Την ευκαιρία να αποκτήσουν μέσα από πλήθος εκπαιδευτικών μεθόδων, βασικές γνώσεις γύρω από την παρακολούθηση της γης μέσω drones και δορυφόρων έχουν Ευρωπαίοι φοιτητές που συμμετέχουν στο ακαδημαϊκό σεμινάριο του οργανισμού BEST Chania που πραγματοποιείται στο Πολυτεχνείο Κρήτης με θέμα “Star Wars: Drones VS Satellites”.
Το ακαδημαϊκό σεμινάριο πραγματοποιείται από τις 10-20 Ιουλίου έχοντας συγκεντρώσει το ενδιαφέρον 33 φοιτητών Ευρωπαίων φοιτητών που βρίσκονται στα Χανιά για να παρακολουθήσουν τις εργασίες. Η μεγάλη συμμετοχή και η εκδήλωση έντονου ενδιαφέροντος για το φετινό καλοκαιρινό ακαδημαϊκό σεμινάριο, το καθιστά ως ένα από τα μεγαλύτερα του οργανισμού BEST σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Υπεύθυνος καθηγητής για τη διεξαγωγή του ακαδημαϊκού περιεχομένου του σεμιναρίου είναι ο Παναγιώτης Παρτσινέβελος, αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης αλλά και υπεύθυνος του παγκοσμίως αναγνωρισμένου και καταξιωμένου στον τομέα του, εργαστηρίου SenseLab.
Τα δεδομένα αυτά καθιστούν το φετινό σεμινάριο ως το μεγαλύτερο του οργανισμού σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά και πολύ υψηλής ακαδημαϊκής ποιότητας, καθώς πέρα από τον κ. Παρτσινέβελο και τους συνεργάτες του, διαλέξεις παραδίδουν και άλλοι καταξιωμένοι καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Όπως αναφέρει ο Αναπληρωτής Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, Παναγιώτης Παρτσινέβελος:
“Υπάρχουν εκατοντάδες δορυφόροι σε τροχιά γύρω από τη Γη οι οποίοι συμπληρωματικά με τα μη επαδρωμένα ιπτάμενα οχήματα (drones – UAS), προσφέρουν σημαντικές πληροφορίες για τον πλανήτη μας, από τη βελτίωση της αγροτικής παραγωγής, την προστασία της βιοποικιλότητας και την ανίχνευση μολυσματικών εστιών, μέχρι την αποτίμηση της αύξησης της μέσης στάθμης της θάλασσας, την καθημερινή μας πλοήγηση και τη βελτιστοποίηση των μεταφορών.
Το διεθνές Ακαδημαϊκό σεμινάριο πραγματεύεται τις τεχνολογίες των μη επανδρωμένων ιπτάμενων συστημάτων (UAS – drones) και των δορυφορικών αποστολών τόσο για την παρατήρηση της Γης όσο και για υπηρεσίες εντοπισμού θέσης και πλοήγησης. Τα αντικείμενα της διαστημικής τεχνολογίας έχουν γίνει ουσιαστικό κομμάτι της καθημερινότητάς μας, δεδομένης και της επένδυσης της ΕΕ στον τομέα του διαστήματος.
Αντίστοιχα, τα μη επανδρωμένα ιπτάμενα συστήματα στην ερευνητική τους προοπτική τυγχάνουν ευρύτητας εφαρμογών σε τομείς όπως περιβάλλον, κατασκευές, γεωργία, μεταφορές, εφαρμογές έξυπνων πόλεων, άμυνας και ασφάλειας, έρευνας και διάσωσης, εμπορίου, τηλεπικοινωνιών, διαχείρισης και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, κ.ά.
