Δευτέρα, 18 Δεκέμβριος 2017
Έρχονται διόδια με το... χρονόμετρο στην Κρήτη;

Έρχονται διόδια με το... χρονόμετρο στην Κρήτη;

Με τη μέθοδο της παραχώρησης θα κατασκευαστεί - όπως όλα δείχνουν - το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα συνδέει το Ηράκλειο με τα Χανιά. Όπως έγινε γνωστό, σε μερικές ημέρες αναμένεται να επιλεγεί - μέσω της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης - ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος για το διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος εκτιμάται ότι θα γίνει εντός του 2018.

Ωστόσο, σε αντίθεση με την εκφρασμένη βούληση της Περιφέρειας Κρήτης και φυσικά της συντριπτικής πλειονότητας της κρητικής κοινωνίας για δημιουργία αυτοκινητόδρομου που δε θα περιλαμβάνει διόδια, κάτι τέτοιο παραμένει αμφίβολο. Όπως αποκαλύπτει, ειδικότερα, ο ιστότοπος ypodomes.com, η λειτουργία του δρόμου αναφορικά με το ζήτημα της οικονομικής βιωσιμότητας του έργου αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό.

Όπως τονίζεται, πάντως, ένα από τα πλέον ισχυρά σενάρια είναι να υπάρξει στο τμήμα του ΒΟΑΚ από Ηράκλειο έως τα Χανιά "βινιέτα". Μιλάμε, δηλαδή, για διόδια, τα οποία θα έχουν... χρονική διάρκεια και όχι χιλιομετρική. Τίποτα, πάντως, δεν έχει ξεκαθαρίσει όσον αφορά στο επίμαχο θέμα, καθώς στο επόμενο διάστημα αναμένονται οριστικές αποφάσεις.

Η Γενική Γραμματεία Υποδομών απηύθυνε, λοιπόν, όπως έγινε γνωστό, πρόσκληση σε τρεις εταιρείες, ώστε μέσω της διαδικασίας της διαπραγμάτευσης να επιλεγεί στις 21 Αυγούστου ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος για το διεθνή διαγωνισμό για τη "Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευσης του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο".

Μήκος 142 χιλιόμετρα
Σύμφωνα πάντα με το ypodomes.com, το μήκος του νέου αυτοκινητόδρομου θα είναι περίπου 142 χιλιόμετρα. Ωστόσο, τα 91 από αυτά αφορούν στην κατασκευή του νέου δρόμου: Τα υπόλοιπα έχουν κατασκευαστεί ήδη ως δημόσια έργα. Συγκεκριμένα, από τα 142 χιλιόμετρα, έχουν αναβαθμιστεί σε αυτοκινητόδρομο (δηλαδή να υπάρχει δρόμος τετράιχνης κυκλοφορίας που να περιλαμβάνει λωρίδες έκτακτης ανάγκης, αλλά και διαχωριστικό στηθαίο τύπου new jersey) τα 42. Τα 11 χιλιόμετρα βρίσκονται περιμετρικά των Χανίων, τα 7 περιμετρικά της πόλης του Ρεθύμνου, ενώ τα 25 χιλιόμετρα βρίσκονται περιμετρικά του Ηρακλείου.

Εξάλλου, μέσα στο 2018 αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τμήμα "Γούρνες-Χερσόνησος" ακόμη 9,1 χιλιόμετρα που βρίσκονται σε φάση κατασκευής. Με λίγα λόγια, μέχρι να ξεκινήσουν τα έργα για το νέο αυτοκινητόδρομο που θα συνδέει το Ηράκλειο με τα Χανιά, θα είναι έτοιμα 51 από τα συνολικά 142 χιλιόμετρα που θα είναι ο νέος δρόμος. Σ' αυτό το σημείο, αξίζει να τονιστεί ότι προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για την επαναδημοπράτηση ως δημόσιο έργο του τμήματος "Πάνορμο-Εξάντης", το οποίο έχει μήκος περίπου 10 χιλιόμετρα.

Κόστος
Το κόστος του έργου εκτιμάται σε περίπου 1,1 δισεκατομμύριο ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των απαλλοτριώσεων που θα πρέπει να γίνουν. Η χρηματοδότηση του αυτοκινητόδρομου Ηρακλείου-Χανίων αποτελεί, ένα - επίσης - μεγάλο στοίχημα. Σύμφωνα με το ypodomes.com, που επικαλείται πηγές του υπουργείου Υποδομών, γίνονται εντατικές επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την οικονομική στήριξη του έργου. Ωστόσο, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική απόφαση, «το υπόψη έργο θα προωθηθεί προς υλοποίηση με κύρια χρηματοδότηση από κεφάλαια που θα εξασφαλίσει ο οικονομικός φορέας στον οποίο θα ανατεθεί η σύμβαση».

Προγραμματική σύμβαση
Πέρυσι, το υπουργείο Υποδομών και ο ΟΑΚ υπέγραψαν προγραμματική σύμβαση με την οποία ο Οργανισμός ανέλαβε την καταγραφή, συλλογή και επεξεργασία κυκλοφορικών στοιχείων που θεωρούνται απαραίτητα τόσο για την εκπόνηση του σταδίου αναγνώρισης της οδού, όσο και για τη μελέτη του κόστους οφέλους και βιωσιμότητας του έργου, την καταγραφή και την αξιολόγηση των υπαρχουσών και εν εξελίξει μελετών στα μη κατασκευασμένα τμήματα του έργου. Εξάλλου, το υπουργείο Υποδομών έχει αναλάβει να ολοκληρώσει το συμφωνηθέν αντικείμενο, καθώς και να συντάξει και να διαθέσει την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού, αλλά και να προσλάβει συμβούλους για την εκπόνηση της ανάλυσης κόστους-οφέλους του έργου που θεωρούνται απαραίτητοι και θα συνεπικουρήσουν στη διαμόρφωση της δομής και αρχιτεκτονικής όλων των φάσεων του διαγωνισμού και θα προτείνουν το τεύχος της α' φάσης και όσα στοιχεία απαιτούνται για την υποβολή πρότασης ένταξης του έργου σε χρηματοδοτικά προγράμματα.

ΠΗΓΗ: http://www.neakriti.gr/?Page=home

Μοιραστείτε το

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

neoiorizontes banner bottom