Κυριακή, 22 Απρίλιος 2018
Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου
Οι επιρροές από την δύσηΙδιαίτερο ενδιαφέρον στην ιστορία και εξέλιξη της κρητικής φορεσιάς παρουσιάζουν οι νομοθεσίες των Ενετών (και των Τούρκων, που θα συναντήσουμε παρακάτω), σύμφωνα με τις οποίες απαγόρευαν στις Κρητικές να φορούν πολυτελείς ενδυμασίες και να στολίζουν τα μαλλιά τους με διάφορους πολύτιμους λίθους.

Από τον στόχαστρο των Ενετών δεν ξέφυγαν ούτε οι άντρες, στους οποίους απαγορεύτηκε να ράβουν βελούδινα ρούχα και η διακόσμηση με χρυσά κεντήματα. Μάλιστα, για να μην αφήσουν περιθώρια ανυπακοής, το 1394 αυξάνουν τους δασμούς των εισαγόμενων υφασμάτων στην Κρήτη.
Μέχρι τότε οι ευκατάστατοι κάτοικοι του νησιού επηρεασμένοι από την βυζαντινή πολυτέλεια είχαν υιοθετήσει ρούχα μεγαλοπρεπέστατα, που όσο περισσότερα στολίδια είχαν σε τόσο μεγαλύτερη κοινωνική τάξη ανήκαν.

Η βυζαντινή ενδυμασία φορέθηκε μετά την απελευθέρωση των Κρητών από τους Σαρακηνούς, το 961. Με την άφιξη των Ενετών και τις απαγορεύσεις τους, η ενδυμασία των Κρητών επηρεάζεται από την δύση.

Οι Κρητικές επιλέγουν φορέματα cotehardie, δηλαδή ένα φόρεμα μονοκόμματο, εφαρμοστό στο στήθος και στους γοφούς, για να τονίζει τις θηλυκές καμπύλες, μανίκια μέχρι τον αγκώνα και τετράγωνο άνοιγμα στο λαιμό.
Αξιοσημείωτο της ενδυμασίας της εποχής είναι τα ψηλά τσόκαρα που ονομαζότανcalcagnetti και που για να τα περπατήσουν οι κυρίες θα έπρεπε να υποβαστάζονται από δύο υπηρέτριες. Οι άντρες ξεκινούν να φορούν κοντά ρούχα που φτάνουν περίπου μέχρι το γόνατο.

Η προέλευση της βράκας
Πιθανολογείται ότι οι Κρήτες υιοθέτησαν ένα είδος βράκας από τους Αλγερινούς πειρατές. Οι Κρητικοί δούλευαν ως ναυτικοί στα Ενετικά πλοία και για να παραπλανούν τους Αλγερινούς που λίμαζαν ολόκληρη την Μεσόγειο φορούσαν βράκα. Όταν εγκατέλειπαν τα καράβια συνέχιζαν να φορούν αυτήν την ενδυμασία, λόγω της κακής οικονομικής τους κατάστασης.

Οι Οθωμανοί καθορίζουν την παραδοσιακή Κρητική φορεσιά
Οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ, καθώς το 1669 η Κρήτη καταλαμβάνεται από την Οθωμανική αυτοκρατορία και γίνεται δέκτης και άλλων νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν την ενδυμασία των κατοίκων του νησιού. Οι Οθωμανοί επιτρέπουν την εισαγωγή υφασμάτων από τις μουσουλμανικές περιοχές κι έτσι οι Κρητικοί έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε μεταξωτά, ταφτάδες, δέρμα κ.ά.

Η ενδυμασία των Κρητικών αρχίζει πλέον να θυμίζει τις παραδοσιακές φορεσιές που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Οι γυναίκες φορούν φαρδιές φούστες, φαρδιές ζώνες, μεταξωτό συνήθως πουκάμισο, μαντήλι και ζιπόνι, δηλαδή το χρυσοκέντητο γιλέκο.
Από την άλλη οι άνδρες καθιερώνουν την βράκα, το λευκό συνήθως πουκάμισο, τη ζώνη με το μαντήλι, το φέσι που αργότερα έγινε σαρίκι, το γιλέκο, το καπότο (είδος παλτού) και τα στιβάνια.

