Έργα υποδομών, μεταξύ των οποίων και τρία μεγάλα έργα της Κρήτης, της τάξεως των 5 δισ. ευρώ διεκδικεί να χρηματοδοτήσει μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης η κυβέρνηση.
Η τελική λίστα που έχει προταθεί προς τις ευρωπαϊκές αρχές προς έγκριση περιλαμβάνει μια σειρά από ώριμα έργα, που κρίνεται ότι θα είναι εφικτό να δημοπρατηθούν (για όσα δεν έχει γίνει ακόμα κάτι τέτοιο) και να συμβασιοποιηθούν το αργότερο εντός του 2022. Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα προλάβουν και την καταληκτική προθεσμία του 2026, ώστε να έχουν ολοκληρωθεί.
Στη λίστα αυτή περιλαμβάνονται έργα στον ΒΟΑΚ, το αεροδρόμιο Καστελλίου, αλλά και η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης.
Ειδικότερα και σύμφωνα με πηγές της αγοράς των κατασκευών, μεταξύ των έργων περιλαμβάνονται όχι μόνο οδικοί άξονες, αλλά και ένα σημαντικό σκέλος του προγράμματος ηλεκτρικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ. Σημειώνουν ότι ο ΑΔΜΗΕ έχει προγραμματίσει επενδύσεις 4,3 δισ. ευρώ έως το 2030, με έμφαση στη διασύνδεση της νησιωτικής χώρας (π.χ. Κρήτη – Πελοπόννησος, Κρήτη – Αττική, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Βορειοανατολικό Αιγαίο). Ενα μέρος των εν λόγω έργων προτείνεται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αντιστοίχως, στα οδικά έργα ξεχωρίζει το βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία), προϋπολογισμού της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για άξονα μήκους 64 χιλιομέτρων, που έχει ήδη προχωρήσει σημαντικά σε επίπεδο εγκρίσεων από τις υπηρεσίες της Ε.Ε. Δεν θα χρειαστεί διαγωνισμός, καθώς εντάσσεται στα αναβαλλόμενα έργα της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, κάτι που σημαίνει ότι, μόλις ανάψει το πράσινο φως από την Ε.Ε., θα γίνει τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και, εφόσον κυρωθεί και από τη Βουλή, θα εκκινήσει η κατασκευή από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που σήμερα κατασκευάζει και το νότιο τμήμα του ίδιου άξονα (Λαμία – Ξυνιάδα).
Επίσης, κάποια από τα τμήματα του ΒΟΑΚ (Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης), ιδίως το ανατολικό τμήμα, που προβλέπεται να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο και όχι ως έργο παραχώρησης εκμετάλλευσης, κρίνονται ώριμα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Προς το παρόν δεν έχει καταστεί σαφές ποια τμήματα θα είναι αυτά, καθώς συνεχίζονται οι συζητήσεις με τις ευρωπαϊκές αρχές.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης προβλέπεται να ενταχθούν επίσης τα πιο ώριμα τμήματα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού, όπως για παράδειγμα η σύνδεση της Λ. Κύμης με τον άξονα της Εθνικής Οδού. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ. Ανάλογου ύψους είναι και η παράκαμψη Χαλκίδας, που επίσης βρίσκεται στην τελική λίστα για χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το έργο είναι στο στάδιο των απαλλοτριώσεων, έχοντας ωριμάσει σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων μηνών.
Αλλο ένα έργο που φαίνεται πως τελικά θα διεκδικήσει χρηματοδότηση από το Ταμείο είναι και η οδική σύνδεση Ιωαννίνων – Κακαβιάς. Πρόκειται για έναν οδικό άξονα μήκους 74 χιλιομέτρων, που προβλέπεται να αναβαθμιστεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, αποτελώντας μια φυσική συνέχεια της Ιονίας Οδού, στο σημείο που συνδέεται με την Εγνατία Οδό. Το κόστος εκτιμάται ότι θα προσεγγίσει τα 350 εκατ. ευρώ. Το 2021 θα πρέπει να επιταχυνθούν οι μελέτες, ώστε να δύναται να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός και να υπάρξει ανάδοχος κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου σημειώνουν ότι η ύπαρξη του Ταμείου Ανάκαμψης ως ενός επιπλέον χρηματοδοτικού εργαλείου αναμένεται να επιταχύνει την παραγωγή έργων, μετά μια ιδιαίτερα δύσκολη διετία, κατά την οποία τα μόνα μεγάλα έργα που ξεκίνησαν να υλοποιούνται ήταν ελάχιστα (π.χ. το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο). Για παράδειγμα, εφόσον εξασφαλιστούν κεφάλαια για τα παραπάνω έργα, θα απελευθερωθούν αντίστοιχου μεγέθους πόροι για να κατανεμηθούν μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και του νέου ΕΣΠΑ και να ενταχθούν σε αυτά νέα έργα, που είναι δυσκολότερο να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως π.χ. οι μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό.
ΠΗΓΗ: cretalive.gr