Οι αεροπορικές εταιρείες δεν είναι ανίκητες, όσον αφορά στις χρεώσεις που επιβάλλουν στους ταξιδιώτες για απλές υπηρεσίες, όπως η μεταφορά μιας μικρής βαλίτσας.
Χιλιάδες ταξιδιώτες στην Ισπανία διαμαρτυρήθηκαν για τις επιπλέον χρεώσεις στις βαλίτσες, στις θέσεις του αεροπλάνου και άλλες υπηρεσίες στον αρμόδιο φορέα και δικαιώθηκαν, διεκδικώντας πίσω τα χρήματά τους.
Οι εππλέον χρεώσεις για τα… βασικά εκτοξεύουν την τιμή ενός αεροπορικού εισιτηρίου σε δυσθεώρατα ύψη. Και δεν είναι μία αεροπορική που τις εφαρμόζει, αλλά αρκετές.
Το υπουργείο Κατανάλωσης της Ισπανίας επέβαλε πρόστιμο 150 εκατ. ευρώ σε τέσσερις αεροπορικές εταιρείες – Ryanair, Vueling, EasyJet και Volotea – για χρέωση χειραποσκευών, μετά από καταγγελίες που έλαβε τόσο η ίδια η Facua όσο και άλλες ενώσεις καταναλωτών.
Το αρμόδιο υπουργείο ξεκίνησε έρευνα το καλοκαίρι του 2023 για αυτές τις τέσσερις αεροπορικές εταιρίες μετά από τις καταγγελίες που έλαβε, όπως αναφέρει η Facua, η μεγαλύτερη Ένωση Καταναλωτών της Ισπανίας.
Οι επιπλέον χρεώσεις αφορούν επίσης την κράτηση γειτονικών θέσεων ή την συνοδεία ανηλίκων και εξαρτώμενων ατόμων. Η οργάνωση καταγγέλλει επίσης την έλλειψη διαφάνειας στις προσυμβατικές πληροφορίες σχετικά με την τελική τιμή, την επιπλέον χρέωση για τις χειραποσκευές ή το να μην επιτρέπεται η πληρωμή με μετρητά στο αεροδρόμιο τόσο για αυτές ή άλλες πρόσθετες υπηρεσίες.
Οι εμπλεκόμενες εταιρίες έχουν δικαίωμα να ασκήσουν έφεση ενώ η οργάνωση επισημαίνει ότι οι πολίτες μπορούν να διεκδικήσουν την επιστροφή των ποσών που θεωρούν ότι έχουν πληρώσει επιπλέον.
Η Ένωση Αεροπορικών Εταιρειών (ALA), η οποία συγκεντρώνει το 85% της εναέριας κυκλοφορίας στην Ισπανία, απέρριψε την απόφαση του υπουργείου , η οποία συνεπάγεται την απαγόρευση της χρέωσης για τις αποσκευές καμπίνας από ορισμένες αεροπορικές εταιρείες.
Σε ανακοίνωσή της, η ALA επισημαίνει ότι αυτό θα βλάψει τους καταναλωτές, «καταργώντας την επιλογή των επιβατών να προσλαμβάνουν ακριβώς αυτό που χρειάζονται».
Έτσι, περίπου 50 εκατομμύρια επιβάτες που δεν κουβαλούν βαλίτσα καμπίνας και ταξιδεύουν με χειραποσκευές κάτω από το κάθισμα δεν θα μπορούν να πληρώσουν μόνο για βασικές υπηρεσίες, «αναγκάζοντάς τους να συνάψουν σύμβαση για υπηρεσίες που δεν χρησιμοποιούν».
Πάντως, η Aegean και η Sky Express δεν βρίσκονται αντιμέτωποι με τέτοια πρόστιμα, μιας και επιτρέπουν στα φθηνά εισιτήρια την βαλίτσα στην καμπίνα του αεροπλάνου.
Όποιος δεν συμμορφώνεται με τις συστάσεις που του κάνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, τότε θα έχει και συνέπειες. Κάτι τέτοιο έχει συμβεί και με τον ελληνικό αερομεταφορέα Sky Express.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έκανε σύσταση στη Sky Express για τις αποσκευές και τις αποζημιώσεις που πρέπει να καταβάλει όταν υπάρχουν καταγγελία για απώλεια ή φθορά, όμως δεν την έκανε δεκτή και έτσι δημοσιοποιήθηκε από τον Συνήγορο.
Η σύσταση πάντως έγινε δεκτή από άλλες δύο εταιρείες.
Όπως σημειώνεται στην σύσταση-πόρισμα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει δεχθεί σωρεία αναφορών κατά εταιρειών αερομεταφορών από επιβάτες σχετικά με ζημίες σε παραδοτέες αποσκευές τους (φθορές, καταστροφές).
