«Εάν αποσυνδέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις», είχε γράψει ο Οδυσσέας Ελύτης στον «Μικρό Ναυτίλο».
Ωστόσο το ποτό που είναι απόλυτα συνυφασμένο με το ελληνικό καλοκαίρι είναι χωρίς καμία αμφιβολία η μπύρα, το πανάρχαιο, γευστικό, δροσιστικό ποτό που δεν λείπει από κανένα τραπέζι κατά τη διάρκεια του θερμού καλοκαιριού στην Ελλάδα.
Μάλιστα τις τελευταίες δεκαετίες ιδρύονται όλο και περισσότερες μικροζυθοποιίες οι οποίες κόντρα στον καιρό αλλά και τις τεράστιες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, έχουν καταφέρει κι εκείνες όχι μόνο να επιβιώσουν αλλά και να κατακτήσουν ένα μεγάλο τμήμα της ελληνικής αγοράς αλλά, το σημαντικότερο, έχουν καταφέρει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των Ελλήνων.
Αύξηση στις τιμές στο κριθάρι και τη βύνη
Με την Ρωσία και την Ουκρανία να αποτελούν τους σιτοβολώνες του πλανήτη μας, αφού συνολικά έχουν το 80% της παγκόσμιας παραγωγής σίτου, θα περίμενε κανείς η ακρίβεια και η ενεργειακή κρίση που επέφερε ο πόλεμος με την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία να έχουν εκτινάξει τις τιμές και της μπύρας στα ύψη. Πώς έχει λοιπόν η πραγματικότητα;
«Ήδη έχουν ανέβει οι τιμές στο κριθάρι και τη βύνη αλλά αρκετά ζυθοποιεία δουλεύουν με συμβόλαια τα οποία είχαν γίνει προ του πολέμου. Οι σοδειές και οι παραγωγές των πρώτων υλών έχουν γίνει από το περυσι οπότε πρόβλημα θα αντιμετωπίσουμε, όχι φέτος αλλά του χρόνου» αναφέρει στο cretapost ο κ. Κωνσταντίνος Αγουρίδας, από τις Κρητικές Ζυθοποιίες «Ζηδιανάκης ΑΕ».
Και ο κ. Αγουρίδας συνεχίζει τονίζοντας ποιο είναι το πραγματικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των μικροζυθοποιών την τρέχουσα σεζόν «το πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι το ενεργειακό και του πληθωρισμού για τις πρώτες ύλες, π.χ. το γυαλί και το αλουμίνιο, που αγοράζουμε, έχουν άμεση σχέση με το κόστος ενέργειας για την παραγωγή τους και έχουν επηρεαστεί οι τιμές τους πάρα πόλυ».
Επίπεδα 2019 στην κίνηση φέτος, μετά από δύο δύσκολα χρόνια
Κατά τα λοιπά, αν εξαιρέσει κανείς την ακρίβεια και την ενεργειακή κρίση τις συνέπειες της οποίας βιώνουμε πολίτες και επιχειρήσεις, η τουριστική κίνηση φέτος, όπως και η συνεπαγόμενη κατανάλωση, κινούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα φέτος με αποτέλεσμα να επικρατεί αισιοδοξία και στις ελληνικές μικροζυθοποιίες.
«Η κίνηση είναι αυξημένη φέτος και σε απόλυτα νούμερα και τείνει να πιάνει τα στοιχεία του 2019. Επικρατεί αισιοδοξία και ικανοποίηση στον κλάδο μας. Έπειτα από δύο χρόνια που περάσαμε πολύ άσχημα- και στον κλάδο του τουρισμού και στη ζυθοποιεία/εστίαση -το τελευταίο που θέλουμε είναι να είμαστε απαισιόδοξοι και για τρίτη συνεχή χρονιά. Προφανώς είμαστε αισιόδοξοι. Είναι μονόδρομος για όλους μας, ειδάλλως δεν θα είχαμε δραστηριότητα στο επιχειρείν. Θεωρώ ότι θα είναι καλή χρονιά για όλους αλλά και η απαρχή πολλών επόμενων καλών χρόνων. Σιγά σιγά ο κόσμος δείχνει εμπιστοσύνη στις μικρές ζυθοποιίες και θεωρώ ότι μπορούμε να πάρουμε ένα κομμάτι της πίτας το οποίο είναι αρκετά μεγάλο και υπάρχει χώρος για όλους» αναφέρει καταληκτικά ο κ. Αγουρίδας.
40 μικροζυθοποιίες στην Ελλάδα, 12 στην Κρήτη
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται συνολικά 62 εταιρίες στο χώρο της παραγωγής ζύθου εκ των οποίων οι 40 είναι μικροζυθοποιίες και οι 12 εξ αυτών βρίσκονται στην Κρήτη.
Ενεργές μέχρι και το 2020 ήταν οι 59 εταιρίες παραγωγής ζύθου οι οποίες συνολικά απασχολούν 2.100 εργαζόμενους ενώ τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης υπερβαίνουν τα 154 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με τον χάρτη που καταρτίζει και επικαιροποιεί κάθε χρόνο ο επιχειρηματίας κ. Φώτης Κοκοτός, οι μικροζυθοποιίες της Κρήτης αλλά και εν γένει στην Ελλάδα είναι οι εξής: