τα έξοδα. Μεγάλο πρόβλημα είναι ο πληθωρισμός, που ταλαιπωρεί πολλά νοικοκυριά. Πρόβλημα επίσης αποτελούν η ενέργεια, τα καύσιμα και το υψηλό κόστος διαβίωσης. Σκεφτείτε έναν άνθρωπο που φεύγει από τις Σέρρες με σκοπό να ασκήσει το εκπαιδευτικό λειτούργημα στην Κρήτη. Οι μετακομίσεις και τα έξοδα διαβίωσης είναι πολλά. Επίσης, ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός, εφόσον εργάζεται σ’ ένα σχολείο της επαρχίας, πρέπει να πληρώνει αρκετά χρήματα στη βενζίνη εξαιτίας των μετακινήσεών του στην ενδοχώρα».
Σύμφωνα με μαρτυρίες εκπαιδευτικών, υπάρχει επίσης σοβαρό πρόβλημα όσον αφορά στην προσφορά και τη ζήτηση στέγης. Παρά το γεγονός ότι εκπαιδευτικοί ζητούν μόνιμη στέγη, η προσφορά δεν είναι μεγάλη και μάλιστα σε νόμους όπως του Ηρακλείου, που είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος νομός σε ολόκληρη την Ελλάδα. Βέβαια, η αιτία του συγκεκριμένου φαινομένου είναι πολυπαραγοντική.
«Ο νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός λαμβάνει 750 ευρώ. Ο αναπληρωτής παίρνει λίγο παραπάνω από 800 ευρώ, καθώς οι κρατήσεις είναι λιγότερες. Το μεγάλο πρόβλημα είναι η οικονομική κατάσταση, όμως υπάρχουν και άλλα προβλήματα. Υπάρχουν ολόκληρες οικογένειες που χωρίζονται στα δύο, καθώς σε άλλη περιφερειακή ενότητα ασκεί ο άνδρας το επάγγελμα του εκπαιδευτικού και σε άλλη περιφερειακή ενότητα η γυναίκα. Την ίδια στιγμή, με αυτόν τον τρόπο υποβαθμίζεται το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Ο εκπαιδευτικός έχει παιδαγωγική και επιστημονική επάρκεια, που δυστυχώς τα 750 ευρώ που παίρνει δεν είναι αρκετά για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της καθημερινότητας. Εμείς ζητάμε από την Πολιτεία να σκύψει πάνω στα προβλήματα των εκπαιδευτικών και να πάρει γενναίες πρωτοβουλίες ενόψει και της νέας σχολικής χρονιάς. Εμείς ζητάμε αύξηση του μηνιαίου εισοδήματος για τους δημοσίους υπαλλήλους και πιο συγκεκριμένα για εμάς τους εκπαιδευτικούς, και κυρίως να δοθεί έμφαση στα προβλήματα των νεοδιορισθέντων και των αναπληρωτών εκπαιδευτικών».
Από τους πιο χαμηλόμισθους της Ευρώπης
Ο Νίκος Φουντουλάκης είναι νεοδιορισθείς εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Το καινούργιο σχολικό έτος θα είναι δάσκαλος στο Δημοτικό Σχολείο του Πύργου. Ο ίδιος μίλησε για ένα δίκαιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας να αυξηθούν οι μισθοί. Όπως είπε, πρέπει να υπάρξει εφόσον επιθυμούμε να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως μια ευρωπαϊκή χώρα.
«Θεωρώ πως είναι δίκαιο αίτημα να αυξηθούν οι μισθοί και πως είναι λάθος που δεχόμαστε τόσες πολλές κρατήσεις, ενώ την ίδια στιγμή οι κρατήσεις σε κάποια άλλα επαγγέλματα του δημόσιου τομέα έχουν αποφευχθεί. Πληρώνουμε πολλά σε εισφορές αλληλεγγύης και θεωρώ πως είναι αναγκαία μια στοιχειώδη αύξηση του μηνιαίου μισθού», είπε ο κ. Φουντουλάκης, ενώ συνέχισε: «Στον χώρο της εκπαίδευσης υπάρχουν τρομερές ανισότητες μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. Για παράδειγμα, ένας εκπαιδευτικός στην Κύπρο λαμβάνει 2.000 ευρώ μηνιαίο μισθό, ενώ στην Ελλάδα χρειάζεται να δουλέψεις δύο ολόκληρες δεκαετίες για να πάρεις 1.100 ευρώ. Εγώ έχω πέντε χρόνια προϋπηρεσία σε δημοτικά σχολεία και έχω εργαστεί στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Φέτος, ξεκινάω ως μόνιμος και θα εργαστώ στο Δημοτικό Σχολείο Πύργου. Υπάρχει πρόβλημα στη μετακίνηση, καθώς θα βάζω το αμάξι μου για να πηγαίνω κάθε μέρα στον Πύργο. Είναι πρόβλημα. Θεωρώ πως πρέπει να αυξηθούν οι μισθοί. Είναι απαράδεκτο οι μισθοί των εκπαιδευτικών να κινούνται σε τόσο χαμηλά επίπεδα στην Ελλάδα».
Πηγή: neakriti.gr