Πέμπτη, 20 Σεπτέμβριος 2018
Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου
Οι επιρροές από την δύσηΙδιαίτερο ενδιαφέρον στην ιστορία και εξέλιξη της κρητικής φορεσιάς παρουσιάζουν οι νομοθεσίες των Ενετών (και των Τούρκων, που θα συναντήσουμε παρακάτω), σύμφωνα με τις οποίες απαγόρευαν στις Κρητικές να φορούν πολυτελείς ενδυμασίες και να στολίζουν τα μαλλιά τους με διάφορους πολύτιμους λίθους.

Από τον στόχαστρο των Ενετών δεν ξέφυγαν ούτε οι άντρες, στους οποίους απαγορεύτηκε να ράβουν βελούδινα ρούχα και η διακόσμηση με χρυσά κεντήματα. Μάλιστα, για να μην αφήσουν περιθώρια ανυπακοής, το 1394 αυξάνουν τους δασμούς των εισαγόμενων υφασμάτων στην Κρήτη.
Μέχρι τότε οι ευκατάστατοι κάτοικοι του νησιού επηρεασμένοι από την βυζαντινή πολυτέλεια είχαν υιοθετήσει ρούχα μεγαλοπρεπέστατα, που όσο περισσότερα στολίδια είχαν σε τόσο μεγαλύτερη κοινωνική τάξη ανήκαν.

Η βυζαντινή ενδυμασία φορέθηκε μετά την απελευθέρωση των Κρητών από τους Σαρακηνούς, το 961. Με την άφιξη των Ενετών και τις απαγορεύσεις τους, η ενδυμασία των Κρητών επηρεάζεται από την δύση.

Οι Κρητικές επιλέγουν φορέματα cotehardie, δηλαδή ένα φόρεμα μονοκόμματο, εφαρμοστό στο στήθος και στους γοφούς, για να τονίζει τις θηλυκές καμπύλες, μανίκια μέχρι τον αγκώνα και τετράγωνο άνοιγμα στο λαιμό.
Αξιοσημείωτο της ενδυμασίας της εποχής είναι τα ψηλά τσόκαρα που ονομαζότανcalcagnetti και που για να τα περπατήσουν οι κυρίες θα έπρεπε να υποβαστάζονται από δύο υπηρέτριες. Οι άντρες ξεκινούν να φορούν κοντά ρούχα που φτάνουν περίπου μέχρι το γόνατο.

Η προέλευση της βράκας
Πιθανολογείται ότι οι Κρήτες υιοθέτησαν ένα είδος βράκας από τους Αλγερινούς πειρατές. Οι Κρητικοί δούλευαν ως ναυτικοί στα Ενετικά πλοία και για να παραπλανούν τους Αλγερινούς που λίμαζαν ολόκληρη την Μεσόγειο φορούσαν βράκα. Όταν εγκατέλειπαν τα καράβια συνέχιζαν να φορούν αυτήν την ενδυμασία, λόγω της κακής οικονομικής τους κατάστασης.

Οι Οθωμανοί καθορίζουν την παραδοσιακή Κρητική φορεσιά
Οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ, καθώς το 1669 η Κρήτη καταλαμβάνεται από την Οθωμανική αυτοκρατορία και γίνεται δέκτης και άλλων νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν την ενδυμασία των κατοίκων του νησιού. Οι Οθωμανοί επιτρέπουν την εισαγωγή υφασμάτων από τις μουσουλμανικές περιοχές κι έτσι οι Κρητικοί έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε μεταξωτά, ταφτάδες, δέρμα κ.ά.

Η ενδυμασία των Κρητικών αρχίζει πλέον να θυμίζει τις παραδοσιακές φορεσιές που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Οι γυναίκες φορούν φαρδιές φούστες, φαρδιές ζώνες, μεταξωτό συνήθως πουκάμισο, μαντήλι και ζιπόνι, δηλαδή το χρυσοκέντητο γιλέκο.
Από την άλλη οι άνδρες καθιερώνουν την βράκα, το λευκό συνήθως πουκάμισο, τη ζώνη με το μαντήλι, το φέσι που αργότερα έγινε σαρίκι, το γιλέκο, το καπότο (είδος παλτού) και τα στιβάνια.

