Σε αποσπασματικές κινήσεις για την προσπάθεια “τιθάσευσης” των τιμών σε κάποια είδη προβαίνει η κυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό επανέρχεται εκ νέου το πλαφόν κερδοφορίας, η ισχύς του οποίου είχε λήξει στις 30 Ιουνίου.
Ειδικότερα, απόφαση που υπέγραψε χθες, Πέμπτη 10 Αυγούστου, ο υπουργός Ανάπτυξης, κ. Κώστας Σκρέκας, προβλέπει τη συμπερίληψη 9 βασικών σχολικών ειδών καθώς και των θερμοσιφώνων και άλλων προϊόντων παραγωγής ζεστού νερού στα προϊόντα στα οποία επιβάλλεται πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους.
Πρόκειται για συνολικά 10 κατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στην περίμετρο ισχύος του άρθρου 54 Νόμου 5045/2023 και είναι αναλυτικά οι εξής:
– Σχολικές τσάντες,
– Κασετίνες,
– Τετράδια,
– Μολύβια ξύλινα ή μηχανικά,
– Χρωματιστοί μαρκαδόροι,
– Στυλό,
– Γόμες,
– Ξύστρες,
– Διαβήτες/χάρακες και
– Προϊόντα παραγωγής ζεστού νερού χρήσεως (θερμοσίφωνες, λέβητες και τα αντίστοιχα).
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, για τα προαναφερθέντα προϊόντα προβλέπεται από τον Νόμο 5045/2023 ότι, «από την έναρξη ισχύος του παρόντος και έως την 31η Δεκεμβρίου 2023, απαγορεύεται η αποκόμιση μικτού κέρδους από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση, τη θέρμανση, την παραγωγή ζεστού νερού χρήσεως και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση σχολικών ειδών και γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για την παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών παντός είδους, αλεύρων και ηλίανθου φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021».
Τα 9 σχολικά είδη θα αποτελέσουν και τη βάση για το “Καλάθι των σχολικών ειδών”, το οποίο θα τεθεί σε ισχύ εντός του Αυγούστου, με Υπουργική Απόφαση, στην οποία θα περιλαμβάνονται και βελτιωτικές αλλαγές στο “Καλάθι του νοικοκυριού”.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας, «με τη σημερινή (σ.σ. χθεσινή) απόφαση στηρίζουμε έμπρακτα την ελληνική οικογένεια. Επιβάλλουμε πλαφόν στο περιθώριο κέρδους τόσο στα βασικότερα σχολικά είδη, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, όσο και στους θερμοσίφωνες, τους λέβητες και γενικότερα στα προϊόντα παραγωγής ζεστού νερού, πριν ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος “Αλλάζω Θερμοσίφωνα”.
Στόχος μας είναι στα σχολικά είδη οι τιμές να είναι προσιτές και μάλιστα χαμηλότερες από την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Προς την κατεύθυνση αυτή, πέρα από το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, δημιουργούμε για πρώτη φορά και το “Καλάθι των σχολικών ειδών”, πρωτοβουλία στην οποία έχουν δεσμευτεί να μετέχουν τόσο οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ όσο και μεγάλες αλυσίδες που διακινούν σημαντικό όγκο από τα σχολικά είδη, ενώ φυσικά μπορούν να μετέχουν και άλλα καταστήματα που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα. Όσον αφορά στο πρόγραμμα “Αλλάζω Θερμοσίφωνα”, στόχος μας είναι χιλιάδες νοικοκυριά να επωφεληθούν τη σημαντική επιδότηση στο σύνολό της και να αντικαταστήσουν μία από τις πλέον ενεργοβόρες συσκευές επιτυγχάνοντας σημαντική μείωση στον λογαριασμό ρεύματος.
Έχουμε απόλυτη επίγνωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν ιδίως οι πιο ευάλωτες οικογένειες, γι’ αυτό και αξιοποιούμε κάθε πρόσφορο μέσο ώστε να τις στηρίζουμε για όσο χρειαστεί».
Σημειώνεται πως μοναδική εκκρεμότητα για να τεθεί και επίσημα σε ισχύ η νέα υπουργική απόφαση του αρμόδιου υπουργού, Κώστα Σκρέκα, είναι να λάβει ΦΕΚ, κάτι που θα συμβεί εντός των επόμενων ημερών.
Επιδίωξη του υπουργείου Ανάπτυξης μέσα από τη νέα υπουργική απόφαση είναι να διασφαλιστούν προσιτές τιμές σχολικών ειδών ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής περιόδου. Θυμίζουμε ότι τα σχολικά είδη έχουν ενταχθεί στο πλαίσιο εφαρμογής του Νόμου 4818/2021 με την επιβολή πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους, ώστε να μην είναι μεγαλύτερο ανά μονάδα από εκείνο προ της 31ης Δεκεμβρίου 2021.
Στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ο υπουργός είχε συνάντηση με την Ένωση Σούπερ-Μάρκετ, όπου τέθηκαν αρκετά θέματα της αγοράς στο τραπέζι, μεταξύ των οποίων να υφίσταται τουλάχιστον ένα επώνυμο προϊόν σε κάθε κατηγορία αγαθών που συμμετέχει στο “Καλάθι του νοικοκυριού”. Εκτός των άλλων όμως, επιδίωξη μέσα από την επανατοποθέτηση των διατάξεων για το “Καλάθι” είναι να δημιουργηθεί και ένα δεύτερο σημείο προβολής με εμφανή διακριτικά εντός του κάθε καταστήματος αλυσίδας σούπερ-μάρκετ, ούτως ώστε να είναι άμεσα αντιληπτό και προσβάσιμο προς τους καταναλωτές.
Την ίδια στιγμή, πάντως, ο πληθωρισμός δείχνει σημάδια επανάκαμψης, δεδομένου ότι με ποσοστό 2,5% ετησίως αυξήθηκε τον Ιούλιο ο “εθνικός” πληθωρισμός από το 1,8% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό τον Ιούνιο, με οδηγό τις αυξήσεις στα τρόφιμα κατά 12,3%, οι οποίες αρχίζουν να αντισταθμίζουν το κέρδος από τις μειώσεις των τιμών της ενέργειας.
Πηγή: neakriit.gr