ΚΡΗΤΗ

Κρήτη: Έτσι θα μεγαλώσει το νέο αεροδρόμιο – Η νομοθετική ρύθμιση

Μια “γενναία” αναβάθμιση-επέκταση των βασικών υποδομών του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδος, ύψους 104.943.699 εκατομμυρίων ευρώ, με σημεία αναφοράς τις κτηριακές εγκαταστάσεις του αεροσταθμού (τέρμιναλ) και τους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών ώστε να εναρμονιστεί στα νέα, επικαιροποιημένα δεδομένα, στις προβλέψεις για περαιτέρω εκτόξευση του τουρισμού αλλά και να “κουμπώσει” επίσης με το προωθούμενο μεγάλο αναπτυξιακό έργο του νέου ΒΟΑΚ, περιλαμβάνει το σχέδιο εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών που έχει περιληφθεί σε νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή.

Το σχετικό νομοθέτημα που προανήγγειλε τις προάλλες από το βήμα συνεδρίου του ΣΕΤΕ ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής και το οποίο έχει περιληφθεί στο άρθρο 77 του νομοσχεδίου του υπουργείου Υγείας, με τίτλο “Ολοκληρωμένο σύστημα παροχής ανακουφιστικής φροντίδας-Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες ρυθμίσεις”, έρχεται στο φως.

«Άρθρο 77: Κύρωση της από 9/12/2022 Συμφωνίας εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών του όρου 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης, όπως αυτή κυρώθηκε με τον Ν. 4612/2019, για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηράκλειου Κρήτης.

Κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η από 9/12/2022 Συμφωνία εκτέλεσης συμπληρωματικών εργασιών του όρου 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης, όπως αυτή κυρώθηκε με τον Ν. 4612/2019 (Α’ 77), για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηράκλειου Κρήτης. Το περιεχόμενο της υπό κύρωση Συμφωνίας είναι σύμφωνα με τον όρο 18.6 της Σύμβασης Παραχώρησης μετά του Παραρτήματος Α’», αναφέρεται εισαγωγικά στο σχετικό άρθρο για τις συμπληρωματικές εργασίες αναβάθμισης του υπό κατασκευή νέου αερολιμένα στο Καστέλι Πεδιάδος, ενώ ακολουθούν αναλυτικά οι σχετικές διατάξεις.

Το αποκαλυπτικό χρονικό

Πώς φτάσαμε όμως στη συμφωνία για συμπληρωματικές εργασίες αναβάθμισης-επέκτασης του υπό κατασκευή νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Πεδιάδας;

Στο άρθρο 77 παρατίθεται διεξοδικά το ιστορικό, η υπηρεσιακή αλληλογραφία και τα έγγραφα που διακινήθηκαν μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων πλευρών (εταιρεία παραχώρησης “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”, κατασκευάστρια εταιρεία ΤΕΡΝΑ, ανεξάρτητος μηχανικός Hill International, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών).

Συνοπτικά έγινε το εξής: «Ενόψει του σημαντικού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύνταξη των ελάχιστων προδιαγραφών του έργου από το Δημόσιο μέχρι την επέλευση της ημερομηνίας έναρξης παραχώρησης, κατά το οποίο μεταβλήθηκαν δεδομένα τα οποία επηρεάζουν τον σχεδιασμό ενός διεθνούς αεροδρομίου, ο ανεξάρτητος μηχανικός του έργου (πρόκειται για την κορυφαία στο είδος της αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία Hill International) διατύπωσε συστάσεις επί των μελετών παραδοχής που είχαν ληφθεί υπ’ όψιν από τον ανάδοχο του έργου κατά την προετοιμασία του βασικού σχεδίου ανάπτυξης του νέου αερολιμένα».

Με άλλα λόγια δηλαδή, συστάθηκαν κάποιες μεταβολές επί σχεδιαστικών προδιαγραφών και παραδοχών, προκειμένου το νέο διεθνές αεροδρόμιο να “μεγαλώσει” ακόμα περισσότερο, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκρίνεται και στις μελλοντικές ανάγκες που γεννά η θέση του ως του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας και κύριας πύλης εισόδου τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα, αλλά και οι εκτιμήσεις-αναλύσεις για την ανοδική πορεία της τουριστικής δραστηριότητας…

Όπως επισημαίνεται στις σχετικές διατάξεις, «οι βασικές παραδοχές σχεδιασμού, την τροποποίηση των οποίων συνέστησε η αμερικανική εταιρεία ως ανεξάρτητος επιβλέπων μηχανικός του έργου, αφορούσαν τόσο στο κτήριο του αεροσταθμού όσο και στις πλευρές αέρος (χώροι στάθμευσης αεροσκαφών-apron) και πόλης του αεροδρομίου».

