Ένα μόλις χρόνο, μετά την έλευσή της στην Ελλάδα και δύο μήνες αφότου 40 ηλεκτρικά πατίνια βρέθηκαν πεταμένα στα νερά του Θερμαϊκού Κόλπου, η εταιρεία Hive (μέλος στο Free Now Group, με μετόχους τις BMW και Daimler, όπου ανήκει και η Taxibeat Ltd) εγκαταλείπει τη χώρα μας, επικαλούμενη το ελλιπές νομικό πλαίσιο.
Η αποχώρησή της πραγματοποιείται σε μία περίοδο που η ζήτηση ηλεκτρικών πατινιών αυξάνεται παγκοσμίως, αποφέροντας κέρδη πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ στους ιδιοκτήτες τους, ενώ σε παγκόσμιο πάλι επίπεδο, πολλές start ups εταιρείες με το ίδιο αντικείμενο, εξασφαλίζουν «γενναίες» χρηματοδοτήσεις. Στην Ελλάδα το νομοθετικό πλαίσιο, για τα ηλεκτρικά πατίνια, προετοιμάζει εδώ και καιρό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Η Hive, αποτέλεσε τη δεύτερη εταιρεία που επέλεξε να αναπτύξει την υπηρεσία ενοικίασης e-scooters στην Ελλάδα, μετά από την Lime. Με αφορμή την είσοδό της στην ελληνική αγορά, το Μάρτιο του 2019, ο CEO της Hive, κ. Tristán Torres Velat (Τρίσταν Τόρες Βελάτ), ανακοίνωνε ότι η εταιρεία που εκπροσωπεί θέλει να επενδύσει και να αναπτυχθεί στην Ελλάδα, τονίζοντας με έμφαση «Ήρθαμε για να μείνουμε».
Έξι μήνες μετά την είσοδό της στη χώρα μας, το Σεπτέμβριο του 2019, η εταιρεία επεκτάθηκε και στη Θεσσαλονίκη, με τον CEO της εταιρείας να σχολιάζει πάλι ότι «Η αγορά είναι σκληρή, ανταγωνιστική, αλλά υποσχόμενη». Η παρουσία της ωστόσο, στη χώρα μας δεν διήρκεσε περισσότερο από ένα χρόνο.
Το νομικό πλαίσιο «διώχνει» τη Hive από την Ελλάδα
Με σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε μόλις, τα τελευταία 24ωρα, η Hive ανακοίνωσε ότι «Η απουσία ολοκληρωμένου νομικού πλαισίου που δημιουργεί ένα οργανωμένο περιβάλλον επιχειρηματικής λειτουργίας αναγκάζει την εταιρεία να αποχωρήσει επί του παρόντος από την ελληνική αγορά και να εστιάσει σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές που ήδη λειτουργούν με νομικό πλαίσιο». Στην ανακοίνωσή της η εταιρεία συμπληρώνει πώς «πιστεύει ακράδαντα ότι αυτό είναι προς το συμφέρον των πόλεων, των καταναλωτών και των εταιρειών», ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να επαναδραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Μάλιστα, λίγες ημέρες νωρίτερα, η Hive ανακοίνωνε την οριστική της αποχώρηση και από την αγορά της Βιέννης, επικαλούμενη τους ίδιους ακριβώς λόγους, την έλλειψη δηλαδή νομικού πλαισίου στην αγορά που διέπει τη μίσθωση ηλεκτρονικών πατινιών. Πάντως, στις ευρωπαϊκές χώρες που μισθώνονται τα ηλεκτρικά πατίνια, υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση. Σε κάποιες πόλεις τα αφήνουν ελεύθερα, σε άλλες βάζουν περιορισμούς και σε άλλες δεν επιτρέπουν τη χρήση τους.
Ο Δήμος του Παρισιού για παράδειγμα επέβαλε αυστηρούς όρους τόσο για τη χρήση τους όσο και για την τοποθέτησή τους μέσα στην πόλη, ενώ προχωρά στη διενέργεια διαγωνισμού, προκειμένου να δώσει άδεια, αυστηρά σε τρεις εταιρείες που θα πληρούν όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές.
Σχετική συζήτηση, έχει ξεκινήσει επίσης στο Λονδίνο, ενώ και στη Γερμανία ετοιμάζουν αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο. Στην Ελλάδα το νομοθετικό πλαίσιο, για τα πατίνια, προετοιμάζει εδώ και καιρό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Τα venture capital επενδύουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ
Το φαινόμενο των ηλεκτρονικών πατινιών αναπτύχθηκε ραγδαία σε ολόκληρο τον κόσμο, ξεκινώντας από την αμερικανική αγορά το 2017. Η ανάπτυξη του κλάδου οφείλεται σε νεοφυείς (startup) επιχειρήσεις, που κατάφεραν με τα πατίνια τους να εξυπηρετήσουν για τις μετακινήσεις τους εκατοντάδες ανθρώπους και οι ίδιες να αποκομίσουν σημαντικά κέρδη, από την πλευρά τους. Εκτός από βολικά, τα πατίνια αποδείχθηκαν και κερδοφόρα για τις επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα τα κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital) να επενδύουν εκατοντάδες εκατομμύρια για την αγορά μεριδίων και την ανάπτυξη τους.