Η Ελλάδα κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση 61,8% στην ζήτηση σε βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb σε σύγκριση με πέρσι κατά τη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού, ενώ περιλαμβανόταν στις ευρωπαϊκές χώρες που αύξησαν τις διανυκτερεύσεις αυτό το καλοκαίρι σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο αιχμής του 2019.
Παρομοίως, οι πληρότητες στα ξενοδοχεία τη θερινή περίοδο ήταν σε επίσης πολύ υψηλά επίπεδα, φτάνοντας ακόμη και στο fully booked εν μέσω του Αυγούστου, με την εικόνα βέβαια στην Αθήνα να είναι διαφορετική, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΞΑΑΑ. Η πρωτεύουσα ειδικότερα το Σεπτέμβριο, με μέση πληρότητα 68,7% (αύξηση της τάξης του 23,3 % έναντι του 2021) βρισκόταν στην τελευταία θέση -θετικής- μεταβολής έναντι των λοιπών πόλεων ανταγωνιστών της.
Οι ξενοδόχοι ζητούν ρύθμιση της αγοράς. Πρόσφατα ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, κατά την ομιλία του στην παρουσίαση της εθνικής στρατηγικής για τον “Τουρισμό 2030”, σημείωνε ότι οι βραχυχρόνιες μισθώσεις αναγνωρίζονται ως μέρος του τουριστικού προϊόντος. Ωστόσο, τόνιζε ότι πέραν της μεμονωμένης δραστηριότητας υπάρχει και ένα γκρίζο θεσμικό πλαίσιο που πρέπει να αλλάξει καθώς επιτρέπει σε επιχειρηματικούς ομίλους υπό το “μανδύα” της βραχυχρόνιας μίσθωσης να ασκούν δραστηριότητα πλήρως ανταγωνιστική προς τα ξενοδοχεία ή τα ενοικιαζόμενα δωμάτια με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς την εισφοροδιαφυγή.
Τι ζητούν
Σε επιστολή που έστειλε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων προς τους υπουργό Επικρατείας Άκη Σκέρτσο, υπουργό Τουρισμού Βασίλη Κικίλια και αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη καταθέτουν τις εξής πέντε προτάσεις για βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων:
Πολυκατοικίες διαμερισμάτων: Προτείνεται να προβλεφθεί ρητά πως σε περίπτωση που το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών εκμισθώνεται με βραχυχρόνιες μισθώσεις, τότε αυτό θεωρείται τουριστικό κατάλυμα, το οποίο θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.
ΦΠΑ: Προτείνεται η απαλλαγή από ΦΠΑ του εισπραττόμενου μισθώματος να περιορίζεται μόνο στην περίπτωση που ο δικαιούχος του εισοδήματος είναι φυσικό πρόσωπο και έχει καταχωρίσει στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ μέχρι δύο ακίνητα στον Α.Φ.Μ. του (εκ των οποίων το ένα από τα δύο ακίνητα θα πρέπει να έχει δηλωθεί ως ακίνητο στο οποίο ιδιοκατοικεί). Σε αντίθετη περίπτωση, καθώς και σε κάθε περίπτωση που δικαιούχος του εισοδήματος είναι νομικό πρόσωπο, τότε στο εισπραττόμενο μίσθωμα θα πρέπει να επιβάλλεται Φ.Π.Α.
Παρακράτηση φόρου: Προτείνεται να προβλεφθεί η υποχρέωση κάθε ψηφιακής πλατφόρμας να παρακρατά φόρο 5% επί του συνολικού αντιτίμου της βραχυχρόνιας μίσθωσης, τον οποίο θα αποδίδει στη συνέχεια στο Δημόσιο.
Όριο στις μισθώσεις
Το επόμενο που ζητούν είναι να υπάρχει μέγιστος αριθμός ακινήτων που εκμισθώνονται βραχυχρόνια ανά Δήμο: Προτείνεται να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίσουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, η οποία θα αιτιολογείται με βάση σχετική επιστημονική μελέτη, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης για την περιοχή εντός των ορίων τους.
Επιβολή δημοτικού φόρου: Προτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που συνάπτονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών να επιβάλλεται φόρος υπέρ των ΟΤΑ Α’ βαθμού, ο οποίος θα ισούται με ποσοστό 0,5% επί του αντιτίμου της μίσθωσης και θα αξιοποιείται από τους ΟΤΑ στην κάλυψη των αυξημένων δαπανών καθαριότητας, φωτισμού κ.λπ., που προκαλείται από τη λειτουργία των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
#pgnews