Οι νομοθέτες ξανάρχονται να δώσουν εντολές στον Κρητικό λαό, επηρεάζοντας τα χρώματα που επικράτησαν στην Κρητική παραδοσιακή φορεσιά. Ο Κιαμίλ Αχμέτ Πασάς, διοικητής του Χάνδακα, απαγορεύει τα κόκκινα και λευκά σαρίκια, επιβάλει βράκες μπλε ή μαύρου χρώματος και τα κόκκινα παπούτσια.
Μέχρι τότε τα στιβάνια των Κρητών ήταν μαύρου, κόκκινου αλλά και άσπρου χρώματος. Άσπρα στιβάνια συνέχισαν να φορούν οι ανυπότακτοι Κρήτες ως ένδειξη αντίστασης.
Μάλιστα, τα άσπρα στιβάνια είχαν περάσει στην συνείδηση του κόσμου ως αντίσταση τόσο που αποτελούσε χαρακτηριστικό των καπετάνιων της εποχής.
Μάλιστα, ο Νίκος Καζαντζάκης, στο βιβλίο του «Καπετάν Μιχάλης» γράφει: «ακούγαμε τους γέρους νά μιλούν γιά σφαγές, παλικαριές και πολέμους, γιά λευτεριά κι Έλλάδα, και καμαρώναμε, νά κατεβαίνουν άπό τά βουνά, μέ τις φουφοϋλες βράκες τους, μέ τ’ άσπρα στιβάνια τους, μέ το μαυρομάνικο παραχωμένο στη ζώνη, οι γέροι καπεταναίοι, σαν άγαθά θεριά, και νά κυκλοφορούν στα στενά σοκάκια του Μεγάλου Κάστρου», ενώ παρακάτω παρομοιάζει τον θεό με γέρο κρητικό πολεμιστή, που φορά και εκείνος τα ρούχα της εποχής «φορούσε κι αυτός φουφούλα βράκα, κρατούσε κι αυτός μα­χαίρι κι έφερνε γύρα το Κάστρο».

Η σημασία της Κρητικής ενδυμασίας
Το γνωστό πλεκτό κεφαλοκάλυμμα του Κρητικού, το σαρίκι έκανε την εμφάνιση του στο δεύτερο τέταρτο του 20ου αιώνα. Το σαρίκι με τα κρόσια σαν δάκρυα φανέρωνε την θλίψη των Κρητικών για τα πολλά χρόνια της Τουρκοκρατίας, καθώς και για το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου.
Αναπόσπαστο κομμάτι της Κρητικής ενδυμασίας ήταν το μαχαίρι. Το μαχαίρι που κοσμούσε την γυναικεία φορεσιά φανέρωνε γυναίκα αρραβωνιασμένη ή παντρεμένη. Το μαχαίρι ήταν δώρο του συζύγου και αποτελούσε μικρογραφία ανδρικού μαχαιριού.
Από την άλλη, το μαχαίρι των ανδρών, που βρισκόταν πάντα ζωσμένο στην ζώνη της φορεσιάς τους, φανέρωνε την κοινωνική τους θέση και την οικονομική τους κατάσταση.

Όσον αφορά την σταδιακή αντικατάσταση του λευκού πουκαμίσου με μαύρο, η ιστορία ξεκινάει από τα Σφακιά, στα τέλη του 17ου αιώνα, όταν ακόμα οι κατάρα των βεντετών κάλυπτε σαν μαύρο σύννεφο την περιοχή και ολόκληρο το νησί. Μαύρο πουκάμισο φορούσαν οι συγγενείς του νεκρού για να δείξουν την θλίψη τους αλλά ταυτόχρονα, με αυτόν τον τρόπο φανέρωναν την «υπόσχεση» τους για εκδίκηση.
Όταν πραγματοποιούσαν την «υποχρέωση» τους τότε έβγαζαν και το μαύρο πουκάμισο. Ωστόσο, το μαύρο πουκάμισο καθιερώθηκε ως καθημερινή ενδυμασία των Κρητών το 1936, όταν πέθανε ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Σχετικά Άρθρα

  • Μάστιγα οι "κούπες" για την Κρήτη
    Θλιβερή «πρωτιά» στην κατάχρηση αλκοόλ στους ενήλικες και τους εφήβους διατηρεί η Κρήτη και το Ρέθυμνο, χωρίς δυστυχώς να φαίνεται ότι έχει «ενοχοποιηθεί» από την κοινωνία ως ένα μείζον πρόβλημα κατάχρησης, το οποίο έχει πολλαπλές κοινωνικές και σωματικές επιπτώσεις για τους χρήστες.
    Τα στοιχεία σοκάρουν, αφού σύμφωνα με διαδοχικές πανευρωπαϊκές έρευνες των τελευταίων ετών, το αλκοόλ εμφανίζει μεγάλα ποσοστά κατάχρησης στους ενήλικες και κυρίως στους εφήβους, που ξεκινούν μάλιστα την κατάχρηση από πολύ μικρή ηλικία, πολλές φορές με την ανοχή του οικείου περιβάλλοντός τους.

    ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΑΛΚΟΟΛ

    Όπως επεσήμανε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΤΕΑΜ FM η Διοικήτρια της 7ης ΥΠΕ Κρήτης κα Ελένη Μαυρομμάτη, τα υψηλά ποσοστά κατανάλωσης αλκοόλ στην Κρήτη, σχετίζονται κυρίως με το γεγονός πως παραμένει κοινωνικά αποδεκτό, αλλά και μια προέκταση -δυστυχώς- των κοινωνικών επαφών που είναι συνυφασμένο με την κοινωνική ζωή και τη διασκέδαση.
    Παράλληλα, σημαντικό ρόλο σε αυτό, κυρίως στην κατανάλωση από εφήβους, έχει το φιλικό και οικογενειακό περιβάλλον, το οποίο συχνά δείχνει ανοχή στην κατανάλωση αλκοόλ από ανήλικους.
    Το αλκοόλ όμως έχει σοβαρές προεκτάσεις, τόσο στην υγεία του ατόμου, όσο και στην κοινωνία καθώς συμβάλλει στην αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, μπορεί να γεννήσει επιθετικές συμπεριφορές, ενώ ταυτόχρονα σχετίζεται και με το υψηλό ποσοστό σχολικής διαρροής. 
    «Δεν είναι μόνο η εξάρτηση είναι και οι σωματικές επιπτώσεις που προκύπτουν, αλλά και τα κοινωνικά προβλήματα, καθώς συνδέεται με τροχαία, με επιθετική συμπεριφορά, παραβατικές συμπεριφορές και εγκατάλειψη του σχολείου» επεσήμανε η κα Μαυρομμάτη.

    ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΠΕΝΤΕ ΠΟΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΟ ΜΗΝΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΝΕΙ ΤΟ 60% ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ

    Όπως εξήγησε η κα Μαυρομμάτη στο πλαίσιο πανευρωπαϊκής έρευνας, τα στοιχεία δείχνουν πως ένα μεγάλο ποσοστό ανηλίκων που αγγίζει το 60% καταναλώνει πάνω από πέντε ποτά, περισσότερο από μια φορά το μήνα, ανάγοντας παράλληλα το Ρέθυμνο στο νομό που κρατάει τα ηνία στην κατάχρηση αλκοόλ από ανηλίκους.
    Όπως επεσήμανε η ίδια: «Το αλκοόλ για πολλά χρόνια και ίσως μέχρι σήμερα ειδικά στην Κρήτη επειδή είναι κοινωνικά αποδεκτό, όπως και το κάπνισμα, δεν έχει ενοχοποιηθεί. Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν στοιχεία, από επίσημες, πανευρωπαϊκές μελέτες που δείχνουν ότι η χώρα μας συνολικά και η Κρήτη και το Ρέθυμνο ειδικότερα έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα χρήσης και κατάχρησης αλκοόλ και όχι μόνο στον ενήλικο πληθυσμό, αλλά δυστυχώς στους εφήβους».

    Η πανευρωπαϊκή μελέτη του 2011 που επιβεβαιώνεται με ακόμα μεγαλύτερη έμφαση στην ίδια πανευρωπαϊκή έρευνα του 2015 και φαίνεται ότι το Ρέθυμνο κρατάει τα σκήπτρα στην υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ στα παιδιά. Περισσότερο από πέντε ποτά και περισσότερο από μια φορά το μήνα κάνει χρήση το 57-60% των εφήβων.

    «ΚΑΜΠΑΝΑΚΙ» ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

    Τα παραπάνω στοιχεία μεταξύ άλλων, κρούουν το «καμπανάκι» στους φορείς και τους επιστήμονες καθιστώντας αναγκαίες τις παρεμβάσεις, αλλά και την ενημέρωση, για ένα φαινόμενο που αποτελεί μάστιγα στις τοπικές κοινωνίες και πολύ συχνά έναν «αθόρυβο» εχθρό. 
    «Ήταν ένα πολύ μεγάλο καμπανάκι για όλους εμάς που αναλάβαμε τη διοίκηση της ΥΠΕ ότι δηλαδή θα έπρεπε κάτι να κάνουμε γι’ αυτό. Εδώ και δύο χρόνια έχουμε ξεκινήσει ένα πρόγραμμα με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης, για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών από την πρώτη τάξη του Γυμνασίου, γιατί φαίνεται ότι τα παιδιά ξεκινούν τη χρήση του αλκοόλ, την περιστασιακή, από την ηλικία των 11 χρόνων» επεσήμανε η Διοικήτρια της 7ης ΥΠΕ Κρήτης.

