ΕΛΛΑΔΑ

Πού πάει ο ντελιβεράς όταν χρειάζεται τουαλέτα; Πού σταθμεύουν στην βροχή; Πώς τους ληστεύουν οι «πελάτες»;

«Δεν θα αλλάξουμε επάγγελμα, θα αλλάξουμε το επάγγελμα» Αυτό ήταν το βασικό σύνθημα της μοτοπορείας που πραγματοποίησαν χιλιάδες διανομείς από όλη την Αττική, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στην εταιρεία διανομής e-food. Γιατί «κοκκίνισε» το Πεδίον του Άρεως;

«Τα βασικά μας αιτήματα είναι να καταργηθεί το σύστημα αξιολόγησης της e-food, γιατί δεν έχει αντικειμενικά κριτήρια, και οι τρίμηνες συμβάσεις μας να γίνουν αορίστου χρόνου», εξηγεί η Μαρία, διανομέας στην e-food. «Διαδηλώνω σήμερα για να μη μετατραπεί η μισθωτή μας εργασία σε «συνεργασία – freelancing».

Ο στόλος αποτελείται κυρίως από άτομα 50 – 60 χρόνων, οικογενειάρχες, οι οποίοι δεν έχουν άλλη επιλογή από το delivery. Είναι η κανονική τους δουλειά. Αν ξαφνικά βρεθούν εκτός, θα είναι πολύ μεγάλο πρόβλημα», δηλώνει η Ελένη, διανομέας στην e-food. «Διεκδικούμε μέσα ατομικής προστασίας, ασφάλιση και καλύτερες συνθήκες εργασίας», συμπληρώνει ο Γιαννης, διανομέας στη Wolt….

Όπως εξήγησε, «σε αντίθεση με την e-food που καλύπτει τα έξοδα του οχήματος του κάθε διανομέα, στη Wolt τα συγκεκριμένα έξοδα βαραίνουν τον κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά. Τα μηχανάκια μας χαλάνε συνέχεια λόγω χιλιομέτρων. Τόσο τα οχήματα όσο και το σέρβις αυτών, το αναλαμβάνουμε εμείς και όπως καταλαβαίνετε είναι μεγάλο το κόστος. Τουλάχιστον 200 ευρώ το μήνα φεύγουν στα καύσιμα και το σέρβις».

Ο Γιώργος, επίσης εργαζόμενος διανομέας στην e-food, συμπληρώνει: «Tαυτόχρονα διεκδικούμε χώρους υγιεινής και στέγαστρα. Ως διανομείς, ο χώρος εργασίας μας είναι κυρίως το μηχανάκι μας. Όταν θέλουμε να πάμε τουαλέτα ή στο μπάνιο, πρέπει να παρακαλάμε στα καταστήματα, τα οποία πολλές φορές δεν επιτρέπουν την είσοδό μας. Ειδικά, με το ξέσπασμα του κορονοϊού αυτό έγινε καθημερινότητα. Παράλληλα, δεν υπάρχουν χώροι ή στέγαστρα, ώστε να μπορούμε να σταθμεύσουμε με ασφάλεια, όταν βρέχει, έχει καύσωνα ή χιονίζει. Όταν δεν έχουμε παραγγελία και είμαστε στην αναμονή, πρέπει να είμαστε στο κέντρο της ζώνης μας. Εγώ που είμαι στη ζώνη της Πανόρμου και το κέντρο είναι το Σύνταγμα, ο μοναδικός χώρος που μπορώ να σταθμεύσω είναι τα ΜcDonald’s. Συνήθως κάθε βράδυ είμαστε περίπου 40 συνάδελφοι μαζεμένοι εκεί».

Η αξιολόγηση οδηγεί σε ατυχήματα

«Η αξιολόγηση, μέσω της κλίμακας batch, είναι επικίνδυνη. Για να είσαι στην κορυφή και να θεωρείσαι «καλός επαγγελματίας» πρέπει να παραδίδεις πολύ γρήγορα τις παραγγελίες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τρέχεις στον δρόμο, να περνάς φανάρια με κόκκινο και άλλα», εξηγεί ο Φώτης, διανομέας στην e-food….