Ο κύριος στόχος του σεμιναρίου είναι να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στα βασικά στοιχεία των UAS ώστε να μετατρέπονται σε αυτόνομα λειτουργικά συστήματα λήψης αποφάσεων που μαζί με τις δορυφορικές αποστολές, συμβάλουν στην παρατήρηση της Γης. Μέσα στις δέκα αυτές εντατικές ημέρες, τίθενται οι ερευνητικές προδιαγραφές για να αποκτήσουν οι φοιτητές μια ισχυρή βάση κατανόησης παρόντων και μελλοντικών τεχνολογιών για την προάσπιση του πλανήτη μας. Μαζί με τις αμιγώς επιστημονικές γνώσεις, θα αναλυθούν οι αρχές της επιστημονικής ευθύνης και του ενθουσιασμού ο οποίος οφείλει να διοχετεύεται στη μάθηση και όχι στη διάχυση της μόδας ή στην αντιδεοντολογική διαχείριση τρόπων, καθώς ζούμε σε απαιτητικούς καιρούς και πρέπει να προφυλάσσουμε το χρόνο και τον χώρο μας πριν η Γη αρχίζει να αντιδρά ανεπιστρεπτί. Οι γνώσεις θα συνδεθούν και με την επιχειρηματική προοπτική με όρους αξιοκρατίας και αξιοπρέπειας, καθώς πληθαίνουν οι άκομψες συνταγές επιτυχίας που επιφέρουν ανάλωση των νέων σε ψευδείς ελπίδες ενός συστήματος αλληλο – κολακευόμενων μελών.
Προσδοκώντας να κοινοποιήσουμε την κουλτούρα της αυθεντικής λειτουργίας ενός Πανεπιστημίου με έμφαση στην έρευνα και την πραγματική καινοτομία, τα αποτελέσματα του σεμιναρίου πέραν της διαδικασίας γνώσης ενός μείζονος σημασίας αντικειμένου που θα μας απασχολήσει στο μέλλον, περιλαμβάνουν ευκαιρίες συνεργατικότητας μεταξύ ειδικοτήτων και λαών, την αφοβία μπροστά στο επιστημονικά άγνωστο και την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Ο εκπαιδευτικός πολιτισμός είναι το ζητούμενο και αποτελεί ευκαιρία για το Πανεπιστήμιο αλλά και τη χώρα μας να επενδύσουμε στην υγιή του μορφή.”
Έδαφος για να αναπτύξει τις ερευνητικές του ιδέες και να πάρει κατευθύνσεις βρήκε ο φοιτητής από τη Δανία, Nikola Rakanovic ο οποίος εξηγεί έναν από τους πολλούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ο ρόλος των δορυφόρων προς όφελος των ανθρώπων.
“Με αφορμή το σεμινάριο, το πρώτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό μόλις εγγράφτηκα σε αυτό ήταν μια εργασία μου σχετικά με δορυφόρους. Γνώριζα τον καθηγητή κ. Παρτσινέβελο γιατί είναι γνωστός στο εξωτερικό για το έργο του. Θέλω να κάνω τηλεανίχνευση για την παραγωγή αιολικής ενέργειας σε συνδυασμό με την πρόγνωση. Έχω κάποιες ιδέες που θα ήθελα να υλοποιήσω και ήθελα να ακούσω τη γνώμη του καθηγητή. Του άρεσαν οι ιδέες μου και μέχρι στιγμής έχει γίνει καλή δουλειά. Πήρα πολύ ανατροφοδότηση από όλους τους καθηγητές και χάρηκα για την παρουσία μου εδώ.
Δεν γνωρίζω πολλά για δορυφόρους και αυτό το σεμινάριο θα μου δώσει πολύ υλικό για μελλοντική δουλειά γιατί θα ήθελα να ακολουθήσω αυτή την κατεύθυνση. Οι δορυφόροι για την παρατήρηση της γης και της κίνησης για παράδειγμα, των συννεφών, του ανέμου, της ταχύτητάς του μπορεί να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον για τη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων και ο ρόλος τους να είναι ευεργετικός για όλον τον κόσμο.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Για παράδειγμα είμαι ηλεκτρολόγος μηχανικός, έχω bachelor στη μηχανική συστημάτων ισχύος και εργάζομαι πάνω στη βελτιστοποίηση της ισχύος με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Χρησιμοποιώντας τους δορυφόρους με βοηθά να εντοπίζω από το διάστημα την κατεύθυνση του ανέμου, την ταχύτητά του και να χρησιμοποιώ τα δεδομένα ώστε να σχεδιάζω καλύτερα την παραγωγή αιολικής ενέργειας.”