Ειδικά ως προς το κτήριο του αεροσταθμού, οι επηρεαζόμενες παραδοχές σχεδιασμού βάσει των συστάσεων τροποποίησης του ανεξάρτητου μηχανικού αφορούσαν:

α) Στην κατάργηση του διαχωρισμού σε δύο απολύτως διακριτά τμήματα του κτηρίου του αεροσταθμού (Terminal), ήτοι ένα τμήμα κυκλοφορίας Σένγκεν και ένα τμήμα κυκλοφορίας εκτός Σένγκεν, με παράλληλη διατήρηση του διαχωρισμού στη διακίνηση αναχωρούντων και αφικνούμενων επιβατών για προορισμούς Σένγκεν και εκτός Σένγκεν, σύμφωνα με τις προβλέψεις της ΕΣΥ.

β) Στη μεταβολή των χρόνων εξυπηρέτησης ανά επιβάτη.

Για όλα τα παραπάνω πραγματοποιήθηκαν διαβουλεύσεις με τη συμμετοχή της εταιρείας, του κατασκευαστή, του ανεξάρτητου μηχανικού και της ΥΠΑ με αντικείμενο την τροποποίηση του λεγόμενου “Βασικού σχεδίου ανάπτυξης του αεροδρομίου”, δηλαδή του μάστερ πλαν.

Η ΥΠΑ υιοθέτησε τις τροποποιήσεις που επιφέρουν σημαντικές αυξητικές αλλαγές στο μέγεθος του αεροσταθμού και άλλων υποδομών, ενώ ο ανασχεδιασμός που έγινε επιφέρει νέο αντικείμενο σε επίπεδο μελετών και κατασκευής, πέραν του αντικειμένου μελέτης-κατασκευής της αρχικής σύμβασης παραχώρησης.

Η κατασκευάστρια εταιρεία αποκρυστάλλωσε τις αλλαγές αναβάθμισης-επέκτασης σε αναλυτικές συμπληρωματικές εργασίες, τις οποίες πέρασαν από “μικροσκόπιο” ο ανεξάρτητος μηχανικός και η ΥΠΑ για να φτάσουμε στην αποδοχή από το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, το οποίο έκρινε αναγκαίες τις συμπληρωματικές εργασίες, καθώς «στόχος είναι η κατασκευή του πλέον σύγχρονου και δεύτερου μεγαλύτερου διεθνούς αερολιμένα της χώρας, με ουσιώδη οφέλη στην οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης, αλλά και ευρύτερα της χώρας».

Τι προβλέπει η συμφωνία αναβάθμισης που θα αποκτήσει νομική ισχύ

Αφού λοιπόν μέσα από τις διαδικασίες διαβούλευσης, εγκρίσεων κ.τ.λ. φτάσαμε στην οριστικοποίηση των αναλυτικών συμπληρωματικών εργασιών, οι δύο συμβαλλόμενες πλευρές της σύμβασης παραχώρησης του έργου “Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη-κατασκευή των οδικών του συνδέσεων” έφτασαν στο πλαίσιο συμφωνίας για την αναβάθμιση του νέου αεροδρομίου.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται στο άρθρο 77 του προωθούμενου προς ψήφιση νομοσχεδίου, με τις διατάξεις της κυρούμενης Συμφωνίας τα συμβαλλόμενα μέρη, εν προκειμένω το Ελληνικό Δημόσιο και η Ανώνυμη Εταιρεία με τον τίτλο “Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε.”, συμφώνησαν μεταξύ άλλων:

α. Την εκτέλεση εκ μέρους της εταιρείας συμπληρωματικών εργασιών για την αναβάθμιση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στη βάση του τροποποιημένου “Βασικού σχεδίου Ανάπτυξης” αυτού,

β. Την παράταση, κατά 24 μήνες, της συνολικής προθεσμίας της περιόδου μελετών-κατασκευών του έργου (σημειώνεται ότι το αεροδρόμιο, το οποίο έχει ολοκληρωθεί στο 20%, θα παραδιδόταν αρχικά στα τέλη του 2025 με αρχές του 2026),

γ. Την καταβολή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου στην εταιρεία τής δαπάνης που απαιτείται για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών, η οποία προσδιορίστηκε στο ποσό των 104.943.699,85 ευρώ, καθώς και του ποσού για την κάλυψη της αμοιβής του ανεξάρτητου μηχανικού που αφορά στις συμπληρωματικές εργασίες,

δ. Την παραίτηση της εταιρείας από:

  • το δικαίωμα διεκδίκησης του επιπλέον ποσού που αιτήθηκε για την εκτέλεση των συμπληρωματικών εργασιών,
  • οποιαδήποτε μελλοντική απαίτησή της από τυχόν επαύξηση της δαπάνης λειτουργίας και συντήρησης του αεροδρομίου, η οποία οφείλεται άμεσα στις συμπληρωματικές εργασίες και
  • το δικαίωμα καταγγελίας της Σύμβασης Παραχώρησης λόγω παράτασης της συνολικής προθεσμίας περιόδου μελετών-κατασκευών κ.λπ.

 

Πηγή: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