Οι νομοθέτες ξανάρχονται να δώσουν εντολές στον Κρητικό λαό, επηρεάζοντας τα χρώματα που επικράτησαν στην Κρητική παραδοσιακή φορεσιά. Ο Κιαμίλ Αχμέτ Πασάς, διοικητής του Χάνδακα, απαγορεύει τα κόκκινα και λευκά σαρίκια, επιβάλει βράκες μπλε ή μαύρου χρώματος και τα κόκκινα παπούτσια.
Μέχρι τότε τα στιβάνια των Κρητών ήταν μαύρου, κόκκινου αλλά και άσπρου χρώματος. Άσπρα στιβάνια συνέχισαν να φορούν οι ανυπότακτοι Κρήτες ως ένδειξη αντίστασης.
Μάλιστα, τα άσπρα στιβάνια είχαν περάσει στην συνείδηση του κόσμου ως αντίσταση τόσο που αποτελούσε χαρακτηριστικό των καπετάνιων της εποχής.
Μάλιστα, ο Νίκος Καζαντζάκης, στο βιβλίο του «Καπετάν Μιχάλης» γράφει: «ακούγαμε τους γέρους νά μιλούν γιά σφαγές, παλικαριές και πολέμους, γιά λευτεριά κι Έλλάδα, και καμαρώναμε, νά κατεβαίνουν άπό τά βουνά, μέ τις φουφοϋλες βράκες τους, μέ τ’ άσπρα στιβάνια τους, μέ το μαυρομάνικο παραχωμένο στη ζώνη, οι γέροι καπεταναίοι, σαν άγαθά θεριά, και νά κυκλοφορούν στα στενά σοκάκια του Μεγάλου Κάστρου», ενώ παρακάτω παρομοιάζει τον θεό με γέρο κρητικό πολεμιστή, που φορά και εκείνος τα ρούχα της εποχής «φορούσε κι αυτός φουφούλα βράκα, κρατούσε κι αυτός μα­χαίρι κι έφερνε γύρα το Κάστρο».

Η σημασία της Κρητικής ενδυμασίας
Το γνωστό πλεκτό κεφαλοκάλυμμα του Κρητικού, το σαρίκι έκανε την εμφάνιση του στο δεύτερο τέταρτο του 20ου αιώνα. Το σαρίκι με τα κρόσια σαν δάκρυα φανέρωνε την θλίψη των Κρητικών για τα πολλά χρόνια της Τουρκοκρατίας, καθώς και για το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου.
Αναπόσπαστο κομμάτι της Κρητικής ενδυμασίας ήταν το μαχαίρι. Το μαχαίρι που κοσμούσε την γυναικεία φορεσιά φανέρωνε γυναίκα αρραβωνιασμένη ή παντρεμένη. Το μαχαίρι ήταν δώρο του συζύγου και αποτελούσε μικρογραφία ανδρικού μαχαιριού.
Από την άλλη, το μαχαίρι των ανδρών, που βρισκόταν πάντα ζωσμένο στην ζώνη της φορεσιάς τους, φανέρωνε την κοινωνική τους θέση και την οικονομική τους κατάσταση.