Οπότε, με σκοπό τη συναινετική επίλυση των διαφορών που ανέκυψαν και αφορούν ζημίες σε αποσκευές, οι οποίες παρουσιάζουν πανομοιότυπα στοιχεία, απέστειλε την σχετική σύσταση , στην οποία επισημαίνει ότι έχει διαπιστωθεί το φαινόμενο, εταιρείες αερομεταφορών να έχουν θέσει στην ηλεκτρονική τους σελίδα και να επικαλούνται όρους που περιορίζουν τα δικαιώματα των επιβατών (λ.χ. άρνηση αποζημίωσης σε περίπτωση απώλειας, σπασίματος, φθοράς τροχών, λαβών, χερουλιών, λουριών αποσκευής), κατά παρέκκλιση της Σύμβασης του Μόντρεαλ, με αποτέλεσμα να μην αποζημιώνουν τους καταναλωτές για την φθορά ή καταστροφή της αποσκευής τους, να τους αποζημιώνουν με ένα υποτυπώδες ποσό, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη την πραγματική αξία της αποσκευής τους ή να παραθέτουν ως δικαιολογητικό λόγο την έλλειψη διαθεσιμότητας αποσκευών προς αντικατάσταση.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, λαμβάνοντας υπόψη ότι από την περιγραφείσα πρακτική επηρεάζεται μεγάλος αριθμός καταναλωτών και, καθώς κατά το σκεπτικό του προοιμίου της Σύμβασης του Μόντρεαλ (3ο εδάφιο), είναι σημαντικό να εξασφαλισθεί η προστασία των συμφερόντων του καταναλωτή στις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές και χρειάζεται δίκαιη αποζημίωση με βάση την αρχή της επανόρθωσης:
–Απηύθηνε σύσταση προς τους καταγγελλόμενους αερομεταφορείς να συμμορφωθούν με τη σύσταση και παράλληλα να:
α) εξαλείψουν όρους από την ηλεκτρονική τους σελίδα που περιορίζουν την ευθύνη τους σχετικά με την φθορά και καταστροφή των αποσκευών επιβατών,
β) αποζημιώνουν από τούδε και στο εξής τους επιβάτες με ποσά που αντιστοιχούν στην πραγματική αξία των αποσκευών τους προκειμένου αυτοί να μπορέσουν να τις αντικαταστήσουν με αντίστοιχες ή να αντικαθιστούν τις αποσκευές των επιβατών με εφάμιλλες.
– Κάλεσε τις εταιρείες να γνωστοποιήσουν στον Συνήγορο του Καταναλωτή εγγράφως – εντός συγκεκριμένου χρονικού ορίου το οποίο έχει παρέλθει -, εάν αποδέχονται τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα έγγραφη σύσταση και τέλος ενημερώνει ότι
– Αποφασίζει πως σε περίπτωση που οι καταγγελλόμενες εταιρείες δεν αποδεχθούν τα διαλαμβανόμενα στην παρούσα έγγραφη σύσταση, τότε η σύσταση δημοσιοποιείται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 4 παρ. 5 του ν.3297/2004 (ΦΕΚ Α’ 259).
Έκτακτη ανακοίνωση για Aegean – Sky Express και όλα τα αεροπλάνα: Τι έγινε
Μία σημαντική ανακοίνωση από την κυβέρνηση για τα αεροπορικά ταξίδια στην Ελλάδα, που αφορούν και τις δύο μεγάλες ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, την Aegean και την Sky Express.
Tο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποφάσισε να «ανασυστήσει» την Επιτροπή Αεροπορικού Τουρισμού, σε συνεργασία με το υπουργείο Τουρισμού.
Αντικείμενο της επιτροπής θα είναι η ανάπτυξη του αεροπορικού τουρισμού στη χώρα μας
Ταυτόχρονα, η επιτροπή θα ψάχνει για προτάσεις και πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη, προώθηση, διάδοση και βελτίωση των συνθηκών αεροπορικού τουρισμού, για αξιοποίηση και ενίσχυση των υποδομών, περιφερειακών αεροδρομίων, των πεδίων προσγείωσης και απογείωσης των αεροπλάνων. Φυσικά αυτό ισχύει για τα αεροπλάνα και τις υποδομές που χρησιμοποιούν Aegean και Sky Express.
Στις αρμοδιότητές της συμπεριλαμβάνεται επίσης η υποβολή προτάσεων, γνωμοδοτήσεων και νομοθετικών μεταρρυθμίσεων.
Ως μέλη της Επιτροπής Αεροπορικού Τουρισμού έχουν οριστεί οι:
1. Ιωάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,
2. Ελένη Ράπτη, Υφυπουργός Τουρισμού,
3. Χρήστος Τσίτουρας, Διοικητής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας,
4. Γεώργιος Σαουνάτσος, Διοικητής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας
5. Σωτήριος Διαμαντόπουλος, Δικηγόρος,
6. Αθηνά Μπαμπάκου, Προϊσταμένη της Διεύθυνσης Στρατηγικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Τουρισμού,
7. Κωνσταντίνος Κατσανέβας, Δικηγόρος, συνεργάτης της Υφυπουργού Τουρισμού,
8. Κυπριανός Μπίρης, Πρόεδρος της AOPA HELLAS,
9. Χρήστος Λεοντόπουλος, Εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων,
10. Δημήτριος Λυμπεράκης, Διευθύνων Σύμβουλος Αεροδρομίου Γεν. Αεροπορίας «Λυδία»,
11. Σπυρίδων Ξεριάς, Υπεύθυνος Λειτουργίας Σχολών Ερασιτεχνών Πιλότων,
12. Δημήτριος Βερβερέλης, Επαγγελματίας Χειριστής Ελικοπτέρου,
13. Μαρία Γάτσου, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Συντονιστής της Επιτροπής ορίζεται ο κ. Ξιφαράς, ο οποίος θα συγκαλεί και θα συντονίζει τις εργασίες της.
Η θητεία της Επιτροπής λήγει με την υποβολή των παρατηρήσεών της και τη σύνταξη σημειώματος με τα συμπεράσματά της προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
Σημειώνεται ότι ουδεμία αποζημίωση καταβάλλεται στον Συντονιστή, στα μέλη και στην εκτελούσα χρέη γραμματέα της Επιτροπής, για τη συμμετοχής τους σε αυτή.