Saturday, 23 Μαρτίου 2019
Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Αυτοί είναι οι λόγοι που οι Κρητικοί φορούν το τιμημένο μαύρο πουκάμισο

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα. Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε.

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου
Οι επιρροές από την δύσηΙδιαίτερο ενδιαφέρον στην ιστορία και εξέλιξη της κρητικής φορεσιάς παρουσιάζουν οι νομοθεσίες των Ενετών (και των Τούρκων, που θα συναντήσουμε παρακάτω), σύμφωνα με τις οποίες απαγόρευαν στις Κρητικές να φορούν πολυτελείς ενδυμασίες και να στολίζουν τα μαλλιά τους με διάφορους πολύτιμους λίθους.

Από τον στόχαστρο των Ενετών δεν ξέφυγαν ούτε οι άντρες, στους οποίους απαγορεύτηκε να ράβουν βελούδινα ρούχα και η διακόσμηση με χρυσά κεντήματα. Μάλιστα, για να μην αφήσουν περιθώρια ανυπακοής, το 1394 αυξάνουν τους δασμούς των εισαγόμενων υφασμάτων στην Κρήτη.
Μέχρι τότε οι ευκατάστατοι κάτοικοι του νησιού επηρεασμένοι από την βυζαντινή πολυτέλεια είχαν υιοθετήσει ρούχα μεγαλοπρεπέστατα, που όσο περισσότερα στολίδια είχαν σε τόσο μεγαλύτερη κοινωνική τάξη ανήκαν.

Η βυζαντινή ενδυμασία φορέθηκε μετά την απελευθέρωση των Κρητών από τους Σαρακηνούς, το 961. Με την άφιξη των Ενετών και τις απαγορεύσεις τους, η ενδυμασία των Κρητών επηρεάζεται από την δύση.

Οι Κρητικές επιλέγουν φορέματα cotehardie, δηλαδή ένα φόρεμα μονοκόμματο, εφαρμοστό στο στήθος και στους γοφούς, για να τονίζει τις θηλυκές καμπύλες, μανίκια μέχρι τον αγκώνα και τετράγωνο άνοιγμα στο λαιμό.
Αξιοσημείωτο της ενδυμασίας της εποχής είναι τα ψηλά τσόκαρα που ονομαζότανcalcagnetti και που για να τα περπατήσουν οι κυρίες θα έπρεπε να υποβαστάζονται από δύο υπηρέτριες. Οι άντρες ξεκινούν να φορούν κοντά ρούχα που φτάνουν περίπου μέχρι το γόνατο.

Η προέλευση της βράκας
Πιθανολογείται ότι οι Κρήτες υιοθέτησαν ένα είδος βράκας από τους Αλγερινούς πειρατές. Οι Κρητικοί δούλευαν ως ναυτικοί στα Ενετικά πλοία και για να παραπλανούν τους Αλγερινούς που λίμαζαν ολόκληρη την Μεσόγειο φορούσαν βράκα. Όταν εγκατέλειπαν τα καράβια συνέχιζαν να φορούν αυτήν την ενδυμασία, λόγω της κακής οικονομικής τους κατάστασης.

Οι Οθωμανοί καθορίζουν την παραδοσιακή Κρητική φορεσιά
Οι αλλαγές δεν σταματούν εδώ, καθώς το 1669 η Κρήτη καταλαμβάνεται από την Οθωμανική αυτοκρατορία και γίνεται δέκτης και άλλων νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν την ενδυμασία των κατοίκων του νησιού. Οι Οθωμανοί επιτρέπουν την εισαγωγή υφασμάτων από τις μουσουλμανικές περιοχές κι έτσι οι Κρητικοί έχουν να επιλέξουν ανάμεσα σε μεταξωτά, ταφτάδες, δέρμα κ.ά.