Όσον αφορά την σταδιακή αντικατάσταση του λευκού πουκαμίσου με μαύρο, η ιστορία ξεκινάει από τα Σφακιά, στα τέλη του 17ου αιώνα, όταν ακόμα οι κατάρα των βεντετών κάλυπτε σαν μαύρο σύννεφο την περιοχή και ολόκληρο το νησί. Μαύρο πουκάμισο φορούσαν οι συγγενείς του νεκρού για να δείξουν την θλίψη τους αλλά ταυτόχρονα, με αυτόν τον τρόπο φανέρωναν την «υπόσχεση» τους για εκδίκηση.
Όταν πραγματοποιούσαν την «υποχρέωση» τους τότε έβγαζαν και το μαύρο πουκάμισο. Ωστόσο, το μαύρο πουκάμισο καθιερώθηκε ως καθημερινή ενδυμασία των Κρητών το 1936, όταν πέθανε ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Σχετικά Άρθρα

  • Kρήτη: Ινδικός γάμος πολλών καρατίων
    Λάμψη και «άρωμα»…Ινδίας στην Ελούντα Λασιθίου. Σε γνωστό ξενοδοχείο της περιοχής πραγματοποιήθηκε και δεύτερος γάμος που παραπέμπει σε Bollywood «μαγνητίζοντας» τα βλέμματα και προκαλώντας θαυμασμό.
    Το ζευγάρι Bala, Ινδικής καταγωγής, μένει στην Αμερική και επέλεξε σύμφωνα με το anatolh.com να ενωθεί με τα ιερά δεσμά του γάμου στην Κρήτη. Οι καλεσμένοι ήταν περισσότεροι από 100 και ήρθαν από την Αμερική και άλλες χώρες του κόσμου. 


    Οι ετοιμασίες διήρκησαν πολλές εβδομάδες για να είναι όλα άψογα τη μεγάλη βραδιά και ο γάμος να εντυπωσιάσει την οικογένεια και τους εκλεκτούς καλεσμένους.

    To ζευγάρι φορούσε τις παραδοσιακές ινδικές φορεσιές ενώ ακολούθησαν παραδοσιακοί χοροί μέσα σε μια παραμυθένια ατμόσφαιρα.

    Γάμοι πολλών αστέρων στην Κρήτη
    Υπενθυμίζεται ότι δεν είναι ο μόνος γάμος Ινδών που πραγματοποιήθηκε στην Κρήτη καθώς και Ιούνιο είχε επικεντρώσει τα βλέμματα ο ιδιαίτερος γάμος που είχε προβάλει το neakriti.grΑπίστευτη χλιδή, όμορφες παρουσίες, πανάκριβα κοσμήματα αλλά και παραδοσιακό «χρώμα» είχε ο γάμος Ινδών που πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο στο Σίσσυ Λασιθίου με 320 εκλεκτούς καλεσμένους.Φωτογραφίες: Photo Pagalos


  • Κρήτη: «Έλουσαν» το γαμπρό με... 200 κιλά ρύζι!
    Ο Δημήτρης και η Μαρία παντρεύτηκαν την Κυριακή 19 Αυγούστου 2018, στον Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέα στο Ηράκλειο.
    Ωστόσο μετά τον γάμο οι φίλοι του γαμπρού του επιφύλασσαν μια έκπληξη.
    Τον υποδέχτηκαν με αρκετά τσουβάλια και ...200 κιλά ρύζι τα οποία του έριξαν μπροστά στα έκπληκτα μάτια των καλεσμένων και την χαμογελαστή νύφη.

    Μαζί με το απρόοπτο ο γαμπρός δέχτηκε τις πιο θερμές ευχές για βίον ανθόσπαρτον. 




    Φωτογραφίες-βίντεο: kriti-chanell
  • Κρήτη: Καρχαρίας έκανε την εμφάνιση του σε παραλία
    Ένας μικρός καρχαρίας έκανε την εμφάνιση του  το μεσημέρι στη θαλάσσια περιοχή του Πλακιά.
    Λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι, ενημερώθηκε ο Λιμενικός Σταθμός Αγίας Γαλήνης για την ύπαρξη του και στο σημείο έσπευσε κλιμάκιο του σταθμού προκειμένου να ενημερώσει και να απομακρύνει τους λουόμενους από τη θάλασσα.
    Υπήρξε μια μικρή αναστάτωση όπως είναι λογικό, όμως εκείνοι που γνώριζαν καλά το συγκεκριμένο είδος δήλωσαν πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.


    1