    Μάλιστα, πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα ενημέρωσης στα παιδιά και τις οικογένειες προηγήθηκαν ενημερώσεις των γιατρών προκειμένου να μπορούν να αναγνωρίζουν σημάδια εξάρτησης από το αλκοόλ και να το διαχέουν στις τοπικές κοινωνίες. Όπως τόνισε η κα Μαυρομμάτη, υλοποιούνται δράσεις στο πλαίσιο των οποίων είναι και η σημερινή ημερίδα, που εντάσσονται στο πλαίσιο των εβδομάδων αλκοόλ και πραγματοποιούνται από το αλκοολογικό ιατρείο του ΠΑΓΝΗ.

    Οι δράσεις αυτές γίνονται, όπως τόνισε η Διοικήτρια της 7ης ΥΠΕ Κρήτης: «Σε μια προσπάθεια να ενημερωθεί ο κόσμος ότι αυτό που μπορεί εμείς να θεωρούμε ένα μέσο κοινωνικής επαφής και διασκέδασης μπορεί να είναι ένας πολύ ύπουλος εχθρός. Επίσης γίνεται σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης κυρίως γονέων και των παιδιών».

    «ΑΝΟΙΧΤΕΣ» ΟΙ ΔΟΜΕΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

    Πάντως, όπως ανέφερε η κα Μαυρομμάτη στην Κρήτη υπάρχουν δομές που μπορούν να υποδεχτούν ανθρώπους που επιθυμούν να ξεπεράσουν ή να ενημερωθούν για θέματα εξάρτησης, όπως ο ΟΚΑΝΑ και το Κέντρο Ψυχικής Υγείας, ενώ το επόμενο διάστημα, αναμένεται να λειτουργήσει ιατρείο στο πλαίσιο της λειτουργίας του Κέντρου Υγείας Περάματος για την ενημέρωση και αντιμετώπιση εξαρτήσεων από το αλκοόλ.

    Cretalive.gr
  • Το φυτό από την Αυστραλία που δίνει... χρώμα στις βόλτες μας
    Είναι εκείνα τα δέντρα που ψηλώνουν αλλά και απλώνονται στις άκρες των δρόμων. Θα λέγαμε πως ομορφαίνουν τις διαδρομές μας καθώς βρίσκουμε το πανέμορφο δέντρο, που η επιστημονική του ονομασία είναι Ακακία η Κυανόφυλλος, στις άκρες των δρόμων της Κρήτης.

    Είναι ένα φυτό που έφθασε στην Κρήτη από τη μακρινή Αυστραλία τουλάχιστον ένα αιώνα πριν και όπως φαίνεται βρήκε όχι μόνον πρόσφορο έδαφος αλλά και περιβάλλον να αναπτυχθεί και να "θεριέψει".
    Σε πολλά σημεία του ΒΟΑΚ αλλά και πολλών άλλων δρόμων της Κρήτης συναντάμε το δέντρο με τα πανέμορφα κίτρινα μπιλάκια, που φαντάζει  υπέροχο κάτω από το γαλάζιο ουρανό στο νησί.



    Κάνει την Άνοιξη στην Κρήτη να φαντάζει διαφορετική, πιο όμορφη και πιο λαμπερή καθώς είναι σε άνθιση από το Μάρτιο ως το Μάιο και σηματοδοτεί σίγουρα τις μέρες του Πάσχα.
    Στην ουσία είναι η μόνη αειθαλής ακακία, από αρκετά είδη φυλλοβόλων, και αυτό την κάνει ακόμα πιο σπουδαία γιατί δε μας στερεί ... την παρέα της ούτε τον καιρό που δεν είναι ανθισμένη. Αντέχει στην ατμοσφαιρική ρύπανση στις υψηλές θερμοκρασίες αλλά όχι τους αέρηδες γιατί της σπάνε ολόκληρους κλώνους.