Η ενδυμασία των Κρητικών αρχίζει πλέον να θυμίζει τις παραδοσιακές φορεσιές που γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Οι γυναίκες φορούν φαρδιές φούστες, φαρδιές ζώνες, μεταξωτό συνήθως πουκάμισο, μαντήλι και ζιπόνι, δηλαδή το χρυσοκέντητο γιλέκο.
Από την άλλη οι άνδρες καθιερώνουν την βράκα, το λευκό συνήθως πουκάμισο, τη ζώνη με το μαντήλι, το φέσι που αργότερα έγινε σαρίκι, το γιλέκο, το καπότο (είδος παλτού) και τα στιβάνια.

Οι νομοθέτες ξανάρχονται να δώσουν εντολές στον Κρητικό λαό, επηρεάζοντας τα χρώματα που επικράτησαν στην Κρητική παραδοσιακή φορεσιά. Ο Κιαμίλ Αχμέτ Πασάς, διοικητής του Χάνδακα, απαγορεύει τα κόκκινα και λευκά σαρίκια, επιβάλει βράκες μπλε ή μαύρου χρώματος και τα κόκκινα παπούτσια.
Μέχρι τότε τα στιβάνια των Κρητών ήταν μαύρου, κόκκινου αλλά και άσπρου χρώματος. Άσπρα στιβάνια συνέχισαν να φορούν οι ανυπότακτοι Κρήτες ως ένδειξη αντίστασης.
Μάλιστα, τα άσπρα στιβάνια είχαν περάσει στην συνείδηση του κόσμου ως αντίσταση τόσο που αποτελούσε χαρακτηριστικό των καπετάνιων της εποχής.
Μάλιστα, ο Νίκος Καζαντζάκης, στο βιβλίο του «Καπετάν Μιχάλης» γράφει: «ακούγαμε τους γέρους νά μιλούν γιά σφαγές, παλικαριές και πολέμους, γιά λευτεριά κι Έλλάδα, και καμαρώναμε, νά κατεβαίνουν άπό τά βουνά, μέ τις φουφοϋλες βράκες τους, μέ τ’ άσπρα στιβάνια τους, μέ το μαυρομάνικο παραχωμένο στη ζώνη, οι γέροι καπεταναίοι, σαν άγαθά θεριά, και νά κυκλοφορούν στα στενά σοκάκια του Μεγάλου Κάστρου», ενώ παρακάτω παρομοιάζει τον θεό με γέρο κρητικό πολεμιστή, που φορά και εκείνος τα ρούχα της εποχής «φορούσε κι αυτός φουφούλα βράκα, κρατούσε κι αυτός μα­χαίρι κι έφερνε γύρα το Κάστρο».

Η σημασία της Κρητικής ενδυμασίας
Το γνωστό πλεκτό κεφαλοκάλυμμα του Κρητικού, το σαρίκι έκανε την εμφάνιση του στο δεύτερο τέταρτο του 20ου αιώνα. Το σαρίκι με τα κρόσια σαν δάκρυα φανέρωνε την θλίψη των Κρητικών για τα πολλά χρόνια της Τουρκοκρατίας, καθώς και για το ολοκαύτωμα της μονής Αρκαδίου.
Αναπόσπαστο κομμάτι της Κρητικής ενδυμασίας ήταν το μαχαίρι. Το μαχαίρι που κοσμούσε την γυναικεία φορεσιά φανέρωνε γυναίκα αρραβωνιασμένη ή παντρεμένη. Το μαχαίρι ήταν δώρο του συζύγου και αποτελούσε μικρογραφία ανδρικού μαχαιριού.
Από την άλλη, το μαχαίρι των ανδρών, που βρισκόταν πάντα ζωσμένο στην ζώνη της φορεσιάς τους, φανέρωνε την κοινωνική τους θέση και την οικονομική τους κατάσταση.