Τα ακαδημαϊκά αυτά σεμινάρια δεν δίνουν μόνο τη δυνατότητα ανάπτυξης του γνωστικού πεδίου των φοιτητών που συμμετέχουν αλλά αποτελούν και μια ευκαιρία πολυπολιτισμικότητας καθώς έρχονται σε επαφή και γνωρίζονται φοιτητές από διαφορετικές χώρες και κουλτούρες.
Όπως ανέφερε η διοργανώτρια και φοιτήτρια του τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Χρυσάνθη Καλαϊτζάκη:
“Υπάρχει πολύ μεγάλη διάθεση από τους ίδιους τους φοιτητές να μάθουν περισσότερα πράγματα και να ενημερωθούν, επίσης υπάρχει διάθεση να αναμειχθούν οι πληθυσμοί δηλαδή βλέπουμε ότι δημιουργούνται πολύ δυνατές φιλίες κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού σεμιναρίου και προωθείται η πολυπολιτισμικότητα. Φέτος συμμετέχουν 33 φοιτητές, εκ των οποίων οι 30 είναι από όλη την Ευρώπη και οι 3 από το Πολυτεχνείο Κρήτης
Τα ακαδημαϊκά σεμινάρια γίνονται όπου υπάρχει τοπικό γραφείο του BEST. Στα Χανιά διοργανώνουμε κάθε χρόνο σεμινάρια κυρίως το καλοκαίρι, αλλά αντίστοιχα πραγματοποιούνται και στην Πάτρα και στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα”
O BEST Chania είναι ένα από τα παλαιότερα γραφεία του οργανισμού BEST (Board of European Students of Technology) που αποτελεί τον μεγαλύτερο μη κερδοσκοπικό οργανισμό για Ευρωπαίους φοιτητές μηχανικούς, με όραμα την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ Ευρωπαίων φοιτητών και την προσφορά επιπλέον γνώσεων σε αυτούς, σε ακαδημαϊκά και μη θέματα.
Το γραφείο έχει ιστορία 25 χρόνων όπου στην περίοδο αυτή, έχει πραγματοποιήσει με επιτυχία πληθώρα ακαδημαϊκών δραστηριοτήτων, με στόχο την ανάπτυξη των Ευρωπαίων φοιτητών, τη βελτίωση της λειτουργίας του οργανισμού, καθώς και την εξέλιξη των φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης και των ικανοτήτων τους.
Κυριότερη δράση του οργανισμού είναι τα Ακαδημαϊκά Σεμινάρια πάνω σε τεχνολογίες αιχμής και εκπαιδευτικά θέματα, με βάση τις σπουδές των μελλοντικών μηχανικών τα οποία διοργανώνονται κάθε χρόνο, κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο για το γραφείο των Χανίων.
Από την πλευρά του ο υπεύθυνος media στο BEST Chania και φοιτητής του τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Αλέξανδρος Θεοχάρους δήλωσε:
“Είναι το 24ο σεμινάριο που διοργανώνουμε εδώ στα Χανιά το καλοκαίρι. Το γραφείο στα Χανιά έκλεισε 25 χρόνια ενεργούς δράσης και είμαστε μια από τις παλαιότερες ΜΚΟ.
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τους φοιτητές, το ακαδημαϊκό μας σεμινάριο έχει πάρα πολλές αιτήσεις κάθε χρόνο. Είναι μια ευκαιρία για να προωθείται το ακαδημαϊκό έργο και η γνώση γύρω από σημαντικά θέμα και ερευνητικά αντικείμενα.
Όμως στόχος της διοργάνωσης δεν είναι μόνο η περαιτέρω κατάρτιση αλλά και η διάδοση της πολυπολιτισμικότητας και της συνεργασίας μεταξύ των φοιτητών.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο οργανισμός αφορά σε 97 Πολυτεχνεία σε 34 χώρες σε όλη την Ευρώπη.”