    Η Ακακία η Κυανόφυλλος μας έρχεται από τη μακρινή Αυστραλία ενώ στην Ελλάδα την εισήγαγε ο βοτανολόγος Γεννάδιος το 1883.Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας " ένα αλλόχθονο καλλωπιστικό δένδρο που έχει αρχίσει να αυτοφύεται και να εισβάλει στα τοπικά οικοσυστήματα".

  • Αέρας αισιοδοξίας για το λάδι - Σταθεροποιήθηκε η τιμή παραγωγού
    Μια μικρή άνοδος των τιμών παραγωγού ελαιολάδου στην Κρήτη φέρνει τις τελευταίες μέρες “άνεμο αισιοδοξίας” για το προϊόν, αφού ιδιώτες που είχαν ρίξει την τιμή κάτω από τα 3 ευρώ το κιλό, στην οξύτητα των τριών γραμμών, τώρα το επαναφέρουν στα 3 ευρώ.
    Αυτό είναι ένα σημάδι που δείχνει ότι αρχίζει σταδιακά η ανάκαμψη των τιμών παραγωγού, αλλά, την ίδια ώρα, τα λάδια που παραμένουν στα σπίτια των παραγωγών κινδυνεύουν να υποβαθμιστούν και κάποια από αυτά να τα πάρουν οι έμποροι στη συνέχεια σαν βιομηχανικά!

    Μιλώντας στην εφημεριδα  “Νέα Κρήτη”,  ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηρακλείου Μύρων Χιλετζάκης κάλεσε τους παραγωγούς να παραδώσουν τα αποθηκευμένα λάδια τους στους εμπόρους.
    «Δεν τους λέω να τα τιμολογήσουν στις υπάρχουσες τιμές αν πιστεύουν ότι δεν τους συμφέρει, αλλά ας τα παραδώσουν άκοπα, διότι τώρα μπαίνουμε σε λίγες μέρες ήδη στο Μάιο και τα λάδια μπορεί να υποβαθμίζονται στις αποθήκες των παραγωγών».

    Ο συνεταιριστής επισημαίνει ότι «τα λάδια αυτά έχουν παραχθεί Δεκέμβριο με Ιανουάριο και κάθε μέρα που περνάει δεν ξαναγυρίζει. Η ζημιά που γίνεται από την παλαίωση των λαδιών αυτών είναι ζημιά όχι μόνο για τους παραγωγούς, αλλά και για τους τυποποιητές και κατά συνέπεια για το ίδιο το ελαιόλαδο»...

    Σύμφωνα με την εικόνα που ο ίδιος έχει από την αγορά της Κρήτης, «κάποιοι ιδιώτες την περίοδο του Πάσχα, εκμεταλλευόμενοι τις ανάγκες των παραγωγών, έριξαν τις τιμές κάτω από τα 3 ευρώ. Είχαμε τιμές μέχρι και 2,60 ευρώ το κιλό! Και τώρα επανέφεραν την τιμή στα 3 ευρώ το κιλό και άρα φαίνεται πως έχουμε θετικές εξελίξεις. Η ΕΑΣΗ, όμως, κράτησε την τιμή σταθερά για όλα τα συνεργαζόμενα ελαιουργεία της, στα 3 ευρώ το κιλό, και δε σκοπεύει να τη ρίξει κάτω από τα επίπεδα αυτά. Σήμερα επανέρχεται η τιμή στα 3 ευρώ και μπορεί να υπάρξει και αύξηση στο μέλλον. Αλλά το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ελαιοπαραγωγοί είναι οι τιμές του ιταλικού και του ισπανικού ελαιολάδου. Έχουν τα λάδια τους υποχωρήσει και αυτή η υποχώρηση επηρέασε πάρα πολύ τα ελληνικά λάδια»...