Όσον αφορά την σταδιακή αντικατάσταση του λευκού πουκαμίσου με μαύρο, η ιστορία ξεκινάει από τα Σφακιά, στα τέλη του 17ου αιώνα, όταν ακόμα οι κατάρα των βεντετών κάλυπτε σαν μαύρο σύννεφο την περιοχή και ολόκληρο το νησί. Μαύρο πουκάμισο φορούσαν οι συγγενείς του νεκρού για να δείξουν την θλίψη τους αλλά ταυτόχρονα, με αυτόν τον τρόπο φανέρωναν την «υπόσχεση» τους για εκδίκηση.
Όταν πραγματοποιούσαν την «υποχρέωση» τους τότε έβγαζαν και το μαύρο πουκάμισο. Ωστόσο, το μαύρο πουκάμισο καθιερώθηκε ως καθημερινή ενδυμασία των Κρητών το 1936, όταν πέθανε ο Ελευθέριος Βενιζέλος.

Σχετικά Άρθρα

  • Ο καρκίνος «παραμονεύει» στην Κρήτη
    «Η μεσογειακή διατροφή αποτελεί παρελθόν. Ζούνε με σουβλάκια και χάμπουργκερ στην Κρήτη», ανέφερε στη “Νέα Κρήτη” ο ομότιμος καθηγητής Ογκολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Γιώργος Σαμώνης, πράγμα που αποτυπώνει με τον πιο γλαφυρό τρόπο τον “κακό δρόμο” που έχουν πάρει οι Κρητικοί στη διατροφή τους. Παρά το γεγονός ότι τα αίτια που προκαλούν καρκίνο είναι ευρέως γνωστά στην Κρήτη και στην υπόλοιπη Ελλάδα, εμείς φαίνεται πως τα αγνοούμε ή αδιαφορούμε.

    Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου η Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία, το 2018 σημειώθηκαν παγκοσμίως περισσότερα από 18 εκατομμύρια νέα κρούσματα καρκίνου. Εξ αυτών, τα 5 εκατομμύρια αφορούσαν τον μαστό, τον τράχηλο της μήτρας, το παχύ έντερο και τη στοματική κοιλότητα, είδη δηλαδή καρκίνου που έχουν καλή πρόγνωση, αρκεί η διάγνωση να γίνει εγκαίρως.

    Τα θεραπευτικά μέσα βελτιώνονται χρόνο με τον χρόνο, ωστόσο η εμφάνιση της νόσου βαίνει αυξανόμενη: Το 2040 τα νέα περιστατικά θα είναι κατ’ εκτίμηση παγκοσμίως 29,5 εκατομμύρια και οι θάνατοι 16,4 εκατομμύρια, ένας στους δύο άνδρες και μία στις τρεις γυναίκες θα νοσήσουν. Το ελπιδοφόρο, ωστόσο, είναι ότι η νόσος τείνει να γίνει χρόνια. Ενδεικτικά, το 2012 ζούσαν παγκοσμίως 32.600.000 άνθρωποι με διαγνωσμένο καρκίνο επί 5ετία, αριθμός που ανέβηκε σημαντικά το 2018, φτάνοντας τα 43.482.000 ανθρώπους. Η τάση αυτή διαφαίνεται και στην Ελλάδα, όπου οι εκτιμώμενοι θάνατοι από καρκίνο το 2018 ήταν 32.888, όμως ταυτόχρονα 180.871 άνθρωποι ζούσαν με διαγνωσμένο επί μια 5ετία καρκίνο.

    Την ίδια στιγμή, παρουσιάστηκαν τα στοιχεία τα οποία έδειξαν τον εκτιμώμενο αριθμό θανάτων από καρκίνο στην Ελλάδα. Το 1/4 των θανάτων από καρκίνο προέρχεται από τον πνεύμονα, ο οποίος συγκεντρώνει ποσοστό της τάξης του 25,1%. Δεύτερη μορφή καρκίνου είναι του παχέος εντέρου με ποσοστό 10,3%, ενώ ακολουθεί του μαστού με ποσοστό 6,6%.
    Τέταρτος είναι ο καρκίνος του παγκρέατος με 6,1%. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο που έχουν το κάπνισμα και η κακή διατροφή στην εμφάνιση καρκίνου.
    Ωστόσο, η έγκαιρη διάγνωση εξαρτάται από πλήθος παραγόντων, όπως η ηλικία, το φύλο, αλλά και οι εσωτερικοί φόβοι και αναστολές του ασθενούς.

