ΚΡΗΤΗ

Ποιες οι προθέσεις της Κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ;

Να ανοίξει τα χαρτιά της για το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, για το οποίο, όπως έχουμε γράψει, εξετάζεται από τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών αλλαγή πλεύσης με ακύρωση των σημερινών διαγωνιστικών διαδικασιών και εκ νέου δημοπράτηση του έργου ως ενιαίου, καλεί την κυβέρνηση ο Βασίλης Κεγκέρογλου.

Στον απόηχο και των πρόσφατων προγραμματικών δηλώσεων του νέου υπουργού Κώστα Καραμανλή, που είπε χαρακτηριστικά πως ο προκάτοχός του και η προηγούμενη κυβέρνηση δημοπράτησαν μια ιδέα με κάτι σκίτσα, ο γραμματέας της Κ.Ο. και βουλευτής Ηρακλείου του Κινήματος Αλλαγής κατέθεσε επερώτηση προς το υπουργείο Υποδομών. Στην επερώτηση, που κατέθεσε μαζί με τον βουλευτή Χρήστο Γκόκα για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, ο Βασίλης Κεγκέρογλου εκφράζει την άποψη ότι η προηγούμενη κυβέρνηση δε δρομολόγησε κάτι ουσιαστικό για το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της Κρήτης και ζητά να μάθει τις προθέσεις-τις σκέψεις του υπουργείου Υποδομών ως προς το τι μέλλει γενέσθαι με τον νέο ΒΟΑΚ.

Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης και αίτησης κατάθεσης εγγράφων έχει ως εξής: «Είναι γνωστό ότι η κατασκευή του σύγχρονου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης έχει καθυστερήσει σημαντικά, αφού έχουν υλοποιηθεί 60 περίπου χιλιόμετρα βάσει του προηγούμενου σχεδιασμού, ο οποίος εγκαταλείφθηκε χωρίς να αντικατασταθεί στην πράξη με άλλον.

Το υπουργείο Υποδομών ουσιαστικά “ροκάνισε” τα τελευταία 4 χρόνια, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα αφού, εκτός της ολοκλήρωσης τμημάτων που είχαν προχωρήσει, δε δημοπρατήθηκε κανένα νέο τμήμα του ΒΟΑΚ, ενώ αντίθετα ακυρώθηκε το δημοπρατημένο και έτοιμο για ανάθεση υλοποίησης τμήμα “Πάνορμο-Εξάντης”. Αρχικά το 2015 μιλούσαν για εντελώς νέα χάραξη και κατέληξαν το 2018 να επιλέξουν την ίδια με μικρές διαφοροποιήσεις, ενώ στη συνέχεια ανακοίνωσαν ένα σχήμα υλοποίησης του ΒΟΑΚ μέσω τριών διαφορετικών συστημάτων για τρία υπόλοιπα τμήματά του, παραχώρηση, ΣΔΙΤ και δημόσιο έργο.

Ταυτόχρονα, ο κ. Σπίρτζης μετέφερε την αρμοδιότητα για το έργο από τον ΟΑΚ στο υπουργείο Υποδομών, με προγραμματική σύμβαση αρχικά και με μεταφορά της αντίστοιχης υπηρεσίας στη συνέχεια, χωρίς να γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα για την υλοποίηση του έργου.

Επειδή η ανάγκη για ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο έχει γίνει αδήριτη λόγω των μεγάλων κυκλοφοριακών αναγκών που έχουν διαμορφωθεί και επειδή φορείς της Κρήτης αλλά και οι Κρητικοί πρέπει να γνωρίζουν τις προθέσεις της κυβέρνησής σας, ερωτάσθε κ. υπουργέ:

  1. Σε τι βαθμό ωριμότητας βρίσκονται τα “σχέδια” που είχαν ανακοινωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, που τα “επεξεργάστηκε” για 4 χρόνια;
  2. Ο σχεδιασμός αυτός κρίνεται ικανοποιητικός από εσάς; Θα τον συνεχίσετε ή θα τον αλλάξετε;
  3. Προτίθεστε να εξετάσετε την πρότασή μας για ολική μεταφορά της αρμοδιότητας σχεδιασμού, υλοποίησης και συντήρησης του ΒΟΑΚ μαζί με το ανθρώπινο δυναμικό στην Περιφέρεια Κρήτης;
  4. Τι τελικά θα πράξετε για να μη χαθούν και άλλα χρόνια και με ποιο χρονοδιάγραμμα;

Και παρακαλώ για την ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών να κατατεθούν τα έγγραφα και τα στοιχεία που αφορούν τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης», καταλήγουν ο Βασίλης Κεγκέρογλου και ο Χρήστος Γκόκας.

Το έργο

Ως γνωστόν, στο μέτωπο του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ αυτή τη στιγμή έχουμε σε εξέλιξη δύο παράλληλους διαγωνισμούς (διαγωνισμό παραχώρησης 1,2 δισ. ευρώ για το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου και διαγωνισμό ΣΔΙΤ, ύψους 250 εκατ. ευρώ, για το τμήμα Χερσονήσου-Νεάπολης Λασιθίου), ενώ ετοιμαζόταν και ένας τρίτος διαγωνισμός (με απλή ωστόσο δημοπράτηση αμιγώς δημόσιου έργου) για το κομμάτι Νεάπολης-Αγίου Νικολάου.

Από πλευράς νέας κυβέρνησης, αν πάρουμε ως βάση το επίσημο πρόγραμμα για τα έργα υποδομών της Ν.Δ. αλλά και τις δηλώσεις των στελεχών της, έχει εκφραστεί πλήρης διαφωνία με το πλάνο που ακολούθησε η προηγούμενη κυβέρνηση.

Στη Ν.Δ. είναι αντίθετοι με το “σπάσιμο” του έργου σε τρία διαφορετικά κομμάτια και τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς. Το “γαλάζιο” πρόγραμμα υποδομών οριοθετεί ως πλάνο για τον νέο ΒΟΑΚ ένα ενιαίο έργο (από το δυτικό άκρο των Χανίων μέχρι τον Άγιο Νικόλαο), με νέα, ενιαία δημοπράτηση στη βάση διαγωνισμού παραχώρησης για όλο το μήκος του δρόμου.

Το έχει οριοθετήσει με σαφήνεια και ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Το έχει ξεκαθαρίσει ουκ ολίγες φορές με δηλώσεις του και ο Κώστας Καραμανλής.

Τις προάλλες μάλιστα στη Βουλή ο νέος υπουργός Υποδομών-Μεταφορών μίλησε για μια «αλλόκοτη αρχιτεκτονική» σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία στερούταν στοιχειωδών μελετών και απαιτούμενων εγκρίσεων. Είπε δε σε καυστικό ύφος πως δε δημοπρατήθηκε έργο, αλλά μια ιδέα στο χαρτί με κάποια σκίτσα!

ΠΗΓΗ: neakriti.gr



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