    Στο Ρέθυμνο
    «Εμένα με ενημέρωσε ιδιώτης έμπορος του Ρεθύμνου, που είχε ρίξει στα 2,90 ευρώ το κιλό την τιμή παραγωγού, ότι από σήμερα αγοράζει 3 ευρώ το κιλό», λέει στη “Νέα Κρήτη” και ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Δήμου Ρεθύμνου Γιώργος Κατσανέβας.
    Ο ίδιος θεωρεί, επίσης, ότι υπάρχει μια ανοδική τάση στην τιμή και καλεί τους παραγωγούς να μη βιαστούν να κόψουν λάδι, γιατί προφανώς από το Μάιο και μετά θα έχουμε ανάκαμψη. Πότε ακριβώς και πόσο μεγάλη ή μικρή θα είναι η ανάκαμψη αυτή, σαφώς σε τέτοια ζητήματα δεν μπορεί κανείς να απαντήσει.
    Μια σημαντική εκδήλωση για την ποιότητα του λαδιούΣτο μεταξύ, το Περιφερειακό Τμήμα Κρήτης της Ένωσης Ελλήνων Χημικών και το Δίκτυο Κρητικού Ελαιόλαδου διοργανώνουν για μεθαύριο Δευτέρα, στις 7:30 το απόγευμα, στην αίθουσα “Καστελλάκη” του Επιμελητήριου Ηρακλείου, μια σπουδαία εκδήλωση με θέμα “Δείκτες ποιότητας ελαιόλαδου, καλές πρακτικές εξαγωγής και συντήρησης ελαιόλαδου - πολυφαινόλες - ισχυρισμός υγείας”. 

    Ομιλητές θα είναι ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Χημείας του Πανεπιστήμιου Κρήτης Απόστολος Σπύρος και ο χημικός της ΕΑΣΗ Μανόλης Μιχελινάκης. 
    Όπως ανακοινώθηκε, ο κ. Μιχελινάκης θα αναφέρει: «Το ελαιόλαδο για να διατηρήσει ή και να επαυξήσει τη θέση του στον ολοένα και πιο ανταγωνιστικό και απαιτητικό κόσμο των λιπαρών πρέπει να διατηρεί τη συνολική του ποιότητα σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αν ένας από τους τρεις κρίκους (παραγωγός-ελαιουργός-τυποποίηση) σπάσει, το τελικό προϊόν στον καταναλωτή δε θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου». 

    Παράλληλα, ο κ. Μιχελινάκης θα επιχειρήσει να απαντήσει στα εξής ερωτήματα: 
    *Γιατί ο παραγωγός δεν πρέπει να πληγώνει τον ελαιόκαρπο και να τον προσκομίζει αυθημερόν στο ελαιοτριβείο; 
    *Με ποιες τεχνικές και καλές πρακτικές θα πάρουμε στο ελαιοτριβείο τη μεγαλύτερη ποσότητα αντιοξειδωτικών ουσιών (φαινόλες) που έχει ο ελαιόκαρπος; 
    *Ποιες είναι οι κατάλληλες συσκευασίες για την εμφιάλωση και πώς θα συντηρηθεί καλύτερα για περισσότερο χρόνο το ελαιόλαδο που αποθηκεύσαμε; 
    *Πώς θα αποφύγουμε την επιμόλυνση με τους διάφορους ρυπαντές (φυτοφάρμακα, βαρέα μέταλλα, πλαστικοποιητές, κ.λπ.;)

    Ο Απόστολος Σπύρος θα αναφερθεί, εξάλλου, «στους δείκτες ποιότητας εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου. Τα τελευταία χρόνια γίνεται συζήτηση για νέους δείκτες ποιότητας, που αφορούν λιγότερο γνωστά συστατικά του ελαιόλαδου, όπως τα διγλυκερίδια και οι σύνθετες φαινολικές ενώσεις. Θα συζητηθεί η πιθανή χρησιμότητα αυτών των νέων δεικτών για την ενίσχυση της εικόνας του κρητικού ελαιόλαδου ως εξαγωγικού προϊόντος, αλλά και τα πιθανά προβλήματα που αφορούν τις καλές πρακτικές κατά τη διάθεση του ελαιόλαδου». 

    Επίσης θα μιλήσει για τον ισχυρισμό υγείας που έχει να κάνει με το ελαιόλαδο με βάση το φαινολικό περιεχόμενο: «Η ιστορία της εισαγωγής του ισχυρισμού υγείας, αναλυτικά προβλήματα στην πιστοποίηση του ισχυρισμού και νεότερες εξελίξεις γύρω από το θέμα».
    Τέλος, θα αναφερθεί στην υδροξυτυροσόλη ως αντιοξειδωτικό πρόσθετο σε σπορέλαια και άλλα τρόφιμα: «Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων ενέκρινε τη χρήση συνθετικής υδροξυτυροσόλης ως αντιοξειδωτικού πρόσθετου σε σπορέλαια, ιχθυέλαια και μαργαρίνες. Αποτελεί αυτό εμπορικό κίνδυνο για το ελληνικό εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο;».

    ΠΗΓΗ: http://www.neakriti.gr/?Page=home

neoiorizontes banner bottom