    Μια αναφορά από το Ηνωμένο Βασίλειο το 2018 κατέγραψε ότι οι κάτοικοί του φοβούνται περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ασθένεια τον καρκίνο, αλλά ένα στα τέσσερα άτομα δε θα κατέφευγε σε ειδικό γιατρό αν παρουσίαζε ύποπτο σύμπτωμα. Ο λόγος; Ο φόβος της διάγνωσης. Τα παιδιά, λόγω απειρίας και μη αναγνώρισης ύποπτων συμπτωμάτων, είναι ευάλωτα. Τα καλά, όμως, νέα είναι ότι το 80% των παιδικών καρκίνων είναι ιάσιμο. Το έλλειμμα προαγωγής υγείας που απαντάται στον ανδρικό πληθυσμό, σε συνδυασμό με παγιωμένα “πρότυπα”, οδηγεί εξίσου σε καθυστερημένες διαγνώσεις καρκίνων.
    Ως προς το κοινωνικό προφίλ, παρατηρούνται διεθνώς αντιφάσεις: άνθρωποι με χαμηλή μόρφωση φοβούνται να πάνε στον γιατρό και άλλοι με υψηλή μόρφωση και κοινωνικό status αδρανούν με τη δικαιολογία ότι... είναι πολύ απασχολημένοι.

    Τι συμβαίνει όμως σε επίπεδο Κρήτης;
    «Ακολουθεί το μοτίβο της υπόλοιπης Ελλάδας και της Νότιας Ευρώπης. Δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Κρήτης», ανέφερε ο κ. Σαμώνης “στη Νέα Κρήτη”. Ο ίδιος, έχοντας εργαστεί πολλά χρόνια στην ιατρική περίθαλψη, επισήμανε την απουσία της μεσογειακής διατροφής από τα τραπέζια των κρητικών νοικοκυριών, ενώ χαρακτήρισε το κάπνισμα ως κατάρα της πατρίδας μας.«Ουσιαστικά, η μεσογειακή διατροφή αποτελεί παρελθόν. Τουλάχιστον για τους αστικούς πληθυσμούς της Κρήτης. Ζούνε με σουβλάκια και χάμπουργκερ στην Κρήτη. Δεν τρώνε ούτε όσπρια ούτε λαχανικά. Η κρητική δίαιτα δεν υφίσταται πλέον. Από εμπειρία επιπλέον, η κατανάλωση ρακής είναι καθημερινό φαινόμενο, πράγμα που μας προκαλεί έντονο προβληματισμό. Το κάπνισμα είναι κατάρα της πατρίδας μας. Είμαστε από τους μεγαλύτερους καταναλωτές καπνού. Βλέπω τον κόσμο να καπνίζει και σύντομα φοβάμαι πως θα τους έχουμε ασθενείς», πρόσθεσε.

    Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Επιδημία δεν μπορεί να υπάρξει, αλλά τα δεδομένα που βλέπουμε σήμερα θα εξακολουθούν να υφίστανται, με πρώτο απ’ όλα τον καρκίνο του πνεύμονα, ο οποίος δεν είναι ατυχία. Όταν ξεκινάμε από την εφηβεία να καπνίζουμε, τότε στα 50 ο καρκίνος εμφανίζεται. Και εάν δεν τους περιμένει ο καρκίνος, θα τους περιμένει το έμφραγμα και το εγκεφαλικό. Το κάπνισμα είναι μεγάλη πληγή και είναι κυριολεκτικά κατάρα και της Ελλάδας και της Κρήτης, και δεν μπορούμε να το καταλάβουμε».

    Κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής μας επικοινωνίας με τον κ. Σαμώνη, ο ίδιος μας είπε πως πάνω από το 30-35% των ασθενών με καρκίνο πεθαίνει εξαιτίας του τσιγάρου, πράγμα που προκαλεί προβληματισμό. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα πρόβλημα δημόσιας υγείας.
    Ο κ. Σαμώνης σχολίασε και τη φημολογία που επικρατεί σχετικά με τη ζάχαρη, η οποία “τρέφει” τον καρκίνο. Ο κ. Σαμώνης διαψεύδει τα συγκεκριμένα σενάρια και λέει χαρακτηριστικά: «Η ζάχαρη είναι κακή γιατί παχαίνει, προκαλεί μεταβολικό σύνδρομο, διαβήτη κ.λπ. Πρέπει να αποφεύγονται η ζάχαρη και το αλάτι. Η ζάχαρη και το αλάτι δεν είναι άμεσα καρκινογόνα, αλλά επειδή σε παχαίνουν, αυξάνουν την πίεση, στρεσάρουν το αγγειακό σύστημα και το αποτέλεσμα είναι να δημιουργούν δεκάδες νόσους».

    Πολύτιμες συμβουλές - Τι πρέπει να προσέχουμε
    Τέλος, ο κ. Σαμώνης δίνει τις συμβουλές του έτσι ώστε να περιοριστεί όσο γίνεται ο αριθμός των ασθενών που διαγιγνώσκονται με καρκίνο κάθε χρόνο. Συγκεκριμένα, είπε: «Πρώτον, να κόψουν το κάπνισμα. Δεύτερον, να καταναλώνουν όσο γίνεται το λιγότερο λίπος, ζάχαρη και αλάτι. Τρίτον, να καταπολεμήσουν την παχυσαρκία. Τέταρτον, να κινούνται και να γυμνάζονται λελογισμένα σε σχέση με την ηλικία. Μάλιστα, όσο γίνεται λιγότερο σωματικό βάρος και όσο το δυνατόν καλύτερη σωματική φόρμα».

    ΠΗΓΗ: neakriti.gr
  • Κάνουν… πάταγο τα σύμφωνα συμβίωσης και στην Κρήτη
    Ολοένα και περισσότερα ζευγάρια στην Κρήτη δεν επιλέγουν ν’ ανέβουν τα… σκαλιά της εκκλησίας ή του δήμου αλλά προχωρούν σε σύναψη σύμφωνου συμβίωσης.

    Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το cretapost καθώς από το 2013 έως και το 2018 έχει παρουσιαστεί αύξηση πάνω του 1400%!Πιο συγκεκριμένα, το 2013 κατεγράφησαν 28 σύμφωνα συμβίωσης ενώ το 2018 υπεγράφησαν 436!

    Τα σύμφωνα διαβίωσης κατ’ έτος και κατά νομό
    Το 2013 υπεγράφησαν 28 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Τα σκήπτρα κρατά ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 13 σύμφωνα συμβίωσης (δήμος Ηρακλείου έχει 6). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων με 11 σύμφωνα συμβίωσης (τα περισσότερα έγιναν στο δήμο Χανίων – 9) ενώ ακολουθούν: νομός Λασιθίου 3 (που έγιναν όλα στην Ιεράπετρα) και ένα στο Ρέθυμνο.

    Το 2014 υπεγράφησαν 64 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Τα σκήπτρα κρατά ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 41 σύμφωνα συμβίωσης (δήμος Ηρακλείου έχει 26). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων – ο οποίος όμως δεν παρουσιάζει αύξηση σε σύγκριση με το 2013 (έγιναν 11 σύμφωνα συμβίωσης με 9 στα Χανιά) ενώ ακολουθούν: νομός Λασιθίου 7 (με τα περισσότερα να γίνονται στον Άγιο Νικόλαο – 4) και νομός Ρεθύμνου 5 (3 έγιναν στο Ρέθυμνο).

    Το 2015 υπεγράφησαν 120 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Τα σκήπτρα εξακολουθεί να κρατά ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 59 σύμφωνα συμβίωσης (δήμος Ηρακλείου έχει 36). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων με 38 σύμφωνα συμβίωσης (τα περισσότερα έγιναν στο δήμο Χανίων 25) ενώ ακολουθούν: νομός Ρεθύμνου 14 (11 στο Ρέθυμνο) και νομός Λασιθίου 9 (4 στην Ιεράπετρα).