Όπως εξηγούν πολλοί διανομείς, η αξιολόγηση είναι ο κύριος λόγος των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Οι περισσότεροι εκτελούν κατά μέσο όρο 17 με 20 παραγγελίες στις 4 ώρες εργασίας τους. «Πριν κάποιους μήνες με χτύπησε ταξί. Βιαζόμουν να παραδώσω γρήγορα, είχα μια τούρτα στο χέρι και τρακάραμε στην Πειραιώς. Ράγισα το χέρι μου και αναγκαστικά έμεινα εκτός δουλειάς για ένα μήνα. Πριν από το ατύχημα ήμουν στο νούμερο 2, στην κλίμακα αξιολόγησης. Πήρα άδεια και λόγω της απουσίας μου, έπεσα στο 3. Δεν ήξερα, ότι αν πάρεις άδεια πέφτουν τα στατιστικά σου», εξηγεί.

«Οι διανομείς που έλαβαν το πολυσυζητημένο μήνυμα από την e-food είχαν χαμηλό βαθμό στο σύστημα αξιολόγησης batch. Όμως, οι όροι της πρόσληψής μας, ήταν διαφορετικοί. Ο μόνος λόγος που επιτρέπεται να γίνει απόλυση ή μη ανανέωση της σύμβασης είναι αν έχουμε αδικαιολόγητες απουσίες, 2 και πάνω. Ξαφνικά, αυτό άλλαξε. Επομένως, η απόλυση λόγω χαμηλού banch είναι εντελώς παράνομη», καταγγέλει η Μαρία, διανομέας της e-food….

Ο Γιάννης από τη Wolt, συμπληρώνει: «Πολλά ατυχήματα κατέληξαν στον θάνατο του διανομέα. Έχουμε θρηνήσει συναδέλφους. Τα σπασίματα, ραγίσματα, χτυπήματα είναι καθημερινό φαινόμενο». Συνάδελφός του συμπληρώνει «ο διανομέας δεν είναι ούτε χαμάλης, ούτε το παιδί για τα θελήματα, ούτε υπεράνθρωπος. Χρειαζόμαστε ασφαλείς συνθήκες εργασίας».

Ενέδρες ληστείας

Αρκετοί είναι οι διανομείς που πέφτουν θύματα ληστείας. «Πολλές φορές σε στέλνουν σε ένα στενό στο πουθενά, πας και σου κλέβουν τα λεφτά», μας εξηγεί ο Φώτης ενώ ο Ιωάννης κάνει λόγο για «ενέδρες, που στήνονται σε απομακρυσμένα σημεία της πόλης».

«Πολλοί συνάδελφοι έχουν χάσει τα κουτιά ή τα λεφτά τους, γιατί τους απείλησαν με μαχαίρι» συμπληρώνει η Μαρία από την e-food.

Γυναίκες delivery

Ο χώρος των διανομέων είναι κυρίως ανδροκρατούμενος. Ωστόσο, γυναίκες διανομείς υπάρχουν και με τον καιρό γίνονται περισσότερες. Οι περισσότερες αντιμετώπισαν τη δυσπιστία στα μάτια των υποψήφιων εργοδοτών τους ενώ αρκετές απορρίφθηκαν λόγω του φύλου τους. Η Μαρία, διανομέας στην e-food, αναφέρει «έχω πολλά χρόνια στο επάγγελμα. Δούλευα ως κούριερ πριν μπω στην e-food. Όταν αναζητούσα δουλειά, επειδή είχα μείνει άνεργη, πολλές πόρτες έκλεισαν επειδή ήμουν γυναίκα».

Τα αιτήματα των διανομέων:

*Να ανανεωθούν όλες οι συμβάσεις σε αορίστου χρόνου, με απευθείας πρόσληψη από την «e-food»

*Να δοθεί τέλος στο σύστημα αξιολόγησης bonus (batch)

*Να οριοθετηθούν ορθολογικά οι χιλιομετρικές αποστάσεις παραλαβής και παράδοσης, ώστε να διασφαλίζονται η υγεία και η ασφάλεια των διανομέων

*Να σταματάει η διανομή, όταν επικρατούν επικίνδυνες καιρικές συνθήκες, όπως καύσωνας, παγετός κ.λπ

*Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) που να διασφαλίζει τις συμβάσεις αορίστου χρόνου με πλήρη εργασιακά δικαιώματα (Μέσα Ατομικής Προστασίας, ένσημα Βαρέα – Ανθυγιεινά, εταιρικό κινητό και δίκυκλο)

*Χώρους με αποδυτήρια, τουαλέτα και γενική χρήση για κάθε ανάγκη των εργαζόμενων διανομέων…



ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