    Το 2016 υπεγράφησαν 221 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Τα σκήπτρα κρατά και πάλι ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 120 σύμφωνα συμβίωσης (ο δήμος Ηρακλείου έχει 92). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων όπου έγιναν 47 σύμφωνα συμβίωσης με τα 33 να υπογράφονται στο δήμο Χανίων ενώ ακολουθούν: νομός Ρεθύμνου 26 (24 στο Ρέθυμνο) και νομός Λασιθίου 25 (13 στην Ιεράπετρα).

    Το 2017 υπεγράφησαν 320 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Την πρωτιά εξακολουθεί να έχει ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 164 σύμφωνα συμβίωσης (ο δήμος Ηρακλείου έχει 101). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων όπου έγιναν 93 σύμφωνα συμβίωσης με τα 45 να υπογράφονται στο δήμο Χανίων. Τρίτος είναι ο νομός Ρεθύμνου όπου κατατέθηκαν 31 σύμφωνα συμβίωσης με τα 23 να υπογράφονται στο δήμο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθεί ο νομός Λασιθίου με 32 σύμφωνα συμβίωσης (12 στη Σητεία και 12 στον Άγιο Νικόλαο).

    Το 2018 υπεγράφησαν 436 σύμφωνα συμβίωσης σε όλη την Κρήτη. Την πρωτιά εξακολουθεί να έχει ο νομός Ηρακλείου όπου κατατέθηκαν 225 σύμφωνα συμβίωσης (ο δήμος Ηρακλείου έχει 140). Δεύτερος είναι ο νομός Χανίων όπου έγιναν 127 σύμφωνα συμβίωσης με τα 52 να υπογράφονται στο δήμο Χανίων. Τρίτος είναι ο νομός Ρεθύμνου όπου κατατέθηκαν 39 σύμφωνα συμβίωσης με τα 22 να υπογράφονται στο δήμο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθεί ο νομός Λασιθίου με 45 σύμφωνα συμβίωσης (26 στον Άγιο Νικόλαο)
    .
  • Αίμα στην άσφαλτο της Κρήτης - Ένας νεκρός και τρεις τραυματίες!
    Με αίμα βάφτηκε για ακόμη μια φορά η άσφαλτος της Κρήτης μετά το νέο τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε στη Γρα Λυγιά της Ιεράπετρας, λίγο πριν τις 8 το βράδυ. 

    Όλα έγιναν όταν ο οδηγός ενός επιβατηγού αυτοκινήτου που κινείτο προς Ιεράπετρα, προσπάθησε, όπως λένε οι πληροφορίες, να αποφύγει ένα άτομο με συνέπεια το όχημα να ξεφύγει της πορείας του και να πέσει πάνω σε μαντρότοιχο.
    Από το τροχαίο τραυματίστηκε θανάσιμα ένας 30χρονος άνδρας, ενώ υπάρχει και ένας σοβαρά τραυματίας. Δύο επίσης άτομα που τραυματίστηκαν, είναι σε καλύτερη κατάσταση.  

    Σύμφωνα με πληροφορίες, οι διασώστες του ΕΚΑΒ που έφτασαν άμεσα στο σημείο μαζί με την γιατρό της μονάδας, δεν κατάφεραν να κάνουν κάτι καθώς ο άτυχος νέος, περίπου 30 ετών, είχε ήδη αφήσει την τελευταία του πνοή.

    (Φωτογραφίες από τη σελίδα "Γρα Λυγιά Ιεράπετρας" στο facebook)


    Η ίδια πηγή ανέφερε ότι ο σοβαρά τραυματίας είναι και αυτός περίπου 30 ετών, κι εκείνος κάτοικος Ιεράπετρας ενώ από το τροχαίο τραυματίστηκε και ένας ανήλικος.Ο τέταρτος τραυματίας μεταφέρθηκε με ιδιωτικό μέσο στο Νοσοκομείο.
53708104_10218823086073301_6626308662761619456_n.jpg